Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Myskankor och bygga bo till dem  (läst 2841 gånger)

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
Myskankor och bygga bo till dem
« skrivet: 25 feb-12 kl 19:25 »
Jag har fått för mig att jag ska bygga nytt hus till myskankorna, och funderar på hur jag egentligen ska göra  ???
Just nu bor de med hönsen och de sitter ju antingen i deras reden på natten eller under hönsen!! ( Inte så himla fräscht)
Frågan är om man ska bygga ett högt hus till dem så att de liksom kan få komma upp på natten, och sen små bo där uppe?
Eller om man ska bygga hus på marken till dem..
Tanken är ju att de ska få gå lösa här på markerna, de har fått vara ute och provgå i trädgården, och då stannar de ju runt hönshuset.
Men jag vet inte riktigt hur jag ska göra med ett eget "hus" eller bo till dem...
Alla förslag mottages tacksamt  :P
Just nu har jag redan alla saker i vardagsrummet och köket efter projekt bygga kaninhus, så det hade ju varit bra om jag kunde fortsätta att skita ner inomhus när jag ändå är igång liksom  >:D
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

oskar98

  • Inlägg: 2810
  • Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: Myskankor och bygga bo till dem
« Svar #1 skrivet: 25 feb-12 kl 20:14 »
Det beror på hur många ankor du har.
Men du kan ju göra en låda på 1 m bredd, 2 mm lång och 1-1½ m hög.
Och sen tar du ena gavlen och gör en lucka i mitten + sätter gångjärn så du kan öppna hela gavlen när du ska in i huset.

Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Myskankor och bygga bo till dem
« Svar #2 skrivet: 25 feb-12 kl 20:41 »
Byggde själv två minihus till två grupper på tre ankor. Då tog jag liten pall (hälften av storpall) som bottenram. Skiva på golvet sedan hörnreglar och råspont som vägg. Taket gjorde jag avtagbart då det är lågt hus med snetak och en liten dörr fram. Eftersom den var så liten så valde jag att inte göra ena väggen öppningsbar för städning utan tar uppifrån. Tycker det blev smidigt då pallen lyfte upp huset från marken och flyttningsbar.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Myskankor och bygga bo till dem
« Svar #3 skrivet: 25 feb-12 kl 21:08 »
Det är så jag gjort kaninburen nästan. Halvpall, osb på alla håll och sen tak.
Men ska de inte vara uppe? Eller de tycker det är okej att vara på marken?

Oskar: menar du ett hus som är 1x2 meter och 1,20 m högt?

Jag har ju 3 drakar som det är nu. Och de behöver ju ha lite damer så småningom... så det kommer ju att bli ganska många  :-[
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Myskankor och bygga bo till dem
« Svar #4 skrivet: 25 feb-12 kl 22:11 »
Våra myskankor har vi i stallet på marken över vintern. På sommaren kommer de ut i oisolerad övernattnings hus. Du kan göra hylla längsmed någon vägg då får du mer yta. Antigen reden eller annat. Vi har våra hus nära marken för att slippa ramper upp till lucka då jag tycker det är bökigt att chasa in dem inför natten. Vissa går inte in självmant alltid och tycker det är lättare att få in dem. Bra låskonstruktion på lucka/dörr och tåligt nät över ventilation om du har rovdjur som räv o iller/vessla/mård.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, Hönshjärna

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser