Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning  (läst 16983 gånger)

Ville78

  • Inlägg: 39
    • Uppland
Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« skrivet: 11 dec-12 kl 15:39 »
Ny här på forumet och tänkte kolla om någon kan hjälpa mig med denna fråga.

Har surfat ihjäl mig på nätet för att hitta något svar.
Vad är då frågan? Jo får man tillverka ost i eget kök för försäljning?
Med godkännande förstås och efter alla konstens regler utifrån de regelverk som finns idag.

Vad jag kunnat se bl a här på alternativ och på andra ställen är att en del anger att de börjat i sitt kök eller liknande med sin osttillverkning för att komma igång, för att efter ett tag bygga ett mejeri.

Är det tillåtet eller hur har ni som idag har gårdsmejerier börjat. Känns lite häftigt att satsa ex antal pengar på ett mejeri direkt.  Tycker att det måste vara möjligt att börja i pytte liten skala och sedan öka ut sakta men säkert, men lyckas inte hitta någon väg att göra detta utifrån de lagar/ regler som finns idag.  Hoppas att jag har fel på den punkten och ni kan hjälpa mig

Ville

Grendela

  • Inlägg: 266
    • Småland
    • Skälshult gård
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #1 skrivet: 11 dec-12 kl 17:50 »
Hej!

Man får safta, sylta, baka och ysta mm i sitt eget kök om man uppfyller livsmedelsverkets regler kring livsmedelshygien samt försäljningen sker i ringa omfattning. Vad ringa omfattning innebär kan variera från kommun till kommun, det är en tolkningsfråga. Därför är det bra om du ringer till dina livsmedelsinspektörer på miljökontoret i din kommun och kollar vad som gäller hos dig.

Du behöver köpa in utrustning, eftersom man  inte brukar få använda sin vanliga köksutrustning, utan behöver ha särskild utrustning som används enbart till just detta syfte.

Vad som kan ställa till det är om du har toaletten i direkt anslutning till köket, då kan du få sätta dit en extra dörr, så du har en sluss mellan kök och toalett.

Men som sagt, svårt att svara på. Innan du registrerar dig hos din kommun kan du skicka in en ritning på ditt kök där du berättar hur du tänker göra, så kan dom titta på det och säkert hjälpa dig!

Lycka till! Det behövs fler småmejerier i landet!

Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #2 skrivet: 12 dec-12 kl 09:13 »
Såhär svarar Livsmedelsverket på din fråga:
http://www.slv.se/sv/grupp1/livsmedelsforetag/Lokaler-hantering-och-hygien/#far

Det är möe att tänka på, Ville78.

Hur många getter har du idag? Hur ser din lagård ut, går den att använda för getmjölkning eller måste den byggas om eller till? Har du ett någorlunda friskt mjölkrum i lagården? (Det finns naturligtvis, till råga på allt elände, regler för hur mjölkrummet ska se ut.) Hur mycket bete och åker har du? Räknar du med att kunna producera allt hö/ensilage själv, eller måste du arrendera/köpa mer mark eller alternativt köpa allt grovfodret?
Tänker du dig maskin- eller handmjölkning? (Uträkningar av di som kan sånt visar att tidsmässigt lönar det sig inte att mjölka färre än 6 getter med maskin, då går det fortare att handmjölka.) Kan du redan göra ost eller har du någon som kan lära dig?

Att vara getgårdsmejerist kräver, som allt annat jordbruksföretagande både envishet, klurighet, arbetsvilja (och arbetsglädje) och mångkunnighet. Du måste vara expert på allt från killingsproblem till vallskötsel och- skörd till mjölkhygien till mögelkulturer till....you name it. Men allt finns att vinna! Det finns några här på forat som driver gårdsmejeri, så om de hoppar in i tråden kan du få bra svar på dina funderingar. Lycka till :) !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Lövåsen

  • Inlägg: 85
    • Södermanland
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #3 skrivet: 12 dec-12 kl 09:30 »
Jag är oxå i starttankar. Kanske vi kan dela tankar och information. Hur långt har du kommit?

Själv har jag djuren, marken och lite erfarenhet av ystning, yoghurt, fil mm men inte jätte mycket.

Det ja saknar är ju lokal (kanske har en på g), utrustning mm. Ja det som kostar pengar :O(.

Ville78

  • Inlägg: 39
    • Uppland
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #4 skrivet: 12 dec-12 kl 16:59 »
Hej!
Tack för svaren. Oj, så informationen fans på livsmedelsverket det var som sjutton jag som höll på att letade där för fullt utan att kunna hitta något. Visst är det mycket att tänka på och en massa info att ta reda på.

Håller med om att jordbruksföretagande kräver ”envishet, klurighet, arbetsvilja och mångkunnighet. Att det är det som gör det så jäkla roligt även om det är en massa slit utan så stor utdelning rent ekonomiskt. Är man dessutom inte stadd med världens ekonomi så gäller att klura ut billiga lösningar.

Inga getter i dags läget, men funderingar på att skaffa. Tagit över det som finns kvar av min släkt gård, så ladugård finns med hyfsat mjölkrum behöver fräschas upp något. Vi har ca 2 ha som kan användas som bete och 5 ha åker som hör till gården. Så jag räknar med att kunna fixa hö/ ensilage själv.

Idag använder vi inte marken själva, utan bonden som köpt övrig mark använder mot att utbyte av diverse tjänster. Men, vilja finns att vi skall göra detta och det är väl mest jag som längtar tillbaks till jordbrukslivet som jag är uppväxt med. Det vi gör nu är att undersöka olika idéer hur vi kan använda oss av fastigheten och få något i utbyte både ekonomiskt och som vi trivs med att göra.  Djurhållning i någon form är något jag saknar och gärna spånar på även om det i många fall inte är så värst lönsamt. Min fru är inne på förädling då hon har en bakgrund inom restaurang branschen.

Vi har liksom den lilla gården, maskiner efter pappa, farfar förutom traktor löjligt nog. Ingen av oss är riktigt inne på att sluta våra nuvarande yrken, men skulle vilja hitta en affärs idé vi trivs med och som gör att vi kan gå ned i arbetstid.  Där av denna tråd för att finna info och noggrant undersöka olika möjligheter

Existens!

  • Gäst
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #5 skrivet: 12 dec-12 kl 17:11 »
Du kan ju kolla dom här..   http://www.kivarpsgård.se/

Dom fick visst några hundratusen från länsstyrelsen i stöd för att dra igång..det påstås ha gått på närmare miljonen..

Ville78

  • Inlägg: 39
    • Uppland
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #6 skrivet: 12 dec-12 kl 20:41 »
Näe huva miljon satsningar från starta har en risk att hamna i diskussioner med banker om uppskov avbetalningar och trevliga samtal med fogden m m. Så det är inte min grej jag är mer för att skynda långsamt

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #7 skrivet: 13 dec-12 kl 07:15 »
Skynda långsamt. Är du Rospigg montro. Låter vettigt att provapå först och ev satsa mer när man har koll. Men dom underlättar ju så för oss småföretagare. Det blir ju bara lättare för varje dag som går. Så det kan väll nu inte finnas ett enda problem kvar efter alla dessa år som alla politiker jobbat på att förenkla för företagare.

Skämt o sido.

Stort lycka till och hoppas jag snart kan få köpa er ost.
odla gärna lite havtorn i nån slänt så det kan bli lite havtorns marmelad till den goa osten.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #8 skrivet: 15 dec-12 kl 10:35 »
Här är en komplett gårdsmejeriutrustning för den som vill starta omgående:
http://www.lantbruksnet.se/lantmarknad/sok/annons.php?aid=96153&inriktning=&typ=
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Existens!

  • Gäst
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #9 skrivet: 15 dec-12 kl 11:21 »
Undrar varför dom säljer?

Bumbar

  • Inlägg: 31
  • Lyckan är att vara nöjd
    • Skåne
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #10 skrivet: 15 dec-12 kl 12:50 »
Du kan använda Ditt eget kök som livsmedelslokal och även köksutrustning men denna användning ska skiljas i tid från användningen i hushållet. Rent praktiskt betyder det att om produktion sker satsvis, två gånger i veckan samt det finns lagringsutrymme i annat rum är det mesta i sin ordning. Det skulle vara till nackdel om man hade 7 stycken inneboende barn i åldrarna 1 till 8 och endast en toalett i huset.
Någon ritning behövs inte.
Däremot ska man kunna berätta eller visa papper på hur man har tänkt bedriva produktionen och framförallt att man är medveten om eventuella risker för livsmedelssäkerheten samt hur man gör för att minska dem.
Mitt förslag är att Du ringer till livsmedelsinspektören och berättar vad Du kommer att göra, skickar in en anmälan och ber om att få eventuella negativa besked i form av ett beslut.
Jag kan bistå med lite vägledning om pappersarbetet.

Ville78

  • Inlägg: 39
    • Uppland
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #11 skrivet: 15 dec-12 kl 17:23 »
Hej!

Det låter ju bra om det ej behövs någon ritning och att man kan använda sig av de köks redskap som redan finns. Kan väl ändå bli att vi behöver fixa lite nya grejer. Ett av det större problemen då kanske blir att vi inte har sju men väl fyra ungar mellan 1-8, plus ett antal husdjur som hänger runt lite här och där i huset. Men det skall väl gå att lösa på något sett.

Låter i varje fall som det inte är orimligt att starta upp. Kan tänka mig att det är nödvändigt att gå utbildning i livsmedelshygien, för det är ju ett krav om man kommer till ett mer "riktigt mejeri" till slut och det är det väl för denna verksamhet också eller?

Blir till fortsätta leta information, fundera, räkna, för att kunna få en liten start som kan växa. Mycket handlar ju om att hitta en bra kvalitativ produkt som går att sälja.

Att skynda långsamt och kunna se möjligheter har jag fått för mig är det som gäller om man skall lyckas med småskaligt företag/ jordbruk. (förstås förädla så lång man kan). När jag googlat runt för att hitta info, blir man lite lätt förskrätt av hur många små företag som verkar ha lagt ner under de senaste åren i varje fall här Uppland och då visserligen kanske mest små slakterier, men ändå!!!!

Tack för erbjudandet om hjälp med pappersexercisen.

Föresten en fråga vad gör ni med er killingar som ej säljs som liv eller slaktas för eget behov?

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #12 skrivet: 15 dec-12 kl 18:32 »
Citera
Vad ringa omfattning innebär kan variera från kommun till kommun, det är en tolkningsfråga. Därför är det bra om du ringer till dina livsmedelsinspektörer på miljökontoret i din kommun och kollar vad som gäller hos dig.
Jag skulle börja i liten skala, precis snäppet över vad som går åt för eget behov. Nystädat samt fritt från ungar och husdjur under produktion.

För ev. överblivna pengarna ställa i ordning en lokal, på billigaste möjliga sätt (överblivet kakel o klinker, m.m. kan man få skitbilligt) så att det blir hygieniskt rätt och riktigt från början. Men bara om jag känner att marknaden har ett sug efter mina produkter.

Men för fan inte ringa någon inspektör, det skulle få vänta tills jag har gott om pengar, om jag får det nångång. De tar BETALT för sina inspektioner. Kör svart till vänner & bekanta så länge du vågar, och lite till. Sen vet du om din affärside´är gångbar eller det bara blir investeringar utan återbäring.

Allt för många projekt läggs ner för att folk börjar med att dra på sej kostnader; Bygga, marknadsföring, hemsida, inspektörer, reklamblad, visitkort, firmanamn ........... är åt hälvitte fel ände att börja i. Det genererar inte en spänn!
« Senast ändrad: 15 dec-12 kl 18:34 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Grendela

  • Inlägg: 266
    • Småland
    • Skälshult gård
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #13 skrivet: 15 dec-12 kl 19:05 »
Jag tycker absolut att du ska ringa dina livsmedelsinspektörer. Förutom tillståndshantering och tillsyn arbetar dom mycket med rådgivning och information, och de kan säkert komma med mycket hjälp och tips på hur du kan göra nu i början. Jag har haft mycket hjälp av min inspektör i min kommun. Och det känns bra att ha en bra kontakt med dom!


Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #14 skrivet: 15 dec-12 kl 19:43 »
Citera
arbetar dom mycket med rådgivning och information, och de kan säkert komma med mycket hjälp och tips på hur du kan göra nu i början.
Den vi har i Lessebo kommun är dum som ett spån, jag tror hon ärvde sitt ämbete. Där emot har hon en hantlangare som är lite klurigare. Det svåra är att hon knappt kan svenska, men hon är bra!
All kunskap får man dock stå för själv här. T. ex. att det måste va tak över ett utomhus placerat svämkar under oljetunnorna.  ;D

Att testa marknaden får på sin höjd kosta några ostar. Vad jag vill poängtera är, att i första hand inte satsa på utgifter.
« Senast ändrad: 15 dec-12 kl 19:54 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Existens!

  • Gäst
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #15 skrivet: 15 dec-12 kl 19:50 »
Ska taket vara över eller under tunnorna?  :)

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #16 skrivet: 15 dec-12 kl 19:59 »
Ska taket vara över eller under tunnorna?  :)
Jag blev så djevfla förvånad. Ringde senare och frågade: När det regnar blir det ju vatten i svämkaret. Olja flyter ju på vatten och till slut så rinner det över. Måste det inte va ett tak över?
-Jo det har du ju rätt i........... ???
Jag satte tunnan inne, på en pall. Sen gjöt jag igen avloppet och strök ett kälhål i cement runt väggarna. Det skulle va OK "om inte oljan kan rinna ut".
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Grendela

  • Inlägg: 266
    • Småland
    • Skälshult gård
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #17 skrivet: 15 dec-12 kl 20:25 »
Usch, vad tråkigt TiB. Så ska det ju verkligen inte vara. Det är ju förbaskat trist att man ska bli olika behandlad och få olika hjälp beroende på vilken kommun man råkar bo i. Vi får hoppas att TS har kompetent och trevlig personal på sitt miljökontor.



Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

Existens!

  • Gäst
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #18 skrivet: 15 dec-12 kl 20:27 »
Det är ju så det fungerar. jag fick bygga om min lokal varje gång dom bytte personal på kommunen.

En godkände lysrören.. nästa underkände.

En tyckte inte jag behövde kylrum.. nästa skulle prompt ha ett. osv osv

Grendela

  • Inlägg: 266
    • Småland
    • Skälshult gård
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #19 skrivet: 15 dec-12 kl 20:52 »
Får dom verkligen göra så? Om du har ett godkännande på din livsmedelslokal så är det väl det godkännandet som gäller, tills dess att du gör ändringar eller lagen som ligger tillunderlag för godkännandet ändras? Inte kan väl kommunen ändra sina egna beslut bara för att dom byter personal - det låter ju inte klokt!

Jag undrar jag, om dom verkligen får göra så.....
Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

Existens!

  • Gäst
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #20 skrivet: 15 dec-12 kl 20:56 »
Tja, vi låg i krig iofs, så dom gjorde allt för att knäcka mig. Dom lämnade tillstånd för nåt halvår, och sen kom det en ny person som skulle godkänna på nytt, och då fick jag bygga om.
Jag fick byta lysrör.. bygga ett kylrum..sätta upp takrännor på en byggnad.. Allt kopplades till viten, 5000 i månaden för nåt..100 000 i månaden för nåt annat.

Det var väldigt mysigt.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #21 skrivet: 15 dec-12 kl 21:35 »
Jag skulle tro att man har rätt skapliga möjligheter att freda sig. Ber att få allt på papper. När det sen ändras obefogat övwerklagar man till förvaltningsdomstolen. (f.d. länsrätten)

Nyckeln till allt är att läsa på så man kan lagen ordentligt själv först. Det är därför jag menar att man kan dröja med att väcka inspektörer och annat löst folk, som dels tar betalt och dels bedömer efter dagsformen och menstruationscykeln. Se bara till att det är rätt från början!

Det var väl lite därför jag fick ställa mina oljefat som jag gjorde. Påläst och ett bättre resultat, även om hon ville prata ner den TiBbetanska lösningen till att börja med.
« Senast ändrad: 15 dec-12 kl 21:40 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Existens!

  • Gäst
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #22 skrivet: 15 dec-12 kl 21:39 »
Problemen kommer om man kommer på kant med dom. Ofta står man ensam och dom kan mata på med nytt folk hela tiden. Till slut knäcker dom en. Dock inte mig, trots att dom tog hjälp av en styrka från polisen , med helikopter och allt.

Så en viss poäng finns det allt med att ta kontakt med dom från början.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #23 skrivet: 15 dec-12 kl 21:45 »
Helikopter!  ;D ;D Ja ibland har dom resurser.

Och OM man får tag på en vettig männscha så är det bättre att börja där. Även att utnyttja dom som en resurs. Jag har dock alltid den känslan att man löper en risk att bli skinnad innan man börjat.
Läs in lagar och regler själv först, oftast fattar de när de är ute och reser.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Uddabudda

  • Inlägg: 1327
  • Mitt hem på jorden
    • Västergötland
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #24 skrivet: 15 dec-12 kl 22:26 »
Kontakta Eldrimner, där finns folk som kan hjälpa dig med dina frågor.

www.eldrimner.com

Självhushåll till nytta och nöje

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #25 skrivet: 16 dec-12 kl 10:53 »
Kontakta Eldrimner, där finns folk som kan hjälpa dig med dina frågor.

www.eldrimner.com

Länsstyrelserna har ofta bra kurser. Kolla www.kompass.lrf.se

Eldrimner är nog bra, men de tar bra betalt för sina kurser också. Så jag skulle satsa på kurserna som man hittar på min länk ovan, de är ofta sponsrade av EU, länstyrelsen eller annan aktör och kostar en bråkdel av vad kursen kostar som osponsrat alternativ.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ville78

  • Inlägg: 39
    • Uppland
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #26 skrivet: 18 dec-12 kl 18:43 »
Hej ingen!

Tack igen för fler bra tips. Att kolla upp kurser via länsstyrelsen/ lrf verkar ju vara smart.
Det man blir lite fundersam på är ju dess inspektörer från kommun. Känslan man får är att det verkar fungerar helt olika i vilken kommun man bor och vilken person det är. Rätt sjukt det blir ju inte precis att spela på samma villkor. Bara hoppas att det inte är något ufo som är i vår kommun.

Nå, det känns i varje fall rätt hoppfullt att man inte behöver rivstarta med en miljon satsning på en mejeri direkt. Dels med den info som jag fått här och dels med det jag lyckats hitta på nätet. Bla någon kvinna som blivit belönad via mathantverkarna för sin get ost. Byggt upp detta utan några lån och en totalkostnad på ca 100.000 kr. Fixat till ett rum i källaren, köpt billigt tegel, begagnade mejerimaskiner, billiga kylskåp för förvaring.

Låter mycket som mitt tänkande. Skulle tro att det är vettigt som sagt att göra lite mer än husbehov och satsa på att hitta en jätte smaskig ost som folk vill köpa. Därefter gå vidare.

Ha det

Ville78

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #27 skrivet: 18 dec-12 kl 19:00 »
Föresten en fråga vad gör ni med er killingar som ej säljs som liv eller slaktas för eget behov?
Det talas väldigt tyst om det, men de flesta killingarna avlivas direkt efter födseln på de större getmjölkgårdarna. Det är svårt att få någon ekonomi i att föda upp getter till slakt. Dels är marknaden liten, dels växer getter långsamt. Det bästa köttet får man på djur som är 1,5-2,5 år gamla, enligt experterna från medelhavsområdet, där getkött är en vanlig matvara. Och ska man hålla geten med foder till den åldern, då blir köttet dyrt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #28 skrivet: 18 dec-12 kl 22:04 »
Citera
Byggt upp detta utan några lån och en totalkostnad på ca 100.000 kr. Fixat till ett rum i källaren, köpt billigt tegel, begagnade mejerimaskiner, billiga kylskåp för förvaring.

Det är det bra sättet.

Det vanliga sättet; Du laddar för fullt med lån, logga, "bolag", stor skylt, ny stadsjeep (en sån såg jag idag) med text,  mer lån, etc. Strax innan det är 3 år gammalt så kursar du.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

emindy

  • Inlägg: 63
    • Ångermanland
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #29 skrivet: 18 dec-12 kl 22:57 »
Det talas väldigt tyst om det, men de flesta killingarna avlivas direkt efter födseln på de större getmjölkgårdarna. Det är svårt att få någon ekonomi i att föda upp getter till slakt. Dels är marknaden liten, dels växer getter långsamt. Det bästa köttet får man på djur som är 1,5-2,5 år gamla, enligt experterna från medelhavsområdet, där getkött är en vanlig matvara. Och ska man hålla geten med foder till den åldern, då blir köttet dyrt.

Mina föräldrars getgård (Gideå Get i Djuptjärn, 80 mjölkgetter) har numera kvar i princip alla killingar tills de som inte skall vara kvar skickas på slakt vid påsk vid ca 3 månaders ålder. Köttet säljs både till privatpersoner och via grossist till restauranger. Tidigare avlivades nästan alla bockkillingar efter några dagar när de hade fått upp getens mjölkproduktion, eller direkt om de var tvilling med en getkilling.

mwson

  • Inlägg: 305
    • Dalsland
    • Storuddens Gård
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #30 skrivet: 19 dec-12 kl 00:08 »
Kontakta Eldrimner, där finns folk som kan hjälpa dig med dina frågor.

www.eldrimner.com

När jag gick Eldrimners charkkurs så var det flera som tipsade om Per Nilsson på http://www.profox.se/ som tydligen är bra om man får problem med livsmedelsinspekrörer, har ingen egen erfarenhet än men de som hade haft med honom att göra hade bara positivt att berätta :)
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

Existens!

  • Gäst
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #31 skrivet: 19 dec-12 kl 08:30 »
Det är det bra sättet.

Det vanliga sättet; Du laddar för fullt med lån, logga, "bolag", stor skylt, ny stadsjeep (en sån såg jag idag) med text,  mer lån, etc. Strax innan det är 3 år gammalt så kursar du.

Visst är det bra att köpa begagnat och att hålla ner kostnaderna, det är alltför få som gör det.  Många missar nog också den väl undangömda kommentaren som talar om att investeringsstöd även gäller begagnade maskiner.  Bara ingen annan sökt stöd för samma maskin de senaste 6 åren.

Däremot när det kommer till hur fort man ska starta, så beror det på utgångsläget.
Har man köpt en gård och har stora lån, då ska man låna så pass extra så man kan köra full satsning från början, med den omfattningen som man kalkylerat med.  Går det åt skogen då, så hade det gjort det i vilket fall.

Har man däremot köpt ett billigt ställe, eller arrenderar ett, då kan man köra igång sakta och växa efterhand.

Det första man gör är alltid att se hur mycket fasta kostnader man har per månad, och ser till så man har inkomster som täcker dom i stort sett omgående.
Ska man låna eller ta av besparingar för att täcka fasta kostnader, så hamnar man i en spiral neråt, som gör att man aldrig kommer att kunna satsa vidare och utöka.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #32 skrivet: 19 dec-12 kl 11:59 »
Kolla om det är billigare att rulla igång UTAN bidrag och skit, än att va uppbunden och påpassad med fan och hans moster inblandade. Visst har jag sökt bidrag och blivit beviljad också, men jag har aldrig kvitterat ut en krona! Så jag har alltid gjort som jag velat och så har jag ju stoltheten i behåll.  >:D Har aldrig förstått varförihälvitte man snart inte ska kunna gå & skita utan BIDRAG.  ???
"Trädgårdsmästarens" projekt här ska inte heller lyfta bidrag. Kan inte verksamheten (eller plantan) dra näring av egen kraft, så är det en dålig .......... (planta)

Ja, sånna är vi ..............
 
« Senast ändrad: 19 dec-12 kl 12:01 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Existens!

  • Gäst
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #33 skrivet: 19 dec-12 kl 12:12 »
Tja, det är ju alltid frivilligt såklart.. Men om nu möjligheten finns så tycker jag det är dumt att inte utnyttja den. men oftast handlar det ju då om miljonsatsningar, som förhoppningsvis är tillräckligt långsiktiga för att uppfylla kraven.

Men nej, jag har aldrig fått några, fast jag har sökt.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #34 skrivet: 19 dec-12 kl 12:29 »
Tja, det är ju alltid frivilligt såklart.. Men om nu möjligheten finns så tycker jag det är dumt att inte utnyttja den. men oftast handlar det ju då om miljonsatsningar, som förhoppningsvis är tillräckligt långsiktiga för att uppfylla kraven.

Men nej, jag har aldrig fått några, fast jag har sökt.

Det är precis därför så många misslyckas. Börjar för stort med för mycke låst kapital och lån. Fasta kostnader som inte går att styra bort är livsfarligt. Visst känns det behagligt för stunden att få ett lån beviljat, tyvärr glöms förträngs det faktum att lånet ska betalas tillbaka. Ränta och amorteringar är också fasta kostnader.

Jo jag hade också miljonlån en gång, så jag vet....................  :P
« Senast ändrad: 19 dec-12 kl 12:36 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Existens!

  • Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #35 skrivet: 19 dec-12 kl 13:03 »
Har man bara en verksamhet som ger bra intäkter så är det ju inte farligt med lån.  Nån måste ju faktiskt våga satsa om vi ska kunna skapa nya företag och fler jobb.  Gamla gubbar brukar stå och mässa om att man aldrig ska ta lån. Det är ju lätt för dom att säga, med sitt på det torra.   Men nej, jag skulle nog inte ta stora lån för att starta en nischverksamhet med osäkra inkomster.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #36 skrivet: 19 dec-12 kl 13:31 »
Citera
Har man bara en verksamhet som ger bra intäkter så är det ju inte farligt med lån.

Tips på verksamhet som ger bra intäkter?  ;D
Nej, du ska ju lyckas behålla pengarna också. Om intäkterna (omsättningen) är 5 mille och utgifterna 4 999 990 så blir det inte mycke över till räntor. Där missar många och så går det som det går.
Varje krona kostar något att omsätta. Om inte annat ska den redovisas.
En hög omsättning går inte att leva på, och inte avdragen. Bara förtjänsten. Det optimala är att hela omsättningen är netto.
« Senast ändrad: 19 dec-12 kl 13:33 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Existens!

  • Gäst
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #37 skrivet: 19 dec-12 kl 13:41 »
Tja, som redovisningskonsult så ser jag ju trots allt en hel del företag som faktiskt tjänar bra med pengar. men visst, mest tjänar ju dom som inte har investerat mer än en dator och sitt kunnande.

Branscher med låga marginaler, som exempelvis jordbruk, måste ju ha en hög omsättning för att det ska bli nåt över.

Har man en låg bruttovinst på säg 20 % och omsätter 100 000 så har man 20 000 till att betala annat med, inte så mycket alltså.  Medan om man då omsätter 5 miljoner, har 1 miljon till sina kostnader.
Så ibland måste omsättningen vara hög för att det alls ska bli nåt kvar, och jordbruk är en typisk sådan bransch. Och där hjälper det inte att säga att man måste öka sina marginaler, för den möjligheten finns inte. Ibland på grund av politiska beslut.

Ville78

  • Inlägg: 39
    • Uppland
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #38 skrivet: 19 dec-12 kl 14:03 »
Ni lär ju ha rätt båda två, konsten ligger väl i att ha en jäkligt bra affärsplan att utvecklas från och se till att man hela tiden ha kolla på de utgifter som krävs och att man måste ha intäkter som täcker dessa.

Sen kan jag tänka mig att det gäller att utveckla det hela i lagom takt. I början t ex hand mjölka i mitt fall och köra med mer kroppsslit tills man hittat den där verkliga smarriga osten som alla vill ha. Därifrån växa i lagom takt, skaffa mjölkmaskin m m o efterhand och eventuellt ta lån när man ser att det här håller nu kan vi ta lån för att kunna expandera och få bättre förtjänst.

Har tyvärr sett en hel del i bekantskapskretsen som sattsats på att köra själv inom bygg branschen och verkar ha tänkt på något vis. Voov nu är jag egen företagare, börjar med sprillans firma bil, värsting pc till företaget och fan och hans moster som kanske inte varit helt nödvändiga. Sedan inte fått tillräckligt med jobb för att kunna täcka utgifterna, plus privata utgifter, så att det hela till slut hamnat i konkurs.

På något sett gäller det ju att veta att tar jag lån och typ behöver göra 15 ton ost för att täcka mina omkostnader måste jag veta var och att jag har stor chans att bli av med dessa. Annars lär vi få en ena handa kost och bli fattiga som kyrkråttor efterhand. Dessutom tror jag att det handlar om att inte drar på sig onödiga uppgifter som kanske inte behövs för att driva verksamheten.

Existens!

  • Gäst
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #39 skrivet: 19 dec-12 kl 14:06 »
Vad skulle dina förutsättningar vara då, med tanke på kostnad för gård och sånt?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #40 skrivet: 19 dec-12 kl 15:29 »
Det talas väldigt tyst om det, men de flesta killingarna avlivas direkt efter födseln på de större getmjölkgårdarna. Det är svårt att få någon ekonomi i att föda upp getter till slakt. Dels är marknaden liten, dels växer getter långsamt. Det bästa köttet får man på djur som är 1,5-2,5 år gamla, enligt experterna från medelhavsområdet, där getkött är en vanlig matvara. Och ska man hålla geten med foder till den åldern, då blir köttet dyrt.
Visst är det så att många killingar knappt hinner se dagens ljus innan de får se det stora ljuset, så att säga. Men frågan är om det enbart är av ekonomiska skäl?
Tänker vi oss att vi ändå ska föda upp bockkillingarna till slakt, och slakta dem vid 1½-års ålder, borde det ändå gå att få åtminstone en liten vinst på det hela. Våra exempelgetter får killa i april, killingarna föds upp helt och senare delvis på mjölk ur lammbar el dyl tills de är 2-3 månader. Ut på bete i maj när de är en månad gamla och kaxat till sig lite. Sen får våra småbockar gå på bete tills det blir höst och dags för installning. Vi räknar 200 utfordringsdagar gånger 2 kg hö (lite högt räknat, en 6-månaders lär inte knapra i sig 2 kg med en gång, men då har vi en marginal på den positiva sidan) gånger en produktionskostnad på någonstans mellan 0,50 till 2 kronor per kg hö beroende på skötselmetoder och skördemetoder och maskinkostnader. Några kronor lägger vi på för salt, vitaminer och mineraler, 20 kronor då. Alltså en kostnad för den vintern på 220 till 820 kronor per bockkilling. När det blir vår igen får bockarna komma ut på bete igen och gå så tills hösten när det blir dags för slakt. Vi lägger på en hundring per bock för stängselmaterial oxå. Då har vi en totalkostnad per bock på mellan 320 och 920 kronor. (Sen tillkommer förstås några kronor för belysning och ventilation i lagården och avskrivning för själva lagården, men det torde vara ganska marginellt utslaget per bock.)
Själva slakten och dess kostnader och intäkter har stora lokala variationer. Finns slakteri i närheten som köper in bockar för slakt, eller ska vi kanske legoslakta bockarna, ta kött och skinn på återtag och sälja vidare köttet till folk av sydeuropeiskt eller arabiskt ursprung, eller kanske sälja till restauranger eller specialiserade charkföretag? Finns en marknad för att skicka skinnen på beredning och sälja dem? Vill någon konsthantverkare köpa hornen från bockarna?
Håller vi nere foderkostnaderna till den nedre halvan av kalkylen torde det gå att få fina, svarta siffror på detta. Endast slaktbockar går feståss inte att leva på, men som en del av verksamheten passar det in, så länge det finns slantar att tjäna. Men oj, så mycket jobb! tänker vi, men det mesta går att göra i samband med motsvarande arbete med getterna. Några byror hö bort till bockavdelningen i lösdriften orkar vi säkert bära morgon och kväll, och på somrarna cyklar vi bort till bockhagen och kollar läget när vi vallat tillbaka getterna till betet efter mjölkningen (och har vi glömt var bockarna är lär det kännas på lukta´ :-* ).

Eller skiter vi i det, för att det är för besvärligt.

« Senast ändrad: 19 dec-12 kl 16:04 av skräptanten »
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Existens!

  • Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #41 skrivet: 19 dec-12 kl 15:59 »
Låter ju som en fruktansvärd historia. Då är det väl dags att bojkotta getost också? . Känns ju minst lika illa som att avliva tuppkycklingar . 

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #42 skrivet: 19 dec-12 kl 16:13 »
Och det ska komma från en som har levt på att sälja bitar av döda grisar ;D !

En variant för den som vill vara lite mer varsam med getterna (och inte behöva ta hand om så många killingar heller) är att ha 18 månaders killningsintervall istället för de gängse 12 månaderna. Dräktighet och killning är stora påfrestningar för getterna, och med 18 månaders intervall får getterna lite mer tid på sig att återhämta sig. Till metodens fördelar hör oxå att det blir relativt sett kortare tid som getterna är sinade vid högdräktigheterna. Vid årlig killning är getterna sinade 2 månader per år, alltså 1/6 av tiden. Med 18-månaderskillning blir samma sintidsmånader istället 1/9.
Visst sjunker mjölkmängden med tiden, men getter är kända för att kunna ha lite längre laktationer än andra däggdjur.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Existens!

  • Gäst
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #43 skrivet: 19 dec-12 kl 17:09 »
Och det ska komma från en som har levt på att sälja bitar av döda grisar ;D !

Jo, men vi slog inte rutinmässigt ihjäl galtkultingarna.

Nä, fy för nischproducenter med dollartecken i ögonen som vägrar anpassa sig till verkligheten inom livsmedelsproduktion.

Kom det här ut på löpsedlarna så kan dom packa ner getosten för gott.

farfar

  • Inlägg: 55
    • Småland
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #44 skrivet: 19 dec-12 kl 17:35 »
  om ni är intresserade av gårdsmejeri så kan jag rekommendera Nävsjökulla gårdsmejeri utanför Lönashult i södra Småland.Anna som har det har mjölkfår.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #45 skrivet: 19 dec-12 kl 18:17 »
Man kan ju hoppas på att fler får upp ögonen för hur gott getkött är, så att det finns fler som är villiga att betala ett vettigt pris för köttet. Då kunde det fungera som skräptanten beskriver ovan.

Men jag begriper inte hur man kan lyckas sälja en killing på några månader till slakt, och få något ut av det. Måste vara någon annan ras än lantraserna. Jag fick och slaktade några bockkillingar på sisådär 6-8 månader en gång. Det är mer kött på en normal hare än det var på dem. Och de var välskötta, friska, hade gått på bra bete och sedan fått fri tillgång på ensilage när de stallades in. Getter sätter kött sent, åtminstone de raser vi vanligen har i Sverige, och ska det bli ett vettigt slaktutbyte vill det till att de är lite äldre.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Rise

  • Inlägg: 49
    • Jämtland
    • Petrussiverts
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #46 skrivet: 21 dec-12 kl 21:39 »
Det finns också mejerier som man kan låna, som är byggda i en slags husvagn och godkända enligt alla krav. Där jag bor i Jämtland finns det en organisation som heter eldrimmer och de finns till för att stödja mathantverkare. De hyr ut dessa vagnar för dem som vill prova på. Det borde finnas fler organisationer runt om i landet som också har sådana mejerivagnar att låna ut.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #47 skrivet: 21 dec-12 kl 21:42 »
En sån innihälvitta bra ide! Annars kanske man kan hyra in sej hos någon som har gårdsmejeri?
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Ville78

  • Inlägg: 39
    • Uppland
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #48 skrivet: 22 dec-12 kl 20:31 »
Klart intressant om det skulle finnas typ "husvagns mejeri" att hyra för att testa. Ytterligare en sak att kolla upp.
Hmm, det här med killingarna låter ju lite knepigt. Har sett någon annanstans också som sålde killingar till slakt när de var någon månad, men det kan man ju som sagt undra om det går. Vettigt verkar ju vara att köra på detta vis:
 
Och det ska komma från en som har levt på att sälja bitar av döda grisar ;D !

En variant för den som vill vara lite mer varsam med getterna (och inte behöva ta hand om så många killingar heller) är att ha 18 månaders killningsintervall istället för de gängse 12 månaderna. Dräktighet och killning är stora påfrestningar för getterna, och med 18 månaders intervall får getterna lite mer tid på sig att återhämta sig. Till metodens fördelar hör oxå att det blir relativt sett kortare tid som getterna är sinade vid högdräktigheterna. Vid årlig killning är getterna sinade 2 månader per år, alltså 1/6 av tiden. Med 18-månaderskillning blir samma sintidsmånader istället 1/9.
Visst sjunker mjölkmängden med tiden, men getter är kända för att kunna ha lite längre laktationer än andra däggdjur.

Men då får man ändå fundera på av man skall göra med de killingar som ändå blir och hur pass mycket mjölk geten ger. På något sett vill man ju ändå ha en ok djurhållning som man kan titta sig i spegeln.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #49 skrivet: 30 dec-12 kl 12:44 »
Det är nog bra att hyra ett mejeri på hjul för den som vill testa, men en måste ju ändå ha en mjölkhantering (primärproduktion heter det på Livsmedelsverk-språk) som är godkänd av ens kommunala miljö/hälsa-myndighet. Alltså måste en ha ett hygieniskt mjölkningssystem, maskinmjölkning är att föredra, ska det vara handmjölkning måste en ha mycket bra hygienrutiner. Ett bra system för att kyla mjölken måste oxå finnas, goda diskmöjligheter för mjölkutrustningen - ett fräscht mjölkrum, alltså.

Hade det varit upp till mig hade jag börjat med några dräktiga getter, alternativt några getter och två bockar för betäckningen. Ras, tja.. en mjölkstam av skandinavisk lantras (hör efter på din närmsta getgård), vad gäller allmogeraserna vet jag att både jämt- och göingegetter kan mjölka bra, lappgetternas mjölkförmåga får du fråga någon annan om. Läs på så mycket du kan om getter och besök andra getägare. Jag hade snickrat ihop ett mjölkbord, lärt mig att handmjölka (om jag inte redan kunde), och sedan lärt getterna hur mjölkning går till. Mjölken som blev hade jag i första hand använt i det egna hushållet, lärt mig hantverket med mejeriprodukter, och låtit det egna hushållet vara försökskaniner. Hade detta varit lyckat skulle jag ha börjat sälja i mycket liten skala till vänner och släktingar. Hade även det gått bra hade jag börjat fundera på att föra upp det hela på professionell nivå.
Jag hade börjat leta efter maskinmjölkningsutrustning i de närmsta grannarnas lagårdar (landet är ju nerlusat med nerlagda mjölkgårdar). Det går nämligen att använda samma grejer som till kor förutom pulsatorn och mjölkorganet, vakuumet bör oxå vara lägre än till komjölkning, men det går ändå att använda samma typ av vakuumpump. Köper du begagnat kan du komma undan billigt, oavsett om du vill ha spann- eller rörmjölkning. En liten mjölktank kan vara svår att få tag på, hugg direkt om du hittar en!
Utbildning i livsmedelshygien är ett måste. När du ska bygga ditt mejeri är det bra att besöka andra för att få idéer. Och klura på finansieringen
 - hugga ner skog, öka på gårdslånet hos banken, låna av morsan&farsan, söka investeringsstöd hos länsstyrelsen?

Vill du göra något redan nu är det köpläge för hömaskiner nu när det inte är säsong. Och på vintern är det utmärkt väder för att vara inne i lagården och bygga getinredning, så det är klart tills du köper dina första skäggiga madamer :) .
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

emindy

  • Inlägg: 63
    • Ångermanland
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #50 skrivet: 31 dec-12 kl 00:06 »
Tremånaders killingar är ett dyrare, exlusivare (och godare!) kött än om du väntar med slakt tills de är 1½ år gamla.
De är avvanda men räknas fortfarande som dikillingar för att de har så mört och gott kött. Vi har svensk lantras.

Vem vill äta kött ifrån en könsmogen bock undrar jag? Blir det inte bismak på köttet?

Existens!

  • Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #51 skrivet: 31 dec-12 kl 00:14 »
Nä inte bismak.. Möjligen getsmak :)

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #52 skrivet: 31 dec-12 kl 00:14 »
Det där med att handjur skulle ha bismak på köttet är en seglivad myt, det är ytterst sällan som det är något problem. Då är det mer problem med klantiga slaktare som håller dålig hygien.

Och unga djur tycker många är fint och därmed dyrt. Men det smakar inget. Fråga en finsmakare från Italien eller Marocko vilket de föredrar, om de får välja mellan killing och 1½-2½-åriga getter.

Det är som alla som tycker att ytterfilé är exklusivt, de har missat att det inte finns några ytterfiléer och att begreppet bara är ett marknadsföringstrick för att kunna ta ut ett högre pris.

Jag har som sagt själv slaktat och ätit unga killingar, det var nästan bara ben och inget kött på dem. Mycket arbete för lite mat. Och de smakade inte mycket. Tacka vet jag en äldre get, som tillagas långsamt och blir mör och smakrik, det är en delikatess.

Varför vill många ha karaktärslöst kött utan egen smak? Är det spännande mat när det bara smakar av kryddningen, och man inte vet om det är kalv, get eller kyckling man äter  ??? ?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

farfar

  • Inlägg: 55
    • Småland
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #53 skrivet: 02 jan-13 kl 11:59 »
Det borde finnas en viss marknad för all möjlig rullande verksamhet.Jag skulle ju gärna hyra ett rullande slungrum med början nästa sommar. :)

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #54 skrivet: 03 jan-13 kl 12:17 »
Gris ytterfile är väll bara kotlett som är delad i 4 delar och sprutad/mörad vips så kostar kotletten 120kr kg
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #55 skrivet: 03 jan-13 kl 12:39 »
Gris ytterfile är väll bara kotlett som är delad i 4 delar och sprutad/mörad vips så kostar kotletten 120kr kg
Ja, ett lyckat trick från industrin att lura konsumenterna. Bonden fick inget han heller.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Existens!

  • Gäst
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #56 skrivet: 03 jan-13 kl 14:12 »
Ja, ett lyckat trick från industrin att lura konsumenterna. Bonden fick inget han heller.

Jo, det fick han faktiskt. Även om det inte kallas 'fläskytterfileblufftillägg'.

Sent omsider, ungefär kvart över tolv, har slakterierna insett att man kanske skulle fundera lite på det här med produktutveckling. Ett mystiskt ord som de läst om och hört att andra industrier håller på med.
Då tar man fram mörade detaljer, styckar på ett annat sätt och ger nya namn, mer eller mindre fantasifulla.

Och jo, det ger effekt.. grispriset har ändrats dramatiskt det senaste året. Från en nivå stadigt runt 12 kr där det legat nu i 25 år så ligger det nu runt 17 kr, och avtal som sluts till nästa höst ligger på nivåer som närmar sig 20 kr.
Det är en historisk förändring.

Tokyoboy

  • Inlägg: 341
    • Uppland
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #57 skrivet: 03 jan-13 kl 16:17 »
Litet inlägg: de jag vet som har gårdsmejeri och för många killingar brukar föda upp dem under sommaren och sedan slakta för egen hand och ha köttet för eget bruk. Om man är duktigt på getslakt och duktig på att tillvarata köttet kan man nog föda en stor familj på det i flera dagar. Om detta är lagligt beteende enligt Moder Sveas rättssystem vet jag dock inte.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #58 skrivet: 03 jan-13 kl 18:59 »
Litet inlägg: de jag vet som har gårdsmejeri och för många killingar brukar föda upp dem under sommaren och sedan slakta för egen hand och ha köttet för eget bruk. Om man är duktigt på getslakt och duktig på att tillvarata köttet kan man nog föda en stor familj på det i flera dagar. Om detta är lagligt beteende enligt Moder Sveas rättssystem vet jag dock inte.
Det är helt lagligt, så länge man skattar för det.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 4 användare
xaelanar, ärt, LimJans, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser