Dela detta:

Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 ... 10
1
Övriga annonser - önskas / SV: Takspån
« Senaste inlägg av Skinfaxi skrivet Idag kl. 09:59 »
Har gjort ett nytt 180 m2 stort spåntak på mitt bostadshus på 12 år sedan. Det flesta typer av spån ska komma från skog till tack på samma dag :) typ. Men det är en helt vetenskap med mera kulturhistoriska än praktiska värden. Du är antagligen snabbare när du handhylva din spån än att sätter sig i bilen och köra. Viss man enda tillverka tändspån lär man sig detta på någon timme med en vanligt barkspade

Postat med Alternativ.nu´s app

2
Redskap, verktyg och maskiner / SV: grävmaskin...
« Senaste inlägg av mizzarrogh skrivet Idag kl. 09:09 »
Kollade runt på blocket nu, men verkar inte finnas billiga nyare maskiner där, En liten femtonnare skulle nog gå för mindre saker som att fixa gamla dräneringsdiken och sådant om inte annat...

Vet en bekant hade en liknande, liten maskin han renoverade en hel gammal stenpir i sjön med, samt körde dit sand och annat, minns han höll på hela sommaren, men resultatet blev mycket bra.
3
Biodling / Avläggare i Sundsvallstrakten?
« Senaste inlägg av Johaneri skrivet Idag kl. 08:53 »
Hej!

Jag är på jakt efter en eller två avläggare som jag tänkte placera i sommarstugan i Njurunda.
Är främst intresserad av buckfast eller nordiska bin. Det ligger inte några biodlingar i närheten.

Är det någon som känner till någon som har någon avläggare att sälja?

Hälsar
Johan
4
Redskap, verktyg och maskiner / SV: grävmaskin...
« Senaste inlägg av Skogsola skrivet Idag kl. 08:39 »
 Har en EC70 som jag är nöjd med. Kostade 250 + nya stålband. Skulle vilja ha en större maskin men själva vitsen md att ha en egen är att kunna flytta den själv med traktor o vagn. Hade en gammal Kobelco förut som var ett mörker med eviga bandkrängningar och annat skruvande.
5
Höns: Raser / SV: Vilken lantras är bäst?
« Senaste inlägg av Gamina skrivet Idag kl. 08:11 »
Precis som Sonja på Slätten skriver tror jag din undersökning blir rätt meningslös. Det är bara att titta på alla "vilken ras ska jag välja" trådar. Många propagerar för just sin egen ras oavsett om den uppfyller de kriterier som TS önskar.
"Hej jag vill ha några höns. De ska inte vara för ruvilliga och jag vill ha lite storlek på dem eftersom jag tänker slakta."
Svar
"Dvärgkochin är söta och trevliga höns"

Svaret är att alla lantrashöns är bäst. Det är därför de överlevt. De är inte de bästa värparna eller ger de bästa slaktkropparna utan de är bäst på att överleva och producera just där de har uppstått.
Om du vill skaffa lantras så förslår jag att du först tittar på om det finns någon ras från ditt område. Nummer två kolla upp om den rasen passar dig. Passar den inte dig så läs på om övriga raser. Hittar du fler raser som passar välj den som har störst behov av nya bevarare.
6
Fordonsdrift / SV: Moped mot dålig miljö
« Senaste inlägg av simon.arvestrand skrivet Idag kl. 07:35 »
Problemet just nu är just att politiker ser bara 10 år framåt och missar idag. 

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

7
Fordonsdrift / SV: Moped mot dålig miljö
« Senaste inlägg av malarmaster skrivet Idag kl. 07:14 »
Bara för att komplettera lite så är bränslecells satsningen hos volvo lastvagnar en del, samtidigt satsar dom och scania stort på lng. av det jag sett av dom möten och sådant vi haft med volvo och scania så ser dom biogas som något värt att satsa på, idag finns inte några mängder lbg i sverige men är rätt säker på att det kommer mer.
båt och tungtrafik satsar helt klart på gas och förbränningsmotorer och är rätt långt ifrån ute ur utvecklingsbilden.
vet inte vart du får din info ifrån Ulf men den är inte helt i linje med vad jag ser i verkligheten.
du ser inte vad som händer i världen? du efterfrågar de alternativ jag förmedlar här,observera att jag bara vidarförmedlar vad som finns på marknaden och vad som händer inom olika branscher.
rena elbilar finns det flera fabrikat på svenska marknaden,likaså laddhybrider och vanliga hybrider. går att köpa hos flera tillverkare,Toyota ligger nog i framkant.
bränslecellsbilar bromsas av outbyggd infrastruktur i sverige men ett litet antal rullar främst i Stockholm där Stockholns taxi bytt ut elbilar mot bränsleceller.
Toyota  och Huyndai  är idag de som representeras på svenska marknaden men fler fabrikat finns ute i europa som bygger ut infrastruktur i mkt snabbare takt än sverige,t.ex har både Danmark och Norge  satsat mera på denna tekniken.
på tunga sidan utvecklar de flesta tillverkare idag alternativ där bränsleceller  ingår. Biogas och biodiesel ser jag bara som en övergång då även dessa släpper ut CO2,ett bättre alternativ än fossilbränsle men i längden inte hållbart.
Vi är i början på ett stort teknikskifte och det tar ett antal år innan den nya tekniken slår igenom.Men forskningen går på högtryck,likaså fordonsutvecklingen runt om i världen.
Jag ser inte att förbränningsmotorn har någon framtid när bättre alternativ erbjuds. De första elbilarna kring 1900 slogs ut pga  dålig batterikapacitet och att det var betydligt mer flexibelt med att tanka fossilbränsle. nu kommer fossilbränslen att förbjudas i framtiden och kanske försvinner de fortare än vi tror även utan förbud.
problemet du då står inför är hur du skall driva de bilar som säljs idag och troligen kommer att vara kvar i drift åtminstone 15 år fram i tiden.Biobränslen finns det ingen kapacitet för idag och kommer att ta många år att bygga upp.
Får elbilar bättre batterikapacitet och bränslecellsbilar får en infrastruktur finns det alltså ingen lönsamhet att tillverka förbränningsmotorer .
Det blir det omvända mot år 1900.
Eltillverkning ökar varje år,folk installerar solceller överallt och framtidens byggnader kommer att ha ett krav på att de skall vara självförsörjda med el.
dessa hus byggs redan i europa och t.ex i Tyskland är det krav på solceller vid nyproduktion.
även här kommer bränslecellen att ha en nyckelroll,överskottsel omvandlas till väte som driver bränslecellen.
I sverige finns bara ett fåtal experimenthus och sveriges problem är soltimmar.Här är vindkraft ett bättre alternativ och även här forskas det på alternativ till de vanliga snurrorna.
se dej om i världen,arvestrand. Det händer massor på energifronten.
Som jag ser det är det du som sitter fast i en bubbla,se framåt. Inte ett fåtal år utan 10.Hur ser transportsektorn ut då? kommer de alternativ som finns idag att ha slagit igenom?


8
jag har alloxnät över min hönsgård. köpte en rulle från tillverkare 100x2 meter för ca 2000. Tycker jag var billigt. än så länge (3år) har det hållit div rovdjur borta...
9
Fordonsdrift / SV: Moped mot dålig miljö
« Senaste inlägg av malarmaster skrivet Idag kl. 06:33 »
Eldrift används sedan länge i gruvindustrin t,ex och ersätter dieselmotorer som skulle dra ett par hundra liter per skift, dessa går matad genom kabel. Man har även prövat med liknande trådbussar men det är inte lika flexibelt, däremot skulle det ju kunna ladda upp batterierna på vissa sträckor. Problemen med batteridrift på maskiner som går 24/7 är ju när och hur ska dem laddas effektivast för att undvika stillestånd?

Bland annat Volvo lastvagnar satsar på batteridrivna maskiner så där har vi nog en del av framtiden men vi måste ju även ha alternativ där el saknas eller om elnätet slås ned och där tror jag biodiesel och gas står närmast som ersättare till fossila bränslen.
Biodiesel o gas kommer att användas i en övergångsfas men tillgången på detta är också begränsad.
trådbussar förstår jag inte vitsen med när det finns bättre alternativ. hur kollektivtrafiken ser ut om 10 år vet ju ingen. Behövs bussar om det finns andra mer flexibla alternativ?
Batteridrift på maskiner som går dygnet runt? på truckar i lagerverksamhet byter man helt enkelt batteripaketet vid en uppladdningsstation.
men även här kommer bränsleceller i framtiden. ger precis samma fördelar som en förbränningsmotor men noll utsläpp.
10
Fordonsdrift / SV: Moped mot dålig miljö
« Senaste inlägg av Davvi skrivet Idag kl. 02:18 »
Eldrift används sedan länge i gruvindustrin t,ex och ersätter dieselmotorer som skulle dra ett par hundra liter per skift, dessa går matad genom kabel. Man har även prövat med liknande trådbussar men det är inte lika flexibelt, däremot skulle det ju kunna ladda upp batterierna på vissa sträckor. Problemen med batteridrift på maskiner som går 24/7 är ju när och hur ska dem laddas effektivast för att undvika stillestånd?

Bland annat Volvo lastvagnar satsar på batteridrivna maskiner så där har vi nog en del av framtiden men vi måste ju även ha alternativ där el saknas eller om elnätet slås ned och där tror jag biodiesel och gas står närmast som ersättare till fossila bränslen.
Sidor: [1] 2 ... 10

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser