Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Linderödskaos och slakt  (läst 1906 gånger)

Skogsta

  • Inlägg: 6
    • Västmanland
Linderödskaos och slakt
« skrivet: 18 nov-14 kl 11:53 »
Hej!

Vi har varit på semester och haft hjälp med skötseln av våra kvarvarande 4 linderödare.  2 st gyltor och 2 st galtar. Nu hände det som inte fick hända... Galtarna rymde, in till gyltorna.
Man lyckades inte få isär dem utan de har nu gått tillsammans i ett fåtal dagar.

Vad göra? Kommer det blir galtsmak på galtarna nu? Olyckan är ju skedd, men jag tänkte slakta dem imorgon. Skall jag spara undan galtarna i någon vecka så att hormonpåslaget försvinner eller hur skall jag tänka?

Tacksam för råd och dåd

Blekslättens Gård

  • Inlägg: 486
  • Blekslatten gard.se
    • Dalsland
SV: Linderödskaos och slakt
« Svar #1 skrivet: 21 nov-14 kl 18:50 »
Hej,Jag hade tagit bort dom endå,Galtsmak blir det på några galtar oavsett gyltor eller ej,Mvh
Ekologisk pärlhöns uppfödning

Gårdstjurig kärring

  • Inlägg: 6
    • Västerbotten
SV: Linderödskaos och slakt
« Svar #2 skrivet: 08 jan-15 kl 09:29 »
Jag hoppas verkligen att du tog rätt på dem och slaktade dem?? Nyfiken.. vi har våra i närheten av brunstiga suggor och visst pisset luktar men köttet har vi aldrig haft fel på  :P
Livet ändras genom livet så varför inte passa på att göra det man drömmer om när chansen finns :)

 

Drutten

  • Inlägg: 59
    • Uppland
SV: Linderödskaos och slakt
« Svar #3 skrivet: 30 jan-15 kl 21:54 »
Har för mig att slakterierna räknar med att ca 1% utav alla galtar har galtsmak. Däremot så kan den vara så liten så du inte märker av den.
Jag har själv slaktat ett gäng galtar och aldrig haft något fel på smaken på dom. Jag tror inte att det spelar någon roll om du delar på dem.
Dom märker ju i alla fall att brudarna är där.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

805 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser