Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Verkstan  (läst 18942 gånger)

javill

  • Inlägg: 11372
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Verkstan
« Svar #40 skrivet: 28 dec-08 kl 13:43 »
Vad fin din verkstad ser ut Rosten! Vi har en verkstad här och en hel del verktyg och mojänger. Den är tyvärr inte vidare bra organiserad även om jag och mina föräldrar tog ett ryck och röjde ut i höstas. Det var andra röjningen sen vi flyttade hit. Största problemet är att det är så dåligt organiserat. Så småningom ska jag försöka få tag på en sån där verktygshållare du har på väggen. Har i alla fall två metallskåp för elverktyg och sånt som hör till. Gjutet golv skulle jag också vilja ha. Behöver något som är lättstädat. Sen hoppas jag att vi kanske kan använda verkstan lite mer också.  ::)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Verkstan
« Svar #41 skrivet: 28 dec-08 kl 17:04 »
Vad fin din verkstad ser ut Rosten! Vi har en verkstad här och en hel del verktyg och mojänger. Den är tyvärr inte vidare bra organiserad även om jag och mina föräldrar tog ett ryck och röjde ut i höstas. Det var andra röjningen sen vi flyttade hit. Största problemet är att det är så dåligt organiserat. Så småningom ska jag försöka få tag på en sån där verktygshållare du har på väggen. Har i alla fall två metallskåp för elverktyg och sånt som hör till. Gjutet golv skulle jag också vilja ha. Behöver något som är lättstädat. Sen hoppas jag att vi kanske kan använda verkstan lite mer också.  ::)
Jag har hållit på och organiserat mitt garage i flera månader. ;D
Verkygen på tavlan är omflyttade fler gånger. Så nu tror jag att jag har den perfekta placeringen med mm-nycklar nere till vänster och tum-nycklar uppe till höger på tavlan.
(Det är igentligen 4 tavlor. Inköpta hos Clas Ohlson)
Jag har flyttat elkontakter flera gånger senaste månaden.

Det grå skåpet som du ser bakom ryggen på mig är nu flyttat till den andra långsida och ett till skåp är inburet från kallförådet.
Bakom ena axeln på mig så ser man en överdelen på en borrmaskin i hörnet. Så där det grå skåpet stod för några dagar sedan skall nu slipmaskinen stå istället.   

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Verkstan
« Svar #42 skrivet: 27 jan-09 kl 23:41 »
Idag så sålde jag ett antal kaninhonor så nu blev det en snabbresa till Jula för att köpa deras största el-vinsch som väger 20kg och lyfter 400kg med enkellina och 800kg med dubbel.


I lördags så fick jag tag på två stycken tremeters I-balkar. Dom hade nog hängt ihop från början då de var avskurna med skärbrännare.
Dom hade jag med till jobbet och sågade av dem så att jag fick vinkelräthet på dom. Så till helgen skall jag svetsa ihop dom. Så jag får en sexmeters balk.

Balken skall sitta fastskruvad i takstolarna i logen. Så att jag kan lyfta upp saker på höskullen.

Nu handlade denna tråd om verkstaden igentligen. Men givetvis så skall jag fixa en ögla i verkstadstaket så att jag kan flytta el-vinschen dit om jag skulle behöva.

andtol

  • Gäst
SV: Verkstan
« Svar #43 skrivet: 23 feb-09 kl 11:39 »
Rosten: man blir avundsjuk när man ser hur fint du har i verkstan!

Jag går mest och drömmer om min egen verkstad men nu när vi äntligen köpt vår gård finns det möjligheter i alla fall!

andtol

  • Gäst
SV: Verkstan
« Svar #44 skrivet: 23 feb-09 kl 13:41 »
Jag ser att du har plåtklädda väggar - är det medvetet?

Jag funderar på min egen verkstad, där ett alternativ är att rensa ut djurstallet i ladan. Men då blir det betonggolv med träväggar - det känns inte helt säkert om man ska svetsa och andra brandfarliga saker.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Verkstan
« Svar #45 skrivet: 23 feb-09 kl 13:50 »
Brandskyddet blir bäst om du klär med gips eller plåt...

Jag har putsade tegelväggar och tackstol klätt i plåt.   
Den som byddet verkstan valde en ganska blank silvrig plåt vilken ger ganska bra ljusreflektion...   

 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Verkstan
« Svar #46 skrivet: 23 feb-09 kl 14:53 »
Jag ser att du har plåtklädda väggar - är det medvetet?

Jag funderar på min egen verkstad, där ett alternativ är att rensa ut djurstallet i ladan. Men då blir det betonggolv med träväggar - det känns inte helt säkert om man ska svetsa och andra brandfarliga saker.
Plåtväggarna har föregående ägare monterat. Förmodligen pga att han var plåtslagare och att det råkat bli "lite  över" från något bygge.
Själv så skulle jag använda gips. Pga att det är enklare att måla om och man kan spackla igen gamla borr och skruvhål.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Verkstan
« Svar #47 skrivet: 17 mar-09 kl 22:25 »
För ett par månader sedan så ropade jag in en ny industridammsugare på Tradera.
En sån här med extra slang.
http://www.buyit.se/nima/visaProdukt.asp?produktID=4083&veckans=
Någon vecka senare så köpte jag en säckkärra hos min "hovleverantör" för 149:-. Då hjulen på dammsugaren var löjligt små.
http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?%40where.ItemID%40EQ=325005
Nu kostar den 199:-.

Så jag plockade bort hjulen och ställde dit dammsugaren på kärran. Med ett spännband runt så var allt fixat. Nu kunde jag ha dammsugaren i ladugården eller i verkstan fast att det är 80 meter mellan dom.
Tyvärr så vart det inte vidare genialt. Slangen, munstycken mm ramlade av när jag släpade kärran efter mig genom snön. Så idag tog jag tag i problemet.
Slängde in allt i bilen och åkte till jobbet. Hittade en kille inne på svetsavdelningen som lovade fixa allt på ett kick. Så någon timme senare stod kärran klar. Hem och elda upp värme i verkstaden. Så nu är allt målat. I morgon kommer bilder på "underverket"
« Senast ändrad: 17 mar-09 kl 22:28 av Rosten »

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Verkstan
« Svar #48 skrivet: 19 mar-09 kl 21:40 »
Så här blev kärran efter svets och lack.


Och med fastskruvad dammsugare.


Talo

  • Inlägg: 196
  • Bor i ett torp i skogen med katten Gaia
SV: Verkstan
« Svar #49 skrivet: 26 mar-09 kl 18:19 »
Imponerande tjusigt måste jag säga  :o :D
Bloggar om tankar kring mitt liv i torpet, livet i allmänhet och det som intresserar mig, helt enkelt det som rör sig i mitt huvud dagen ifråga på http://talostorpliv.blogspot.com/

Imp

  • Inlägg: 258
SV: Verkstan
« Svar #50 skrivet: 22 dec-09 kl 23:59 »
Tänk om min verkstad var så städad. Men den är större iofs. Jag ska bygga om där nu. En nya arbetsbänk med plåt på(den gamla oljetanken kommer till användning) och fler hyllor. För tillfället så fungerar en Mustang II, en Cortina och en Taunus som hyllor,vilket inte riktigt var grundtanken. Jag ska även försöka lägga undan pengar så att jag kan köpa en pelarborr.
Alltid inspirerande att se andra verkstäder och hur delöst saker och ting.

Verktygstavlor är jag lite skeptisk till, jag tycker att krokarna och hängarna brukar lossna från tavlan i tid och otid,men det kanske bara är jag som är för hetsig av mig. Så jag hade tänkt göra klassikern meden plywoodskiva med spikar i.

Jag är snuskigt dålig på plåtjobb vilket är tråkigt. Nån som har några tips hur man lär sig? Ett engelskt hjul borde jag kunna knåpa ihop, har svarv och svets, men att sedan använda det känns konstigt. Jag kan fräsa och svarva,men det är ju oftare man behöver banka plåt.

Yrkeslärare är lite av mitt drömjobb, men det lär förbli en dröm.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Verkstan
« Svar #51 skrivet: 23 dec-09 kl 11:30 »
Jag har sålt min mustang 2a för 1 år sedan.

Just nu finns det ett par Anglior utanför verkstan. Hade tre karosser från början. Men har sålt en.


Jag använder verktygskrokar som man skruvar fast. Dom sitter som berget.
Förut så hade jag krokar som man häcktade fast och tryckte ner i ett plastclips.
Då följde krokarna med varenda gång som man tog ner ett verktyg.

Imp

  • Inlägg: 258
SV: Verkstan
« Svar #52 skrivet: 28 dec-09 kl 18:38 »
Min är också en kupe.

Anglia är trevliga, jag skulle vilja ha en fri lördag.

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Verkstan
« Svar #53 skrivet: 28 dec-09 kl 19:35 »
Jag saknar ett bra garage så att det värker! Jag har tidigare haft tillgång till ett klubbgarage med svets, svarv, lackutrymme, mm, mm...
Nu får man fixa och dona i väldigt provisoriska lokaler eller ute, vilket inte är så kul...
Har iaf ordnat så att jag får ett ställe att ha min migsvets, så nu följer den med ner från pappsen. :D
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Verkstan
« Svar #54 skrivet: 20 mar-11 kl 20:58 »
Och nu har vi växt ur vår verkstaden på 50 kvadratmeter. :'(
Har köpt på mig massa bra och ha saker och då blir det till slut fullt. ;)

När verkstaden byggdes så gjöt man en platta på ca 90 kvadratmeter. (14x6.5 meter)
50 kvadrat blev varm och 35 kvadrat blev föråd.
Det är dom 35 kvdraten som jag skall isolera, gipsa och fixa massa elkablar i väggarna.
Så är ser kalkylen ut för närvarande.

Väggisolering 190mm                                  3160:-
Takisolering 240mm                                     3900:-
Gipskivor 30 st                                     2250:-
OSB-skivor, 5st till en vägg                                     600:-
Reglar till taket för att få dit mera isolering                ????:-
El                                                                                          ????:-

Summa                                     10 000:-

Arne P

  • Gäst
SV: Verkstan
« Svar #55 skrivet: 20 mar-11 kl 22:19 »
Hur gick du tillväga när ni  installerade kaminen? Eller det kanske var före din tid? Ska sätta in en kamin i verkstan.
 

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Verkstan
« Svar #56 skrivet: 21 mar-11 kl 19:46 »
Hur gick du tillväga när ni  installerade kaminen? Eller det kanske var före din tid? Ska sätta in en kamin i verkstan.
Kaminen var före min tid.
Men skall bytas ut pga att den har spruckit igen.
Skorstenen blir dock kvar men måste svetsas om.

Tänk på att du får inte montera en vedkamin i ett garage men i en verkstad går det bra.
För i garaget förvarar du bilar med bensin i.

I verkstaden så kan du istället förvara bensindunkar och gasflaskor vilket tydligen är säkrare. ;)

 

Arne P

  • Gäst
SV: Verkstan
« Svar #57 skrivet: 24 mar-11 kl 20:49 »
jasså, man får ha brandfarliga vätskor i en verksta med kamin. Trodde att man inte fick det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

778 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, magtob, Fiaaa, Gröfre Slissing, Mathias Lundgren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser