Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mina höns värper  (läst 1142 gånger)

Melica

  • Inlägg: 447
Mina höns värper
« skrivet: 23 mar-08 kl 23:51 »
Jag har inte hedemora, men en blandad skara raser. Jag har räknat ägg sedan i februari i fjol. De hönor som jag kan skilja på äggen från är:

Islandshöna: Har en höna, ifjol hade jag också under 7 månader en korsning island/dvärgkochin, jag kunde inte skilja på deras ägg. Omräknat till en höna så la hon 120 ägg på ett år.

MilleFleur: Hade två i börja av året, sedan en. En av dem ruvade fram en kyckling. Omräknat till en höna så blev det bara 73 ägg på ett år! Men jag misstänker att de är rätt så gamla.

Hamburger dvärg: Två unga hönor som kom igång ordentligt med värpningen i september. Sedan dess har de lagt 176 ägg. Om de fortsätter i samma takt blir det 157 ägg per år på en höna. Såg en uppgift på att de "ska" lägga 130 ägg per år.

Korsningshöna: Helsvart av okänt ursprung. Kläckt ur grönt ägg, men lägger bruna ägg. Sedan hon började värpa 5 november så har hon hittills lagt 93 ägg på 139 dagar. Det blir 244 ägg per år om hon fortsätter i samma takt! Jag har reagerat på att hon lägger många ägg, men att de var många insåg jag inte förrän just nu när jag sitter och summerar lite!
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

423 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser