Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Isolera med fårull?  (läst 20557 gånger)

Lasagnebäddaren

  • Inlägg: 16
    • Gästrikland
    • ekobyggmedlera
SV: Isolera med fårull?
« Svar #40 skrivet: 13 sep-10 kl 21:50 »
Så trevligt att läsa alla kommentarer och råd...
visserligen ett bra tag sedan det mesta skrevs men lika aktuellt hela tiden!

Det ska bi spännande att prova!

Nu håller jag på och torkar ull efter att ha tvättat den...
ska karda den lite när den är torr förstås.
Har köpt Borax i färgaffären också, och ska förbereda för att tvinna remsor att isolera i fönster med. (Vi slet bort plastremsorna innan vi målade.)

men 10-15% Borax skrev Du som hade erfarenhet... viktmässigt alltså... och ska  jag då bara blanda pulvret i den torra rena ullen? Innan jag tvinnar alltså...

vore glad för ett litet förtydligande!! Tack på förhand!
www.ekobyggmedlera.se
erbjuder kurser i att bygga med lera, flera tekniker
chapelstjoseph.wordpress.com

javill

  • Inlägg: 11393
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Isolera med fårull?
« Svar #41 skrivet: 13 sep-10 kl 22:23 »
Fast om du ska tvinna remsor att isolera fönsterna med så behöver du kanske ingen borax? Det är väl mer till om man ska isolera med lös ull på en hel vind t ex?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

hallonblå

  • Gäst
SV: Isolera med fårull?
« Svar #42 skrivet: 20 sep-13 kl 08:29 »
lyfter tråden igen tänkte isolera  snedtaket o då undrar jag vad ni tror vara en lämplig tjocklek av ullvadd?? jag har hittat som är ca 2cm men de e ju inte så kompakt o hur iu hela fridens namn ska jag få de till att sitta o inte rulla sig neråt de ända jag kommer på är att ta häftpistolen ha ha

hoppas någon snäll vill hjälpa mig  ;D

Broberg

  • Gäst

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Isolera med fårull?
« Svar #44 skrivet: 20 sep-13 kl 12:07 »
Mellan 15 och 25 cm  torde vara lämplig isoleringtjocklek på snedtaken i ett gammalt hus beroende på omständigheterna. Ovanför skall det vara en vindskyddsskiva och 5 cm luftspalt så att isoleringsmaterialet fyller upp hela utrymmet mellan vindskyddsskivan och panelen eller skivorna eller vad du nu vill ha på insidan mot rummet.

Jag skulle verkligen rekommendera att du glömmer den där 2 cm tjocka och väldigt dyra fårullen och satsar på billigare och bättre isoleringsskivor antingen av cellulosa (säljs under namnet Ekovilla i Finland) eller linblånor (säljs under namnet Isolina i Finland).

Om det är ett modernt hus kan man isolera med glasull eller bergull som är ännu billigare bara man sätter plast på insidan men i moderna hus är isoleringskraven betydligt strängare. Jag vet inte vad nybyggnadsreglerna säger om snedtak för närvarande men det torde röra sig kring 35 cm isoleringstjocklek i nya hus.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Fladie

  • Inlägg: 1
    • Skåne
SV: Isolera med fårull?
« Svar #45 skrivet: 16 jan-17 kl 01:52 »
Tycker att detta är super intressant och vill väcka liv i tråden.

Hur har det gott för er som testat? Jag är själv intresserad. Det jag läst om att tvätta ull är att fettet och därmed det naturliga skyddet för ullen tvättas bort. Det är någon Estländska som sparat på obehandlad ull i säckar på vinden sedan kriget (1945?) och den är "som ny". Jag tror också att det kan vara bra med Borax ca 10%. Jag tycker inte det verkar så giftigt. Har inte adressen men det kan ha varit kemi.se. Borax används som flamskydd och mot skadedjur. De rekommenderade munskydd.   :) :) :)

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Isolera med fårull?
« Svar #46 skrivet: 16 jan-17 kl 14:35 »
Borax är så pass ohälsosamt att man överhuvudtaget inte bör befatta sig med det, det finns åtskilliga tidigare trådar på detta forum om den saken.
T ex http://www.alternativ.nu/index.php?topic=151235.0 .

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14451
    • Östergötland
SV: Isolera med fårull?
« Svar #47 skrivet: 16 jan-17 kl 17:22 »
Det där får du gärna förklara, torbjörn.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Isolera med fårull?
« Svar #48 skrivet: 16 jan-17 kl 23:19 »
Läs andra inlägget i tråden jag länkade till.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14451
    • Östergötland
SV: Isolera med fårull?
« Svar #49 skrivet: 17 jan-17 kl 00:37 »
Jo jag har läst.

Citera
SV: Tvättmedel av borax, hur pass giftigt?
« Svar #1 skrivet: 21 mar-13 kl 16:19 »

    Citera

Ja, det finns de som testat.
Ja, det finns de som har åsikter om Borax, dvs dinatriumsaltet av borsyra cas# 1330-43-4, 12267-73-1 eller 13840-56-7 .
EUs kemikaliemyndigheter t.ex.

Harmoniserad klassning: Repr. Cat. 1B H360FD skadligt för fertiliteten och skadligt för foster (symbol GHS 08 + Danger)
Produkter skall märkas som reproduktionstoxiska vid innehåll > 8,5%.

I det gamla märkningssystemet Dödskalle, klass T (dvs giftigt) Riskfraser R60-61.

Borax (eller för den delen perborat) förekommer inte i europeiska tvättmedel, och jag förmodar detsamma om moderna US-amerikanska produkter.

Läs inte amerikanska bloggar om hur man gör tvättmedel. Läs om kemikalier och klassning på ECHAs hemsida. Borax t.ex. ligger på ESR-listan över ämnen som skall bort.  (:)

(Det finns inga varierande åsikter om huruvida tvättnötter fungerar. De fungerar inte. Se t.ex. test i Råd och Rön februari 2013.)
edit: stavfel

Det här inlägget tycker jag inte verkar objektivt.

Vi kan länka lite.  https://en.wikipedia.org/wiki/Borax


Så jag undrar fortfarande varför du dömer ut Borax så kraftigt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 4 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng, Tur-Johan, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser