Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad har ni för "måsten" på julbordet?  (läst 26591 gånger)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #140 skrivet: 21 dec-16 kl 19:22 »
Koka gröna linser i en god buljong, häll av dem i ett durkslag. Blanda i 1 finhackad gul lök, 3 finhackade tomater, finhackad dill, en god matolja, sellerisalt, finhackad inlagd gurka och några msk skedar spad från gurkinläggningen - tror det var det hela  ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #141 skrivet: 21 dec-16 kl 19:33 »
Jag missar inte den hemgjorda Porsen.
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

IkaPika

  • Gäst
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #142 skrivet: 21 dec-16 kl 22:25 »
Koka gröna linser i en god buljong, häll av dem i ett durkslag. Blanda i 1 finhackad gul lök, 3 finhackade tomater, finhackad dill, en god matolja, sellerisalt, finhackad inlagd gurka och några msk skedar spad från gurkinläggningen - tror det var det hela  ;)

Tack!! Låter mumsigt!  :)

LimJans

  • Inlägg: 8885
    • Dalarna
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #143 skrivet: 18 dec-20 kl 21:02 »
Knuffar upp den här mysiga tråden....

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #144 skrivet: 19 dec-20 kl 09:26 »
Knuffar upp den här mysiga tråden....

Kul!

Apotekarnes julmust, köttbullar efter farmors recept, köttkorv, prinskorv, honungsgriljerad julskinka, rullsylta, kallrökt lax, Skånsk senap, prästost, ägghalvor. (Som barn var det även ketchup på måste-listan  ;D  )

Kål och annat sånt som maten äter är inget för mig....
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #145 skrivet: 19 dec-20 kl 15:10 »
Inga.


Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #146 skrivet: 19 dec-20 kl 16:40 »
Inga måsten för min del heller. Ibland hamnar jag ju på norska julbord istället, som är helt annorlunda, och det går bra det också. God stämning och trevligt folk är det enda måstet.

javill

  • Inlägg: 11372
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #147 skrivet: 19 dec-20 kl 17:46 »
I år blir det ingen vanlig jul och inget vanligt julfirande hos oss. Köket är under renovering och diskbänk och bänkskivor kommer inte förrän i januari/februari. Fläkten kommer i nästa vecka kanske. Spisen har kommit men blivit skadad i transporten så den måste åtgärdas, flera vred som var trasiga.  ::)
Ja det jag ville ha sagt med det är att det kommer att lagas ytterst lite julmat, bara ett par måstesaker, sen blir det takeoutjulbord. Min mamma bjuder som tack för att vi handlat till dem sen i mars.  :D Det blir maken, barnen, jag och dotterns sambo som firar ihop i år.  :) Är ledig julafton sen jobbar jag resten av juldagarna.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

frulila

  • Inlägg: 33
    • Blekinge
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #148 skrivet: 20 dec-20 kl 08:13 »
Långkål och ett speciellt bröd (inte vörtbröd).

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #149 skrivet: 20 dec-20 kl 08:17 »
prinskorv, köttbullar och skinkan och naturligtvis julmust

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #150 skrivet: 20 dec-20 kl 09:34 »
Det där med must är intressant. de flesta affärer säljer apotekarnes,ett absolut tabu hos mig. Slaskigt sockervatten utan sting.
norrlänningar tycks gilla Zeunertz som är ok enligt mig, kanske lite kraftig maltsmak. Själv har jag testat nästan vad som finns på marknaden och på mitt julbord hittas Lidl freeway. kraftig smak och inte för söt. Har ju också ett år blivit vald till den bästa.
ICAs egna är också OK,även den vald till årets bästa. (förfjol?)
Smaksatta muster typ årgångslagrade i fat går också bort,smakar inte must. Nyåkers must kan gå som reservalternativ.
Många som finns i tester går tyvärr inte att få tag på. min lokala konsumbutik (numera nedlagd) hade av misstag fått en pall must tillverkad i Köping. Gammaldags kryddning och det var en höjdare,barndomen kom igen. Kryddigt med lagom sötma. Men säljs inte i södra Sverige
Dock förändras smaksinnet med åren. Numera föredrar jag svagdricka till julbordet men must till lutfisken och ris a la Maltan.
Starksprit går helt bort då det tar bort alla smaker. blir också irriterad på de individer som tycker att sprit är viktigare än mat o umgänge.
Årets julbord blir sällskapsmässigt nerskuret. Bara mor och tre syskon. Inga barnbarn eller andra.Detta för att mor inte skall behöva fira julen själv. hon fyller 87 i januari och är skröplig. Kanske sista julen?  Men de flesta julrätter som vi brukar ha av tradition finns där.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #151 skrivet: 20 dec-20 kl 11:13 »
Det där med must är intressant. de flesta affärer säljer apotekarnes,ett absolut tabu hos mig. Slaskigt sockervatten utan sting.
norrlänningar tycks gilla Zeunertz som är ok enligt mig, kanske lite kraftig maltsmak. Själv har jag testat nästan vad som finns på marknaden och på mitt julbord hittas Lidl freeway. kraftig smak och inte för söt. Har ju också ett år blivit vald till den bästa.
ICAs egna är också OK,även den vald till årets bästa. (förfjol?)
Smaksatta muster typ årgångslagrade i fat går också bort,smakar inte must. Nyåkers must kan gå som reservalternativ.
Många som finns i tester går tyvärr inte att få tag på. min lokala konsumbutik (numera nedlagd) hade av misstag fått en pall must tillverkad i Köping. Gammaldags kryddning och det var en höjdare,barndomen kom igen. Kryddigt med lagom sötma. Men säljs inte i södra Sverige
Dock förändras smaksinnet med åren. Numera föredrar jag svagdricka till julbordet men must till lutfisken och ris a la Maltan.
Starksprit går helt bort då det tar bort alla smaker. blir också irriterad på de individer som tycker att sprit är viktigare än mat o umgänge.
Årets julbord blir sällskapsmässigt nerskuret. Bara mor och tre syskon. Inga barnbarn eller andra.Detta för att mor inte skall behöva fira julen själv. hon fyller 87 i januari och är skröplig. Kanske sista julen?  Men de flesta julrätter som vi brukar ha av tradition finns där.

 ;D Intressant det där. Vi har också testat i princip all must som går att få tag på, och ingen annan är så god som Apotekarnes tycker vi. De från Lidl eller Ica är bland de absolut sämsta här.  ;D ;D ;D ;D ;D
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

LimJans

  • Inlägg: 8885
    • Dalarna
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #152 skrivet: 20 dec-20 kl 12:10 »
Vintermusten som kom förra året gillar jag :D

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #153 skrivet: 20 dec-20 kl 14:13 »
;D Intressant det där. Vi har också testat i princip all must som går att få tag på, och ingen annan är så god som Apotekarnes tycker vi. De från Lidl eller Ica är bland de absolut sämsta här.  ;D ;D ;D ;D ;D
kan ju vara att många gillar socker. Must som jag kommer ihåg från barndomen var mer smaksatt o inte så söt. Gärna med lite maltsmak. Kanske inte alltid så populär bland barn. nej,apotekarnes är en lågprisprodukt och vänder sig till barn med sockerbehov. totalt smaklös enligt mig. men smaken är ju olika. Dock hamnar mina smaklökar oftast på samma sida som testerna som görs av flera tidningar. kanske vissa har lite högre krav på kvalitet än andra?

Sjaunja

  • Inlägg: 5531
    • -
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #154 skrivet: 20 dec-20 kl 14:57 »
Hoppsan, ska man vara oförskämd och överlägsen mot de som inte tycker som en själv i julmustfrågor😂.
Själv är jag jättenöjd med bara janssons och enbärsdricka på julbordet.

LimJans

  • Inlägg: 8885
    • Dalarna
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #155 skrivet: 20 dec-20 kl 15:13 »
Hoppsan, ska man vara oförskämd och överlägsen mot de som inte tycker som en själv i julmustfrågor😂.
Själv är jag jättenöjd med bara janssons och enbärsdricka på julbordet.

Enbärsdricka är vanliga här också, men det har jag aldrig lärt mig dricka. Första gången jag smakade trodde jag att det var något fel på den....  :-[

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #156 skrivet: 20 dec-20 kl 16:50 »
;D Intressant det där. Vi har också testat i princip all must som går att få tag på, och ingen annan är så god som Apotekarnes tycker vi. De från Lidl eller Ica är bland de absolut sämsta här.  ;D ;D ;D ;D ;D

Testa att köp en flaska Zeunerts julmust och jämför är ni snäll. Skulle vara jätteintressant att få höra svaret.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #157 skrivet: 20 dec-20 kl 17:02 »
Vi har ingen måste till julmat hemma. Vi har liksom ingen julmat...

Vi har som tradition att släkten åker till min syster på julafton, som har större hus, sen mina föräldrar på juldagen eler jul annandag. De två gångerna brukar räcka för mig att bli dödstrött på julmat. Så vi gör ingen egen julmat för alla i vår familj skulle bli så trötta att det skulle bli för mycket matsvinn. Jag menar hur kan man orka äta upp en hel julskinka (ens en liten en), då man blir trött på julskinka efter 2-3 skivor (min sambo tycker samma). 

Pepparkakor och julstjärnor brukar vi göra, och pepparkakshus, men traditionell julmat är jag inte så intresserad att äta mera av än det jag redan gör.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #158 skrivet: 20 dec-20 kl 17:24 »
Jag menar hur kan man orka äta upp en hel julskinka (ens en liten en), då man blir trött på julskinka efter 2-3 skivor (min sambo tycker samma). 
Perfekt smögåspålägg ju, mycket bättre än den tunna skivade skinkan man kan köpa som färdigt pålägg. Men helst skall ju skinkan köpas efter jul när det är extrapris.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #159 skrivet: 20 dec-20 kl 18:03 »
Nej,här köps inte en hel julskinka. Men däremot görs ett besök i charkdiskens delikatess där man får skivat efter behag. Några hekto går ju åt i julhelgen. julskinka skall vara i tjocka skivor och inte som det vanliga smörgåspålägget. Den skall dessutom vara välkokt och kraftigt senapsgriljerad. Jag äter den inte ihop med smörgås utan som tilltugg på tallriken ihop med pressylta,prinskorv,köttbullar och julens höjdpunkt brunkål.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

428 gäster, 2 användare
xaelanar, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser