Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ved: Hur ska man torka lövträd (utom björk)?  (läst 5386 gånger)

Leo N

  • Inlägg: 7
    • Värmland
Ved: Hur ska man torka lövträd (utom björk)?
« skrivet: 02 sep-14 kl 21:09 »
Hur ska man hantera lövträd (utom björk) som man ska ha till ved?

Björk vet jag hur man gör med, där är skalet (nävern) så tät så man måste bearbeta veden så att den torkar ordentligt. Är det grövre klyver jag det, om det är klenare så slår jag in hack med jämna mellanrum eller fräser upp nävern med motorsåg. Gör man inte det ruttnar björkveden.

Ska man göra likadant med andra lövträd (tex. lönn och rönn) för att veden ska torka, eller är skalet mindre tätt och man kan torka virket utan att behöva klyva eller fräsa/hacka jack i skalet?  ???

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Ved: Hur ska man torka lövträd (utom björk)?
« Svar #1 skrivet: 02 sep-14 kl 21:28 »
Det torkar alltid mycket fortare om man klyver. Är det för klent för att klyva kan man kapa kortare bitar, då torkar det fortare.

Leo N

  • Inlägg: 7
    • Värmland
SV: Ved: Hur ska man torka lövträd (utom björk)?
« Svar #2 skrivet: 02 sep-14 kl 22:18 »
Jo, det förstår jag. Men ruttnar veden som med björk om man inte klyver veden eller påverkar skalet?

Barrträd tex. ruttnar inte om man torkar en stock (förutsatt att det inte påverkas av regn eller markfukt)

 

Leo N

  • Inlägg: 7
    • Värmland
SV: Ved: Hur ska man torka lövträd (utom björk)?
« Svar #3 skrivet: 02 sep-14 kl 22:27 »
Jag sparar en massa tid om jag slipper hugga in jack eller fräsa skalet på det klenare virket tex. om jag vet att det torkar ändå (utan att ruttna)!

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Ved: Hur ska man torka lövträd (utom björk)?
« Svar #4 skrivet: 05 sep-14 kl 20:41 »
Det som är lagom grovt till vedspisen klyver jag inte. Alltså upp till ca 7 cm.
Det torkar och ruttnar inte.
Grövre har jag inte provat med.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Ved: Hur ska man torka lövträd (utom björk)?
« Svar #5 skrivet: 05 sep-14 kl 20:52 »
7cm klyver jag, det skall nog ner mot 4-5cm innan det får vara helt. Om det inte är väldigt vresiga bitar, då kapar jag kortare och låter bli att klyva

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Ved: Hur ska man torka lövträd (utom björk)?
« Svar #6 skrivet: 05 sep-14 kl 20:59 »
Det beror lite på hur dan veden är också. Är det bara en massa klena bitar, så klyver jag en del ändå.
Vill ju inte bara ha runt att elda med.

Kapar runt 25-30 cm. Hellre 20 än 35.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Ved: Hur ska man torka lövträd (utom björk)?
« Svar #7 skrivet: 05 sep-14 kl 21:14 »
Ja, rundved är inget vidare att tända med, sånt lägger jag hellre in senare.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Ved: Hur ska man torka lövträd (utom björk)?
« Svar #8 skrivet: 05 sep-14 kl 21:16 »
Om man kapar lövved kort så torkar den ganska bra genom ändytorna även om barken är tät.  Och björk utmärker sig genom att både ha tätare näver och ruttna lättare än andra träslag.

Lönn kan vara besvärlig att torka eftersom den har lättare än andra träslag för att dra åt sig fukt ur luften. Lönnved som har varit torr kan bli kanske inte genomsur men väl i fuktigaste laget efter att ha legat i en vedbod under en riktigt regnig höst. Andra träslag blir på sin höjd ytfuktiga men lönnen blir lika fuktig rakt igenom.

Rönn har jag en känsla av torkar bra genom barken, och det träet drar inte åt sig så mycket fukt ur luften heller. Men rönn blir mycket hård och svårkluven när den är riktigt torr, så den är det verkligen bäst att klyva när den är färsk.

Jag brukar inte heller klyva sånt som är tunnare än 5-7 cm. Brukar kapa veden till max 28 cm längd, det är vad som går in i kaminen.

Richard

  • Gäst
SV: Ved: Hur ska man torka lövträd (utom björk)?
« Svar #9 skrivet: 06 sep-14 kl 07:24 »
Det går väldigt fort med en liten luftsolfångare på taket.Då torkat det på några veckor.
Fläkten ska sitta på botten och en liten extra fläkt under taket för att få bort fuktigt luft.

Leo N

  • Inlägg: 7
    • Värmland
SV: Ved: Hur ska man torka lövträd (utom björk)?
« Svar #10 skrivet: 07 sep-14 kl 21:42 »
Tack för alla intressanta inlägg och svar.

Jag torkar veden under gammal takplåt som är drygt metern bred, vilket innebär att jag kapar veden till en meters längder och låter den torka ett eller två år innan jag sedan kapar dem till 33 cm bitar det året jag ska elda dem. Detta innebär att de inte torkar så bra genom ändarna. Ved under 6-7 cm klyver jag inte.

Torbjörn du har nog svaret på min fråga när du säger att björken utmärker sig genom att ha tätare näver än andra (vilket jag misstänkte). Ja, björknäver är som en fuktspärr och släpper inte ut fukten varför björken ruttnar om man inte gör som jag beskrivit tidigare. Intressant att lönnen tar åt sig fukt ur luften och att rönn är svårkluven som torr.

Nu har jag i alla fall tagit det säkra före det osäkra och slagit in hack på rönnen och lönnen + ett tredje lövträd som jag inte vet vad det är, så att de torkar bra och inte ruttnar. Lite extra jobb blev det.

Apropå att snabbtorka ved kan jag göra det i bastun på mindre mängder. Jag lägger in förtorkad ved som ligger på 20-30% fukthalt. Eftersom jag har finska gener i kroppen kan jag basta ganska varmt ;) och få ner fukthalten till nästan 10-15 % på några bastubad.
Jag märker tydlig skillnad på bättre värme (högre energivärde) i veden om det tex. är 10% fukthalt mot 20% när jag eldar den.
Då kan man ju även snabbtorka lönnen om den tagit åt sig fukt i tex. bastun.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Ved: Hur ska man torka lövträd (utom björk)?
« Svar #11 skrivet: 07 sep-14 kl 21:47 »
Kniper det och veden inte är riktigt torr, så kan den passera spisens ugn, på väg till elden. Gäller att inte glömma bara..

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Ved: Hur ska man torka lövträd (utom björk)?
« Svar #12 skrivet: 07 sep-14 kl 21:49 »
Jag staplar veden intill kaminen så den får ligga inne i en vecka eller två innan den eldas. Men redan efter en dag är den betydligt bättre eftersom den värsta "råheten" har torkats bort.

Leo N

  • Inlägg: 7
    • Värmland
SV: Ved: Hur ska man torka lövträd (utom björk)?
« Svar #13 skrivet: 07 sep-14 kl 21:55 »
Alla tips är intressanta!  ;D

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Ved: Hur ska man torka lövträd (utom björk)?
« Svar #14 skrivet: 08 sep-14 kl 07:22 »
Det går väldigt fort med en liten luftsolfångare på taket.Då torkat det på några veckor.
Fläkten ska sitta på botten och en liten extra fläkt under taket för att få bort fuktigt luft.
:D Vilken häftig idé!

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: Ved: Hur ska man torka lövträd (utom björk)?
« Svar #15 skrivet: 08 sep-14 kl 08:22 »
Vi har en del krikon som vi har börjat elda med men det verkar inte riktigt tort. Har det samma ovana som lönnen att dra till sig fukt ur luften?
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Ved: Hur ska man torka lövträd (utom björk)?
« Svar #16 skrivet: 08 sep-14 kl 17:09 »
Vi har en del krikon som vi har börjat elda med men det verkar inte riktigt tort. Har det samma ovana som lönnen att dra till sig fukt ur luften?
Det är ju väldigt hård och tung ved som bör torka två år innan man använder den.

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: Ved: Hur ska man torka lövträd (utom björk)?
« Svar #17 skrivet: 08 sep-14 kl 18:23 »
Det är ju väldigt hård och tung ved som bör torka två år innan man använder den.
Ja då förstår jag bättre. Tack för svar
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Ved: Hur ska man torka lövträd (utom björk)?
« Svar #18 skrivet: 08 sep-14 kl 18:28 »
Men spar några bitar till slöjdvirke, det är ofta blå ådror i plommonved. Blir fina knivskaft.

Leo N

  • Inlägg: 7
    • Värmland
SV: Ved: Hur ska man torka lövträd (utom björk)?
« Svar #19 skrivet: 08 sep-14 kl 22:28 »
Ja, rundved är inget vidare att tända med, sånt lägger jag hellre in senare.

Jag tänder mina kaminer med bland annat rundved.
Rundveden lägger jag på botten, alltså på rostern (bottengallret). Diametern ligger mellan 2 till 4cm. Till huskaminen 3 st och till bastukamin ca 5st. Sedan gör jag i ordning tändved och annat lättantändligt på detta. Fungerar alldeles utmärkt då rundveden släpper igenom luft och blir ett eldningsbart roster som hjälper till att starta brasan i kaminerna.
Jag tröttnade på att tändmaterial ramlade ner genom bottengallret och ner till asklådan så jag kom på och provade denna lösning.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser