Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bindor  (läst 6841 gånger)

Helianthus

  • Gäst
bindor
« skrivet: 01 jan-13 kl 09:39 »
 :( Jag anser att bindor bör tillverkas av ett annat material än cellulosa! Lin uppfattar jag som en textil som vårdar huden. Var får jag tag på linbindor i dag  ???

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: bindor
« Svar #1 skrivet: 01 jan-13 kl 10:28 »
Det är kanske inte det lättaste men bambu har ju bra egenskaper och bindor av bambu är lättare att få tag i, man köper iläggsdelen till tygblöjor.

Det finns på Ebay t.ex. här http://www.ebay.co.uk/itm/Reusable-Washable-Nappy-Inserts-Boosters-Liners-For-Real-Pocket-Cloth-Nappy-/290747678677?pt=UK_Baby_Baby_Changing_Nappies_LE&var=&hash=item43b1e97fd5
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Kawachi

  • Inlägg: 442
  • Allt är möjligt- hela tiden
    • Jämtland
SV: bindor
« Svar #2 skrivet: 01 jan-13 kl 10:46 »
Jag har aldrig hört om någon som sytt i lin? Bindor av bambu kan du göra själv, finns mönster på nätet om man inte vill rita ett själv.
Jag har själv sytt av ekologisk flanell, vilka jag har varit supernöjd med.

Helianthus

  • Gäst
SV: bindor
« Svar #3 skrivet: 01 jan-13 kl 10:54 »
Jag vet bara att lin har läkande egenskaper.

Helianthus

  • Gäst
SV: bindor
« Svar #4 skrivet: 01 jan-13 kl 11:24 »
 :'( Det här skaver och gör rejält ont. TRÄD mellan bevnen  >:D Fy fan, vilket jävla helvete! Det är inte kul! JAg skulle föredra lin som har sårläkande egenskaper när livmodermunnen är öppen och sårbarheten som störst.
Tack för tips om bambu i alla fall.  :D

erkaperka

  • Inlägg: 4
    • Västerbotten
SV: bindor
« Svar #5 skrivet: 14 jan-13 kl 20:47 »
Har du funderat på att prova en menskopp? För mig funkar det utmärkt.....bara lite bökigt ibörjan att lära sig!!!

Fridur

  • Inlägg: 154
  • Letar efter ett nytt arbete!
    • Halland
SV: bindor
« Svar #6 skrivet: 14 jan-13 kl 20:55 »
Jag har köpt bindor från imse vimse och tycker att de är toppen! mjuka o fina  :)
Bor på landet med sambo, katter, kaniner, vaktlar och Höns! Letar efter en gård att fylla med allehanda djur :)

sunflower

  • Inlägg: 57
    • Uppland
SV: bindor
« Svar #7 skrivet: 14 jan-13 kl 21:57 »
Jag sydde mina också av bomullsflanell, de är väldigt sköna och mjuka. även siden har läkande egenskaper om man inte får tag på lin.när mina barn var små, fanns det sådana siden-inlägg som man kunde lägga i blöjan. samma material som värmande amningsinlägg brukar vara av.
a ship in a harbour is safe, but that's not what  a ship is built for

Sara-olinen

  • Inlägg: 26
    • Västergötland
SV: bindor
« Svar #8 skrivet: 08 mar-13 kl 08:12 »
Lin är också cellulosa...

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: bindor
« Svar #9 skrivet: 08 mar-13 kl 08:25 »
Bambu... Undrar hur det går med pandorna när bambu blivit så populärt?
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
SV: bindor
« Svar #10 skrivet: 08 mar-13 kl 11:15 »
...och jag vill nog också slå ett slag för menskoppen!
Skavfritt, bekvämt och badbart! Men som sagt, det gäller att få in den helt rätt, så någon övningsomgång krävs  :)
Landsflykting i storstan...

Ellinor L

  • Inlägg: 74
    • Ångermanland
SV: bindor
« Svar #11 skrivet: 20 mar-13 kl 07:10 »
Jag skulle tycka att det var ok med cellulosa i bindor. Men de jag hittar innehåller mest plast.
Jag har sytt egna i flera år.
Så här brukar de oftast se ut: http://originella.blogspot.se/2012/03/uggleintimt.html

Fast jag använder menskopp också så bindan är mest som extra skyddsåtgärd och det jag vill är att den ska vara luftig, mjuk och behaglig.

Helianthus

  • Gäst
SV: bindor
« Svar #12 skrivet: 11 nov-14 kl 10:37 »
Menskopp måste jag prova innan mensen upphör helt och hållet. Än hoppar den hit och än dit, snart förmodas äggen vara slut och blodet på upphällning :P
Klimakterietanten

http://www.be-pure.info/Purificationsub/nine-bhakti-processes.html

Kretsloppan

  • Inlägg: 726
    • Södermanland
SV: bindor
« Svar #13 skrivet: 11 nov-14 kl 13:33 »
Jag använde tidigare ImseVimses färdigsydda men tappade bort dem vid flytt. Då övergick jag till tvättlappar som ursprungligen var till barnen.
Det är tunna frottétvättlappar och flanell-lappar från Minimundus. Viker först en frottélapp till tre lager och sen en flanellapp som ett ruteress överst. Då blir det som vingar att vika runt troskanten så anordningen inte ska knöla till sig eller halka när man rör sig. Ihop med trosor som sitter bra (typ bomull med elastan) tycker jag det funkar bättre än de färdigsydda. Har man riklig blödning kanske det behövs fler lager eller ett fuktspärrskikt underst.

Känns som det blir väl tvättat och torkat sen när skikten inte är hopsydda. Och man kunde lika bra klippa lagoma bitar av en tunntvättad frotté-handduk och en uttjänt flanellskjorta.

Howlit

  • Inlägg: 46
    • Skåne
SV: bindor
« Svar #14 skrivet: 11 nov-14 kl 15:49 »
Menskopp är grejen! Kolla in här om du funderar över vilken som skulle kunna passa dig! http://menstrual-cups.livejournal.com/ http://sizecharts.livejournal.com/

Annars, om du ändå vill ha tygbindor av lin, kan du köpa linne på tygaffären :)

Helianthus

  • Gäst
SV: bindor
« Svar #15 skrivet: 12 nov-14 kl 06:48 »
Imse Vimse spindel klättrar uppför trån...spindeltrådar är starka...kan man väva fuktspärr av spindeltrådsliknande material? Minimundus.. små världar. En binda som ett ruteress verkar tufft!!! Ja, jag vet inte men jag har inte fått någon uppfattning om hur mycket en menskopp rymmer. Den där länken ser obegripligt svårnavigerad ut. Nuvarande blödning verkar vara normalstor men den förra i slutet på september, oj, oj, oj, då låg jag utslagen och formligen pumpade ut blod under ett dygn. Aldrig förr har jag haft en så kraftig blödning...ja förutom då jag hade satt in en spiral som kroppen inte ville ha och jag var tvungen att tillbringa ett dygn på lasarett eller mitt första spontana missfall då jag höll på att dö efter en veckas blödande och kom till sjukhuset sista stund där jag fick reda på min blodgrupp efter uppvaknadet efter narkos... Vilken dramatik! OJOJOJ! Läkare i vita rockar med gravallvarlig uppsyn kommer med journaler i hand till mig där jag kräks i korridoren och meddelar med tordönsstämma: "Du är universalblodgivare" Hjälp! Vad rädd jag blev!...eller mina andra två spontana missfall som jag klarade av själv.

På något sätt känns linne speciellt eftersom det har läkande egenskaper. Man har bytt sänglinne från bomull till linne på patienter med liggsår och funnit att dessa då har läkt  :P de sistnämnda alltså. Vet inte varför men det tänker jag börja undersöka.  :-*
« Senast ändrad: 12 nov-14 kl 07:02 av Skogsfrun »

Kretsloppan

  • Inlägg: 726
    • Södermanland
SV: bindor
« Svar #16 skrivet: 12 nov-14 kl 16:34 »
... jag var tvungen att tillbringa ett dygn på lasarett eller mitt första spontana missfall ...
Såna svåra upplevelser skakar man inte av sig så lätt  :'(.

...kan man väva fuktspärr av spindeltrådsliknande material? ...
Tovat av ull, kanske  ;)? Jag har läst att man kan använda syntetfleece eller t o m ullfleece men då tål det väl knappast högre tvättemperaturer. Har inte provat. Annars används polyuretanlaminerad polyester (PUL).

Howlit

  • Inlägg: 46
    • Skåne
SV: bindor
« Svar #17 skrivet: 13 nov-14 kl 16:44 »
Ja, den är kanske svårnavigerad om man inte nördar :) Jag blöder ganska mycket (80-100ml på fyra dagar) men klarar mig för det mesta fint både på mooncup och lunette i minsta storleken, dessa rymmer 12-13ml. Viktigt i sammanhanget är ju att ha en kopp som passar din anatomi, vissa tror att de inte kan ha kopp, men det finns sjukt många modeller så någon passar nog. (Som min syster som tyckte det gjorde jävulskt ont och läckte som tusan, men hon behövde bara en kopp som var lite kortare!)

När jag använde tygbindor hade jag ull som fuktspärr, det tål hög temperatur men krymper - så tvätta först och klipp sen! En krympt ulltröja kan säkert bli perfekt...

Helianthus

  • Gäst
SV: bindor
« Svar #18 skrivet: 15 nov-14 kl 18:38 »
Bambu... Undrar hur det går med pandorna när bambu blivit så populärt?

Vilka egenskaper har bambu egentligen? Kan man inte göra en jämförande egenkapsanalys av bambu, lin, bomull, hampa, brännässla? Brännässla kan man ju väva tyg av har jag fått reda på av en väninna som blivit adopterad av nordamerikanska indianer när hon höll på med sin avhandling i antropologi. Hon är en klok gumma.

Kretsloppan

  • Inlägg: 726
    • Södermanland
SV: bindor
« Svar #19 skrivet: 16 nov-14 kl 21:52 »
Brännässla kan man ju väva tyg av ...
-Nättelduk.

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
SV: bindor
« Svar #20 skrivet: 17 nov-14 kl 10:30 »
Ja, den är kanske svårnavigerad om man inte nördar :) Jag blöder ganska mycket (80-100ml på fyra dagar) men klarar mig för det mesta fint både på mooncup och lunette i minsta storleken, dessa rymmer 12-13ml. Viktigt i sammanhanget är ju att ha en kopp som passar din anatomi, vissa tror att de inte kan ha kopp, men det finns sjukt många modeller så någon passar nog. (Som min syster som tyckte det gjorde jävulskt ont och läckte som tusan, men hon behövde bara en kopp som var lite kortare!)

Men det blir ju rätt dyrt om man ska prova sig fram? Säger jag som tog fel storlek och inte kan använda min menskopp. Men inte direkt något man säljer heller vem som helst, efter användning...
Ingen människa är illegal

Howlit

  • Inlägg: 46
    • Skåne
SV: bindor
« Svar #21 skrivet: 21 nov-14 kl 11:11 »
Jag tycker att man bör låta bli att inkluera bambu bland naturmaterial, enda sättet att göra textil av bambu är genom att göra viskos av den - inte speciellt naturligt eller miljövänligt. Kan tänka mig att vissa moderna hampatyger också är viskos, men jag hoppas jag har fel.

FårEtt

  • Inlägg: 51
    • -
SV: bindor
« Svar #22 skrivet: 21 nov-14 kl 14:27 »
För att få ett mjukt tyg tycker jag det bästa är att ta begagnat som tvättats många gånger, ex.flanell. Tänker att det suger bättre också när fibrerna är uppruggade. Linne mjuknar med tiden och blir bättre ju mer det används så ännu viktigare att inte använda helt nytt då.
Sen innehåller ju nytillverkade tyger mycket kemikalier, som är skönt att slippa. Lämpligt tillfälle att återanvända material som visat sig tåligt, men som inte längre är snyggt nog.

Howlit

  • Inlägg: 46
    • Skåne
SV: bindor
« Svar #23 skrivet: 21 nov-14 kl 21:05 »
Men det blir ju rätt dyrt om man ska prova sig fram? Säger jag som tog fel storlek och inte kan använda min menskopp. Men inte direkt något man säljer heller vem som helst, efter användning...

Det var tråkigt att den inte funkade för dig, hoppas att du med den erfarenheten kan finna en storlek för dig! Det är ju inte speciellt billigt med mensskydd överlag... Men en bra kopp kan du lätt använda tio år.

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
SV: bindor
« Svar #24 skrivet: 21 nov-14 kl 21:25 »
Det var tråkigt att den inte funkade för dig, hoppas att du med den erfarenheten kan finna en storlek för dig! Det är ju inte speciellt billigt med mensskydd överlag... Men en bra kopp kan du lätt använda tio år.

Jo säkert skulle det gå. Men för närvarande fortsätter jag med mina tvättsvampar, eftersom det ju ändå har funkat finfint i flera år :)
Ingen människa är illegal

Helianthus

  • Gäst
SV: bindor
« Svar #25 skrivet: 25 dec-14 kl 17:21 »
Jo säkert skulle det gå. Men för närvarande fortsätter jag med mina tvättsvampar, eftersom det ju ändå har funkat finfint i flera år :)
Tack för tipset...tvättsvampar verkar vettigt... nåväl snart är det över för mina ägg är på upphällningen...

Helianthus

  • Gäst
SV: bindor
« Svar #26 skrivet: 31 dec-15 kl 12:45 »
Slutet gott! Snart ringer klockan. Då vill jag utbringa en SKÅL i rosa champagne för bättre tider mot lyckans land  o:) All ära till lekarna, hembygden och kossornas tidevarv och alla andra på hängivenhetens väg!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

774 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser