Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur maskinkläcker ni gässägg?  (läst 14586 gånger)

mosesmia

  • Inlägg: 261
    • Lappland
Hur maskinkläcker ni gässägg?
« skrivet: 31 jul-11 kl 15:21 »
Hejsan
Har nu 2 år i rad försökt kläcka gässägg i maskin, men det har gått åt skogen.
Gässlingarna var fullt utvecklade, men alla var döda och de hade en rejäl "ägggulaklump" kvar.
Slår jag av vändaren för sent, så att de drunknar eller? Är skalet för hårt, men då borde de väl dragit in hela gulan, eller?
Kloka råd mottages tacksamt. Trist när de är färdigt utvecklade men inte kläcks.

/Mia
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Rottis

  • Inlägg: 135
SV: Hur maskinkläcker ni gässägg?
« Svar #1 skrivet: 31 jul-11 kl 22:23 »
Har kläckt gäss för första gången i år och fick fram 10 toulouse och 4 Ölandsgässlingar. Lyser på 7dygnet, vänder, fuktar och luftar från 7dygnet fram till 27e, sen ser jag bara till att det är vatten i behållaren och att inte öppna kläckaren förrän de är ute.

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Hur maskinkläcker ni gässägg?
« Svar #2 skrivet: 09 aug-11 kl 10:27 »
Hur hög temp har du? Om det är gula kvar så är de inte mogna. Du kan ha haft för hög temp. Vi kör med handvändning och sprayar dem med vatten var dag fram till kläckning. Då sprayar vi med vatten oftare. Dels för att skalet ska spricka lättare och att gässlingen inte torkar fast i skalet.  Det ska vara hög fuktighet. Det händer att vi missat ägg som skulle kläckas och fortsatt vända dem  :-[ De kom ut ändå så det skadar inte att vända dem. Vi kollar efter hål och vänder den sidan upp. I år fick vi fram runt 100 och 20tal som inte orka mer än göra hål och 20tal som dött innan kläck. Gäss är knepigare att kläcka fram än andra ägg.

gernsö

  • Inlägg: 2034
    • Skåne
SV: Hur maskinkläcker ni gässägg?
« Svar #3 skrivet: 10 aug-11 kl 07:22 »
vilken ras har du, kan ha stor betydelse
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hur maskinkläcker ni gässägg?
« Svar #4 skrivet: 10 aug-11 kl 08:04 »
Gäss är knepiga att kläcka. Rätt temp, lagom luftfuktighet, och hög luftfuktighet mot slutet är viktigt. I början följde jag rådet att doppa äggen två gånger om dagen. Det gör jag inte längre, det blev mycket sämre resultat då. Jag har inte hållit på så länge med gäss, detta är min andra säsong då jag kläcker själv. Men jag har svårt för att se säkert i tid om någon gässling dött i ägget. Och om man doppar äggen i samma vatten så överför man lätt bakterier mellan äggen, som gör att fler gässlingar dör eller blir försvagade.

Jag sprejar äggen två gånger per dag istället, och försöker se till att äggen inte rör vid varandra i kläckaren för att undvika kontaminering. En bra ägglampa är viktig, så att man inte låter dåliga ägg ligga kvar för att man är osäker.

Det finns en massa teorier om hur länge man ska lufta vid olika ruvdagar, men de äldre gubbar jag pratat med som kläckt massor av gässlingar har samtliga sagt att sådant krånglar inte de med. Äggen sprejas, utanför kläckaren om man har äggbackar och inte alltför många ägg att ta hand om, eller i kläckaren om man har många ägg. Så det rådet har jag följt, vilket gett mycket bättre resultat i år. De flesta av de befruktade äggen som nått full utveckling har kläckts (sedan drabbades jag tyvärr av någon sjukdom, troligen coccidios, vid min största kläckning, så det blev inte så många överlevande gässlingar i alla fall  :'( ).

Jag har 4 olika raser nu, som går separat. Min erfarenhet är att de måste ha en damm eller rejäl badbalja för att befruktningen ska bli bra. Ett tag hade jag för liten balja till en av grupperna, och då blev befruktningen urusel. När de fick större balja steg befruktningen igen.

En del rekommenderar att man inte ger snäckskal i fri tillgång, en del ger extremt lite snäckskal, med motiveringen att äggen blir för hårda så att gässlingarna inte tar sig ut. Detta råd kan kanske funka om man har en ras som bara lägger 10-20 ägg på en säsong, har man en högvärpande ras, som kan lägga uppemot 200 ägg på en säsong, så är det nödvändigt att ge ordentligt med snäckskal, annars urkalkas skelettet på honan. Jag läste en så bra beskrivning som Azoo-Lina här på forumet skrivit angående ägg, att äggen är extremt starka på utsidan beroende på sin form, men att de inte är starka från insidan, också beroende på formen. Naturen är fantastisk, äggen är såklart skapade för att hålla för att tunga mamma ruvar, samtidigt som lilla ungen ska kunna ta sig ut. Min erfarenhet är också att de som inte tar sig ut oftast inte tar sig igenom ägghinnan, och heller inte dragit in gulesäcken. Detta kan knappast bero på att mamman fått för mycket äggskal.

Överhuvudtaget tycker jag att det varit svårt med kläckningarna i år, jag har kläckare som man ställer in värmeeffekten mekaninskt på, ingen digitalstyrning mot verklig temperatur, och då är det viktigt att kläckaren står i ett utrymme med så konstant temperatur som möjligt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

mul

  • Inlägg: 38
    • Östergötland
SV: Hur maskinkläcker ni gässägg?
« Svar #5 skrivet: 08 okt-11 kl 21:02 »
Jag har bara kläckt Italienare i år. Jag kör äggen precis som vanliga hönsägg. Sprayar äggena morgon och kväll, 55-60% fuktighet först för att höja det ordentligt under kläckning. Ca 80%. Värmen är ca 38grader. Av 12 ägg inlagda så kom det ut 11gässlingar, ett av äggena gick luftblåsan söder och då dog det. 100%befrukning annars.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Hur maskinkläcker ni gässägg?
« Svar #6 skrivet: 08 okt-11 kl 22:23 »
Läste för ett tag sedan en forskningspublikation där man studerat vändteknikens påverkan på kläckbarheten. Studien var gjord i Australien.

Samanfattningsvis kan man säga att skillanden på hönsägg mellan olika vändtekniker och om äggen låg eller stog med spetsen neråt i kläckaren var försummbar.

Gåsägg skall dock ruvas liggande och roteras på sidan inte flippas över eller vaggas. Skillnaden mellan olika metoder var ca 50% dvs dubbelt så bra resultat om man hade äggen liggande och roterade dem än om de stog med spetsen neråt och vickades!

Det är stor skillnad det kan kan förklara varför kläckresultaten skiljer så för olika uppfödare. Min  Brinsea Oava Easy är med andra ord kass till gåsägg då den vickar och äggen står. Hämeln som ruvar liggande och där äggen vänds genom rullning bör alltså vara bättre.

Över lag visade studien också på att gåsägg är känsligare för stötar än exempelvis hönsägg under pågående ruvning. Kan också vara ett skäl till att resultat blir sämre om man plockar ut och doppar äggen i vatten. Det blir ju mer hantering och skak då än om man bara duschar över dem.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Hur maskinkläcker ni gässägg?
« Svar #7 skrivet: 18 okt-11 kl 21:22 »
Ej indragen gulesäck tyder på för hög temperatur i kläckaren.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

linisgirl

  • Inlägg: 414
    • Ångermanland
SV: Hur maskinkläcker ni gässägg?
« Svar #8 skrivet: 13 mar-12 kl 08:53 »
hejsan! Ja är lite nyfiken med de där om kläckning av gäss. Om man har en king-suro kan man väl inte ska öppna å spraya med vatten där sköter ju luftfuktigheten allt själv så det är väl bara att ställa in den på rätt eller vad? Och i den kan man ju ha äggen både liggandes och ståendes men självklart så rymms det ju fler ägg ståendes än liggandes!

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hur maskinkläcker ni gässägg?
« Svar #9 skrivet: 13 mar-12 kl 09:02 »
Luftfuktigheten är ju en sak, men direkt vatten på skalet mjukar upp det, så att gässlingarna lättare tar sig ut.

Det finns studier som visar på att resultatet blir mycket bättre med liggande ägg än med stående.

Alla har olika teorier, det står ju var och en fritt att testa att göra som man vill. Blir sedan resultatet dåligt, så har man ju bara sig själv att skylla. Då kan man ju läsa på och testa en ny metod, som förhoppningsvis ger bättre resultat.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Hur maskinkläcker ni gässägg?
« Svar #10 skrivet: 15 mar-12 kl 11:10 »
I en king suro så höjs och sänks luftfuktigheten utanför kläckare. Sprayar jag samtidigt vatten på äggen i kläckaren kommer luftfuktigheten att höjas rejält! men det är alltså ingen fara?
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hur maskinkläcker ni gässägg?
« Svar #11 skrivet: 15 mar-12 kl 11:15 »
Nej, gåsägg, och ankägg, ska utsättas för förhöjd luftfuktighet, och fukt på skalet, som simulerar att mamman varit ute och badat och sedan kommer tillbaka och ruvar. Äggskalen är extra tjocka för att klara detta, och kan vara för hårda för gässlingen att ta sig ut ur, om de inte utsätts för detta. Är teorin, sen finns det dem som lyckas kläcka i alla fall.

Man får välja vad man tror på, och prova själv.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

linisgirl

  • Inlägg: 414
    • Ångermanland
SV: Hur maskinkläcker ni gässägg?
« Svar #12 skrivet: 15 mar-12 kl 12:48 »
Ligger gäss i 28 dagar? Hur mycket luftfuktighet och värme ska dom ha? Och hur många gånger ska man spreja äggen om dagen? Ska man spreja ända fram till dom kläcks eller ??? Ja funderar eftersom ja kanske ska kläcka det framöver!

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
SV: Hur maskinkläcker ni gässägg?
« Svar #13 skrivet: 17 mar-12 kl 11:59 »
Läste för ett tag sedan en forskningspublikation där man studerat vändteknikens påverkan på kläckbarheten. Studien var gjord i Australien.

Samanfattningsvis kan man säga att skillanden på hönsägg mellan olika vändtekniker och om äggen låg eller stog med spetsen neråt i kläckaren var försummbar.

Gåsägg skall dock ruvas liggande och roteras på sidan inte flippas över eller vaggas. Skillnaden mellan olika metoder var ca 50% dvs dubbelt så bra resultat om man hade äggen liggande och roterade dem än om de stog med spetsen neråt och vickades!

Det är stor skillnad det kan kan förklara varför kläckresultaten skiljer så för olika uppfödare. Min  Brinsea Oava Easy är med andra ord kass till gåsägg då den vickar och äggen står. Hämeln som ruvar liggande och där äggen vänds genom rullning bör alltså vara bättre.

Över lag visade studien också på att gåsägg är känsligare för stötar än exempelvis hönsägg under pågående ruvning. Kan också vara ett skäl till att resultat blir sämre om man plockar ut och doppar äggen i vatten. Det blir ju mer hantering och skak då än om man bara duschar över dem.


Var det kanske  det kanske detta, visserligen en fransk studie men publicerad i australien:
http://www.dpi.nsw.gov.au/agriculture/livestock/poultry/species/geese-raising/egg-production

Tycker det är intressant att om man ökar vändningsvinkeln till 120° får man nästan lika bra kläck på stående ägg som på liggande ägg.

Terés G

  • Inlägg: 65
    • Blekinge
SV: Hur maskinkläcker ni gässägg?
« Svar #14 skrivet: 19 mar-12 kl 15:02 »
Olika metoder och resultat är spännande!
Jag har en god vän som ruvat fram massor av gässlingar och ällingar. Hon hade två runda, svarta plastbaljor, två vattenbehållare, två galler, en vattenfast träskiva, en fläkt, två glödlampor, termometer och termostat. Hon gjorde ungefär så här:
I botten på baljorna ställde hon vattenbehållaren och lade på ett galler. Sedan lade hon i äggen i en balja, i flera lager, olika långt gångna i ruvningen men alla väl uppmärkta.
Två gånger om dagen lyfte hon ut varje ägg, doppade det i vatten och lade ner det på "andra" hållet i den andra baljan (likadant i botten på den). När det snart var dags för kläckning flyttades ägget in i en kläckare där de låg stilla på ett lager tyg med vattenbyttor, lampa, fläkt och termostat.
Hon hade bra kläckprocent med denna arbetssamma men ändå enkla metod.
Pröva dig fram! Man lär sig med tiden. :)
/Terés
En underbar man, två söta barn, höns, ankor, katter, hund och liten gård.

johan svensson

  • Inlägg: 77
SV: Hur maskinkläcker ni gässägg?
« Svar #15 skrivet: 06 maj-15 kl 22:44 »
Ej indragen gulesäck tyder på för hög temperatur i kläckaren.
Har detta problem men jag har bara 37,4 grader i maskinen ,skall ju sänkas lite inför kläck säger vissa.
Är 37 för lågt ???.
Fuktighet på 70-80 procent låter väldigt mycket .
Jag fick ett råd att ligga runt 50 vid kläck ,vid för hög fukt kan de drunkna och de blir klibigga.Många ruvar torrt.
Jag har provat flera råd men inte lyckats speciellt bra .
Vad jag är säker på är att för hög fukt är livsfarlig medan låg temp överlever de.
Men fuktspannet vid kläck är stort vissa säger 45 andra 80 procent .Undra vad som är "rätt" gissar runt 50 ???
Johan


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

600 gäster, 5 användare
xaelanar, ärt, von tratt, Frydreik, polyamorista

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser