Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vem tar mina höns?  (läst 10934 gånger)

Pirella

  • Inlägg: 157
    • Östergötland
Vem tar mina höns?
« skrivet: 24 okt-16 kl 19:01 »
Jag har förlorat tre höns, och jag vet inte vem som har tagit dem.
Den första blev tagen i somras, precis i kanten av en gräsvall. Låg på rygg och var äten på bröst och huvud. Den andra var en unghöna. Jag hittade fjädrar från henne precis intill några hål i marken. Den tredje låg på rygg i ett tätt syrenbuskage, också äten på huvud och bröst. Alla tre har blivit tagna på dagtid.

Räven släpar väl hem bytet till lyan? Och jagar inte mitt på dagen?
Mården nöjer sig väl inte med en i taget? Den tar väl alla den hittar i ett svep?
Vad finns det mer för alternativ?
Hjälp!

Mrlom

  • Inlägg: 30
    • Östergötland
SV: Vem tar mina höns?
« Svar #1 skrivet: 24 okt-16 kl 19:09 »
Låter som rovfågel. Ormvråk kanske!

 

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vem tar mina höns?
« Svar #2 skrivet: 24 okt-16 kl 19:50 »
Kan du visa en bild på några avryckta fjädrar du funnit, med närbild på fjäderns bas tror du?
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Pirella

  • Inlägg: 157
    • Östergötland
SV: Vem tar mina höns?
« Svar #3 skrivet: 24 okt-16 kl 20:14 »
Jag kan ordna bilder imorgon.
Nåt annat än fjädrarna?

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vem tar mina höns?
« Svar #4 skrivet: 24 okt-16 kl 20:51 »
Mest om man kan se om de är avbitna eller om de är uppryckta med det karaktäristiska hålet efter en näbbspets.
Ja, kan du ta en översiktsbild, men jag tror också att det är någon form av rovfåglar, förmodligen en duvhök som sagt.

Rävar brukar leva rövare mer med bytet och tugga mer på det medan hökar och andra rovfåglar gör en snygg öppning vid bröstet.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Pirella

  • Inlägg: 157
    • Östergötland
SV: Vem tar mina höns?
« Svar #5 skrivet: 25 okt-16 kl 17:44 »
Här är en bild på några fjädrar efter sista hönan. Någon kropp finns inte kvar, men båda de vuxna hönsen var ätna på bröst och hals. Unghönan såg jag aldrig, bara fjädrar efter den.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vem tar mina höns?
« Svar #6 skrivet: 25 okt-16 kl 18:31 »
Högst sannorlikt en rovfågel, troligen duvhök.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Pirella

  • Inlägg: 157
    • Östergötland
SV: Vem tar mina höns?
« Svar #7 skrivet: 31 okt-16 kl 18:42 »
Imorse låg det en död kyckling i vattenskålen. Vad sjutton har hänt här, egentligen...? Inget ätet på den, inget blod. Det ser ut som om fjädrarna på buksidan har blivit bortryckta, men inget mer. Det är tre kycklingar som har bott i en stor bur i vedboden, och de andra två är okej.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Vem tar mina höns?
« Svar #8 skrivet: 31 okt-16 kl 18:48 »
Tror inte några fjädrar på magen är bortryckta, de ser väl ut så om de blir lite blöta bara. Olycka, hamnat på rygg och drunknat?
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14413
    • Östergötland
SV: Vem tar mina höns?
« Svar #9 skrivet: 31 okt-16 kl 23:36 »
Kan ha varit en "kompis" som stod på den.

Man skulle ha övervakningskamera så man kunde gå tillbaks och få svar på en del konstigheter.

annepanna

  • Inlägg: 166
    • Västergötland
SV: Vem tar mina höns?
« Svar #10 skrivet: 03 nov-16 kl 13:00 »
Det är ju inte säkert att det är samma rovdjur som tagit alla dina hönor.

Hos mig har höken varit den största boven men räven har också varit framme. Mitt på ljusan dagen.

Mot höken hjälper nog bara nättak på hönsgården. Gubbe med gräsklippare var inte tillräckligt att skrämmas med.
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vem tar mina höns?
« Svar #11 skrivet: 03 nov-16 kl 14:26 »
Nä, de kan vara ganska orädda, till skillnad mot tex falkar, men de gör å andra sidan begränsad skada jämfört med räven, den kan däremot ställa till med ett riktigt blodbad. De är gulliga, men kommer de nära hönsgården är det nog bössan som gäller.

(Hökar och vråkar är dock fridlysta vad jag vet men man får skrämma bort dem, hökar *tror* jag att man till och med får fånga och flytta (tex med en godkänd kråkfälla om de går i den (fångade en gång en ormvråk av misstag i en kråkfälla så de verkar gå i den om den har ett attraktivt lockbete (ormvråken släppte jag naturligtvis ut igen efter att ha synat den efter skador, flyger ofta ormvråk här, men jag har aldrig haft problem med dem, så jag tror inte att de tar höns särskilt ofta, däremot kan duvhöken försöka göra det.), osäker på skyddsjakt dock.)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

annepanna

  • Inlägg: 166
    • Västergötland
SV: Vem tar mina höns?
« Svar #12 skrivet: 03 nov-16 kl 15:36 »
Nä ormvråken är nog bara ett hot mot kycklingar. Den tar nog inte vuxna djur.

Jag har blivit av med kycklingar vid ett tillfälle och då tror jag att det var korpen som var framme.
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vem tar mina höns?
« Svar #13 skrivet: 03 nov-16 kl 17:33 »
Korpen har till och med tagit lamm hos oss någon gång (Jag gillar korpar som sådana så det är inte det, men de har extremt brutala jaktmetoder... Korp är det inte i detta fall.).

Edit, jag är också rätt säker på att den sista stackaren har drunknat i någon olyckshändelse.

« Senast ändrad: 03 nov-16 kl 19:00 av mizzarrogh »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Vem tar mina höns?
« Svar #14 skrivet: 03 nov-16 kl 19:12 »
 
Nä, de kan vara ganska orädda, till skillnad mot tex falkar, men de gör å andra sidan begränsad skada jämfört med räven, den kan däremot ställa till med ett riktigt blodbad. De är gulliga, men kommer de nära hönsgården är det nog bössan som gäller.

(Hökar och vråkar är dock fridlysta vad jag vet men man får skrämma bort dem, hökar *tror* jag att man till och med får fånga och flytta (tex med en godkänd kråkfälla om de går i den (fångade en gång en ormvråk av misstag i en kråkfälla så de verkar gå i den om den har ett attraktivt lockbete (ormvråken släppte jag naturligtvis ut igen efter att ha synat den efter skador, flyger ofta ormvråk här, men jag har aldrig haft problem med dem, så jag tror inte att de tar höns särskilt ofta, däremot kan duvhöken försöka göra det.), osäker på skyddsjakt dock.)

 :) ...Nog bäst att snacka med berörd myndighet innan man fångar fridlysta fåglar...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Vem tar mina höns?
« Svar #15 skrivet: 03 nov-16 kl 19:15 »
Korpen har till och med tagit lamm hos oss någon gång (Jag gillar korpar som sådana så det är inte det, men de har extremt brutala jaktmetoder... Korp är det inte i detta fall.).

Edit, jag är också rätt säker på att den sista stackaren har drunknat i någon olyckshändelse.

 :D..Smaskar korpen lamm så är det nog ett sjukt lamm...

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vem tar mina höns?
« Svar #16 skrivet: 03 nov-16 kl 19:18 »
Eller nyfödda...

Duvhök får man jaga iväg, men jag tror att man måste söka tillstånd för att få skjuta den om man måste, vet inte om det beviljas i nuläget.
(Jag har dock aldrig behövt göra det då de brukar ge sig av så småning om, om inte annat till vintern när de får slut på mat ute i fälten).

Vråkar och annat är fridlysta.

Korpar får man utföra skyddsjakt på om man har starka skäl till det.
(Sköt bort fjädrar på den förut, sedan dess har den hållit sig lugnare... När han insåg att det började bli hett om öronen... (den var ej allvarligt skadad, det kontrollerade jag noga, givet.) )

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Vem tar mina höns?
« Svar #17 skrivet: 03 nov-16 kl 19:21 »
 :D...Släpper man ut småkyckling utan en skyddande hönsmamma då får man nog räkna med att kråkfåglar smörjer sitt krås  :D...Haft en riktigt skyddande hönsmamma som var ute med sina små...Hon vecklade ut sina svarta vingar och därunder gick dom små så kråkfåglarna kammade noll...  :D

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Vem tar mina höns?
« Svar #18 skrivet: 03 nov-16 kl 19:24 »
Eller nyfödda...

Duvhök får man jaga iväg, men jag tror att man måste söka tillstånd för att få skjuta den om man måste, vet inte om det beviljas i nuläget.
(Jag har dock aldrig behövt göra det då de brukar ge sig av så småning om, om inte annat till vintern när de får slut på mat ute i fälten).

Vråkar och annat är fridlysta.

Korpar får man utföra skyddsjakt på om man har starka skäl till det.
(Sköt bort fjädrar på den förut, sedan dess har den hållit sig lugnare... När han insåg att det började bli hett om öronen... (den var ej allvarligt skadad, det kontrollerade jag noga, givet.) )


Duvhöken är också fridlyst....  :)  Trevliga fåglar...stora som flygplan  ;D

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vem tar mina höns?
« Svar #19 skrivet: 03 nov-16 kl 19:36 »
Ok, då är det det som gäller.
Den som var här flög som sagt iväg ganska snart när den tröttande och inte hittade så lättillgänglig mat längre.
Sedan dess har jag aldrig sett den mer här.

Jag vet inte hur det ligger till, men de verkar inte vara lika stationära som vråkarna är.

(Vråkar tycker jag annars är nyttiga då de tar sork och annat har jag för mig, finns ormvråksrevir här, men de gör som sagt inte mycket väsen av sig. Jag ser dem som mina vänner.)



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

568 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, eremit1, Tur-Johan, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser