Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tål hornen att kokas?  (läst 1828 gånger)

AnetteA

  • Inlägg: 363
    • Västergötland
    • Lantisarna
Tål hornen att kokas?
« skrivet: 23 dec-12 kl 01:01 »
Nu har man suttit & flått rent baggskalle komlett med maffiga skruvhorn hela kvällen lång.  :D För att få bort allt måste ju skallen antingen kokas, läggas i myrstack, grävas ned ett tag, läggas i ån & allt vad man kan hitta på, men eftersom det är mitt i smällkalla vintern är kokning enda alternativet.

Hittade ett par gamla trådar, de svarade till viss del på mina frågor men dubbelkollar för att vara säker:

1. kommer hornen klara koket, utan att bli mjuka & vitna likt naglar?
2. Kommer hornkapseln oundvikligen lossna? Det gör inget om de gör det för min del men bara kul att veta.

Tackar!
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

skogstomten

  • Inlägg: 97
    • -
SV: Tål hornen att kokas?
« Svar #1 skrivet: 23 dec-12 kl 07:03 »
Använd en stor gryta, men kom ihåg: Det är bara skallen som skall kokas. Hornen skall inte ner i vattnet... och peta loss allamjukdekar efter kokningen.

http://jakttid.blogspot.se/2009/12/julpyssel-fixa-trofen.html
Har bara hundarna kvar sen lagården blev skadad

AnetteA

  • Inlägg: 363
    • Västergötland
    • Lantisarna
SV: Tål hornen att kokas?
« Svar #2 skrivet: 23 dec-12 kl 08:02 »
Lite svårt att hålla hornen ur vattnet när det är skruvhorn som täcker hela skallens sidor...  ::) Hittade en tråd där en kokat skalle & horn i i alla fall 3 timmar utan minsta påverkan på hornen, så det kan nog gå ändå.
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Tål hornen att kokas?
« Svar #3 skrivet: 23 dec-12 kl 09:09 »
Varför inte lägga skallen i frysen och ge den till myrorna till våren?
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Tål hornen att kokas?
« Svar #4 skrivet: 23 dec-12 kl 09:54 »
jag kokade en sådan skalle för ngr. år sedan.Även hornen,det gick fint.Efter sista pillandet av kött och hjärna kokades den länge till. Använde då tvättmedel i vattnet. Eftersom det är slidhornsdjur så måste man nog koka även hornen annars luktar det nog  :o.Min skalle hänger på väggen och ingen "doft" där inte.

AnetteA

  • Inlägg: 363
    • Västergötland
    • Lantisarna
SV: Tål hornen att kokas?
« Svar #5 skrivet: 23 dec-12 kl 15:23 »
Lorita- Frysen var en tanke men den är så proppfull att den knappt går att stänga.  :)

Planen är att skallen skall häga ute, men pågående föruttnelse luktar inte myspys i vilket fall. Blir nog att testa att koka det hela då, får hoppas det går vägen.  :) Det borde väl funka att koka i förzinkat kärl? Eller hur beter sig zink?
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Tål hornen att kokas?
« Svar #6 skrivet: 23 dec-12 kl 17:26 »
Lorita- Frysen var en tanke men den är så proppfull att den knappt går att stänga.  :)
din också   :o  o:)
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

733 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser