Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Få ner temperaturen i jordkällaren  (läst 6540 gånger)

Mrlom

  • Inlägg: 30
    • Östergötland
Få ner temperaturen i jordkällaren
« skrivet: 31 aug-14 kl 11:24 »
Någon som har ett bra tips på hur det går att få ner temperaturen i jordkällaren. Har provat att ha öppet på nätterna. Har även testat att lägga in is i stora glasslådor. Men temperaturen ligger fortfarande på 10 C. Källaren är ventilerad, tät i övrigt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Få ner temperaturen i jordkällaren
« Svar #1 skrivet: 31 aug-14 kl 14:14 »
En fläkt i ventilationen kopplad till ett ljusrelä är nog det enklaste och effektivaste. Och så ett kallrasskydd eller liknande så ventilationen inte är för stor dagtid.

Och för framtiden så gäller kanske mer jord på taket, buskar/träd som hindrar solen att värma, och att se över ventilationen så du inte värmer upp källaren under sommaren.

Eldjarn

  • Inlägg: 46
    • Västergötland
SV: Få ner temperaturen i jordkällaren
« Svar #2 skrivet: 05 sep-14 kl 21:44 »
Själv tycker jag att det verkar vara en bra jordkällare med 10 grader i slutet av augusti. Jordkällaren blir ju i princip inte kallare än den omgivande jorden. Men i morgon bitti går jag ut och mäter temperaturen i min egen jordkällare.   

Rubensgården

  • Gäst
SV: Få ner temperaturen i jordkällaren
« Svar #3 skrivet: 06 sep-14 kl 06:54 »
Vi öppnar när det börjar bli kallt på nätterna. Stänger sen om dagen. Varje natt i några veckor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

739 gäster, 4 användare (1 dolda)
Niklas Nyström, Be, isa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser