Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ett problem gällande fönster.  (läst 10971 gånger)

x-lab

  • Gäst
Ett problem gällande fönster.
« skrivet: 03 nov-17 kl 12:26 »
Jag har under en tid då jag ritade lite gran haft ett dilemma gällande definitionen av ett fönster. Kritterna för ett fönster är följand.. Ska kunna se ut genom det , samt få en uppfattning och värden utanför Att du skall få skydd från vader och vind.. Samt att du ska  kunna vädra och få inte frisk fuft. Så långt är jag med på alla definitioner. Men enl dessa krav på ett fönster , är då ett fast fönster ett fönster, då det inte går att öppna? Pratat med Boverket och en del arkitekter och det verkar ine som att det finns ett stenskrivet krav på vad ett fönster är.

Nu rill min undran: Om jag monterar in en webkamra på fasaden och kopplar dn till en Tv med högupplösning kan jag då kalla det för ett fönster?får ju exakt samma funktion som med ett fast fönster (och det kan ju kallas fönster eller hur.
Funderingar och tyckande tages tacksamt imot :)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #1 skrivet: 03 nov-17 kl 12:48 »
Finns det inte någon tanke om att man vid brand skall kunna utrymma genom fönster? Svårt att göra det digitalt ;D

Finns säkert något hinder map övervakning också. Men tanken är ju bra på många sätt.

x-lab

  • Gäst
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #2 skrivet: 03 nov-17 kl 12:51 »
Finns det inte någon tanke om att man vid brand skall kunna utrymma genom fönster? Svårt att göra det digitalt ;D

Finns säkert något hinder map övervakning också. Men tanken är ju bra på många sätt.

Den med brand hade jag inte tänkt på :)  övervakning var åxå en tanke . Ett svar och två orsaker :) wow :)

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #3 skrivet: 03 nov-17 kl 12:51 »
Om du juridisk sett inte får lov att använda kameran så kan den ju omöjligt definieras som fönster.

http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/kameraovervakningslagen/fragor-svar-om-kameraovervakningslagen/

Mvh
Magnus

x-lab

  • Gäst
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #4 skrivet: 03 nov-17 kl 12:55 »
Om du juridisk sett inte får lov att använda kameran så kan den ju omöjligt definieras som fönster.

http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/kameraovervakningslagen/fragor-svar-om-kameraovervakningslagen/

Mvh
Magnus


Ja om man spelar in så blir det helt klart ett stort problem som du säger, men om man inte gör det , kan det bli så iaf ? och möjligheten finns ju i ett vanligt fönster åxå, och webbkameror har nästan var och en idag så. det blir ju väldigt svårt att defilera om vad som är vad

Wybrewel

  • Inlägg: 157
  • Keep calm and hop on
    • Bohuslän
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #5 skrivet: 03 nov-17 kl 14:09 »
Jag tänker att dagsljus inte är detsamma som skärmljus. Av ett fönster får du det första, av en kamera det andra.

Postat med Alternativ.nu´s app


tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #6 skrivet: 03 nov-17 kl 15:28 »
Ja om man spelar in så blir det helt klart ett stort problem som du säger, men om man inte gör det , kan det bli så iaf ? och möjligheten finns ju i ett vanligt fönster åxå, och webbkameror har nästan var och en idag så. det blir ju väldigt svårt att defilera om vad som är vad

Läste du länken? Lagen gör ingen skillnad i om du spelar in eller inte. Att det finns folk som bryter mot lagar är ingen ursäkt för att göra det själv.

Mvh
Magnus

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #7 skrivet: 03 nov-17 kl 18:32 »
Saxat ur länken:
Jag vill sätta upp kameror i min egen bostad och trädgård. Får jag det?
Fråga:

Jag vill sätta upp kameror i min egen bostad och trädgård. Får jag det?
Svar:

Ja. Begränsas kameraövervakningen till din egen privatbostad och kameran endast kan fånga bostaden eller din inhägnade villa- eller radhusträdgård och du inte avser att sprida materialet vidare, exempelvis via Internet, gäller inte reglerna i kameraövervakningslagen. Det beror på att det finns ett undantag i 5 § kameraövervakningslagen för kameraövervakning som en privatperson utför som ett led i en verksamhet av rent privat natur, det så kallade privatundantaget. Ett företag kan jämförelsevis aldrig bedriva kameraövervakning av rent privat natur. En viktig omständighet för att avgöra om privatundantaget gäller är platsen för övervakningen, som alltså inte får vara en plats dit allmänheten har tillträde. En annan omständighet är att det inte ska finnas ett syfte att sprida materialet från kameraövervakningen till en större krets, till exempel genom spridning på Internet.





Går man på det här så får alltså inte kamerorna fånga något utanför tomtgränsen. Lite tråkigt för mig som vill se om grannen åkt förbi :-\

Nåja, jag tycker inte om petitesslagar i alla fall ;D

Skröpeltorparn

  • Inlägg: 92
    • Uppland
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #8 skrivet: 03 nov-17 kl 18:59 »
Hej

Glöm inte utrymningsvägar och vädringsmöjligheter. Två saker fönster är bättre än kameror på.
Dessutom vem vill bo i en bunker utan att någonsin få in dagsljus?

x-lab

  • Gäst
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #9 skrivet: 03 nov-17 kl 19:30 »
Jag tänker att dagsljus inte är detsamma som skärmljus. Av ett fönster får du det första, av en kamera det andra.

Postat med Alternativ.nu´s app


det är sant att vi får inte in dags ljus på samma sätt som med ett riktigt fönster, men om man inst en solartube så är ju den saken löst

x-lab

  • Gäst
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #10 skrivet: 03 nov-17 kl 19:33 »
Läste du länken? Lagen gör ingen skillnad i om du spelar in eller inte. Att det finns folk som bryter mot lagar är ingen ursäkt för att göra det själv.

Mvh
Magnus

Ja övervakning då tippar jag på att det är inspelning som ligger till grund för ordet Övervakning för annars bör vi ha någon typ av tillstånd för fönster åxå. vad jag anser iaf

x-lab

  • Gäst
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #11 skrivet: 03 nov-17 kl 19:44 »
Hej

Glöm inte utrymningsvägar och vädringsmöjligheter. Två saker fönster är bättre än kameror på.
Dessutom vem vill bo i en bunker utan att någonsin få in dagsljus?

vädringen kan man få genom spaltventiler som är anpassade för ditt ändamål eller för inluft rek. utrymmnings väg blir det mer problem med, hänger kanske lite på vilken våning man bor på. men dessa är lite på det teknisk planet, det finn säkert bra lösningar för dom probl redan på marknaden. men rent generellt verkar det bara var att  se ut, skydd mot vädret och att öppna upp. och dom delarna är ju redan lösta , sen att man kanske inte vill bo i en grotta kan jag iof först, men det var inte det jag undrade så. och ingen har påstått det heller så. Frågan är fort farande flyttande, Jag personligen tror att defitionen på fönster kommer att bli svårknäckt, en av orsakerna är ju bara glaset, det finns härdat glas, laminerat glas, härdat/laminerat glas, runbnglas (repfritt svindyrt) inbrottsäkraglas, skottsäkra glas, såltrådsförsädda glas, det finns såå mkt olika glas att det bli praktisk omöjligt att definiera ordet fönster

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #12 skrivet: 03 nov-17 kl 19:51 »
Kommer att se lite udda ut utifrån utan fönster.

x-lab

  • Gäst
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #13 skrivet: 03 nov-17 kl 20:27 »
Kommer att se lite udda ut utifrån utan fönster.

ja kan hålla med om att fasaden kommer att ändra skepnad ganska radikalt, men min fundering är från början att minska värme genom värmestrålningen (försöka få likvärdig UG-värde på hela byggnaden (UG är tyska värme motstånds beräkningen)men för svedala är UW.värde ,generellt ligger u.värdet på vägg runt 0,2-0,3 och på fönster ligger det på runt 0,9 (dagens regler gäller 0,7 har jag för mig)

Wybrewel

  • Inlägg: 157
  • Keep calm and hop on
    • Bohuslän
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #14 skrivet: 03 nov-17 kl 20:49 »
Krav på dagsljus finns i BBR avsnitt 6:322 Dagsljus. Där anges att rum eller avskiljbara delar av rum där människor vistas mer än tillfälligt ska utformas och orienteras så att god tillgång till direkt dagsljus är möjlig, om detta inte är orimligt med hänsyn till rummets avsedda användning.

Kravet gäller alla typer av byggnader och med "mer än tillfälligt" avses rum enligt BBR avsnitt 1:6 Terminologi. För dagsljus på arbetsplatser gäller Arbetsmiljöverkets föreskrifter AFS 2009:2 Arbetsplatsens utformning.

Postat med Alternativ.nu´s app


ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #15 skrivet: 03 nov-17 kl 21:02 »
 Varför inte Wr glasögon? Bo i conteiner med upplevelse av slott
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Wybrewel

  • Inlägg: 157
  • Keep calm and hop on
    • Bohuslän
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #16 skrivet: 03 nov-17 kl 21:25 »
Men det finns många fördelar med att bygga utan fönster. Lägre U-värde på en vägg än ett fönster. Lägre produktionskostnad, enklare och billigare underhåll. Lättare att möblera utan hål i väggarna att ta hänsyn till. Helt mörkt när man ska sova.

Två problem bara. Ingen vill bo där och det är inte tillåtet.

Postat med Alternativ.nu´s app


x-lab

  • Gäst
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #17 skrivet: 04 nov-17 kl 08:22 »
Krav på dagsljus finns i BBR avsnitt 6:322 Dagsljus. Där anges att rum eller avskiljbara delar av rum där människor vistas mer än tillfälligt ska utformas och orienteras så att god tillgång till direkt dagsljus är möjlig, om detta inte är orimligt med hänsyn till rummets avsedda användning.

Kravet gäller alla typer av byggnader och med "mer än tillfälligt" avses rum enligt BBR avsnitt 1:6 Terminologi. För dagsljus på arbetsplatser gäller Arbetsmiljöverkets föreskrifter AFS 2009:2 Arbetsplatsens utformning.

Postat med Alternativ.nu´s app


Ja det vet jag  (det var därför jag antyde att man kan sätt in en solartub) för att få in dagsljus

x-lab

  • Gäst
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #18 skrivet: 04 nov-17 kl 08:27 »
Men det finns många fördelar med att bygga utan fönster. Lägre U-värde på en vägg än ett fönster. Lägre produktionskostnad, enklare och billigare underhåll. Lättare att möblera utan hål i väggarna att ta hänsyn till. Helt mörkt när man ska sova.

Två problem bara. Ingen vill bo där och det är inte tillåtet.

Postat med Alternativ.nu´s app


Tillåtet vet jag inte (vi har ju faktiskt bostäder under jord typ skyddsrum od) sen är inte konceptet prövat så vi vet inte, bara för att saker inte är prövade förr inbär inte per automatik att det inte funkar. det finns massor av bra biliga lösningar på nästan alla problem som vi räknar upp här, delen med dagsljus, vy över utsidan osv

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #19 skrivet: 04 nov-17 kl 12:02 »
Tillåtet vet jag inte (vi har ju faktiskt bostäder under jord typ skyddsrum od) sen är inte konceptet prövat så vi vet inte, bara för att saker inte är prövade förr inbär inte per automatik att det inte funkar. det finns massor av bra biliga lösningar på nästan alla problem som vi räknar upp här, delen med dagsljus, vy över utsidan osv
skyddsrum räknas inte som bostad,de är just vad namnet säger, en yttersta lösning vid krig.
varför vill du slopa vanliga fönster? vem vill bo i en miljö som saknar utsikt över utsidan?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

766 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser