Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fett mängd på gutefår?  (läst 2133 gånger)

zzaga

  • Inlägg: 46
    • Skåne
Fett mängd på gutefår?
« skrivet: 25 okt-12 kl 17:26 »
Hej

Jag undrar lite om fettmängden på gutefår. Vi har precis skickat några av våra gutefår till slakt och slaktaren sa att de var magra:(
Villket känns jättejobbigt. Jag vill ju att mina får ska må bra!!!
Hur mycket fett ska dom ha? Såg nån annan tråd om +2 är det normalt för gute?
Finns det något mer än fårfor som jag kan ge dom om jag vill ha upp vikten mer på dom? typ vete? Korn?
Jag hade även ett årslamm som jag hade nappat upp som var väldigt litet. Brukar dom bli så små? De andra lammen som jag nappade
växte sig större.

/Saga

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Fett mängd på gutefår?
« Svar #1 skrivet: 25 okt-12 kl 19:49 »
Om du har "magra" lamm, så kan du ta till dunderkuren för att få upp lammen i vikt så här års: Betfor ;D
Jag har också haft anmärkningen att lammen var magra, så jag tyckte att jag kunde ösa på med betforen (lammen sägger gärna fett av betfor) Jag gav mina lamm 3 hg/dag och de gick de upp 1,5 kg/vecka av det. Och jag hade fortfarande "magra lamm" fettgrupp 2 till 2+  ;D 8)
Men du måste komplettera betforet med lammfor, så de får proteinet att växa på också.

Att lammen är "magra" betyder inte att de inte har haft det bra, det betyder bara att de inte var färdigväxta... Lamm ligger på 2 till 2+ när de inte har växt färdigt. Bra hull lägger inte lammen på sig förrän kroppen har fått sitt för tillväxten.
« Senast ändrad: 25 okt-12 kl 19:51 av vallhunden »
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

zzaga

  • Inlägg: 46
    • Skåne
SV: Fett mängd på gutefår?
« Svar #2 skrivet: 25 okt-12 kl 20:26 »
Ok, betfor! Då köper jag det :)
Brukar du sära på tackorna och lammen? I min hage är det omöjligt att ge bara lammen något alla vill ha.

Vad bra att veta att det beror på att de inte är färdigväxta och inte för att de inte haft det bra!

Jag tycker det är jättesvårt att veta om "dom har det bra" , det går ju inte att se och knappt känna med all ull.

Hur mycket skall en fullvuxen tacka ligga på i fett?

Tack snälla för råd!!!

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Mager
« Svar #3 skrivet: 26 okt-12 kl 00:18 »
Om man vill att lammen ska växa bra ska dom inte gå med tackorna. Då äter tackorna upp maten för lammen.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: Fett mängd på gutefår?
« Svar #4 skrivet: 26 okt-12 kl 00:31 »
Vad konstigt olika det kan vara ???. Jag har också gutefår och har precis hämtat hem köttet från slaktaren. Mina var feta och fick avdrag för det :-X De har inte fått något annat än hö förutom det lilla som finns kvar på betet. De har gått med sina mammor hela tiden. Jag ger aldrig kraftfoder till mina får.
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Fett mängd på gutefår?
« Svar #5 skrivet: 26 okt-12 kl 07:30 »
Avelsurval och miljön de har vuxit upp i.. ;D

Som allt kraftfoder ska betfor introduceras sakta och ökas på långsamt...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

zzaga

  • Inlägg: 46
    • Skåne
SV: Fett mängd på gutefår?
« Svar #6 skrivet: 26 okt-12 kl 09:24 »
Åh, men vad konstigt. Mina har ganska gott om bete + att de fått kraftfoder. Lammen har ifs gått med sina mammor. Men hur länge brukar du låta dina lamm gå hos sina mammor?

Hur mycket betfor skall dom vuxna ha?

Tack igen för alla tips :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

782 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser