Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blanda olika raser???  (läst 1327 gånger)

Hönsmorsan

  • Inlägg: 21
    • Västergötland
Blanda olika raser???
« skrivet: 17 jul-16 kl 06:53 »
 Jag har idag ett gulankspar. Har fått 4 ällingar i kläckaren + att ankan nu ligger och ruvar på egna ägg.
De bor i en inhägnad hage med stor damm tillsammans med alpackor. Kan därför inte ha öppet in till trädgården dagtid.
Tänkte därför köpa myskankor som kan flyga för att (hjälpa) till med alla mördarsniglar.
Har läst i en del trådar att just myskankorna är "bossiga".
Är det dumt att blanda raser som jag tänkt? 



Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Blanda olika raser???
« Svar #1 skrivet: 17 jul-16 kl 08:37 »
Vi har myskankor tillsammans med höns och ser inte att ankorna bråkar något.

Däremot tror jag det kan vara svårt att få ankorna att flyga in i trädgården om du inte lockar med mer än sniglar när de har en bra hage med damm.

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
SV: Blanda olika raser???
« Svar #2 skrivet: 17 jul-16 kl 10:34 »
Kan du inte göra en liten lucka i grinden som bara ankorna kommer igenom?
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Hönsmorsan

  • Inlägg: 21
    • Västergötland
SV: Blanda olika raser???
« Svar #3 skrivet: 17 jul-16 kl 19:07 »
Med tanke på att vi har bra stängslat mot både iller och mård, som vi har haft bekymmer med tidigare, har jag ingen lust att göra en grindlucka. Vilket annars hade varit en bra idé.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Blanda olika raser???
« Svar #4 skrivet: 18 jul-16 kl 00:26 »
Men har du öppet uppåt så lär väl mården komma in ändå?

kaninohöns

  • Inlägg: 37
    • Skåne
SV: Blanda olika raser???
« Svar #5 skrivet: 18 jul-16 kl 15:27 »
Har du myskankor ihop med vanliga ankor .blir ungarna sterila.  (Anka x myskank ). Men det gör dig kanske ingenting. ? 
Bor på Österlen,Skåne med fru o mina 3 killar, Har Stor kochin.Aurucana

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Blanda olika raser???
« Svar #6 skrivet: 23 sep-16 kl 13:46 »
Jag förstår inte riktigt. Ska myskankorna vara i trädgården, men inte ank-inhägnaden? Blir inte myskankorna uppätna av mården då, om den är problemet? Och varför ska myskankorna kunna flyga fritt, varför vill du blanda dem med de vanliga ankorna? Kan du inte bara köpa en vanlig ankflock och ha utanför, om du nu vill ha två flockar där en flock är utsatt för minken medan den andra är säker?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

658 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser