Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Naturlig hårfärgning...henna? röd/lila? toning?  (läst 31264 gånger)

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Naturlig hårfärgning...henna? röd/lila? toning?
« Svar #40 skrivet: 29 apr-11 kl 21:16 »
Ägginpackning, äggschampo, gamla välkända huskurer ju. Mamma gjorde eget äggschampo till mig när jag var liten.

Det är inte enbart klorofyll som färgar i spirulina. Det ingår en blandning av blåaktiga antocyaner (fytocyanin tex)  och rödaktiga förstadier till A-vitamin som färgämnen också. Tänk bara på flamingon. Så det kanske omvandlas och blir läckert laxfärgat när man testar i håret   ???  ;D  Njah, jag tror faktisk att det hellre blir grönt isåfall. Håret har ingen matsmältning som omvandlar ämnena. Behövs dock någon tillsats som gör att det kopplar sig till hårets keratin. Tanniner från te eller kaffe?

Jeansblått hår...  :D undra om det var synd eller tur att jag gav upp efter en färgning.... på den tiden var det mörkt brunt, grönt eller svart som gällde på mitt huvet.

Kurage!  ;D

Kanske henne Paris har ändrat sina ingredienser. Kan ju vara så att folk klagat?  ::)
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Naturlig hårfärgning...henna? röd/lila? toning?
« Svar #41 skrivet: 29 apr-11 kl 21:29 »
Spirulina använt som livsmedelsfärg ger blå färg på karameller tex. Jag har använt det som inblandat i djurmat och även min egen föda. Köpt i större buttar på Lindros Hälsoagentur. Vet inte om dom finns kvar, var ett tag sedan.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Toveikalmar

  • Inlägg: 1
    • Småland
SV: Naturlig hårfärgning...henna? röd/lila? toning?
« Svar #42 skrivet: 05 jun-16 kl 14:31 »
Hasina frågade: Kan man få röd/lila färg?

Mja, det beror på. För att svara på den frågan måste jag veta mera om ditt hår. Jag har använt henna på olika sätt i flera årtionden, finns olika metoder och växtpulver man kan behöva blanda hennan med.

Henna finns inte på Apoteket sedan några år tillbaka (2004?). Det berodde på att folk misstolkade påståendet att "henna är allergiframkallande och orsakar svåra hudskador". Det var istället ppd och andra kemikalier och metallsalter som blandades i färgpulvren av mindre nogräknade fabrikanter, som var skyldig till detta. Tyvärr försvann då den riktiga hennan från apoteket. Just den sorten var faktiskt jättebra.

Allt som kallas henna är inte henna. Särskilt svarta "hennatatueringar" skall man vara aktsam för, alla är inte ok. Svart henna finns inte. Det är något annat. Henna finns bara röd (burgunderrött färgämne). Allt annat är botaniskt omöjligt.

Hej! Jag har svart hår av kemikaliefärg. Vill få vinrött. Ska först bleka håret sedan har jag tänkt färga med herbique kastanjebrun först och på det magic panik vampire red amplified. Kan det bli vinrött? Tacksam för svar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

393 gäster, 7 användare (3 dolda)
von tratt, tuslus, Gröfre Slissing, reimersro

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser