Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill skaffa myskankor behöver råd.  (läst 1570 gånger)

19Haglund78

  • Inlägg: 46
    • Dalsland
Vill skaffa myskankor behöver råd.
« skrivet: 29 maj-15 kl 11:41 »
Det finns inte mycket information på nätet och sidorna som finns motsätter varandra.........

Våra funderingar är;

*Vilket är bäst halm, strö, eller spån i huset?
*Hur ska inredningen se ut som ett hönshus eller på något annat sätt?
*Ska hanen bo med honorna, eller ska de vara särbo?
*ska de ha vatten inne på natten eller inte?
* Fri tillgång till snäckskal dörmodar jag?
*bas hönsfoder hur mycket per individ/dag?
*Är en lämplig nybörjar flock på 3 honor & 1 hane?

*någon som vet någon i dalsland/ västergötland/ bohuslän som har myskankor till salu.

Tacksam för alla erfarenheter.......  ;)

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Vill skaffa myskankor behöver råd.
« Svar #1 skrivet: 29 maj-15 kl 14:32 »
*Vilket är bäst halm, strö, eller spån i huset? Spån tycker jag är bra. Eller pellets av något slag. Halmpellets eller eldningspellets. Halm blir kladdigt när de skiter.
*Hur ska inredningen se ut som ett hönshus eller på något annat sätt? Ett utrymme med värprede, till exempel murarbalja med halm eller bildäck med halm. Vissa ankor gillar att hoppa upp på någon typ av hylla och sitta där när de sover.

*Ska hanen bo med honorna, eller ska de vara särbo? De bor ihop, de är väldigt kärleksfulla mot varandra!
*ska de ha vatten inne på natten eller inte? De bör de ha, speciellt om de har mat på natten. Man kan ha en vattenautomat i en balja, tex botten av en kaninbur, då hamnar allt (MYCKET) vattenspill där.
* Fri tillgång till snäckskal förmodar jag? Om de är så gamla så de värper.
*bas hönsfoder hur mycket per individ/dag? lagom... Har inget svar där direkt.
*Är en lämplig nybörjar flock på 3 honor & 1 hane? 2-3 honor och en hane låter bra

Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

19Haglund78

  • Inlägg: 46
    • Dalsland
SV: Vill skaffa myskankor behöver råd.
« Svar #2 skrivet: 29 maj-15 kl 15:19 »
Tusen tack för snabbt svar. ;)

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
SV: Vill skaffa myskankor behöver råd.
« Svar #3 skrivet: 29 maj-15 kl 16:54 »
Halm håller värmen bäst på vintern. Jag ger mina vatten utomhus, eftersom de ändå alltid är ute på dagarna. Mina får bara fri tillgång på havre, och snäckskal ibland.
Jag bor i Åmål, Dalsland. Jag kommer nog ha ällingar till hösten.
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Martin Hollmer

  • Inlägg: 1
  • social, anarcho-queer, konstnär, permakulturist
    • Uppland
    • http://subtle-ceiling.blogspot.se/
SV: Vill skaffa myskankor behöver råd.
« Svar #4 skrivet: 21 jun-15 kl 21:50 »
Hallå!
Jag är också på väg att skaffa myskankor, bor i Göteborg med stor trädgård. Det är mycket jag inte vet ännu, så det är bra att få se några tips!
Även jag skulle bli glad att få kontakt med någon som kan sälja! Brukar fåglarna fraktas per post eller är det alltid direkthämtning/-leverans folk kör med?
The dose makes the poison

19Haglund78

  • Inlägg: 46
    • Dalsland
SV: Vill skaffa myskankor behöver råd.
« Svar #5 skrivet: 22 jun-15 kl 22:18 »
Hallå!
Jag är också på väg att skaffa myskankor, bor i Göteborg med stor trädgård. Det är mycket jag inte vet ännu, så det är bra att få se några tips!
Även jag skulle bli glad att få kontakt med någon som kan sälja! Brukar fåglarna fraktas per post eller är det alltid direkthämtning/-leverans folk kör med?

Nu har jag köpt mig 5 st fina posar ;)
Jag blir så glad varje gång jag ser dem när jag släpper ut dem går de efter ena tvillingpojken på 2,5 år Oscar i ett fint led följer de honom. Vi skrattar varje gång....... Och Oscar är ännu gladare :D

Just nu håller jag på & anlägger en damm & en stooooor ankgård, samt så isolerar jag det gamla dasset.
Vi målade dasset på midsommar jag & barnen blandade färgslattar så nu lyser det fint rosa med blå dörr!  ;)

Jag köpte dem utanför Munkedal, han hade massor & billig var han också.

Du kan få telefon numret av mig på pm Martin Hollmer.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Vill skaffa myskankor behöver råd.
« Svar #6 skrivet: 06 jul-15 kl 21:07 »
Brukar fåglarna fraktas per post eller är det alltid direkthämtning/-leverans folk kör med?

När jag var liten vet jag att mamma skickade kaniner med tåget...
Men det är inget som funkar nuförtiden. Det är hämtning som gäller.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

574 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, malbo, LimJans, larbri, per.martinsson, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser