Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bo i skogen  (läst 50786 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bo i skogen
« Svar #100 skrivet: 10 jul-17 kl 12:39 »
Ja, jag tycker det är mycket prat och lite verkstad på den här sidan. Jag har haft en annons ute på denna sida om att jag söker någon som kan hjälpa till på min fäbod men har inte fått ett enda svar. Här finns varken el eller vatten och sånt klarar inte folk av. Men det går bra att skriva att man "vill" bo i skogen. Har även sett genom åren andra som önskat volontärer till sin fäbod men inga svar har inkommit. Jag har även en annan stuga jag hyr ut utan el och fick inte heller något svar på den annonsen.

Du har missat en sak.
De flesta vill bo naturnära i ett torp, med utedass, vid centralstationen i Malmö, som någon skrev till mig i ett PM, då jag erbjuder boende mm. i Lappland
« Senast ändrad: 10 jul-17 kl 18:29 av ensamhet »

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Bo i skogen
« Svar #101 skrivet: 10 jul-17 kl 18:26 »
Ja hade faktiskt gärna hakat på om jag inte haft min egen gård att sköta (som jag är låst till på somrarna).

För er som är yngre så tycker jag att ni skall ta tillfället i akt och åka upp till lappgubben eller gumman här, ni kommer inte att ångra er, det är faktiskt mycket roligare än det verkar, jag saknade faktiskt ingenting från staden, det gör jag inte nu heller för övrigt...  :)

Om ni är ett litet gäng blir det givetvis roligare, men man kommer långt även på en man om man inte får polare med sig, så kör ändå tycker jag.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Safety Scissors

  • Inlägg: 5
    • -
SV: Bo i skogen
« Svar #102 skrivet: 12 aug-17 kl 12:25 »
Runt 2013 fick jag nog av omständigheterna i mitt liv och begav mig uppåt i landet med en cykel, ett enmanstält och diverse packning.

Lång historia kort; jag tältade i ett skogsparti under nästan 6 månader, från slutet av september till slutet av februari ungefär.

Det var långt ifrån optimalt men det gick tack vare att jag hade pengar som jag kunde köpa mat och proviant för.

Utan pengar hade det nog varit snudd på omöjligt för min del.

Edit: Rättade stavfel.
« Senast ändrad: 12 aug-17 kl 12:32 av Safety Scissors »

Bio Olofsson

  • Inlägg: 1
  • flyttar till en stuga i göteborg
    • Västergötland
SV: Bo i skogen
« Svar #103 skrivet: 20 sep-17 kl 15:13 »
Lol jag flyttar okså ut i skogen 28/9
Stuga utan el o vatten ingen toalett eller duch
så det blir ett äventyr tacksam för nyttiga tipp att överleva vinter i sverige har bott 17 år utomlands
mvh BIO

Ohrakel

  • Inlägg: 1
    • Södermanland
SV: Bo i skogen
« Svar #104 skrivet: 21 sep-17 kl 13:11 »
Är det någon som gör något sånt här i Stockholmsområdet. Jag gör väl typ det, vill gärna lära känna likasinnade!

VS

  • Gäst
SV: Bo i skogen
« Svar #105 skrivet: 21 sep-17 kl 21:08 »
Ja jag har sett många Rumäner gör det även i vinter, om de är likasinnade låter jag vara osagt men har sett folk tälta längs Sörmlandsleden här och var på olika etapper mest vid Muskan i Ösmo där var samma människor som tältade vid samma vindskydd hela sommarn flera på raken.   

Ohrakel

  • Inlägg: 1
    • Södermanland
SV: Bo i skogen
« Svar #106 skrivet: 22 sep-17 kl 19:32 »
Ha ha, kanske borde läst hela tråden! :o

manuo

  • Inlägg: 4
    • Halland
SV: Bo i skogen
« Svar #107 skrivet: 15 aug-18 kl 13:52 »
Hej, sorry att jag snor tråden lite. Jag kommer flytta ut i skogen nästa vecka troligen, för i samhället finns det ingen plats och det känns onödigt att oroa sig för saker som jag egentligen inte vill ha med att göra. Helt ärligt så är tanken av att bo i en djup skog utan anknytning till samhället en mysig känsla.

Fråga: Vinterhalvåret är snart här och jag vill inte dö i av inflammation i lungorna eller annat. Vart är bästa stället för en att ta sig i Sverige för att tälta på vinter? nån kanske också kan tipsa på saker jag kommer behöva så jag slipper vandra för mycket in till tex stan och köpa saker.

Är helt öppen för att möta upp folk som också är i min situation och ska bo ute, men ser att det flesta planerade att göra detta innan sommaren:P.

Ska bo i tält.

Tack för hjälp i förhand!
« Senast ändrad: 15 aug-18 kl 14:14 av manuo »

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Bo i skogen
« Svar #108 skrivet: 15 aug-18 kl 14:49 »
Hej, sorry att jag snor tråden lite. Jag kommer flytta ut i skogen nästa vecka troligen, för i samhället finns det ingen plats och det känns onödigt att oroa sig för saker som jag egentligen inte vill ha med att göra. Helt ärligt så är tanken av att bo i en djup skog utan anknytning till samhället en mysig känsla.

Fråga: Vinterhalvåret är snart här och jag vill inte dö i av inflammation i lungorna eller annat. Vart är bästa stället för en att ta sig i Sverige för att tälta på vinter? nån kanske också kan tipsa på saker jag kommer behöva så jag slipper vandra för mycket in till tex stan och köpa saker.

Är helt öppen för att möta upp folk som också är i min situation och ska bo ute, men ser att det flesta planerade att göra detta innan sommaren:P.

Ska bo i tält.

Tack för hjälp i förhand!
Jag skulle ha valt norra delen av Sverige pga luftfuktighet och nederbörd. Sedan är det väl viktigast att ha ett vedförråd och en lämplig kamin.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk
« Senast ändrad: 15 aug-18 kl 18:56 av Landet »

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bo i skogen
« Svar #109 skrivet: 15 aug-18 kl 16:15 »
Föreslår också norra Sverige, men inlandet och inte nära älvarna eller sjöar, så är det inte blir så kallt.
Mellan mig och pappa är det 45 km och han har ofta 10 grader kallare.
Han har mycket vatten i närheten och jag har några km till vatten och mina hus ligger lite högre än hans.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Bo i skogen
« Svar #110 skrivet: 15 aug-18 kl 22:14 »
Om man inte tänker flytta nästan dagligen så är enklast möjliga koja bättre än ett tält - det går åt mindre ved för uppvärmningen, man är bättre skyddad vid riktigt oväder och riskerar inte att alltsammans blåser bort i första storm, osv osv.
Ett tips är att ta intryck av samerna och bygga en torvkåta med gängse moderniseringar (alltså tät dörr, kamin istället för Árran, genomtänkta anordningar för luftinsläpp mm).  Läs Yngve Ryds bok "Eld" , där finns många goda råd att ta vara på.
Väljer man att bygga något mer av typ koja eller jordkula, så är det bra att bygga i en brant slänt, intill ett stort stenblock eller liknande, så får du en eller kanske till och med två väggar gratis. Dock är det mycket viktigt att du hittar ett torrt och väl dränerat ställe att bygga på.

Även om du av klimatskäl bör hålla dig långt från stora vattendrag och sjöar, måste du se till att det finns bra möjligheter att hämta dricksvatten inom gångavstånd.
Se till att du har oväderssäker möjlighet att förvara ved för hela vintern - helst en riktig vedbod.

VS

  • Gäst
SV: Bo i skogen
« Svar #111 skrivet: 15 aug-18 kl 22:54 »
Hej, sorry att jag snor tråden lite. Jag kommer flytta ut i skogen nästa vecka troligen, för i samhället finns det ingen plats och det känns onödigt att oroa sig för saker som jag egentligen inte vill ha med att göra. Helt ärligt så är tanken av att bo i en djup skog utan anknytning till samhället en mysig känsla.

Fråga: Vinterhalvåret är snart här och jag vill inte dö i av inflammation i lungorna eller annat. Vart är bästa stället för en att ta sig i Sverige för att tälta på vinter? nån kanske också kan tipsa på saker jag kommer behöva så jag slipper vandra för mycket in till tex stan och köpa saker.

Är helt öppen för att möta upp folk som också är i min situation och ska bo ute, men ser att det flesta planerade att göra detta innan sommaren:P.

Ska bo i tält.

Tack för hjälp i förhand!
Jag vill inte vara en glädjedödare men den där mysiga känslan kommer att kosta mycket av dig, du få ta ut den mest ihärdiga marin soldaten ur dig. Tjugo minus, kalla mörka ensamma nätter, enfaldiga mat dag ut och dag in, dåligt hygien i jämnan. Allt det där kommer att knäcka dig psykiskt så småningom, förr eller senare. Om du verkligen vill göra det frivilligt och du vill klara av det hela måste du förbereda dig mycket mer seriös än så här och träna inför det precis som en marin soldat tränar både fysisk och psykiskt. Det handlar om ditt liv, älska dig själv och utsätt dig inte för situationer du inte kan behärska och du inte kan ta hand om dig väl.

Men om du tänker göra det pga att du inte har nåt annat val, att du har mer eller mindre blivit tvungen, tala gärna om det. Det finns alltid en lösning till allting.     

ThereseK

  • Inlägg: 52
    • -
SV: Bo i skogen
« Svar #112 skrivet: 15 aug-18 kl 23:02 »
Jag tänker också att det kommer bli alldeles för ensamt. Det måste finnas andra alternativ.
Be kind to animals

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Bo i skogen
« Svar #113 skrivet: 15 aug-18 kl 23:17 »
Jag har läst boken " En löpares hjärta" av Markus Torgenby, se nedan. Det är en riktigt bra självbiografi som handlar om hela hans liv fram tills dess han skrev boken. Han bodde några år i en kåta i den jämtländska skogen och i boken så delar han med sig av sina erfarenheter och ger värdefulla tips. Läs den om ni tänker göra samma sak.
http://running.keken.se/2015/07/recension-loparens-hjarta.html

Juniperus

  • Gäst
SV: Bo i skogen
« Svar #114 skrivet: 16 aug-18 kl 09:32 »
Norrlands inland har ju fördelen medlåg luftfuktighet på vintern men långa mörka vintrar med mycket snö är nog ändå inte det bästa stället att börja ett skogsliv på. Men snön är ju bra till att isolera kojor och även till att bygga en snöhydda som man kan övernatta i om man inte hinner hem till kojan. Skidor eller/och snöskor är bra att ha. Med skidor och pulka kan man bo längre från affärer och mer avsides då det är lätt att transportera mat från affärer.

Mellan och sydsverige är nog ett bättre alternativ. Inte mycket snö och man kan färdas på barmark en stor del av årer. Bygg en koja av vass eller några gamla stockar, behöver inte vara ordentligt timmrat bara ett par varv och sedan ett tak av näver eller pressening. Fyll upp sidorna med jord och om du får tag i en kamin så är det guld värt kan bli bra rökigt annars. Ved går ju då också att samla under de korta vintrarna men bra med förråd när snön är som djupast.

Men det kommer bli ensamt så se till att ha något att sysselsätta händerna med kanske sniderier eller något annat.

Det bästa är nog ändå att bo nära en gård eller liknande där du kan hjälpa till då och då för att motverka ensamhet och få hjälp om det skulle behövas, tror att många gårdsägare skulle uppskatta ett sådant upplägg vet att jag skulle stödja sådana intiativ.

manuo

  • Inlägg: 4
    • Halland
SV: Bo i skogen
« Svar #115 skrivet: 16 aug-18 kl 09:44 »
Tack alla för er hjälp, det ser ut som att det kan bli en tuff tid😐.

manuo

  • Inlägg: 4
    • Halland
SV: Bo i skogen
« Svar #116 skrivet: 16 aug-18 kl 09:48 »
Jag vill inte vara en glädjedödare men den där mysiga känslan kommer att kosta mycket av dig, du få ta ut den mest ihärdiga marin soldaten ur dig. Tjugo minus, kalla mörka ensamma nätter, enfaldiga mat dag ut och dag in, dåligt hygien i jämnan. Allt det där kommer att knäcka dig psykiskt så småningom, förr eller senare. Om du verkligen vill göra det frivilligt och du vill klara av det hela måste du förbereda dig mycket mer seriös än så här och träna inför det precis som en marin soldat tränar både fysisk och psykiskt. Det handlar om ditt liv, älska dig själv och utsätt dig inte för situationer du inte kan behärska och du inte kan ta hand om dig väl.

Men om du tänker göra det pga att du inte har nåt annat val, att du har mer eller mindre blivit tvungen, tala gärna om det. Det finns alltid en lösning till allting.   


Jag förstår att detta är nått man normalt sätt inte kanske gör. Det har tyvärr blevit ett ofrivilligt val mer eller mindre. Kanske eventuellt försöker röra mig mot Spanien eller nått med tältet när det blir minus grader då jag inte vill bygga ett hus i skogen. I skogen måste jag bo ändå ett tag även ifall jag inte hade velat

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Bo i skogen
« Svar #117 skrivet: 16 aug-18 kl 10:05 »

Jag förstår att detta är nått man normalt sätt inte kanske gör. Det har tyvärr blevit ett ofrivilligt val mer eller mindre. Kanske eventuellt försöker röra mig mot Spanien eller nått med tältet när det blir minus grader då jag inte vill bygga ett hus i skogen. I skogen måste jag bo ändå ett tag även ifall jag inte hade velat
Känns som vi behöver mer info om du ska få bästa "hjälpen".
Har du bil?
Behöver du kunna ta dig någonstans, eller vill du bara vara?
Tidigare erfarenheter av att bo i tält/off grid e l?
Behöver du el?
Hur ska du få tag i och tillaga mat?
Har du utrustning?
Hur ska du hålla värmen?
Mm

Kanske starta en egen tråd för bästa hjälp.


Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


manuo

  • Inlägg: 4
    • Halland
SV: Bo i skogen
« Svar #118 skrivet: 16 aug-18 kl 10:08 »
Känns som vi behöver mer info om du ska få bästa "hjälpen".
Har du bil?
Behöver du kunna ta dig någonstans, eller vill du bara vara?
Tidigare erfarenheter av att bo i tält/off grid e l?
Behöver du el?
Hur ska du få tag i och tillaga mat?


Har du utrustning?
Hur ska du hålla värmen?
Mm

Kanske starta en egen tråd för bästa hjälp.


Skickat från min AGM X1 via Tapatalk

Du har rätt, jag ska starta en tråd och förklara mer ingående när jag får en stund över idag. Tack så mycket

andtol

  • Gäst
SV: Bo i skogen
« Svar #119 skrivet: 16 aug-18 kl 10:47 »
Du har rätt, jag ska starta en tråd och förklara mer ingående när jag får en stund över idag. Tack så mycket

Lägg den här:

https://www.alternativ.nu/index.php?board=51


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser