Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  avmaskning  (läst 8374 gånger)

Trandans

  • Inlägg: 71
    • Skåne
avmaskning
« skrivet: 05 maj-11 kl 13:24 »
Hej,

Har fått valbazen att avmaska mina får med. Vi har mycket våtmarker runt omkring oss så det fanns risk för flundran.
Skall jag avmaska både tackor och lamm eller bara tackorna.
Fåren har gått i en hage hela vintern och våren så alla har ätit samma.
Hur brukar ni göra?

Jag tänkte så här: avmaska alla tackor och lamm (1,5mån-1,5vecka gamla) olika dos beroende på vikt.
Låta de gå i en mindre fålla i 3 dagar och skita av sig innan de flyttas till ett sommarbete där det inte gått får på 15år.

Tänker jag rätt?

neppelina

  • Inlägg: 241
  • Det blir inte roligare än man gör sig =)
    • Västergötland
SV: avmaskning
« Svar #1 skrivet: 06 maj-11 kl 16:22 »
Undrar samma sak, nästan ;)

Man skall väl avmaska både tackor & lamm eller har jag fel ???
Tacksam för snabbt svar!
Bor på landet med man, 3 barn, finulls får, belgiska jättar, franska vädurar, rexar & vita lant kaniner, höns & myskankor, 5 katter & 2 hundar......fullt upp mao =)

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: avmaskning
« Svar #2 skrivet: 06 maj-11 kl 17:23 »
Alla betande djur ska avmaskas... även, eller speciellt, lammen är viktiga att avmaska!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

neppelina

  • Inlägg: 241
  • Det blir inte roligare än man gör sig =)
    • Västergötland
SV: avmaskning
« Svar #3 skrivet: 06 maj-11 kl 19:48 »
Tack Vallhunden, anade att det var så :P ;)
Tur att sånna som du finns ;D
Bor på landet med man, 3 barn, finulls får, belgiska jättar, franska vädurar, rexar & vita lant kaniner, höns & myskankor, 5 katter & 2 hundar......fullt upp mao =)

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: avmaskning
« Svar #4 skrivet: 07 maj-11 kl 09:35 »
Oj! måste man ha dem inne 3 dygn efter avmaskning? Vi har bara låtit dem gå 1-1/2 dygn. ??? Nu när vi bara har 1 tacka kvar att lamma så är jag lite ångestbelägen för tillsammans med 3 andra som lammat så vill jag ju ha ut dem på betet med det stora gänget. Vågar jag maska av henne och låta henne lamma ute,med tanke på Vallhundens grubbel ang. Valbazen och dödfödda lamm.Fan så svårt det här blev. ???

Cokett

  • Inlägg: 702
  • Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: avmaskning
« Svar #5 skrivet: 07 maj-11 kl 12:27 »

Alla betande djur ska avmaskas... även, eller speciellt, lammen är viktiga att avmaska!!
Nu måste jag nog opponera mig  ;D vad man ska göra. Det beror på hur man håller sina djur . Vi har ett väl innarbetat hagsystem där vi b.l.a skiftes betar och har inte avmaskat på 10 år. (Det har hänt att vi avmaskat fölungar). Men så har vi heller aldrig haft några döfödda lamm. Förlåt min präktighet  ;) men jag tycker det går lite hysteri i avmaskning inte bara på lamm utan alla djurslag mer eller mindre. Vilket gör att allt fler djur blir resistenta och även markerna förstörs. Så är medlen dyra  :-\
Men alla kan ju inte ha det som vi.  :-[
                                                   MvH Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: avmaskning
« Svar #6 skrivet: 07 maj-11 kl 13:48 »
En av anledningarna till att jag skaffar just får är att jag tänkt växelbeta mina nya hagar, det betyder att hagarna vilar ett år mellan betande djurslag. Om jag då ser till att böja med avsmakade parasit fria djur, då bör ju risken för maskangrepp minska kraftigt både på får och hästar eller tänker jag helt fel?
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Cokett

  • Inlägg: 702
  • Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: avmaskning
« Svar #7 skrivet: 07 maj-11 kl 15:10 »
  :) Nej .. du tänker helt rätt. Har du dessutom höns som sprider skitarna innan det blir mask är det ett bonus.
             MvH Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Cokett

  • Inlägg: 702
  • Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: avmaskning
« Svar #8 skrivet: 07 maj-11 kl 15:16 »
Jag kan tilläga att jag av gammelt folk fått lära att ask är ett bra "maskmedel" så det får mina lamm /hästar under vinter och vår
« Senast ändrad: 07 maj-11 kl 15:23 av Cokett »
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: avmaskning
« Svar #9 skrivet: 07 maj-11 kl 20:18 »
Man kan ju ta träckprov också, då får man veta om man har parasiter och kan använda "rätt" maskmedel. Har man inga parasiter så får man veta det också och behöver inte avmaska.

Valbazen har jag för mig att man inte ska ge till dräktiga tackor.
Åsenfår, hundar och katter

irma56

  • Inlägg: 108
    • Småland
SV: avmaskning
« Svar #10 skrivet: 08 maj-11 kl 08:47 »
Jag fick en gång i tiden lära mig att avmaskning skall man vara väldigt restrektiv med. Det är träckprov före som gäller. Avmaskningsmedlet "tömmer" djuren på parasiter (som de kanske inte har ont av) och ger direkt plats till nya (och kanske fler) parasiter som djuret kanske inte klarar av. Det är ju inte så att avmaskningsmedel är något botemedel, så fort djuren börjar äta ute så får det i sig nya parasiter. Äldre djur med "lagom" av parasiter blir immuna och har inte ont av detta. Om mina lamm, och ev tackor, blir "kladdiga i baken " tar jag ut dom i skogen under några dagar så att de får äta löv. Då brukar alla besvär försvinna. Jag tar årligen träckprov och har inte behövt avmaska många gånger under de 15 år jag har haft får. Tänk på att parasiterna  kan bli immuna mot avmaskningsmedlet.

neppelina

  • Inlägg: 241
  • Det blir inte roligare än man gör sig =)
    • Västergötland
SV: avmaskning
« Svar #11 skrivet: 08 maj-11 kl 11:57 »
Fick Valbazen av vet. då en tacka svullnat under hakan. De sa att det va lilla leverflundran som ger det symtomet.  ???
Men dra på trissor då det idag, 3 dagar senare, var nästan helt borta. :o

Men till min fråga. De skall om maskas efter en vecka. Måste jag då ha dem ytterliggare 3 dagar i samma hage ???
Hon med svullnaden fick i fredags kväll å resten igår lördag. Måste jag ha kvar dem i samma hage hela tiden alltså, el räcker det att de går där 3 dagar nu & andra omgången är väl bara "för säkerhetsskull"?

Gud vad krångligt det lät , men hoppas ni fattar vad jag menar  ;) :P
Bor på landet med man, 3 barn, finulls får, belgiska jättar, franska vädurar, rexar & vita lant kaniner, höns & myskankor, 5 katter & 2 hundar......fullt upp mao =)

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: avmaskning
« Svar #12 skrivet: 08 maj-11 kl 13:11 »
Citera
Jag kan tilläga att jag av gammelt folk fått lära att ask är ett bra "maskmedel" så det får mina lamm /hästar under vinter och vår

Citera
Om mina lamm, och ev tackor, blir "kladdiga i baken " tar jag ut dom i skogen under några dagar så att de får äta löv. Då brukar alla besvär försvinna. Jag tar årligen träckprov och har inte behövt avmaska många gånger under de 15 år jag har haft får. Tänk på att parasiterna  kan bli immuna mot avmaskningsmedlet

Vid diskussioner om hur man föryngrar lövskog har jag ibland hört den dubbla nyttan med självföryngring. Bl. a. rotskott från asp innehåller ett osmakligt bittermedel och det vilda är inte lika intresserade som av fröplantor. Hästar avmaskar sig själva genom att knapra i sig av det bittra. En vild gissning från min sida är att det fungerar även på får, älgar, rådjur or w. e.

För längesen klarade sig nötkreatur utan en massa regelbunden medicinering, trots tidvis undernäring. Det var på den tiden de "gick på skogen" och fick i sig alla möjliga örter.
« Senast ändrad: 08 maj-11 kl 13:14 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: avmaskning
« Svar #13 skrivet: 27 okt-15 kl 21:10 »
Livar upp denna gamla tråd då jag läste om TIBs tip om asprötter som medel mot mask på får.

Har någon provat detta?

Ska man gräva upp rötter och ge dom färska eller hur gör man?

Gilbert

  • Gäst
SV: avmaskning
« Svar #14 skrivet: 27 okt-15 kl 21:17 »
Du riskerar väldigt mycket för att vinna väldigt lite genom att förlita dig på kurer som varken bygger på eller är vetenskap och beprövad erfarenhet.

Maskmedlet kan du ge själv, det kostar förhållandevis lite.

Väg de kostnaderna mot ett veterinärbesök som troligtvis blir ett par st om du misslyckas.

Djur var inte mindre sjuka förr.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: avmaskning
« Svar #15 skrivet: 27 okt-15 kl 21:26 »
Ok då är det kanske inte så bra. Det växer redan aspar i deras hage så de kanske sköter den biten själva.


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: avmaskning
« Svar #16 skrivet: 28 okt-15 kl 00:17 »
Beteshygien är viktigt, avmaskning ersätter inte det. Det finns en risk att man avmaskar för att vara på den säkra sidan också, fastän det inte behövs. Här har jag inte avmaskat på säkert 10 år och de är hur friska som helst, fast jag slarvar med växling av hagar. Men de har oftast stora och beskogade/impediment-hagar. I början när jag var mer seriös (och nybörjare) så avmaskade jag årligen. Att släppa fåren på skogen är rena hälsokuren, och väl beprövat. Finns även studier på hur parasiterna angrips av skogens insekter, men jag minns inga länkar längre.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

479 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser