Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Isolera med fårull?  (läst 20484 gånger)

Leifharald

  • Inlägg: 17
    • Västergötland
SV: Isolera med fårull?
« Svar #20 skrivet: 18 aug-09 kl 10:47 »
Går det att kringgå tvättningen? Den drar ju enormt med resurser(vatten fr a), vilket spelar stor roll om man vill få bra ekonomi på dessa produkter.
Magiska Trädet - fogar samman himmel och jord med händerna
Jag o min kvinna bor utanför Alingsås, utan djur men
Vi längtar efter ett stadsnära boende med förutsättningar för spirituell planetskötsel -inom pendlingsavstånd från Göteborg.

renee d

  • Inlägg: 408
SV: Isolera med fårull?
« Svar #21 skrivet: 18 aug-09 kl 17:43 »
Jag samler vatten från taket och tvättar i grykedel povarmet med ved udendörs

Jordbron

  • Inlägg: 754
    • Västergötland
    • Jordbron
SV: Isolera med fårull?
« Svar #22 skrivet: 20 aug-09 kl 08:53 »
Så spännande! Jag vill gärna använda ullen från de får jag har, men är inte den som stickar sockar precis ;D
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Wisteria

  • Inlägg: 293
SV: Isolera med fårull?
« Svar #23 skrivet: 21 aug-09 kl 23:54 »
Var på jordbruksmässa i Frankrike där fanns en utställare som tillverkade isolering av fårull. Vet nån om det finns i Sverige/Skandinavien?

Snickarn

  • Inlägg: 1290
  • One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: Isolera med fårull?
« Svar #24 skrivet: 22 aug-09 kl 11:19 »
Problemet med alla former av nya isolermaterial är att dom stora leverantörerna av "vanlig" isolering som Roxull mm gör det svårt rent prismässigt för dom att klara konkurrensen då dom har så enorma fabriker och kan sätta så låga priser vilket gör det ekologiska/miljövänliga alternativet väldigt dyrt i jämförelse. Det blir en lyxprodukt helt enkelt. Vilket ju är helt galet.

Jag som snickare skulle mycket hellre jobba med ekologiska material än de glasfibervarianter som man jobbar med nu :( Inte kul att andas in den där skiten hela tiden... Det mest lovande jag sett är pappersmassa-isolering. Det verkar jäkligt bra och smidigt och jag antar att det är bra miljömässigt men det kanske innehåller ämnen som är helt kassa, jag vet inte. 
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Wisteria

  • Inlägg: 293
SV: Isolera med fårull?
« Svar #25 skrivet: 23 aug-09 kl 20:36 »
Ja och gör det det inte så brinner det bra :P...

stenhuset

  • Inlägg: 2
SV: Isolera med fårull?
« Svar #26 skrivet: 25 aug-09 kl 22:28 »
Vad jag vet finns den en tillverkare i Skottland som gör tovade ullskivor i olika tjocklekar. Det går att importera därifrån, men det är ganska dyrt. Har inte länken kvar tyvärr... Men lin är ju också ett bra och spännande material.

stenhuset

  • Inlägg: 2
SV: Isolera med fårull?
« Svar #27 skrivet: 25 aug-09 kl 22:32 »
Jag har tankar om att isolera med glaskross under golvet i ett rum... Förr använde man glaskross i putsen när man putsade stora bakugnar för att bevara värmen, tänkte att de kanske funkade i trossbotten. Vad tror ni?

Maria nyckelpiga

  • Inlägg: 71
    • Västerbotten
SV: Isolera med fårull?
« Svar #28 skrivet: 26 aug-09 kl 13:50 »
Jag tror (vet inte) att du kommer att frysa om fötterna  ;)
Glaskrosset i bakugnar etc. isolerar inte mot kyla, utan när glaset värmts upp av elden hjälper det till att hålla en jämnare temperatur i ugnen, hällen svalnar inte lika snabbt när man rakat undan glöden.
Jag tänker mig jämförelsen att glaset fungerar som en varmvattenflaska, men det måste alltså värmas först. All isolering går ju ut på att hålla kvar så mycket stillastående luft som möjligt, helst i ett material som i sig själv inte är värmehållande, vilket ju glas är.

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Isolera med fårull?
« Svar #29 skrivet: 26 aug-09 kl 14:06 »
Det finns foamglas, säkert inte billigt men beständigt.

http://www.byggbasen.com/ftg/pittsburgh_corning_scandinavia_ab_(foamglas)/17748.html

Det är luften som isolerar, inte glaset, så det gäller att hålla luften så stillastående som möjligt.
I ett golv med glaskross kan luften cirkulera ganska obehindrat mellan kalla och varma ytor = dålig isolationsförmåga.

Menteverde

  • Inlägg: 185
SV: Isolera med fårull?
« Svar #30 skrivet: 27 aug-09 kl 12:27 »
Att producera fårullsisolering i välskurna skivor med jämn densitet är ganska komplicerat och kräver dyra maskiner, men vad sägs att göra lösull av det? Sån här man blåser upp i vindsutrymmen. Borde inte kräva mer än någon slags kvarn. Kanske går med en flistugg?

Man kanske kan göra lösull och sen stoppa i välformade säckar då man vill isolera väggar/golv med det?

Någon som vet var man kan få tag på några typiska lamdba-10 värden för fårull?

Fårull brinner väl inte så bra? Brandmännen gör ju sina kläder av det för att det är relativ brandsäkert.

Fårullsisolering hade nog kunnat bli populärt även bland dom som inte bryr sig om miljön för konventionell isolering och då i synnerhet vindsull är inte roligt att arbeta med.  :-X


Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Isolera med fårull?
« Svar #31 skrivet: 27 aug-09 kl 12:48 »
Jag tror inte det går bra att blåsa eller tugga ull, det är för tovigt och segt.
Kanske man skulle kunna packa fårull i skivformat mellan två metall- eller plastnät, som hålls på plats med distanstrådar av valfri längd beroende av skivtjockleken.
« Senast ändrad: 27 aug-09 kl 12:50 av Foppas fot »

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Isolera med fårull?
« Svar #32 skrivet: 27 aug-09 kl 13:53 »
Funderar på det där med att göra lösull av ull. Skulle man finfördela den mer då eller? Ullen efter våra gotlandsfår är i staplar (lockar) så den är ju redan ganska finfördelad när den är nyklippt. Om den går att blåsa upp på vinden vet jag inte men, man kan ta den i säckar och strö ut den. Sen får man nog räfsa ut den för att det ska bli hyfsat jämnt.  Frågan är om möss och andra djur skulle trivas bättre i ull än i t ex mineralull?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Menteverde

  • Inlägg: 185
SV: Isolera med fårull?
« Svar #33 skrivet: 30 aug-09 kl 12:50 »
Ni klipper helt manuellt eller? Med en eltrimmer så blir ullen mer i stora sjok.

Det verkar absolut som att ullen måste behandlas på något sätt för att slippa skadedjur. Frågan är hur.


Snickarn

  • Inlägg: 1290
  • One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: Isolera med fårull?
« Svar #34 skrivet: 30 aug-09 kl 15:13 »
Jag läste för cirka fem år om en som satt fårullsisolering i produktion så ett tips kan ju vara att försöka hitta dom och se hur dom gjort.. Kommer dock inte ihåg vad dom hette eller nåt som kan hjälpa er :S
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Isolera med fårull?
« Svar #35 skrivet: 30 aug-09 kl 15:35 »
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=54927.0

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=12855.0

Som redan nämnts, hur skyddar man isoleringen mot ohyra som pälsängrar?


Wisteria

  • Inlägg: 293
SV: Isolera med fårull?
« Svar #36 skrivet: 30 aug-09 kl 16:48 »
jo men jag har en lite broschyr ifrån Frankrike, där visar man hur man använder såna där isoleringsrullar a`la glasfiber och sen att man sprutar upp en lammullsmassa upp på vinden i ett hus... Jag har mutat min son som kan franska, vi ska ringa på måndag å se om företaget finns kvar. Tääänk om man kan få avsättning för en produkt som, iallafall jag, hittills har slängt....

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Isolera med fårull?
« Svar #37 skrivet: 30 aug-09 kl 18:32 »
Ni klipper helt manuellt eller? Med en eltrimmer så blir ullen mer i stora sjok.


Nä de klipps med maskin men, gotlandsfårens ull blir inte sjok eller fällar utan ramlar isär nästan i varje lock som är ca en halv till en cm bred och längden varierande beroende på hur länge sen det var man klippte sist. Kanske blir även den mer hopfiltad i sjok om man klipper mer sällan än två gånger om året?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

poze

  • Inlägg: 630
    • Östergötland
SV: Isolera med fårull?
« Svar #38 skrivet: 20 okt-09 kl 12:28 »
OK , problemen kvarstår trots många trådar som stöttoch blött frågan. Nu till sammanfattning och handling.

Byggt en källare som det det skall på en trästomme på som dockas på huset, golv, väggar och tak skall isoleras.
Har några sopsäckar med ull redan men skall iväg och klippa får snart hos folk så jag får ohärsket och sorterad ull.

Så tänkte mig så här, stöpa sorterade ullen i badkar med ljummet vatten med litet tvättmedel, sedan torka, applisera borax i mängden 8-10 % (de ullskivetillverkarna som jag sett har ca 15-20 men det räcker med mindre om man bara är ute enbart efter malskydd)
sedan fylls facken i golvet och väggarna med lösull som hålls uppe med någon fiberskiva eller stabil papp. några bitar i skafferidelen skall kläs med överblivet plexiglas så man kan ha en ispektionsmöjlighet på färgförändringar och eventuella skadedjur litet hål med några proppar för litet fuktmätning och aromkoll :)

Problemena som kvarstår är:
- Är stöpningen i kar enligt ovan nämnd metod den optimala ?
- vart får man tag på borax billigast? har sett att de har på claseons träkära men de borde ha på lantmännen e dyl ?!?
- Hur skall man applicera boraxsaltet?
- hur tätt skall man packa ? (hur många tackor per m2?  8) )



Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

poze

  • Inlägg: 630
    • Östergötland
SV: Isolera med fårull?
« Svar #39 skrivet: 25 okt-09 kl 21:20 »
hittade borax hos några grossister för 35-40 :- plus moms. stöpning verkar vara bra, problem med torkning under denna årstid bara.
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

611 gäster, 5 användare
xaelanar, alternaiv, LimJans, ekont22, skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser