Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga soltork  (läst 3503 gånger)

eriklundberg

  • Inlägg: 119
    • Skåne
Bygga soltork
« skrivet: 10 dec-16 kl 18:33 »
En helg i februari kommer Skånes permakulturförening att bygga en soltork hemma hos oss.

Den här tråden är till för att vara en diskussion om hur vi skall göra och där andra kan komma in med sina förslag och erfarenheter. Jag tänker att vi kan diskutera vad vi vill ha ut av soltorken och hur vi vill bygga den först. I början av januari presenterar jag en ritning som kan diskuteras till en vecka innan kursen då materialet skall inhandlas. Vill du vara med på kursen så hör av dig till Skånes permakulturförening och mig. Eriklube@yahoo.se.

Min tanke är att försöka hitta en modell som är billig i materialkostnad och byggtid och vars kapacitet passar så många av oss som vill vara med och bygga som möjligt så att alla kan bygga en hemma.

Några förslag på frågor:
Kan maten torkas av direktsoljus eller måste luft värmas och sedan torkar den ut maten som ligger på ett galler?
Kan gamla fönster över en gammal takplåt vara bra material?
Skall den vara isolerad?
Vilken kapacitet, hur många dm2 torkyta behövs?
Hur dyrt kan materialet vara?
Är gammal takplåt en bra absorbator?
Linoljefärg eller motorrumsfärg? Både läcker väll gifter när dom blir varma? Eller något helt annat?
Vilken lutning skall absorbatorn ha? Dvs under vilka månader vill man använda torken?
Är konstruktionen brandfarlig?

Har alla hushåll ungefär samma behov eller är det stor skillnad?

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Bygga soltork
« Svar #1 skrivet: 10 dec-16 kl 20:01 »
 Torkprocessen bör bedrivas i mörker.
Temperatur runt 30-4ó´C.
Luftväxling.
 Upplever att det finns två typer. Den ena där ollorna är som hyllplan. Luften tar där den lättaste vägen. Ollor som är täta och luften måste passera genom ollorna.
 Fördelen med den fösta är att man kan kolla lätt hur det ser ut på ollorna medan den andra är svårare att få en bild av hur torkningen går.
 Att använda nät som botten i ollorna är ju det lättaste. Men vad händer med alla eteriska ämnen och metall / Plast? Kanske göra nät av faner. Maskorna behöver ju inte vara så små. Träet tar upp fuktighet och avger. Tyg går men när man torkar et saftigt päron blir det inte så kul.
 Att få luftväxling genom skorsten är inte dumt. Känns inte rätt att ha fläkt när värmen kommer genom solen.
 Torkning är roligt o en väldigt bra konserverings åtgärd.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

eriklundberg

  • Inlägg: 119
    • Skåne
SV: Bygga soltork
« Svar #2 skrivet: 15 dec-16 kl 08:54 »
Om vi börjar med ollorna.

Nät har vi ett förslag på. Då finns där en hel massa olika typer, myggnät, insektsgaller som man använder över ventilationsöppningar i hus.

Träskivor som man sågar spår i med cirkelsågen är ett alternativ som går snabbare att göra än att snickra galler?

Jag har funderat på plåtar och galler från spisar. Dom brukar gå att plocka på återvinningsstationen gratis, utan miljöpåverkan och i färdiga standardiserade storlekar och i livsmedelsgodkänd metall. Kan det vara något?

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Bygga soltork
« Svar #3 skrivet: 15 dec-16 kl 09:31 »
Gör ett litet tassavtryck....vill följa detta!

mysan

  • Inlägg: 7
    • Skåne
SV: Bygga soltork
« Svar #4 skrivet: 17 dec-16 kl 13:04 »
Mina tankar vad gäller torkollor:

Galler från gamla spisar på = bra och stabilt och go återanvändning men funkar inte för små saker som trillar mellan

Plåtar från gamla spisar = bra att de är mörka och blir varma, men tillåter inte så mkt luft att passera eftersom de är helt täta - kanske saker torkar sämre eller möglar (men det borde vara ok med bakplåtspapper el dyl mellan för det funkar ju i vanlig ugn)

Ram med glest tyg från secondhandbutik spänt över (ex gammal tyllgardin) = släpper igenom luft och torkar bra, klarar små saker, men om de är för tunga och ramen stor så bågnar tyget och sakerna tenderar att samlas lite nere i "gropen". Det går att åtgärda med tvärslå och även rätta till när sakerna torkat lite och blivit lättare genom att sprida ut dem igen. Jag har använt detta mycket och gillar det. Men kanske kan kännas sunkigt efter ett tag om en torkar ex. kött som vätskar sig

Att bygga galler låter besvärligt

Jag tror på en kombination av olika varianter för olika ändamål (stora, små, blötare och torrare torkobjekt, kött, grönsaker, kryddor)

Over and out!

eriklundberg

  • Inlägg: 119
    • Skåne
SV: Bygga soltork
« Svar #5 skrivet: 29 dec-16 kl 19:50 »
Har man riktig flax så finns det fina hålplåtar från varmluftsugnar. Dom borde vara perfekta?

En bra grej med att återanvända material från spisar är att många spisar är 600mm (inklusive all isolering i ugnen). Dvs skall man bygga torken av material från bygghandeln(skivor) och isoleringsskivor så borde det kunna passa väldigt bra och bli få snitt att såga? Dessutom verkar väldigt många gamla fönster vara runt 1200mm. Så att man borde kunna få ihop måtten ganska bra utan allt för mycket tankeverksamhet :)

Måste torkningen ske i en egen kammare utan soljus eller är det till och med en fördel om den är belyst och därför går snabbare? Jag har hört både att näringsämnen bibehålls om torkningen sker mörkt och att näringsämnen bibehålls bättre om torkningen sker snabbt, och det gör den med direktljus?

Kan man använda skivor eller läcker dom äckelpäckel?

Berberis

  • Inlägg: 1595
    • Närke
SV: Bygga soltork
« Svar #6 skrivet: 31 dec-16 kl 18:52 »
Jag föreslår en kombination av metallgaller och glest tyg.
Min lilla olla består av 3 galler från ett kylskåp, som jag byggde en ram omkring. Sen har jag spänt ett glest tyg ovanpå. Fördelen med tyg är att det kan fållas: då går det att tvätta i maskin. Jag har använt en bit av en gardin, men det går säkert bra med sånt där polyesterväv som man kan sy myggnät av. (På 1960-talet var det på modet som gardintyg, men det finns fortfarande att köpa.) Hyllorna går att lyfta bort, och tyget också.

Pranters Hantverk

  • Inlägg: 1
    • Skåne
SV: Bygga soltork
« Svar #7 skrivet: 16 jan-17 kl 08:35 »
Perforerade bakplåtar är riktigt bra. De kan hittas billigt hos sådana firmor som säljer begagnad storköksutrustning så som Restorama eller Storest i Malmö.
De enda plasterna som är ok i kontakt med mat är polyeten (förkortas PE) och polypropylen (förkortas PP). Se upp med alla andra plaster de avger allergiframkallande, mjukgörare och på andra sätt skadliga ämnen. Även PE och PP kan avge en del ämnen, men de anses inte skadliga för människor. Mjukgörarna är dock ett frågetecken tycker jag. Själv använder jag finmaskigt nät av rostfritt stål.

Se upp med skivmaterial som innehåller lim och andra bindemedel. Använd i stället vanlig råspont av gran. Det är det billigaste virket som finns i vanliga byggvaruaffärer. Just gran är bra eftersom det inte avger någon smak till maten. Bok ger heller inte någon smak (glasspinnar), men det finns inte som råspont.

Bygg inte en tork där luften ska passera genom ollorna/hyllplanen. I stället ska luften strömma över och under ollorna, gärna i något sorts sick-sack mönster.
För att torkningen ska ge näringsriktig mat så måste torkningen gå snabbt. För att få en snabb torkning krävs en fläkt som driver den solvarma luften genom torken. En solcellspanel med en liten kanalfäkt för 12 V fixar detta. Det trevliga med en soldriven fläkt är att den går bara igång när solen skiner samtidigt blir också luften varm och torr i solfångaren. När solen går i moln och luften är fuktig stannar fläkten automatiskt.

En väl fungerande soltork finns på Sankt Hansgården i Lund. Ni får gärna komma och titta på den.

Skogstrollet

  • Inlägg: 251
    • Skåne
SV: Bygga soltork
« Svar #8 skrivet: 16 jan-17 kl 09:02 »
Studiebesök i Lund låter intressant. Vi har själv en ide om tork och tänkte bygga den med hjälp av fönster vi plockat ner, och nyttja solvärmen. Dock var vår plan just att låta luften passera alla ollarna på väg upp, så funkar det ju i en elektrisk tork från butiken.

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Bygga soltork
« Svar #9 skrivet: 16 jan-17 kl 11:50 »
Bygg inte en tork där luften ska passera genom ollorna/hyllplanen. I stället ska luften strömma över och under ollorna, gärna i något sorts sick-sack mönster.
 Undrar varför?
Om luften måste gå igenom ollorna tar den med sej fukten. Går den runt om upplever jag att mindre yta blir luftväxlad. luften går den lättaste vägen.
Galler och plåtar med hål är nog inte fel. Varför inte fläta in faner i gallret? Tanken med detta att det som ska torkas ligger på ett bra material. Metall med eteriska oljor, syror och fukt är väll si o så.
 Skulle det inte kunna gå att ta bort botten och taket på ett kylskåp? Fästa någon huv på toppen som kopplas till skorsten el högt rör.
Värmen in från botten.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

487 gäster, 3 användare (1 dolda)
DaisyMalone, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser