Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gulsåpa - bra till mer än hushållsrengöring  (läst 47240 gånger)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Gulsåpa - bra till mer än hushållsrengöring
« Svar #20 skrivet: 03 sep-12 kl 12:55 »
Stor skada att de inte slängde ut parfymen samtidigt.  Såpa luktar inte illa (om den är bra), och vi är många som är mer eller mindre allergiska mot parfymer.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Malines här igen

  • Gäst
SV: Gulsåpa - bra till mer än hushållsrengöring
« Svar #21 skrivet: 03 sep-12 kl 13:47 »
Har mailat Grumme ett par gånger och bett dem göra parfymfri men de svarar alltid "i nuläget finns inga planer på att tillverka parfymfri såpa". Om fler mailar kanske de ändrar sig.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Gulsåpa - bra till mer än hushållsrengöring
« Svar #22 skrivet: 07 sep-12 kl 14:51 »
Tror jag inte.  Dom använder troligen någon bilig ingrediens, som inte luktar så fräscht i sig själv.  Därav behovet av en liten skvätt billig kamouflagevätska.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Gulsåpa - bra till mer än hushållsrengöring
« Svar #23 skrivet: 07 sep-12 kl 16:10 »
Tror jag inte.  Dom använder troligen någon bilig ingrediens, som inte luktar så fräscht i sig själv.  Därav behovet av en liten skvätt billig kamouflagevätska.

Nja, det är inte enkelt att täcka en doft.  Jag grejade lite med tallfettsyran som ingår i vissa såpfabrikat för många år sen, och produkten blev nästan luktfri. Resonerade med leverantören, och denne menade att såpan parfymeras för att den ska lukta såpa. Tidigare ingick diverse föroreningar som nu var bortrenade, och dessa föroreningar medförde att såpan luktade såpa.

Man kan få andra överraskningar också om en leverantör gör en råvara som är renare och levererar som den gamla. Har råkat ut för konsistensändringar i hudcreme beroende på detta.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Gulsåpa - bra till mer än hushållsrengöring
« Svar #24 skrivet: 07 sep-12 kl 21:33 »
;D  Parfymera för att lukta som såpa?  ;D  Jag viker mig dubbel av skratt!  ;D

Jag var alltså inte så långt ifrån sanningen, antagligen bedömer de att luktfri såpa inte skulle sälja.  Dock kunde man såklart försöka påverka dem.  Men antagligen lättare att försöka hitta nån liten tillverkare som är mera intresserad av att hitta en nisch.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Malines här igen

  • Gäst
SV: Gulsåpa - bra till mer än hushållsrengöring
« Svar #25 skrivet: 07 sep-12 kl 22:02 »
Det finns som sagt. Hälsingesåpa.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Gulsåpa - bra till mer än hushållsrengöring
« Svar #26 skrivet: 14 sep-12 kl 23:26 »
Hej!


Ett antal 40-tvättar och 60-tvättar samt duschningar sedan sist.


Resultat: Tvätt funkar riktigt bra, både 40 och 60 grader. Det gäller att man gillar doften av bittermandel för det blir lite kvar. Ska prova med annan parfymering sedan, tyvärr är Grumme helt ointresserade av att ta fram en parfymfri variant. För duschning använder jag såpa men kompletterar ibland med hårschampo mest för att jag tycker doften blir lite överväldigande.


Så, nu kan jag sluta köpa tvättmedel.  ;D


Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Gulsåpa - bra till mer än hushållsrengöring
« Svar #27 skrivet: 17 sep-12 kl 23:35 »
Det finns som sagt. Hälsingesåpa.
Hur hittar jag den?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Gulsåpa - bra till mer än hushållsrengöring
« Svar #29 skrivet: 17 sep-12 kl 23:43 »
Tack!  Jag hittade inget pris, men nog verkar den vara värd lite mer än Grummes!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Broberg

  • Gäst
SV: Gulsåpa - bra till mer än hushållsrengöring
« Svar #30 skrivet: 17 sep-12 kl 23:48 »
Tack!  Jag hittade inget pris, men nog verkar den vara värd lite mer än Grummes!

Den oparfymerade är den tillverkaren kallar stallsåpa.

kbh

  • Gäst
SV: Gulsåpa - bra till mer än hushållsrengöring
« Svar #31 skrivet: 17 sep-12 kl 23:55 »
Tack!  Jag hittade inget pris, men nog verkar den vara värd lite mer än Grummes!
jodå den här  bladbannat från 67krekologiskabyggvaruhuset.se/709/halsingesapa

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Gulsåpa - bra till mer än hushållsrengöring
« Svar #32 skrivet: 17 sep-12 kl 23:58 »
Stallsåpa?  Finns den i vanliga butiker?  En hastig googling visar bara "Hälsinge Stallsåpa".

Ekologiska Byggvaruhuset säljer endast på Nätet?  Jag skulle aldrig köpa över nätet.  :o
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

kbh

  • Gäst
SV: Gulsåpa - bra till mer än hushållsrengöring
« Svar #33 skrivet: 18 sep-12 kl 00:00 »
Stallsåpa?  Finns den i vanliga butiker?  En hastig googling visar bara "Hälsinge Stallsåpa".

Ekologiska Byggvaruhuset säljer endast på Nätet?  Jag skulle aldrig köpa över nätet.  :o
ä du är så fjollig så  :)

Broberg

  • Gäst
SV: Gulsåpa - bra till mer än hushållsrengöring
« Svar #34 skrivet: 18 sep-12 kl 00:11 »
Stallsåpa?  Finns den i vanliga butiker?  En hastig googling visar bara "Hälsinge Stallsåpa".

Ekologiska Byggvaruhuset säljer endast på Nätet?  Jag skulle aldrig köpa över nätet.  :o

Säkert i några hästbutiker och liknande. Kolla med tillverkaren.


Inte handla på internet? Är ju typ omöjligt att få det man behöver, i dagen läge då.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Gulsåpa - bra till mer än hushållsrengöring
« Svar #35 skrivet: 18 sep-12 kl 01:24 »
Stallsåpa?  Finns den i vanliga butiker?  En hastig googling visar bara "Hälsinge Stallsåpa".

Ekologiska Byggvaruhuset säljer endast på Nätet?  Jag skulle aldrig köpa över nätet.  :o
Lite vaken får man kanske vara vid nätköp...köpt grejor från utlandet...fått brev om att man vunnit fantastiska summor pengar på sitt namn  :D ...utan att satsa en spänn...bara en galning måste driva ett sådant lotteri  ;D Lyser bluff lång väg...Presis som skumma element fiskar upplysningar,eller någon ger ut upplysningar....

Malines här igen

  • Gäst
SV: Gulsåpa - bra till mer än hushållsrengöring
« Svar #36 skrivet: 18 sep-12 kl 02:18 »
Jag handlar ofta via nätet och har aldrig blivit blåst.

Hälsingesåpa och Stallsåpa är exakt samma sak förutom att hälsingesåpan är parfymerad. Har haft mailkontakt med tillverkaren och ställt många dumma frågor.
Har bara använt den parfymerade själv och den är jag väldigt nöjd med.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Gulsåpa - bra till mer än hushållsrengöring
« Svar #37 skrivet: 18 sep-12 kl 10:44 »
Tack!  Hälsinge stallsåpa allså, inte Hälsingesåpa.  För oss som vill vara parfymfria!  :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Gulsåpa - bra till mer än hushållsrengöring
« Svar #38 skrivet: 09 okt-15 kl 23:20 »
Det torde ju nu vara helt klarlagt att någon "naturligt" grön såpa inte har tillverkats på många år.  Man skulle också kunna anta att gulsåpan har ändrat beskaffenhet med tiden, eftersom den tidigare (första halvan av 1900-talet) framställdes av biprodukter från dåtida pappersmassafabriker.

Ytterligare en intressant sak är att all såpa som finns i handeln idag är i flytande form, men en del skrivningar i kem-tekniska handböcker från 1940-talet antyder att den tidens såpa snarare var geleartad. Den förpackades inte i flaskor eller burkar, utan i någon form av pappkartonger eller pappersomslag.

LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
SV: Gulsåpa - bra till mer än hushållsrengöring
« Svar #39 skrivet: 09 okt-15 kl 23:28 »
Det torde ju nu vara helt klarlagt att någon "naturligt" grön såpa inte har tillverkats på många år.  Man skulle också kunna anta att gulsåpan har ändrat beskaffenhet med tiden, eftersom den tidigare (första halvan av 1900-talet) framställdes av biprodukter från dåtida pappersmassafabriker.

Ytterligare en intressant sak är att all såpa som finns i handeln idag är i flytande form, men en del skrivningar i kem-tekniska handböcker från 1940-talet antyder att den tidens såpa snarare var geleartad. Den förpackades inte i flaskor eller burkar, utan i någon form av pappkartonger eller pappersomslag.

Finns gelé-såpa idag också, på plastburk från Grumme. Utmärkt att göra rent ugnen med :)



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

349 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, Tiomilaskogen, von tratt, Ekis, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser