Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur uppfostrar man människor?????  (läst 15805 gånger)

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
Hur uppfostrar man människor?????
« skrivet: 28 apr-12 kl 00:31 »
Precis som ämnet säger: hur uppfostrar man människor?
Vår hund är superglad för allt och alla som kommer hit, hon vill hälsa - läs hoppa upp- och bli klappad.
Problemet är att hon är av modell lite för stor för detta!
Jag vill inte att hon ska hoppa upp och sätta tassarna i bröstet på folk för att bli klappad och uppmärksammad.
Givetvis ska hon få hälsa, men med alla fyra tassarna på marken.
När jag kommer hem, de få gånger jag lämnar henne, hoppar hon inte på mig. Jag säger hej och går förbi henne. Hälsar på henne efter ett par minuter "ordentligt". Detta vet hon ju om.
Problemet är människor som kommer hit: Även om vi säger åt dem att inte titta på henne, inte prata med henne så blir det följande.
Men lilla gumman - med babyröst- om du sitter ner så ska jag klappa dig. Du får inte hoppa-sitt-nej. Fortfarande med babyröst *suck*
Vad är det som är så svårt med att vända ryggen till henne? Att inte prata eller titta på henne om hon hoppar???
Hur fanken uppfostrar man människorna att göra det vi vill?
Är det någon som har goda råd? Tips? Ideér?
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Broberg

  • Gäst
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #1 skrivet: 28 apr-12 kl 00:35 »
Precis som ämnet säger: hur uppfostrar man människor?
Vår hund är superglad för allt och alla som kommer hit, hon vill hälsa - läs hoppa upp- och bli klappad.
Problemet är att hon är av modell lite för stor för detta!
Jag vill inte att hon ska hoppa upp och sätta tassarna i bröstet på folk för att bli klappad och uppmärksammad.
Givetvis ska hon få hälsa, men med alla fyra tassarna på marken.
När jag kommer hem, de få gånger jag lämnar henne, hoppar hon inte på mig. Jag säger hej och går förbi henne. Hälsar på henne efter ett par minuter "ordentligt". Detta vet hon ju om.
Problemet är människor som kommer hit: Även om vi säger åt dem att inte titta på henne, inte prata med henne så blir det följande.
Men lilla gumman - med babyröst- om du sitter ner så ska jag klappa dig. Du får inte hoppa-sitt-nej. Fortfarande med babyröst *suck*
Vad är det som är så svårt med att vända ryggen till henne? Att inte prata eller titta på henne om hon hoppar???
Hur fanken uppfostrar man människorna att göra det vi vill?
Är det någon som har goda råd? Tips? Ideér?

Böj er inte ner för hon hugger er ovarnat i ansiktet om hon kommer åt.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #2 skrivet: 28 apr-12 kl 00:37 »
DET skulle hon ALDRIG göra!!!!
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Malines här igen

  • Gäst
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #3 skrivet: 28 apr-12 kl 00:38 »
Lär hunden "sitt" och "stanna". Sätt hunden. Hälsa på människan. Förklara hur människan ska agera. Gå in, förbi hunden. Låt hunden hälsa. Sätt hunden så fort den hoppar.


Människor är obildbara. Utbilda hunden.

Broberg

  • Gäst
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #4 skrivet: 28 apr-12 kl 00:38 »
DET skulle hon ALDRIG göra!!!!

Det vet väl inte alla?

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #5 skrivet: 28 apr-12 kl 00:42 »
Lär hunden "sitt" och "stanna". Sätt hunden. Hälsa på människan. Förklara hur människan ska agera. Gå in, förbi hunden. Låt hunden hälsa. Sätt hunden så fort den hoppar.


Människor är obildbara. Utbilda hunden.
Hon KAN sitt, och hon KAN stanna.
Problemet är ju när de som kommer hit ofta "låter" henne hoppa upp.
Om jag sätter henne så är de ju där och ska "gulla" och då ser hon ju det som ett varsågod och sen är cirkusen igång igen!
Och ibland är jag ju inte där när de kommer till grinden och då är det redan igång!
Det vet väl inte alla?
De som är här ofta vet det, och det är ju de som är problemet!
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

trassla

  • Gäst
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #6 skrivet: 01 maj-12 kl 14:17 »
En hund biter inte i ansiktet om man böjer sig ner för att hälsa( om den är normal). Det är faktiskt så hundar hälsar på varandra. Ett tips till dig, ha hunden i koppel, när de kommer in så korrigera henne, så att hon inte kan hoppa, utan att hon skall sitta ner, eller kanske är hon i andra änden av rummet mm. När hon sitter ner, så beröm henne ge henne godis eller annat som hon tycker om. När dina gäster väl kommit in och hon får hälsa, så låt dem bara klappa henne lite grand, och sedan får hon gå och lägga sig. Jag vet att det finns folk som inte fattar det, men fråga dem om de skulle vara lika kul om hon hoppade på dem med leriga tassar, om de var klädda i vita kläder. Det kommer att ta tid, för du skall ju inte bara träna din hund, utan även dina gäster ;D. Räkan med att det kommer att ta tid, men hon kommer ganska snart att fatta och då kommer det att gå lättare. Lycka till!!!

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #7 skrivet: 01 maj-12 kl 14:28 »
Upplever samma sak,jag vill att gäster ignorerar min hund tills hon är lugn,jag säger åt folk att göra så men ändå blir det att de klappar hunden när den hoppar och talar om hur fin hon är >:D samma sak med tiggandet,ignorera hunden säger jag men ändå ska det ges mat när hunden uppför sig illa >:D
Fjäderfän och kaniner

Januschka

  • Inlägg: 1365
  • Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #8 skrivet: 01 maj-12 kl 14:32 »
Jag känner igen problemet *storsuck*

alternativ 1.. har hunden kvar i huset och i halsband när folk dycker upp. Jättesvårt i praktiken men KAN ger tid att påminner folk om hur DOM ska bete sig. Mycket störd hälsande för alla, stresssituation, det tar tid tills alla kommer tillrätta :( 

alternativ 2.. berätta för besökarna (om de nu kommer oftare)  att det känns dumt att hunden är viktigare och blir hälsad först   :'(  :'(  :'( Gästerna kommer att förklara att det är inte meningen men det är jo lätt förklarat att det är hundens (eller din) upplevelse ;)

alternativ 3
är drastiska metoden för folk som inte kan/vill lyssna:
Uppmuntrar hunden att rusa fram och hoppa omkull folk.. SEDAN lär människorna sig  ;)  Har hunden nästan eller helt älskad omkull dom eller deras barn kan man förklara att dtär därför man har ner händerna när man kommer och ALLTID hälsar människorna först och att en hund som man undviker ögonkontakt med  kommer att avstå från våldsamma hälsningar.

Vissa människor kan man inte be eller prata med.. sådana få lärar sig av erfarenhet. Och enligt min erfarenhet är det så: när våra 45/50 kilos mixrackare har varit i närkontakt går det liksom in mycket lättare ;)

Förresten tyckte jag att tippset med ansiktsbitning är bra :)  Stämmer nog med en del hundar så man har lärt ut något nyttigt i alla fall. Och om det hjälper med problemet.. varför inte ????
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #9 skrivet: 01 maj-12 kl 14:58 »
Märkligt att TS får tips om hur h*n ska uppfostra sin hund när det är tips för människouppfostran som efterfrågas.

Jag vet hur svårt det är att uppfostra besökare, men när dom väl har fattat hur mycket snabbare Atte lugnar sig om dom bara ignorerar honom så brukar dom ändå kunna lägga band på sitt hälsande i hallen.

För mig har det funkat att hela tiden vara lite "på" besökarna, och korrigerat dom så fort dom tittar på hunden eller ska sträcka dit handen. "Nej! Ignorera honom!"
En nagel i ögat, hela tiden... ;)
Är det nya besökare som jag pratar i telefon med innan dom kommer så får dom stränga instruktioner. "Du kommer att bli utskälld, men gå bara in, ignorera hundarna helt och ta bara av dig skorna och kom in och sätt dig."

Kan säga att det funkar betydligt bättre nu när jag fått en till hund. En schäfer som INTE låter söt och mysig när det kommer besökare. Det är liksom ingen som är så jättesugen på att sticka fram fingrarna till honom... ;) Och då struntar dom i Atte också.  ;D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

mysk-åsbomamma

  • Inlägg: 384
    • Uppland
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #10 skrivet: 01 maj-12 kl 15:28 »
Vet presis hur det är  ;D Jag har en 57kg glad dam som älskar folk.
Vissa mäniskor kan man tyvär inte dresera.... jag är dock hård när det kommer folk på besök, jag mer eller mindre står över hunden och hälsar på folk och säger åt henne att ligga. Sen när alla är på plats får hon komma från hallen och hälsa. -  men åhh va lugn hon är..... :)

Dom som absolut måste på hunden det första ja dom får helt enkelt skylla sig själva om de får en blöt slick i ansiktet eller blir omkull knuffade ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #11 skrivet: 01 maj-12 kl 15:50 »
Ja, att uppfostra vuxna människor låter sig i princip inte göra.  Och de som kommer ofta tycker förstås att de känner hunden och vet hur de ska göra.  Men en tanke:

Berätta för besökaren (eller ha en lapp på dörren) att hunden för närvarande går på tung antibiotika mot en jättefarlig bacill, som även kan smitta människor.  Eller en mildare variant:  "Då får ursäkta hunden, hän har just rullat sig i ett kadaver, jag har tvättat pälsen, men det sitter kvar på klorna, akta dina kläder!"

Prova ni som kan, och berätta om det  fungerar ...  För om inte dessa människors föräldrar lyckades bättre när de var små, så är det nog lite för sent nu ...  ::)

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Fundersam

  • Inlägg: 348
    • Västmanland
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #12 skrivet: 01 maj-12 kl 16:29 »
Nej fostra människor går inte. Tycker dock att när besökare inte gör som de blivit tillsagda, och ändå ska busa upp hunden så får de också ta ett litet smakprov av konsekvenserna. Själv tycker jag inte det är hunden som ska korrigeras när det är besökarna som gör fel. Busar man upp hunden får man också ta del av hur en uppbusad hund beter sig. Med hopp, vassa klor i fötterna och vad det nu kan innebära. Sedan tar man in hunden och säger till besökarna att det är bättre at de gör som de blir tillsagda så slipper de vara med om det igen. Inte någon har jag mött hittills som har tyckt det varit roligt när en hund på 50kg börjat hoppa på dem. Men då har dessa människor också varit vana att man kan busa upp hunden, för att husse eller matte sedan ska skälla på den om den busar tillbaka.

Finns det en konsekvens efter ett felaktigt beteende så lär sig även människor!  :)

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #13 skrivet: 01 maj-12 kl 16:41 »
En bekant till mina föräldrar utbrast i ett "Oiiiii, vilken sööööt hund!!!" med den pipigaste röst som en människa kan uppbringa, samtidigt som hon ställde sig på knä för att gosa med Atte som då var på "dagis" hos mina föräldrar. Detta gjorde hon i ena änden av en ganska lång hall, och Atte tog ju sats ända från köket... he he... Tyvärr var jag ju inte där för att se hela härligheten, men pappa berättade väldigt målande hur damen hamnade på rygg med Atte över sig, vilt pussande henne överallt.  ;D
Hon fick ju liksom skylla sig själv...  ::)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #14 skrivet: 01 maj-12 kl 16:53 »
Ja, det går ju an om hunden är stor, och om den endast vill pussa.  Men folk som ska uppfostra andras hundar finns det för många, enligt min åsikt, och hunden lär sig ju det felaktiga/oönskade beteendet med all repetitionen.  Så jag önskar verkligen att det fanns något bra sätt att få folk att acceptera att de ska göra som de blir uppmanade, när de har med andras djur att göra, i synnerhet om de dessutom befinner sig på (i) andras område/mark/lägenhet.

  Jag har själv förlorat en hund som lärde sig just det som Atte gjorde i ovanstående inlägg.  Ett par gånger på ganska neutral mark, men med mina protester, och sen en enda gång på en annan plats.  Då var det en trafikerad bilväg emellan ...  Hade mina vänner accepterat att göra som jag bad från början, så hade hunden kommit till mig först, och hälsat på dem sedan.

  En annan gång var det en (aningen berusad) granne som satte igång med att säga "PLATS!!!" till min 3-månaders nyköpta valp!  Valpen visste ju inte vad Plats betyder, och jag fick tag på den och gick därifrån med valpen i famnen, men jag mår fortfarande illa vid tanken.  Platsa ner en annans hund, va, bara så där!!!???

  Eller, som sagt, lära den att springa fram och pussa sönder folk.  Därav mitt något tuffa förslag att säga att hunden har nån äcklig skit på tassarna, som besökaren förhoppningsvis inte ALLS vill ha på kläderna.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Snuzer

  • Inlägg: 972
  • Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #15 skrivet: 01 maj-12 kl 17:06 »
Vi har för närvarande 5 hundar och jag tar alltid undan mina hundar när det kommer folk, oavsett vem det är. Folk kommer för att besöka oss och inte våra hundar. På så sätt slipper jag konflikter mellan mig och hundarna.
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #16 skrivet: 01 maj-12 kl 17:24 »
Människor har olika erfarenheter och känslor inför hundar. En som är rädd för hundar, bli inte hjälpt av att ägaren säger "han är inte farlig utan snäll", man ska därför ta stor hänsyn till dessa, och ta undan hunden.

Om jag kommer till någon med en stor hund, vill jag gärna ha kontakt med den på ett trevligt sätt, känner inte hunden mej, är det tryggast för både hunden och mej att vi hälsat, och det minns ju hunden sedan.

Ibland skäller hundar, inte alls konstigt, det uppfattar jag som att hunden talar om att jag kommer, när hussse/matte vet att jag är där slutar hundar normalt skälla.

Jag föredrar att möta en lös hund före en kopplad, en kopplad hund kan känna sig trängd. Många incidenter uppstår när en hund i kort koppel lämnats ensam, och naturligtvis bunden i kort koppel vid ingången till affären.

Alla hundägare är säkra på att deras hund ALDRIG biter, men erfarenheten talar sitt eget språk.  Lyfter man handen och ler, ja det är väl ett hotfullt beteende, visa tänder och höja tassen.

Får hunden inte slicka dej i ansiktet, så talar du om för hunden att du har lägre rang.

Stora hundar är givetvis potentiellt farligare, men oftast har de dessutom självförtroende, och brukar uppföra sig bättre än små bjäbbiga.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

fräsen

  • Gäst
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #17 skrivet: 01 maj-12 kl 17:33 »
Jag anser att hundägare ska fostra sina hundar så de inte går fram o hälsar innan matte/husse sagt ok.
Jag ignorerar alltid hundar tills matte/husse säger ok hälsa på min vän.
Hunden ska vara under husse/matte i rang.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #18 skrivet: 01 maj-12 kl 21:24 »
Jag anser att hundägare ska fostra sina hundar så de inte går fram o hälsar innan matte/husse sagt ok.
Jag ignorerar alltid hundar tills matte/husse säger ok hälsa på min vän.
Hunden ska vara under husse/matte i rang.
Om alla varit som du hade det inte varit något problem!!! *önskar*
Ja, det går ju an om hunden är stor, och om den endast vill pussa.  Men folk som ska uppfostra andras hundar finns det för många, enligt min åsikt, och hunden lär sig ju det felaktiga/oönskade beteendet med all repetitionen.  Så jag önskar verkligen att det fanns något bra sätt att få folk att acceptera att de ska göra som de blir uppmanade, när de har med andras djur att göra, i synnerhet om de dessutom befinner sig på (i) andras område/mark/lägenhet.
PRECIS...Men hur fanken bär man sig åt???

  Jag har själv förlorat en hund som lärde sig just det som Atte gjorde i ovanstående inlägg.  Ett par gånger på ganska neutral mark, men med mina protester, och sen en enda gång på en annan plats.  Då var det en trafikerad bilväg emellan ...  Hade mina vänner accepterat att göra som jag bad från början, så hade hunden kommit till mig först, och hälsat på dem sedan.

Men usch och fy vad trist!


En bekant till mina föräldrar utbrast i ett "Oiiiii, vilken sööööt hund!!!" med den pipigaste röst som en människa kan uppbringa, samtidigt som hon ställde sig på knä för att gosa med Atte som då var på "dagis" hos mina föräldrar. Detta gjorde hon i ena änden av en ganska lång hall, och Atte tog ju sats ända från köket... he he... Tyvärr var jag ju inte där för att se hela härligheten, men pappa berättade väldigt målande hur damen hamnade på rygg med Atte över sig, vilt pussande henne överallt.  ;D
Hon fick ju liksom skylla sig själv...  ::)

/Sara
HAHAHAHA kanske så att man bara ska vara "kall" och låta sådant ske? Så kanske de lär sig???
Ja, att uppfostra vuxna människor låter sig i princip inte göra.  Och de som kommer ofta tycker förstås att de känner hunden och vet hur de ska göra.  Men en tanke:

Berätta för besökaren (eller ha en lapp på dörren) att hunden för närvarande går på tung antibiotika mot en jättefarlig bacill, som även kan smitta människor.  Eller en mildare variant:  "Då får ursäkta hunden, hän har just rullat sig i ett kadaver, jag har tvättat pälsen, men det sitter kvar på klorna, akta dina kläder!"

Detta hade iof varit himla kul, >:D men blir lite svårt i praktiken

Nej fostra människor går inte. Tycker dock att när besökare inte gör som de blivit tillsagda, och ändå ska busa upp hunden så får de också ta ett litet smakprov av konsekvenserna. Själv tycker jag inte det är hunden som ska korrigeras när det är besökarna som gör fel. Busar man upp hunden får man också ta del av hur en uppbusad hund beter sig. Med hopp, vassa klor i fötterna och vad det nu kan innebära. Sedan tar man in hunden och säger till besökarna att det är bättre at de gör som de blir tillsagda så slipper de vara med om det igen. Inte någon har jag mött hittills som har tyckt det varit roligt när en hund på 50kg börjat hoppa på dem. Men då har dessa människor också varit vana att man kan busa upp hunden, för att husse eller matte sedan ska skälla på den om den busar tillbaka.

Finns det en konsekvens efter ett felaktigt beteende så lär sig även människor!  :)
Suck det är ju just detta  :-\ Att de tycker att de ska säga åt hunden sen när hon väl hoppar upp på dem..  Men det är ju FEL!!! Om de hade gjort som jag sa istället, så hade de inte haft det problemet!

Det är ju så att hon är ute med mig om dagarna, på inhägnad trädgårdstomt. Och sen är jag på baksidan för att kolla till något av djuren där, och då kommer någon hit, går in och ja... sen är det ju kört!
Sen blir det massa sitt, jag ska klappa dig om du sitter, sitt... och sen är det ju försent.
FATTAR de inte vad jag säger? Gå förbi henne, titta inte på henne, vänd ryggen till henne om hon hoppar, och när hon är lugn med alla 4 tassarna på marken, DÅ hälsar vi!!!
Tja jag får väl försöka med hårdare röst. Jag vill inte låsa in henne bara för att vissa inte kan följa instruktioner.
Det roliga är att en del av dem som kommer hit och faktiskt KAN lyssna. DEM stimmar och hoppar hon inte på  ::)
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #19 skrivet: 01 maj-12 kl 21:43 »
"Detta hade iof varit himla kul, >:D men blir lite svårt i praktiken"  Vad är det som är svårt i praktiken?  Att ljuga lite?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #20 skrivet: 01 maj-12 kl 21:53 »
"Detta hade iof varit himla kul, >:D men blir lite svårt i praktiken"  Vad är det som är svårt i praktiken?  Att ljuga lite?
För att folk som inte kan lyssna hade nog inte kunnat läsa heller!!!
Och imed att hon är ute ibland när folk kommer hit, så går det ju inte.
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #21 skrivet: 01 maj-12 kl 22:06 »
Så besvärligt.  Men när hon ÄR hemma?  Som du skriver i varje inlägg:  Det SKA gå!  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #22 skrivet: 01 maj-12 kl 22:21 »
Så besvärligt.  Men när hon ÄR hemma?  Som du skriver i varje inlägg:  Det SKA gå!  ;)

Sant, men ibland är vägen till att det går fanken så lång!
Jag får väl lära mig att ryta till ordentligt. Åt  människorna då.  >:D
Varför är det så j*la svårt att ignorera henne!
Jo, visst, en 40-kilos överglad hund kanske inte är så lätt att ignorera  :P
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #23 skrivet: 01 maj-12 kl 23:42 »
Men fungerar verkligen det där ni säger? Att hunden inte hoppar och hälsar och slafsar och har sig om man tittar bort och ignorerar dem? För det gör jag alltid, jag går omvägar för att slippa dem, låtsas att de inte finns, jag tycker inte om hundar, är inte direkt rädd, tycker bara illa om det där påflugna sättet. Men det spelar ingen roll för de ska alltid vara på mig i alla fall. Det är som att de ser att jag inte gillar dem och vill straffa mig eller nåt.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #24 skrivet: 02 maj-12 kl 01:41 »
Men fungerar verkligen det där ni säger? Att hunden inte hoppar och hälsar och slafsar och har sig om man tittar bort och ignorerar dem? För det gör jag alltid, jag går omvägar för att slippa dem, låtsas att de inte finns, jag tycker inte om hundar, är inte direkt rädd, tycker bara illa om det där påflugna sättet. Men det spelar ingen roll för de ska alltid vara på mig i alla fall. Det är som att de ser att jag inte gillar dem och vill straffa mig eller nåt.
Jepp! Funkar.
Att du ignorerar får dem att se upp till dig. Jämför med kändisar och idoldyrkan.  ;)
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Snuzer

  • Inlägg: 972
  • Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #25 skrivet: 02 maj-12 kl 06:54 »
Jepp! Funkar.
Att du ignorerar får dem att se upp till dig. Jämför med kändisar och idoldyrkan.  ;)

Har du någon källvisning till detta påstående? Det låter nämligen helt befängt.
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Snuzer

  • Inlägg: 972
  • Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #26 skrivet: 02 maj-12 kl 07:00 »
Men fungerar verkligen det där ni säger? Att hunden inte hoppar och hälsar och slafsar och har sig om man tittar bort och ignorerar dem? För det gör jag alltid, jag går omvägar för att slippa dem, låtsas att de inte finns, jag tycker inte om hundar, är inte direkt rädd, tycker bara illa om det där påflugna sättet. Men det spelar ingen roll för de ska alltid vara på mig i alla fall. Det är som att de ser att jag inte gillar dem och vill straffa mig eller nåt.

Nej de vill inte straffa dig men hundar söker hela tiden efter harmoni i samspelet. I en flock har man visserligen konflikter men det fjäskas hej vilt och det kontrolleras hela tiden vilken sinnesstämmning de andra medlemmarna har. När du är avståndstagande så försöker hunden med sina signaler få dig på "rätt humör". De känner av att du känner obehag men de kan självklart inte veta vad du känner obehag inför. Tyvärr verkar det som om du ofta träffar på hundar vars ägare verkar ha huvudet under armen och som inte kan läsa/respektera dina känslor inför djuret hund.

Att ignorera djur kan fungera ibland men det är inget universaltips.




Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #27 skrivet: 02 maj-12 kl 11:07 »
Även min uppfattning, Snuzer!  Men om nu trådskaparens hund funkar så, så varför kan inte grannarna respektera ägarens önskan?  ???
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #28 skrivet: 02 maj-12 kl 11:36 »
Hej 4-ever

Förstår ditt problem med grannarna alltför väl...

Jag bor på en gård som tre grannar kör igenom morgon/kväll. Det händer att de promenerar förbi,ungarna cyklar förbi. From att min valp flyttade in ska alla hälsa...både från bil med nedrullat fönster samta att det stannar när de går förbi - jag bag dom ignorera hunden (då lite & söt) sade att den kommer bli stor och de inte kommer att uppskatta hennes tassar som vuxen. Flera av mina grannar hade stora problem med att låta bli. Jag gjorde helt enkelt så,att istället för att prata med grannarna lade jag 100% på hunden,ignorerade grannarna totalt. Om jag ville prata med dom gick jag in med hunden för att inte tappa focus. Mina grannar tyckte det var överdrivet fr min sida,det såg jag att dom tyckte. Jag sa till dom att ifall dom vill gulla med en hund får dom skaffa en egen.

Nu är min tik 4 år,hon hälsar inte på folk som stannar till,om hon hör ljudet av en bil sätter hon sig på ett säkert ställe och hon går inte fram om den stannar. När jägare cyklar förbi med sina älghundar tittar hon bara på dom men luktar på spåren när de passerat. Vägen hit har varit konsekvent - mina grannar har fattat poängen nu när hon är fullvuxen - de barn som så gärna ville klappa är ointresserade av hunden.

Mitt tips är att göra din hunds liv enkelt genom att sätta den främst och strunta i att försöka uppfostra dina grannar - det går inte,folk har ingen respekt för andra längre. Om du haft en dobberman som morrade & visade tänderna så skulle dom haft respekt för hunden men inte dig.
Så ser samhället ut idag
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #29 skrivet: 02 maj-12 kl 11:39 »
Det där tipset ska jag spara för framtida bruk!  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

kbh

  • Gäst
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #30 skrivet: 02 maj-12 kl 11:45 »
Hej 4-ever

Förstår ditt problem med grannarna alltför väl...

Jag bor på en gård som tre grannar kör igenom morgon/kväll. Det händer att de promenerar förbi,ungarna cyklar förbi. From att min valp flyttade in ska alla hälsa...både från bil med nedrullat fönster samta att det stannar när de går förbi - jag bag dom ignorera hunden (då lite & söt) sade att den kommer bli stor och de inte kommer att uppskatta hennes tassar som vuxen. Flera av mina grannar hade stora problem med att låta bli. Jag gjorde helt enkelt så,att istället för att prata med grannarna lade jag 100% på hunden,ignorerade grannarna totalt. Om jag ville prata med dom gick jag in med hunden för att inte tappa focus. Mina grannar tyckte det var överdrivet fr min sida,det såg jag att dom tyckte. Jag sa till dom att ifall dom vill gulla med en hund får dom skaffa en egen.

Nu är min tik 4 år,hon hälsar inte på folk som stannar till,om hon hör ljudet av en bil sätter hon sig på ett säkert ställe och hon går inte fram om den stannar. När jägare cyklar förbi med sina älghundar tittar hon bara på dom men luktar på spåren när de passerat. Vägen hit har varit konsekvent - mina grannar har fattat poängen nu när hon är fullvuxen - de barn som så gärna ville klappa är ointresserade av hunden.

Mitt tips är att göra din hunds liv enkelt genom att sätta den främst och strunta i att försöka uppfostra dina grannar - det går inte,folk har ingen respekt för andra längre. Om du haft en dobberman som morrade & visade tänderna så skulle dom haft respekt för hunden men inte dig.
Så ser samhället ut idag
Instämmer till fullo i va du skriver  Så tack för det .

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #31 skrivet: 02 maj-12 kl 12:08 »
Jag har haft PRECIS detta problem med ALLA mina hundar (nåja, det har varit två stycken hundar) som varit vääääldigt sociala mot människor, ofta på ett överdrivet sätt, och ofta har det dessutom förstärkts av just människor.  ::)

Eller rättare sagt, jag har haft detta problem med nästan alla människor jag mött med mina hundar. För hundarna har inte varit något problem så länge som människorna ignorerat hunden de första 10 minuterna.  ;)

Min slutsats är: Det GÅR att uppfostra människor, men det är förbannat svårt! Det kan vara så illa att det tar 3-4 besök innan människan fattat hur man ska bete sig mot hunden innan det sitter ordentligt, och risken är att man gjort sig ovän med dem först, eller åtminstone tycker folk man är en surkärring när man ber dem att ignorera hunden. Alla nykomlingar och främmande människor får man börja helt på ruta ett med.

Det kan vara lönt att lära sina vänner och bekanta som ofta är och hälsar på, även familjemedlemmar naturligtvis - men man kanske ska strunta i att försöka uppfostra engångsbesökarna - alltså de som troligtvis inte kommer tillbaka, för det är helt enkelt inte värt besväret att uppfostra en ny person som med all sannolikhet ändå kommer göra fel, om den ändå inte ska hälsa på fler gånger. Då kan man istället undvika hälsning helt och hållet.

Många gånger har jag helt enkelt platsat hunden i sin korg på långt avstånd från min gäst och sagt: "Nej du får inte hälsa på hunden, jag håller på att träna den att den inte får lov att hälsa på allt och alla". När gästen ändå försöker locka på hunden har jag lagt mitt fokus på HUNDEN och använt människan som ett tillfälle att träna platsliggning med retning. Alltid med godis i fickan, som hunden får när den är duktig och ligger kvar. Hunden blir fort fokuserad på godiset istället och gästen tröttnar till slut och fattar att man faktiskt menar allvar, och slutar prata bebisspråk. Om jag är snäll då, så kan jag efter 10 fridfulla minuter låta hunden få hälsa - inte för att göra hunden en tjänst utan för att belöna gästen för rätt uppförande  ;D

Vid möten med klåfingriga människor i trappuppgångar och på promenader och dylikt så har jag sagt samma sak "nej du får inte hälsa, jag tränar hunden" osv.., men då beordrat hunden "sitt" och haft ett stadigt tag i halsbandet på hunden. Det finns många klåfingriga människor som skiter fullständigt i vad jag säger och frågar om de får hälsa på hunden, men istället för att acceptera ett "Nej" så slänger sig ändå över hunden och ska gosa. Det kan vara en vilt främmande människa på stan som gör detta, jag har varit med om det flera gånger, särskilt frekvent när hundarna var söta små valpar och unghundar... Då har jag varit förberedd - dragit iväg med hunden redan när jag ser att de är på väg, och vänt på klacken och gått åt andra hållet. Min senaste hund tränade jag med på detta sätt från valpstadiet, allt för att inte prägla henne för mycket på galna människomöten - och trots att hon var en mycket stor, valpig och översocial hund - så lärde hon sig med hjälp av lydnad att hon inte fick hälsa på folk utan tillåtelse, även när vi mötte folk som lockade och pratade bebisspråk så började hon ignorera detta, helt enkelt därför att hon visste att det inte skulle bli något möte vid dessa tillfällen... jag tränade helt enkelt henne att inte förvänta sig hälsning när människor betedde sig "fel".

En annan slutsats av de hundar jag haft är att de ganska fort lär sig att bete sig artigt mot sin egen art, och andra djurslag - eftersom de umgås på ett naturligt sätt mot varandra. Men när människor ska hälsa så går de i regel autmatiskt upp i falsett och beter sig som infantila småbarn och triggar igång hunden till lek och stoj - i hundens ögon är  ju dessa människor som små lekfulla valpar som vill busa. Om hunden är lekfull och social redan av naturen så blir det ju inte direkt bättre av att vissa människor förstärker det vid hälsning. Men som sagt, man KAN lära hunden att inte förvänta sig hälsning i dessa situationer.

Hundar som träffar människor av denna typ från valp och unghundstadiet präglas sedan att förvänta sig människomöten som något MYCKET spännande och roligt - m.a.o - man har förstärkt hundens oartiga beteende vid hälsning. Därav anledningen till att så många hundar hetsar upp sig något oerhört vid just människomöten men kanske inte nödvändigtvis alltid vid hundmöten- ofta lär sig ju valpen och unghunden att visa respekt och försiktighet vid möte med främmande hundar(ibland blir det smärtsamma läxor) - helt enkelt därför att vuxna hundar helt naturligt uppfostrar andra valpar som beter sig framfusigt. De får inte lov att hoppa på och härja kring en vuxen hund i hälsningsskedet, och detta får alla valpar lära sig, dels av sin mamma men även av andra vuxna hundar i sin omgivning. Varför vi människor har så svårt för detta det vet jag inte....

Nästa hund jag skaffar kommer troligen bli en ras med dokumenterad naturlig reservation mot främligar... då slipper man problemet att hunden kastar sig över allt på två ben och man slipper hålla på och träna in något som för vissa hundar kommer helt naturligt.  :)

Förlåt att inlägget blev lite långt och svamligt!
Inser också att jag inte haft riktigt samma problem med ovanstående hundar eftersom vi inte bott på en gård där folk passerar och ska hälsa "över staketet" på hunden när man inte ens själv är närvarande och kan kontrollera situationen. Då är det mycket mer komplicerat. Skulle jag ha det problemet hade jag antagligen gjort om staketet så att man helt enkelt inte KAN hälsa på hunden när man passerar förbi. T.ex bygga högre staket, tätare maskor, eller ha hunden nån annanstans på gården.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #32 skrivet: 02 maj-12 kl 12:10 »
Det är inte grannarna som är problemet utan våra vänner och bekanta som kommer hit.
Jag säger gång på gång att INTE prata med henne, inte gosa med ena handen, INTE prata tuttigt med henne innan hon är lugn!
Men jag kanske ska jag säga åt alla istället att ni får INTE gå nära grinden innan både jag och hunden har insett att ni är här.
Och sen helt enkelt ta henne en bit ifrån, prata med henne och strunta i besöket en stund, för att sedan gå fram tillsammans lugnt och fint och hälsa.
Hon är ju inte så gammal ännu, lite drygt året, och hon är en "farlig" hund. (Läs INTE, men många ser hennes ras som det)
Ska försöka med detta ett tag så får vi se....
Tack för alla råd! De behövs!!
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #33 skrivet: 02 maj-12 kl 12:16 »
Även en "pussmördarhund" kan vara farlig för

en hundallergiker
en som är svårt hundrädd
ett litet barn som kan falla omkull och slå sig och bli hundrädd för resten av livet

för att inte tala om hur en rättrogen muslim skulle reagera av att få fysisk kontakt med ett "orent" djur ... :P  (Ett specialfall kanske av hundräddhet.)

Allt detta borde dina vänner kunna ta hänsyn till, om dom tänkte ett par steg längre.  Och inte "dressera" DIN hund till detta oskick!

Det är din hund.  Du är en ansvarstagande hundägare.  Du måste, MÅSTE få bestämma vad den ska lära sig medan den är ung!

Hur känns det för dig om vännerna tycker att du bär dig illa åt om du ägnar dig helt åt hunden just när de kommer?  Egentligen gör de ju ännu värrre när DE ägnar sig helt åt hunden fastän du försöker kommunicera med dem.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #34 skrivet: 02 maj-12 kl 12:17 »
Hippievagnen
När jag läste ditt inlägg så hmmade jag igenkännande, skrattade till ett par gånger och kände  JA- PRECIS så är det!
Jag ska verkligen ta åt mig det du skrev och försöka ignorera jag med! Och låta folk tycka att jag är en surkärring!!
De som bara är här en gång, de kan ju tro att hon är farlig och jobbig, så går de väl inte hit utan tillåtelse i varje fall  o:)
Såå många igenkännande nickar, så många goda ord från dig!
Blev inte alls svamligt, bara underbart  :P
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #35 skrivet: 02 maj-12 kl 12:19 »
Sant Trollmor!
Jag vill inte att hon välter barn, gamla eller svagare människor!
Inte heller vill jag behöva låsa in henne om det kommer hundrädda människor.
Hon ska ju då få lov att vara med, och hade människorna kunnat vara snälla mot henne och göra som jag säger så hade hon kunnat vara med utan att välta någon eller buffla sig fram till/på dem!
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #36 skrivet: 02 maj-12 kl 13:36 »
Hippievagnen
När jag läste ditt inlägg så hmmade jag igenkännande, skrattade till ett par gånger och kände  JA- PRECIS så är det!
Jag ska verkligen ta åt mig det du skrev och försöka ignorera jag med! Och låta folk tycka att jag är en surkärring!!
De som bara är här en gång, de kan ju tro att hon är farlig och jobbig, så går de väl inte hit utan tillåtelse i varje fall  o:)
Såå många igenkännande nickar, så många goda ord från dig!
Blev inte alls svamligt, bara underbart  :P

Tack så mycket  :)


Men jag kanske ska jag säga åt alla istället att ni får INTE gå nära grinden innan både jag och hunden har insett att ni är här.
Och sen helt enkelt ta henne en bit ifrån, prata med henne och strunta i besöket en stund, för att sedan gå fram tillsammans lugnt och fint och hälsa.
Hon är ju inte så gammal ännu, lite drygt året

Om dina gäster hinner hälsa på hunden vid grinden innan du hunnit fram så har de på sätt och vis redan hunnit belöna både din hund och sig själva för sitt beteende. Inom lydnadsträning brukar det vara viktigt att bara RÄTT beteende ska belönas. Om felaktigt beteende belönas så kommer det med all sannolikhet att fortsätta. Viktigt är alltså att undvika att både människa och hund belönar sig själva vid felaktigt beteende. För en social hund är människors hälsningsceremonier en rejäl belöning(eftersom vi beter oss som överförtjusta valpar), och samma borde ju gälla för hundälskande människor? :)

Man måste alltså vara super-konsekvent och ha tydliga gränser, även om det kostar på ens tålamod och goda rykte. ;) Du skulle kunna göra grinden dubbel - så att hunden inte kommer fram till grinden för att belöna människan som vill hälsa :) eller gör grinden helt tät, och så hög så att man inte kommer in med en hand.  - och ja- kanske får du sätta en skylt på grinden där gäster uppmanas att vänta på att bli insläppta, på grund av hundens träning i sociala möten.

Jag har lärt mig att det ofta är enklare att ta bort möjligheten för folk och hundar att göra fel genom att ändra på något i miljön(när det är möjligt), än att bara med hjälp av uppfostring få dem att alltid göra rätt  :P


En annan sak som slår mig är att människors sätt att hälsa sänder helt fel signaler till hunden. Hundar som hälsar (artigt) går inte rakt mot varandra utan närmar sig lite från snedden, sedan står de sida vid sida, inte nos mot nos, de nosar försiktigt på varandra i baken, undviker ögonkontakt och undviker direkt fysisk kontakt, och viker bak sina öron som en ödmjukhetsgest, undersöker varandras lukter mycket noggrannt.
När de sedan har bekantat sig så kan vissa ignorera varandra helt, medan vissa börjar bråka, men många lekfulla och sociala hundar börjar istället leka med varandra och de inbjuder till mera fysisk kontakt, även ögonkontakt som uppmaning till lek eller utmaning - hoppar på varandra, skäller, piper, gnäller, nafsar, slickar, accelererar, tvärnitar, krafsar på varandra, jagar varandra och busar runt i en riktigt cirkus...

Vad vi människor gör när vi hälsar på hundar är att vi helt och hållet struntar i att hälsa  - vi hoppar över det stadiet och går direkt över till fysisk kontakt, beröring, ögonkontakt och pratande - detta kan uppfattas som antingen lekfullt utmanande, eller bara utmanande - varför skygga och reserverade hundar ofta hoppar baklänges och kan bli aggressiva om människor beter sig på detta högst oartiga sätt, medan sociala och trygga hundar ofta bara blir uppspelta och lekfulla av samma hantering.

Att människan ignorerar hunden innebär därför att man låter hunden få en chans att hälsa artigt på människan. Om inte hunden har fått order att ligga plats, så kommer den alltså att undersöka människans dofter precis som hundar gör när de hälsar artigt på varandra.

Men ovanstående är ju inget man kan förvänta sig att ens gäster känner till, och din uppgift i livet är ju inte att utbilda folk i hundvett, därför är det bättre att utrusta sig med skinn på näsan :)
Du har ju sån tur att din hund fortfarande är en unghund som lär sig hela tiden och formas inför sin vuxentid. Om jag var du så skulle jag från och med nu sätta stopp för ALLA människor som vill hälsa på hunden, för att väga upp den förväntansfullhet och inbyggda förtjusning som finns uppbyggd i hunden kring alla människomöten. Jag skulle göra detta för att bryta mönstret. Förhoppningsvis skulle då både hundens och dina gästers förväntningar inför dessa möten dämpas, och när dina regler väl är inarbetade och accepterade så kommer det aldrig blir något tjafs om när eller hur det ska hälsas på din hund. Det blir en vana istället.

(Ofta upplevde jag att det var lättare för mig i längden, att säga helt NEJ till att gästen ska hälsa på hunden, istället för att ha en tidsgräns på typ 10 minuter som jag ibland hade. Om man ska köra med en tidsgräns så står man där med en förväntnasfull och tjatig gäst med "hundsug" i blicken som hela tiden frågar "Har det gått 10 minuter nu?"får jag hälsa nu?"Är det rätt så här?" osv osv ..... och det kan vara rätt så frustrerande och stressande för mig,. Egentligen så har ju redan hunden hälsat på gästen när den har luktat färdigt på min gäst och undersökt hans skor, kläder och skrev.  :P. Den mänskliga hälsningsceremonin är egentligen bara för människans skull, och det är ju inte för mina gästers skull som jag har en hund)


Hade jag varit i din sits så hade jag nog därför först och främst åtgärdat grinden på något vis så att inte gästerna kunde hälsa på hunden innan du tagit emot dem, (kanske en grind som är låst från insidan?). Vid besök hade jag direkt bundit upp hunden en bra bit ifrån grinden, kanske vid ladugårdsknuten. Tagit emot mina gäster och lugnt och tydligt förklarat för dem att de på inga villkor som helst får lov att prata med hunden, titta på hunden, klappa hunden, även om den får lov att nosa på dem, och att du inte kommer släppa lös hunden om de inte klarar av dina regler. Dina gäster kommer förmodligen av ren förskräckelse gå med på detta, men eftersom 99% av alla människor gör fel första gången så får du vara beredd på att åter binda upp hunden när de bryter mot reglerna. Människorna kommer med detta förfarande lära sig att du menar allvar, och hunden kommer lära sig att om gästerna hälsar oartigt så tar omedelbart det roliga slut och den får ingen anledning att hetsa upp sig. Efter en eller ett par besök tror jag dina gäster förstår hur de ska bete sig mot hunden, och hunden kommer med detta förfarande att lära sig 1. tålamod (den ska ju sitta uppbunden innan den släpps lös för att nosa på dina gäster. 2. artighet (den får ingen anledning att hetsa upp sig). 3 ditt ledarskap förstärks (det är du som bestämmer vem som släpps in i reviret, vem som ska hälsas på, hur det ska hälsas och när det ska hälsas. Det kommer stärka dig i ditt ledarskap eftersom du automatiskt får kontroll på dessa situationer. Det märker hunden!)

Om hunden inte är van att vara uppbunden så behöver den först lära sig detta, så att det inte upplevs som stressande och bestraffande. Egentligen kan man lika gärna kommendera "plats" och belöna den med godis när den ligger kvar. Att binda hunden är bara en extra trygghet för dig, eftersom gästerna kommer försöka locka på hunden. (mina hundar fick tidigt lära sig att inte ta order från andra!) Det är väldigt viktigt att inte hunden ska uppleva det som något negativt när den inte får hälsa, därför är det bra att träna in detta moment några gånger när man inte har gäster, så att det blir lustfyllt för hunden att gå till "sin plats". Där ska den ju lära sig tålamod och lugn! Har du ingen plats att binda den, eller träna plats, så kan du även stänga in den i en box i stallet eller ett rum i huset eller något annat. Men som sagt, det ska inte vara en bestraffning, utan något trevligt för hunden, att vara där en stund.
« Senast ändrad: 02 maj-12 kl 13:46 av Hippievagnen »

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #37 skrivet: 02 maj-12 kl 13:54 »
Du har just gett mig en briljant idé , jo det händer  :-[
Hunden är ju inte van vid att vara uppbunden, och hon får under inga omständigheter vara i stallet! Detta vet hon mycket väl om och även om dörren står öppen hela dagaran så går hon inte in där!
Men det du sa om att det ska vara lustfyllt och positivt, men att hon ska tas bort när det kommer folk. Hon får nog helt enkelt åka in i ungdomarnas hus!
DET tycker hon är superkul, de tycker det är mindre kul när hon välter sig upp i sängen (dotterns eget fel)
Då får hon ju något som hon inte ser som bestraffning, men hon är "undan".
Hon kan se ut genom fönstret där ut på gården, så hon kan ju se de som kommer ändå!
Sen de som är "värst" av människorna får jag helt enkelt be att de stannar i bilen tills dess att jag har uppmärksammat att de är där!!
Då har jag en chans att fånga hunden och platsa/ta bort henne innan de hinner hälsa fel på henne!

Jag förstår inte varför det ska vara så svårt. Själv hälsar jag inte på andras hundar utan att fråga om de får hälsa, säger de nej då är det så. Då pratar jag vidare med människan och då får hunden ingen uppmärksamhet alls.
Säger de ja så sätter jag mig ner, lite snett och låter hunden hälsa på mig innan jag hälsar på den.
Hur svårt kan det vara?

När hon var valp så ville jag ju att hon skulle gå till korgen när det kom människor, pyttsan, det blev så stressande.
Människorna tyckte att hon kunde väl ligga plats NU! men herregud, hon är en valp och måste få TID att fatta att detta är något bra och kul. Inget straff. Så jag la ner det. Det blev så negativt laddat för både mig och hunden, och en stressad irriterad matte, vem f*n vill ha det!?

Jag får nog göra ett stopp till innan de hinner fram till grinden - ytterligare en smart idé av dig  :P

Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #38 skrivet: 02 maj-12 kl 14:13 »
Men det du sa om att det ska vara lustfyllt och positivt, men att hon ska tas bort när det kommer folk. Hon får nog helt enkelt åka in i ungdomarnas hus!

Låter som en bra lösning! :)

Nu vet jag inte hur burdus din hund brukar vara mot folk, men jag kan nämna att hundar som redan utvecklat ett oartigt beteende kan ju behöva lite vägledning från sin ägare vid hälsningen. Ett första steg är ju att få gästerna att samarbeta genom att ignorera hunden. Det är förhållandevis enkelt!

Däremot är det lite väl avancerat att begära att de ska klara av att "Fya" hunden eller på annat sätt avspisa den om den hoppar upp på dem eller beter sig burdust. (jag vet många hundägare som lägger det ansvaret på sina gäster, trots att detta aldrig brukar funka) Det är inte alla som vet vilken nivå de ska lägga sig på när de ska säga ifrån till hunden. Där är det alltid ägarens ansvar att plocka ner hunden och säga ifrån. Som flockledare över hunden så är det ju på sätt och vis "dina gäster" som du har ansvaret för att försvara från hunden på lämpligt sätt, och på samma sätt är det din hund, din flockmedlem, som du får försvara från dina gäster om de beter sig olämpligt mot den. Hur det än är så kommer du växa i hunden ögon när den ser att det är du som kontrollerar situationen, den som sätter reglerna för hur umgänget ska se ut åt båda håll! Men hursomhelst: Det viktiga är att det blir rätt och att hunden och dina besökare lär sig hur de ska uppföra sig.

Lycka till!  :)

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #39 skrivet: 02 maj-12 kl 20:30 »
Har du någon källvisning till detta påstående? Det låter nämligen helt befängt.
Menar källhänvisning?
Jan Fennel's böcker. Hon jobbar likartat Monty Roberts, för hästintresserade. Lättläst, begripligt, fungerande, med glada trygga hundar som slutprodukt.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Snuzer

  • Inlägg: 972
  • Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #40 skrivet: 02 maj-12 kl 22:07 »
Menar källhänvisning?
Jan Fennel's böcker. Hon jobbar likartat Monty Roberts, för hästintresserade. Lättläst, begripligt, fungerande, med glada trygga hundar som slutprodukt.

Jan Fennel, nej tack hon tillför inget nytt, det hon håller på med är utsläckning, dessutom är hennes teorier helt uppåt väggarna.
Utfrysning; vill man anv det som tränings metod så kan man köpa hennes idéer. Personligen tycker jag nog det är bland det värsta man kan utsätta hunden för.

Om folk la lika mycket tid på att läsa hunden... 
som att läsa böcker, skulle vi ha betydligt mindre problem.


 



Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #41 skrivet: 02 maj-12 kl 22:18 »
Jan Fennel, nej tack hon tillför inget nytt, det hon håller på med är utsläckning, dessutom är hennes teorier helt uppåt väggarna.
Utfrysning; vill man anv det som tränings metod så kan man köpa hennes idéer. Personligen tycker jag nog det är bland det värsta man kan utsätta hunden för.

???
Vi har för närvarande 5 hundar och jag tar alltid undan mina hundar när det kommer folk, oavsett vem det är. Folk kommer för att besöka oss och inte våra hundar. På så sätt slipper jag konflikter mellan mig och hundarna.

Columbi ägg?
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #42 skrivet: 02 maj-12 kl 22:46 »
Idag har jag haft en diskussion med familjen om ignorerandet.
Funkade bra till slut.
Och när första gästen dök upp idag så hoppade hon mycket och han fick putta ner henne  ::)
Men när de två andra dök upp gick det mycket bättre  ;D
Det var tom så att det var de som brukar vara ett stort problem.
De fick snällt stanna utanför grinden och prata lite tills hon mist intresset lite för dem, sen fick de gå in med
instruktioner om att absolut inte titta på henne, inte prata eller gulla, inget!  Bara vända ryggen till om hon hoppade.
2-3 småskutt blev det, sen struntade hon i dem och fick myyyycket beröm av matte (leversnittar snart slut ;))
Fortsättning följer, men det känns som jag blivit lite stärkt i mitt surkärringsbeteénde här av er. Känns okej att vara
suris nu  :P
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #43 skrivet: 03 maj-12 kl 07:57 »
"Suriskärring" med fickorna fulla av leversnittar?  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #44 skrivet: 03 maj-12 kl 08:43 »
"Suriskärring" med fickorna fulla av leversnittar?  :D

Haha japp  :P, tur att människor inte gillar leversnittar  >:D
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #45 skrivet: 03 maj-12 kl 09:02 »
Herja "oss" tjurkärringar ;D
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Jonazid

  • Inlägg: 201
  • Mannagrynet
    • Övriga världen
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #46 skrivet: 03 maj-12 kl 09:11 »
Min hund är reserverad och det ska hon vara men folk verkar tro alla hundar
ska dalta med främlingar. Hade jag velat ha en sådan mentalitet
hade jag köpt en sådan linje.

Vill hunden hälsa men rör henne inte. Är det så kul att klappa så köp en egen hund.
Ge henne någon timma så tillåter hon dig attklappa.
Ta inte livet för allvarligt, du kommer inte levande ur det endå.

Snuzer

  • Inlägg: 972
  • Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #47 skrivet: 03 maj-12 kl 21:51 »
???
Columbi ägg?

Förstår inte vad du menar?

Men är det att jag säger åt mina hundar att gå undan när det kommer folk så tycker jag det är självklart. De kommer för att hälsa på oss. Inte hundarna. På så sätt slipper jag folk som ska mata vid kaffebordet, säga det gör inget om de hoppar osv. Skapar bara oreda. Det du talar om är ignorering för att man på så sätt skall stiga i rang, bli en flockledare, idol... kärt barn har många namn. Det är bara trams.

Idol, om vi nu väljer det ordet skapas genom att man gör saker med hundarna. Skapar uppgifter till dem annars så hittar de på egna och det är inte alltid så lyckat. Den som jobbar med sin hund, gör den delaktig och tillvaron spännande och produktiv. Den blir möjligtvis en idol för sin hund. Det finns vissa hundar och raser som är extremt needy som valpar, unghundar och även som vuxna. Det sätt du förespråkar kan då vara förödande.

Ett team bestående av hund-förare skapas genom kontakt- uppmärksamhet gärna 24/7.




Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

fräsen

  • Gäst
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #48 skrivet: 22 maj-12 kl 22:45 »
Besökte grannarna som skaffat hund och det första de sa när hunden glatt sprang emot mig var : Låt han inte hoppa!
Finemang tycker jag, när folk är tydliga!
(nu är jag iof inte hundgullar typen så han nosade lite på mig o gick sin väg.. )

MalinAnna

  • Inlägg: 18
    • Uppland
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #49 skrivet: 05 okt-12 kl 15:19 »
Jag har EXAKT samma problem med mina "människor".

Har några släktingar som för guds skull inte kan förstå varför de inte får hälsa på den så söta gnällande, hoppande hunden. Hon vill ju bara hälsa och vara med! Hon är nu tre år och vi har tjatat samma sak alla dessa år, "hon får inte hälsa när hon beter sig sådär, hon ska vara lugn och tyst först".
Men nej, det tycks inte gå in. Tyvärr förstod vi inte när hon var valp att det här beteendet skulle sitta kvar med just de människorna, annars hade vi aldrig tillåtit att de gullegullade och fjantade med henne då.

Jag tycker inte att det hjälper att flytta bort hunden innan gästerna kommer. Då har hon ju missat själva situationen och är lika jobbig nästa gång.

Har provat att bara släppa henne så att gästerna nästan ligger på golvet innan hon har hälsat klart, och då är de lite lugnare och inte lika intresserade av att gulla. Men sen nästa gång de kommer är det som bortglömt och det är kalabalik IGEN.

Hon skulle aldrig möta mig eller min pojkvän såhär i dörren, för oss respekterar hon och ser som högre i flocken. Men att försöka förklara det här för människor som tror att hundar också är människor, det går bara inte.

Men det där med att de har någon smittsam sjukdom kanske skulle funka... ;)



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

463 gäster, 3 användare (2 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser