Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Isolera med fårull?  (läst 20554 gånger)

Annika M

  • Inlägg: 69
    • Småland
Isolera med fårull?
« skrivet: 16 sep-06 kl 11:59 »
Vad tror ni om att isolera en vagn för då-och-då boende med fårull?
Hur stor luftspalt skulle man behöva mellan ull-lagret och taket isåfall?

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Isolera med fårull?
« Svar #1 skrivet: 16 sep-06 kl 20:05 »
Om jag inte har fel för mig, finns det något slags ullmattor som används som isolering. Det borde alltså funka att isolera med fårullen. Det där med luftspalt har jag ingen aning om.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

leifhh

  • Gäst
Re:Isolera med fårull?
« Svar #2 skrivet: 16 sep-06 kl 21:09 »
Innan jag vågade dreva mina fönster med ull pratade jag med lite byggnadsantikvarier på jobbet, de hade sett dörrar och fönster isolerade på detta vis. Jag kan inte se några problem i att isolera andra saker med ull.
Att ha en luftspalt är väl en enkel försäkran mot problem, oavsett om den faktiskt behövs eller ej i just detta fall.....

Snickarn

  • Inlägg: 1290
  • One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
Re:Isolera med fårull?
« Svar #3 skrivet: 17 okt-06 kl 19:43 »
Jag har faktiskt sett en artikel om fårullskivor som såg ut precis som annan isolering men den var av ull *doh*

Det var dock väldigt dyrt pga den lilla produktionen och jag vet inte om det fortfarande finns men det funkade iallafall jättebra och det hade dessutom fortfarande bra värmeegenskaper om det blev blött.

Det var dock behandlat med något för att motverka brand och skadedjur om jag inte minns fel, därför kanske det är dumt att isolera med obehandlad fårull.
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

rufor

  • Inlägg: 8
Re:Isolera med fårull?
« Svar #4 skrivet: 20 okt-06 kl 01:55 »
Tidningen Gör Det Sjalv ( www.gds.se) har en genomgång av alla isoleringsmaterial, däribland ull.
  Funkar ypperligt . Har en kompis som isolerat med det och finns inga problem efter ca 10 år iaf.
rufor
Världen är full av vinnare och förlorare! Hoppas du är en av dem....

Annika M

  • Inlägg: 69
    • Småland
Re:Isolera med fårull?
« Svar #5 skrivet: 21 okt-06 kl 08:43 »
Tackar för visat intresse, nu blir det till att börja med vagnsrenoveringen och ullisoleringen. Om två veckor börjar vi ;D ;D ;D ;D. ÄNTLIGEN ;D ;D ;D ;D ;D

Sågaren

  • Inlägg: 604
    • Medelpad
Re:Isolera med fårull?
« Svar #6 skrivet: 22 okt-06 kl 12:55 »
i en vagn är det väll inte det bästa om det inte är i form av mattor tänker mig att den rör sig och att det sjunker ihop.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

javill

  • Inlägg: 11391
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Isolera med fårull?
« Svar #7 skrivet: 22 okt-06 kl 21:30 »
Tidningen Gör Det Sjalv ( www.gds.se) har en genomgång av alla isoleringsmaterial, däribland ull.
  Funkar ypperligt . Har en kompis som isolerat med det och finns inga problem efter ca 10 år iaf.
rufor

Äsch, var ju tvungen att prenumerera på tidningen för att kunna läsa artikeln. Jag som var nyfiken.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

spencer

  • Inlägg: 4
SV: Isolera med fårull?
« Svar #8 skrivet: 15 jul-08 kl 15:25 »
Det enda problemet, som jag kan se det, med fårull är att det har lätt att bli angripet av mal. Jag läste även om någon som hade råkat ut för ängrar, något slags skalbaggslarver som tydligen livnär sig på ull.

Annars är det ett himla spännande material. Tydligen så bränns mycket ull upp av fårbönderna för det finns ingen lönsamhet i fårull. Tänk, det borde finnas hur mycket ull som helst!
Om alla skulle tänka som Jonatan skulle det inte finnas nån ondska.

sagbus

  • Inlägg: 132
  • vill leva på landet och klara mig själv
    • Småland
SV: Isolera med fårull?
« Svar #9 skrivet: 17 jul-08 kl 07:15 »
jag tog väck golvlisterna i huset och la dit lera och torr fårull, det kändes direkt dagen därpå att det var varmare inomhus.
ull kan du få gratis hos vilken liten eller stor fårfarmare som helst (nästan).
min brorsa tex häller fotogen på och eldar upp allt!
ull är inte detmest brandfarliga materialet så där tror jag inte det är så farligt som isolering.

katter, hund o höns, en fin trädgård . vad mer önskar man av livet?

Ulltuss

  • Inlägg: 21
SV: Isolera med fårull?
« Svar #10 skrivet: 17 jul-08 kl 09:23 »
En ramsa som kanske kan vara till hjälp.... "Ull blir mull men lin blir gull" dvs otvättad ull förmultnar efter ett tag men linne håller i evigheter (nästan). Mitt tips är att tvätta ullen innan ni isolerar med den för att unvika ohyra och andra otrevliga överraskningar. 
"Medan vi vilar oss från potatisupptagningen, plockar vi sten"

leifhh

  • Gäst
SV: Isolera med fårull?
« Svar #11 skrivet: 30 jul-08 kl 21:40 »
Mitt tips är att tvätta ullen innan ni isolerar med den för att unvika ohyra och andra otrevliga överraskningar. 

Borde man inte kunna slippa ohyran om man häller lite kalk över ullen innan man använder den. Kalk lär ju bara bra mot möss i trossbottnar samt bra mot ohyra i fähusen (kalkvatten på väggarna)

dubbel-gustaf

  • Inlägg: 42
SV: Isolera med fårull?
« Svar #12 skrivet: 13 aug-08 kl 12:02 »
Hur gick det med isoleringen? Är det någon annan som har erfarenhet av fårullsisolering? Det är ju skandal att det bränns upp så mycket fin ull. Efter lite sökning på nätet förstår jag att det används en hel del ullisolering i andra länder, men att alla kommersiella produkter använder borax eller dylikt för att komma runt problem med skadedjur/brand/biologisk nedbrytning.  Men detta beror kanske på att alla produkter som släpps på marknaden måste vara så himla "säkra". I många tillämpningar kanske det funkar bra ändå, obehandlad kutterspån fungerar ju jättebra på många kallvindar exempelvis.

Har någon förslag på hur man själv skulle kunna behandla fårull för isoleringsändamål, låg-budget alltså? Tvätta och strö i kalk kanske...?

Leifharald

  • Inlägg: 17
    • Västergötland
SV: Isolera med fårull?
« Svar #13 skrivet: 04 feb-09 kl 15:50 »
Jag är JÄTTEintresserad av ämnet både som fårägare och Eko-byggare, har letat runt men inte hittat någon enda aktuell länk(Gör-Det-Själv-länken ovan hjälper inte den tyska tillverkaren har inte produkten längre..)
Vill någon vara med på att utveckla en användbar isoleringsprodukt av fårull?
Magiska Trädet - fogar samman himmel och jord med händerna
Jag o min kvinna bor utanför Alingsås, utan djur men
Vi längtar efter ett stadsnära boende med förutsättningar för spirituell planetskötsel -inom pendlingsavstånd från Göteborg.

poze

  • Inlägg: 630
    • Östergötland
SV: Isolera med fårull?
« Svar #14 skrivet: 09 feb-09 kl 19:44 »
Hur gör man för att tvätta den på ett billigt och bra sätt. är fårklippare och har tillgång till en massa ull. jag är på med att vara med och utveckla ulliso.
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

renee d

  • Inlägg: 408
SV: Isolera med fårull?
« Svar #15 skrivet: 09 feb-09 kl 21:10 »
Jag kan karda men det er loven angående brandfare som er problemet. ullen skal behandles men med vad. Producenterne vil inte fortæl hemmeligheder. Renee

adhad

  • Inlägg: 7
SV: Isolera med fårull?
« Svar #16 skrivet: 10 feb-09 kl 10:16 »
Jag kommer från sydligare breddgrader där ull användes flytigt i många herrans år. Mina mor och farföräldrar använde det i allt från mattor, kuddar, täcken, madrasser. Det viktiga var att tvätta ullen, torka, borsta och sedan det lilla knepet, som vi använde oss av att använda torkad lavandel för att hålla mal och andra larver som livnär sig på bla ull. Lavandel har en stark doft, som håller dessa skadeinsketer borta, tom kvalster! Dessutom är lavandel naturligt och inte alls skadligt för människan.

Problemet kanske är att lavandelfrön (från lavandelblomman) avger den här lukten i ett par år (5-10) och då var man tvungen att återupprepa proceduren, dvs, tvätta, torka, bortsa på med nytt lavandel.

Har själv idag lavandelpåsar i min garderob som en vana, själv känner inte doften, men det gör tydligen malen.

Menteverde

  • Inlägg: 185
SV: Isolera med fårull?
« Svar #17 skrivet: 09 aug-09 kl 19:17 »
Det här låter intressant!

Någon som kommit fram till något mer med det här om fårull som isolering?

renee d

  • Inlägg: 408
SV: Isolera med fårull?
« Svar #18 skrivet: 10 aug-09 kl 14:13 »
Jeg har nu fået en maskin hal till mine kartemaskiner och der villi jag efterisolrer med kardet ull. Det lyder interessant med lavendel. Hälsningar Renee

poze

  • Inlägg: 630
    • Östergötland
SV: Isolera med fårull?
« Svar #19 skrivet: 12 aug-09 kl 19:27 »
Tillsätta mellan 10-15 % borax i ullen gör den mal och brandsäker.
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser