Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  3+  (läst 1434 gånger)

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
3+
« skrivet: 11 jan-11 kl 19:14 »
Jag är deppig.
Jag skickade lamm till scan,jag tyckte de var kanonfina.
Men nu har det visat sig att där var 3 st  3+ lamm.Jag fattar inte hur de kan vara 3+ ,de får ju nästan enbart ensilage.
Ett av lammen var ett U ,22,4kg och 3+.Pga det + tecknet förlorade jag 1,5+4+6 =11,5 kr per kg   258 kr.
Det tar 2 minuter att skära bort det fettet och sedan säljes det antagligen för samma pris som alla andra.
Formen är inte hela världen men fettet orsakar avdrag så man nästan storknar.
Tuff Bransch det här.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

jlundgre

  • Inlägg: 15
    • Värmland
SV: 3+
« Svar #1 skrivet: 11 jan-11 kl 22:59 »
I ett försök att pigga upp dig så verkar det ju som om du kan skatta dig lycklig över att ha väldigt fina värden på ditt ensilage. Har du gjort analys på fodret? Du har förmodligen höga energivärden och lågt NDF värde.  NDF värdet anger fiberhalten och ger en indikation på hur mycket gräs som lammet/fåret kan äta på ett dygn. Man brukar säga att lamm/får äter ca 1,3-1,7 % ts NDF av sin vikt. Om lammet väger 40 kg, så kan det alltså äta ensilage som motsvarar ca 600 g ts NDF (vid 1,5 % av vikten). Om du t.ex. har ett NDF värde på 300 g/kg ts, så kan det alltså äta ca 2 kg ts ensilage. Har du då samtidigt höga energivärden t.ex. 11.5 MJ/kg ts så får lammet i sig 23 MJ vilket nog är ungefär dubbelt så mycket som det behöver äta. Har man inte sämre ensilage, så kan man t.ex. prova att blanda i lite halm i ensilaget för att få det lite mer grovfibrigt.

Vet inte om du förstått mitt resonemang ovan, kände själv att det blev ganska invecklat, men kontentan är att för bra gräs innebär att lammen kan bli för feta. Bäst är att spara detta gräs till högdräktiga och lakterande tackor.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: 3+
« Svar #2 skrivet: 12 jan-11 kl 00:48 »
Men nu har det visat sig att där var 3 st  3+ lamm.Jag fattar inte hur de kan vara 3+ ,de får ju nästan enbart ensilage.
Kan det vara rasbetingat kanske?
(Shropshire och Oxford har lätt för att bli för feta..)
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

439 gäster, 2 användare
Tur-Johan, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser