Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avdragare när man ska flå  (läst 8793 gånger)

turinge

  • Inlägg: 138
  • Jag lär mig genom att gå dit jag måste gå
    • Södermanland
SV: Avdragare när man ska flå
« Svar #20 skrivet: 27 apr-12 kl 23:28 »
Ah!  En till med samma åsikt som jag!  :D

Och här är en till med samma åsikt. Inte skicka till slakt... Här står man och lirkar för att klara både skinn och kött utan skador, eller med så lite skador på köttet som möjligt. Men inte skulle jag blåsa med tryckluft. Jag kan se min skitiga garagetryckluftare pressa in damm och unkna bakterier med högtryck i varenda cell i köttet. NEJ tack. (:) Fast de skickliga med kliniskt rena luftare och likaledes "steril" omgivning kan nog göra det bra, om de inte riktar mot köttet. Jag har inte jobbat som hygiensjuksköterska för intet...
Jag har det mesta jag behöver...  utom en trevlig karl ;).

mwson

  • Inlägg: 305
    • Dalsland
    • Storuddens Gård
SV: Avdragare när man ska flå
« Svar #21 skrivet: 27 apr-12 kl 23:38 »
Men inte skulle jag blåsa med tryckluft. Jag kan se min skitiga garagetryckluftare pressa in damm och unkna bakterier med högtryck i varenda cell i köttet. NEJ tack. (:) Fast de skickliga med kliniskt rena luftare och likaledes "steril" omgivning kan nog göra det bra, om de inte riktar mot köttet. Jag har inte jobbat som hygiensjuksköterska för intet...
Tanken är väl att de flesta hinnorna ska sitta kvar på kroppen, de skyddar köttet från luften, man kan ju köpa ett nytt munstycke och ett kolfilter så är ju luften ren också ;)
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

Skogsnatt

  • Gäst
SV: Avdragare när man ska flå
« Svar #22 skrivet: 28 apr-12 kl 01:00 »
När man flår fåret för att ta till vara skinnet, ska man ju använda kniv så lite som möjligt......ofta står det att man kan använda en avdragare. Nu undrar jag hur en sådan ser ut och var man kan införskaffa en sådan, är det någon här på forumet som kan hjälpa mig med detta?  ??? Tackar på förhand!!!

Använda kniv så lite som möjligt????????????????  Kanske ska man använda kniven rätt istället. Om man bär sig dumt åt, så går skinnet åt skogen ändå. Om man vill använda avdragare, så är en enkel travers eller lyftblock utmärkt. Sätt 2 öglor i golvet sätt i ganska tunna men starka snören. Rulla fram flåbänken med djuret på, flå av bakbenen och lägg flåsnitten på kropp, framben och hals. Fäst sedan skinnet från de avflådda bakbenen i med snörena. Sedan skär man av bakbenen och sätter hängjärnet i i senfästet och hissa försiktigt. Detta fungerar på alla djur som ska bredflås. Givetvis så får man hålla kolla så att skinnet släpper som det ska

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Avdragare när man ska flå
« Svar #23 skrivet: 28 apr-12 kl 09:43 »
Och här är en till med samma åsikt. Inte skicka till slakt... Här står man och lirkar för att klara både skinn och kött utan skador, eller med så lite skador på köttet som möjligt. Men inte skulle jag blåsa med tryckluft. Jag kan se min skitiga garagetryckluftare pressa in damm och unkna bakterier med högtryck i varenda cell i köttet. NEJ tack. (:) Fast de skickliga med kliniskt rena luftare och likaledes "steril" omgivning kan nog göra det bra, om de inte riktar mot köttet. Jag har inte jobbat som hygiensjuksköterska för intet...
:) Vi är överens i det mesta.  Men att använda samma luftpump med munstycke och allt till både bildäck och slakt ...  Näää, inte med min fot!  8)  Jag har inte gjort getost för intet ...  ;)

(Fast mitt starkaste skäl för att slakta hemma är som många här vet rena djurskyddsskäl!)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

495 gäster, 1 användare
Mathias.

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser