Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bagge 2.5 år göra som vanligt ??el röka?  (läst 1560 gånger)

hallstabonden

  • Inlägg: 231
Bagge 2.5 år göra som vanligt ??el röka?
« skrivet: 16 sep-11 kl 09:19 »
slaktade en bagge på 2.5 år i förrgår.Vad göra av köttet.äta/tillaga som lamm,eller röka?
Har ju bara ätit lamm sista åren,inget vuxet djur.Göra vanliga stekar,mala färs,Samt grillskivor,funkar det?
Jag använder alltid vitvinsvinägor&vitlök då jag gör stek.Blir en fantastisk smak.Lika då jag grillar lamm.

Rökt är det ju fruktansvärt gott,Tänker även "belöna" mina stamkunder med en rejäl gratisbit rökt kött i år,kan ju ev passa av denna herre.


är lite skeptisk till just äldre får....har får i kål i minnet sedan man var grabb....
« Senast ändrad: 16 sep-11 kl 09:21 av hallstabonden »

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Bagge 2.5 år göra som vanligt ??el röka?
« Svar #1 skrivet: 16 sep-11 kl 22:29 »
Mycket fint du kan göra av köttet. Fårkött är mörkt, magert och smakrikt. Glöm bort dina barndomsminnen och väx upp  ;D. Allt kött som röks skall vara fårkött, inte lammkött. Lammkött har inte utvecklat en tillräckligt karakteristiskt  smak. Fårkött från köttrasfår kan dock vara ganska fett och ha en något "späckig" smak. Fårkött från lantrasfår som gotland, gute, mm har inte samma fettansättning och smakar fantastiskt fint. Det gäller utslagstackor och baggar  upp till 5-6 års ålder. Själv skattar jag fårkött högre än lammkött. Lycka till med ditt fina fårkött.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Guran

  • Inlägg: 330
    • Lappland
SV: Bagge 2.5 år göra som vanligt ??el röka?
« Svar #2 skrivet: 16 sep-11 kl 22:51 »
Vi rökte vår gammelbagge i våras (6 år). Blev otroligt gott! Filéerna rökte vi dock inte och det var de godaste filéer jag ätit någonsin! Vi som trodde det skulle smaka päckel men ack så fel vi hade!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

698 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser