Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativ till fryspåsar?  (läst 33076 gånger)

Fny

  • Inlägg: 272
    • Uppland
    • Handicraft by Agis
Alternativ till fryspåsar?
« skrivet: 13 apr-11 kl 09:57 »
Hallå!
På tal om kemikaliediskussionen efter filmen som visade i svt igårkväll... Jag är totalt beroende av fryspåsar. Använder hur många som helst, både i frys och kylskåp. Nybakat bröd - in i fryspåsar och in i frysen. Kött skär vi upp i lagom portioner och lägger i frysen när vi hittar stora bitar till bra pris. Öppnade förpackningar som ej är återförslutningsbara - in i fryspåse och på med en klämma. Oerhört praktiskt. Men kanske inte så ekonomiskt egentligen. Och framförallt - är det verkligen hälsosamt? Jag är inte den som tror på skrämselpropaganda, tänker inte impulsivt kasta ut alla moderna material bara för att jag sett nåt läskigt på tv. Men det är väl värt att fundera över iallafall! Om det nu är så att kemikalier från t.ex mjukplast kan ställa till långsiktiga problem så kanske det inte är jättesmart att förvara så mycket mat i just plastpåsar. Så fråga är helt enkelt vad det finns för alternativ?

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #1 skrivet: 13 apr-11 kl 11:55 »
Diska fryspåsarna och återanvänd dem.
snus? vad är priset på en pris?

Tindrah

  • Inlägg: 329
    • Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #2 skrivet: 13 apr-11 kl 12:18 »
Ja, det där har jag också funderat över. Speciellt hur man kan frysa kött på ett bra sätt utan att behöva lägga först ett lager aluminiumfolie och sen en fryspåse (och dra ut luften). Viltköttet håller i många år när det är förpackat på det sättet. Tycker alltid det går hål på plastpåsarna med illasmakande snö i påsen och frysskador som följd när man inte har aluminiumen först. Men det är ju dåligt för miljön och troligen inte särskilt nyttigt. (fast å andra sidan är det väl totalt sett bättre för miljön med närproducerat viltkött i aluminium och plastpåse än långtransporterat nötkött från köttfabriker i Sydamerika... ;))

Det enda alternativet jag kommer på när jag spånar fritt är vaxat tyg. Men funkar det i en frys? Och håller det verkligen varan fräsch? Vad använde man förr? Jag tror man har använt plast så länge frysen har funnits så det kanske inte finns några bra alternativ?

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #3 skrivet: 13 apr-11 kl 12:24 »
Det går ju att använda burkar med tättslutande lock. De är bara inte så platseffektiva om man ska packa något med given form, som t ex bröd. Har inte sett burkar med rätt form till det.

De flesta burkar är ju av plast, men livsmedelsgodkänd, och förhoppningsvis bättre än påsarna, sett både till ekonomi, ekologi och kemikalierester i maten. Men det finns ju även burkar i glas, med lock av antingen metall med inbyggd packning, eller glaslock med bygel och lös packning. Det finns säkert andra varianter.

Glas är ju inte så bra i frysen, det blir mer skört, och om man har blött innehåll som expanderar, så kan burkarna spricka. Men i kylskåp till att förvara rester i är de utmärkta.

För kortare förvaring av bröd i typ brödburk i köket, så är papperspåse oöverträffat. Det funkar med begagnade påsar från affären, eller sådana det varit mjöl, havregryn etc i. Så länge man skakar ut smulorna noga, och så länge det inte varit mögel eller blivit fuktigt i påsen, så kan man använda den igen.

Det är ett dilemma detta med förvaring. Det är både mer tidseffektivt och ekonomiskt att laga/baka stora satser och sedan förvara. Men samtidigt kostar förvaringen, och man får se på vilka miljö- och kvalitetseffekter det får när man förvara saker. Det finns sällan ett enkelt svar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #4 skrivet: 13 apr-11 kl 12:29 »
Ja, det där har jag också funderat över. Speciellt hur man kan frysa kött på ett bra sätt utan att behöva lägga först ett lager aluminiumfolie och sen en fryspåse (och dra ut luften). Viltköttet håller i många år när det är förpackat på det sättet. Tycker alltid det går hål på plastpåsarna med illasmakande snö i påsen och frysskador som följd när man inte har aluminiumen först. Men det är ju dåligt för miljön och troligen inte särskilt nyttigt. (fast å andra sidan är det väl totalt sett bättre för miljön med närproducerat viltkött i aluminium och plastpåse än långtransporterat nötkött från köttfabriker i Sydamerika... ;))

Det enda alternativet jag kommer på när jag spånar fritt är vaxat tyg. Men funkar det i en frys? Och håller det verkligen varan fräsch? Vad använde man förr? Jag tror man har använt plast så länge frysen har funnits så det kanske inte finns några bra alternativ?
Om du rengör aluminiumfolien och plastpåsen, så går de utmärkt att återanvända. Och om man finstyckar köttet så kan man ju förvara det i plastlådor, som går att fylla effektivt med det antalet portionen man oftast behöver.

Problemet med andra material i frysen är att det måste vara lufttätt. Hur mycket man än vaxar ett tyg så blir det knappast det. Det finns ju påsar av stärkelse, men min erfarenhet är att de inte är lika starka som vanliga plastpåsar. Men lite produktutveckling kanske kan lösa det problemet.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #5 skrivet: 13 apr-11 kl 12:36 »
Surdegsbröd håller sig länge utan frys, i pappers/tygpåse. Kött & fisk går att spola i kallt vatten och styckfrysa, sen lägga i påse i frysen. Ishinnan skyddar från luftkontakt-oxidering-frysskador. Industrin kör en hel del med det.
Jag ser det som att det är olika svar beroende på livsmedel. Kolla i Handboken på "förvaring-konservering" nåt. Mycket är en vanesak, lätt att fylla frysen i onödan, och att det blir gammalt där.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #6 skrivet: 13 apr-11 kl 13:00 »
De flesta burkar är ju av plast, men livsmedelsgodkänd, och förhoppningsvis bättre än påsarn

jag har svårt att se som påsar som marknadsförs som fryspåsar inte skulle vara livsmedelsgodkända....

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #7 skrivet: 13 apr-11 kl 13:12 »
jag har svårt att se som påsar som marknadsförs som fryspåsar inte skulle vara livsmedelsgodkända....
Givetvis är de livsmedelsgodkända, men det är ju mjukgörarna, som krävs för att göra plastpåsar, som är problemet. De behövs inte i burkar av hårdplast, därmed kan burkarna inte läcka mjukgörare. Det är dock ingen garanti för att de inte under vissa omständigheter kan läcka något annat mer eller mindre hälsosamt ämne.

I princip alla material utom glas kan vad jag vet, under "rätt" omständigheter, ge ifrån sig ämnen till mat eller annat som förvaras i materialet. Risken är bara mer eller mindre stor, och risken går i allmänhet att minimera med kunskap.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

pyromanen

  • Gäst
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #8 skrivet: 13 apr-11 kl 14:04 »
I princip alla material utom glas kan vad jag vet, under "rätt" omständigheter, ge ifrån sig ämnen till mat eller annat som förvaras i materialet.
Och till o med vissa sorters glas kan läcka ifrån sig "saker" (bly).  Kristallskålen du ärvt av farmor med rabarberkräm i är inte så lyckad!

Fny

  • Inlägg: 272
    • Uppland
    • Handicraft by Agis
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #9 skrivet: 13 apr-11 kl 14:08 »
Och till o med vissa sorters glas kan läcka ifrån sig "saker" (bly).  Kristallskålen du ärvt av farmor med rabarberkräm i är inte så lyckad!

Men tack och lov SKA inte bly finnas i nytt glas...

Visste ni förresten att en bidragande faktor till Romarrikets förfall kan ha berott på hälsoproblem (främst infertilitet) hos överklassen, som drack ur blyglaserade kärl och därmed fick för höga halter bly i sig! Ibland lönar det sig att vara fattig... ;D

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #10 skrivet: 16 apr-11 kl 10:04 »
Givetvis är de livsmedelsgodkända, men det är ju mjukgörarna, som krävs för att göra plastpåsar, som är problemet. De behövs inte i burkar av hårdplast, därmed kan burkarna inte läcka mjukgörare. Det är dock ingen garanti för att de inte under vissa omständigheter kan läcka något annat mer eller mindre hälsosamt ämne.

I princip alla material utom glas kan vad jag vet, under "rätt" omständigheter, ge ifrån sig ämnen till mat eller annat som förvaras i materialet. Risken är bara mer eller mindre stor, och risken går i allmänhet att minimera med kunskap.

Plast är en djungel.
Är det påsar utav LD-polyeten, så behövs inga mjukgörare, och därmed kan inga mjukgörare friges. Tror inte det finns i HD-polyeten heller. Såvitt jag förstår är huvudparten av brödpåsar och fryspåsar tillverkade av polyeten.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #11 skrivet: 25 apr-11 kl 15:07 »
*hundöra*

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #12 skrivet: 25 apr-11 kl 15:20 »
Plast är ju väldigt praktiskt ibland. Plastpåsar är ett exempel. Om man vill ta bort plastpåsar så varför inte lika gärna försöka ta bort frysboxen? Kanske är det ett val man har, att antingen acceptera en del av det moderna, eller att försöka leva utan så mycket som möjligt. Jag väljer att acceptera, men med urskiljning. Jag använder frysbox och plastpåsar utan att fundera så mycket över det. Men jag försöker i rimlig grad återvinna plastpåsar, och jag skulle gärna använda något annat än plastpåsar om det fanns något bättre alternativ. Men jag känner inte till något och hittills har ingen kommit med något riktigt bra förslag i den här tråden heller. Plastburkar är väl t ex på sin höjd halvbra för t ex kött, fisk och bröd. Däremot bra för t ex bär, sylt och mos, om man väljer att frysa sådant.

Kersthin

  • Inlägg: 53
  • Häxa inom Siljansringen.
    • Dalarna
    • http://oxbacken.de
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #13 skrivet: 25 apr-11 kl 15:57 »
 ;D Förr konserverade de all mat som vi idag fryser istället, kila iväg på nån auktion och köp en fungerande konserveringsapparat tillhörande burkar, sen är det bara att rada upp underverken i din jordkällare, och du kan sälja frysen! Du kan sälja kylen med om du har jordkällare....lätt att bygga en liten förvaring, gräv en grop 1x1 m. ställ frigolit runt väggarna och golvet. Eller köp plank och gör som en låda att ställa neri, isolera ett lock och lägg över, däri kan du förvara mjölk och sånt du vanligtvis har i kylskåpet. Djupet 1-1,5 m torde räcka! ;D
Var rädd om Moder Jord, behandla henne väl, och du får tusenfaldt igen. :)

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #14 skrivet: 25 apr-11 kl 16:10 »
Jag använder endast begagnade plastpåsar, bärkassar, omslagsplast till verktyg jag köpt, glassbyttor jag köpt eller hittat nånstans och liknande saker.

 Diskar normalt aldrig någonsin plastpåsarna/plastkassarna, vänder dom endast ut och in och så får de ligga så några dagar (eller år..) på någon bänk. Skakar av dom ordentligt.


Och viktigt för mig är att ha så lite som möjligt i frysen, det blir ofta bara gammalt annars, tiden går och det blir förstört.
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #15 skrivet: 25 apr-11 kl 22:09 »
Finns biologiskt nedbrytbara påsar också. Ifall man vill ha ett engångsmaterial som inte genererar skräp. Men det kanske inte var det som efterfrågades.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #16 skrivet: 26 apr-11 kl 01:49 »
Finns biologiskt nedbrytbara påsar också. Ifall man vill ha ett engångsmaterial som inte genererar skräp. Men det kanske inte var det som efterfrågades.
All plast är väl nedbrytbar förr eller senare när den kommit ut i naturen? Och därmed menar jag inte att den är nyttigare, bara att den förr eller senare bryts ned efter att ha finfördelats. Eller tänker du på alternativa material som tex majsprotein-plast? Jag känner inte till om de tillverkar plastpåsar i sånt material, men jag vore första kunden direkt!
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #17 skrivet: 26 apr-11 kl 01:55 »
Under vinterhalvåret brukar jag strunta i att sätta på frysen och lägga frysförpackningar ute i snön istället. Tyvärr har vi både räv, ekorrar och varg i faggorna, så man får gräva in det i någon manshög driva eller gräva djupt och göra ett lock av is. Jag skall ta och prova att lägga kött eller fisk (de saftar sig ju) i fettat smrgåspapper någon gång, och sedan vira in det i läderstycken. Det borde väl fungera? Papperet är förståss inte helt resurssnålt. Lädret kan man ju ta bark- eller ogarvat, så man inte belastar med krom etc. Jag är dock veggie så det lär dröja innan jag provar  :)
« Senast ändrad: 26 apr-11 kl 01:57 av christinag »
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

ameli_h

  • Inlägg: 143
    • Östergötland
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #18 skrivet: 26 apr-11 kl 09:05 »
;D Förr konserverade de all mat som vi idag fryser istället, kila iväg på nån auktion och köp en fungerande konserveringsapparat tillhörande burkar, sen är det bara att rada upp underverken i din jordkällare, och du kan sälja frysen! Du kan sälja kylen med om du har jordkällare....lätt att bygga en liten förvaring, gräv en grop 1x1 m. ställ frigolit runt väggarna och golvet. Eller köp plank och gör som en låda att ställa neri, isolera ett lock och lägg över, däri kan du förvara mjölk och sånt du vanligtvis har i kylskåpet. Djupet 1-1,5 m torde räcka! ;D
Frigoliten kan väl inte vara så nyttig för naturen?

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #19 skrivet: 26 apr-11 kl 09:36 »
Eller tänker du på alternativa material som tex majsprotein-plast? Jag känner inte till om de tillverkar plastpåsar i sånt material, men jag vore första kunden direkt!

Visst finns det sådana plastpåsar, dock köper du dom inte i mataffären. o:) Har dock inte testat dessa i frysen, men de dög utmärkt till att förvara bröd i till lunchen.

http://www.ekipage.nu/biobag-ekologiska-hundbajspasar/97-0


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 1 användare
Johanna Felt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser