Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  El bil  (läst 41584 gånger)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: El bil
« Svar #100 skrivet: 09 mar-17 kl 19:50 »
Tja, vad skall man säga? Utvecklingen har varit rasande i 15 år. Idag kommer du 150-200 km på 5,5 h laddning. När man så småningom går över från voltmetrisk mätning av batteristatus till kemisk mätning via sond är det dags att köpa elbil för mig. Jag har ett krav att komma till mina föräldrar 225 kilometer på en laddning.

Mvh
Magnus
Köp en tesla, de kan redan idag ta dig dit och kanske hem igen

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: El bil
« Svar #101 skrivet: 09 mar-17 kl 22:18 »
Jo, tessla finns ju också. Jag har åkt några gånger, en kul upplevelse. Men Jag är lite väl rädd om mina pengar för att lägga dem på en sån.

Mvh
Magnus

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: El bil
« Svar #102 skrivet: 12 mar-17 kl 08:04 »
Jag har haft en elbil sedan snart 15 år, men det är länge sedan den var i drift nu. Den väntar på att jag ska komma mig för med att åtgärda skadorna efter en knallgasexplosion i en batterilåda.

Drifterfarenheterna är att den duger utmärkt för vardagliga körningar, till och från jobbet osv. Aktionsradie på ca 60 km (skulle ha varit minst 80 med batterier i nyskick), laddtid 8-12 timmar från vanligt enfasuttag, kan sänkas litegrann om man har ett uttag som är avsäkrat med 16 A och tillåter bilen att dra denna ström istället för 10 A. Man kan mycket väl avbryta laddningen innan batteriet är fullt och fortsätta ladda senare. Det går t o m att ladda från intervallstyrda motorvärmaruttag även om det går sakta. Topphastighet runt 85 km/h men det är inte tillrådligt att hålla över 75-80, dels med tanke på strömförbrukningen och dels att man ligger nära motorns maxvarvtal. En brist är att den inte får dra släpvagn, tillåten släpvagnsvikt är 0. Dessutom sitter bakre batterilådan i vägen för eventuellt dragkroksmontage. Kupévärmen är ordnad med ett vattenburet system på precis samma sätt som i motsvarande förbränningsmotordrivna bil, vattnet värms av en bensinvärmare som sällan fungerar.

Har du en renault clio ståendes ;)

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: El bil
« Svar #103 skrivet: 12 mar-17 kl 23:39 »
Har du en renault clio ståendes ;)

Renault Express. En Clio hade gått lite fortare och haft lite bättre räckvidd.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: El bil
« Svar #104 skrivet: 13 mar-17 kl 06:37 »
Renault Express. En Clio hade gått lite fortare och haft lite bättre räckvidd.
Om du inte  redan hittat detta forum så är mitt tips Elbil.forum24.se . Jag har också några expresser :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

759 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser