Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byggfundering igen, mura bärande vägg med betongsten?  (läst 1619 gånger)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Jag håller på att skissa på ett mindre uthus som skall ersätta en sedan läge riven länga, den är huvudsakligen är tänkt att vara en carport till traktorer och vagnar, mm men jag tänkte även slänga in en rejäl vedbod, samt, nu kommer vi till frågan här, ett pannrum och min smedja.

Skissade på pannrummet (tanken är att det skall gå en kulvert från pannrummet, är inte klar med detta ännu i detalj då bygget ligger något år frammåt i tiden)  förut, och kom fram till att man lika gärna kunde lägga till de andra, tänkta mått just nu på denna del blir kanske 6x9 meter eller därikring samt ca 3 meter fritt inomhus i delen jag tänkte göra till verkstad och smedja.

Funderar på att lägga till en låg övervåning i trä, kanske...

Har väldigt länge önskat mig en riktig, varmbonad svetshörna av obrännbart material, samt ett "renrum" man kan stänga av från smedja/sliprum, mm.
Då det blir ohyggligt skitigt i dessa utrymmen och jag vill skydda saker som hydrauldelar och annat från koldamm och slipdamm, mm.

Vedbod, traktorgarage, mm tänkte jag mig bygga av egensågat träplank för att hålla nere kostnaden, troligen blir dessa på betongplintar.

Hade en tanke om det gå att göra den gjutna delen på en kudde av stenkross som ligger på en jordplan som finns där nu,där det gamla huset tidigare stått (tyvärr rivet av förre ägaren), samt armera betongen.

En fundering jag haft länge är att det hade sett fint ut om man kunde göra den eldfasta delen litet som en gammaldags ladugård i miniformat med murade cementväggar, sedan kanske dubbelgips eller liknande i taket för att skydda trätaket. (helst hade jag velat ha ett ståltak, men då lär kostnaden bli en helt annan... eftersom jag är korkad nog att fortfarande ha ett vanlig jobb med kass lön vill jag hålla kostnaden nere, men helst utan att kompromissa, är dock inte rädd för att ta i med egna krafter om det krävs med byggandet (jag vill helst slippa ta banklån och liknande om det går att undvika...). Tänkte mig betongsten såsom varande billigare än färdiga sektioner.)

Verkar detta vettigt?

Byggnaden kommer att stå nära gamla ladugården på huset som är i rött timmer, så tänkte mig att detta skulle passa ihop med huset och helst inte se ut som ett fult nyfunktionalistiskt arkitekrurexperiment eller liknande... Men ändå praktiskt och realistisk konstruktion med optimal funktion.

Edit, den gamla byggnaden var i timmer med ett fint sadeltak.

























Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Byggfundering igen, mura bärande vägg med betongsten?
« Svar #1 skrivet: 30 okt-17 kl 10:38 »
Jag håller på att skissa på ett mindre uthus som skall ersätta en sedan läge riven länga, den är huvudsakligen är tänkt att vara en carport till traktorer och vagnar, mm men jag tänkte även slänga in en rejäl vedbod, samt, nu kommer vi till frågan här, ett pannrum och min smedja.

Skissade på pannrummet (tanken är att det skall gå en kulvert från pannrummet, är inte klar med detta ännu i detalj då bygget ligger något år frammåt i tiden)  förut, och kom fram till att man lika gärna kunde lägga till de andra, tänkta mått just nu på denna del blir kanske 6x9 meter eller därikring samt ca 3 meter fritt inomhus i delen jag tänkte göra till verkstad och smedja.

Funderar på att lägga till en låg övervåning i trä, kanske...

Har väldigt länge önskat mig en riktig, varmbonad svetshörna av obrännbart material, samt ett "renrum" man kan stänga av från smedja/sliprum, mm.
Då det blir ohyggligt skitigt i dessa utrymmen och jag vill skydda saker som hydrauldelar och annat från koldamm och slipdamm, mm.

Vedbod, traktorgarage, mm tänkte jag mig bygga av egensågat träplank för att hålla nere kostnaden, troligen blir dessa på betongplintar.

Hade en tanke om det gå att göra den gjutna delen på en kudde av stenkross som ligger på en jordplan som finns där nu,där det gamla huset tidigare stått (tyvärr rivet av förre ägaren), samt armera betongen.

En fundering jag haft länge är att det hade sett fint ut om man kunde göra den eldfasta delen litet som en gammaldags ladugård i miniformat med murade cementväggar, sedan kanske dubbelgips eller liknande i taket för att skydda trätaket. (helst hade jag velat ha ett ståltak, men då lär kostnaden bli en helt annan... eftersom jag är korkad nog att fortfarande ha ett vanlig jobb med kass lön vill jag hålla kostnaden nere, men helst utan att kompromissa, är dock inte rädd för att ta i med egna krafter om det krävs med byggandet (jag vill helst slippa ta banklån och liknande om det går att undvika...). Tänkte mig betongsten såsom varande billigare än färdiga sektioner.)

Verkar detta vettigt?

Byggnaden kommer att stå nära gamla ladugården på huset som är i rött timmer, så tänkte mig att detta skulle passa ihop med huset och helst inte se ut som ett fult nyfunktionalistiskt arkitekrurexperiment eller liknande... Men ändå praktiskt och realistisk konstruktion med optimal funktion.

Edit, den gamla byggnaden var i timmer med ett fint sadeltak.
Hade varit bra att få lite mått att förhålla sig till. Gissar att du vill ha gjuten platta i åtminstone pannrum och smedja?
Passa på att gjuta fundament/plintar samtidigt.
Mura sedan med leca-sten och putsa i önskat utseende. Träbjälklag och dubbelgips skulle jag ha föredragit då jag tycker det är trevligare att jobba med än stål

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Byggfundering igen, mura bärande vägg med betongsten?
« Svar #2 skrivet: 30 okt-17 kl 12:41 »
Är inte helt klar med måtten ännu, men ca 5(eller 6)x9 meter blir nog den murade delen. (om det blir fem eller sex meter på bredden styrs av bärkraften av planken jag kan få ut, jag har inte haft tillfälle att titta närmare på detta ännu, hur mycket man kan göra fribärande på stolpdelen enkelt, men av erfarenhet så brukar det bli ca 5-6 meter innan man börjar behöva staga och regla ut.).

Edit, höjd vet jag ännu inte, men det behöver vara minst 2,9 meter till tak i smedjan och verkstadsdelen, pannrummet kan vara lägre.

Stolpdelen blir kanske 5-6 meter hög upp till nock/framkant på på lutande tak tippar jag på.
Skulle vilja få det homogent med taket till smedjan, men dettta bör man nog kunna justera med takvinkeln tror jag så att den stämmer mot det som troligen blir snedtak i den kalla delen. Blir det trångt i vedboden borde man kunna förlänga taket bakåt på den kalla delen tror jag...
« Senast ändrad: 30 okt-17 kl 12:47 av The Pink Sheep »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Byggfundering igen, mura bärande vägg med betongsten?
« Svar #3 skrivet: 30 okt-17 kl 12:41 »
Det är i nedre Norrland och snözon II tror jag.

Min tanke var om det gick att dränera under plattans dräneringslager om det ligger fritt för att slippa gräva nedåt... (håller på att undersöka det).

Har dock aldrig byggt fribärande väggar med betongsten förut, annat än korta murar att ställa träkonstruktioner ovanpå.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Byggfundering igen, mura bärande vägg med betongsten?
« Svar #4 skrivet: 30 okt-17 kl 12:50 »
Humm... Tror faktiskt jag kom på en bättra grej nu med vedboden och förlänga taket bakåt och göra en enkel stolplada som delar bärande vägg med carporten till traktorn i bägges bakkant... Måste skissa litet på det...

Fördel förutom att det blir enklare att bygga är att man slipper få veden dörr mot dörr med pannrummet (med tanke på brandsäkerhet), men ändå kan hämta under tak...

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
SV: Byggfundering igen, mura bärande vägg med betongsten?
« Svar #5 skrivet: 31 okt-17 kl 09:58 »
Kanske du ska fundera på att bygga smedjan en liten bit ifrån carport å boningshus (om du har möjlighet) det är ju inte för inte smedjorna oftast byggdes utanför byarna och dom hade ofta fint virke eftersom dom brann ner med jämna mellanrum 😕

Postat med Alternativ.nu´s app

Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Byggfundering igen, mura bärande vägg med betongsten?
« Svar #6 skrivet: 31 okt-17 kl 10:16 »
Min gamla är helt i metall, men den kan jag tyvärr inte ta med (huset ägs av en annan person)...
Är ca en mil mellan mitt hus och platsen där den står dock så har länge önskat ha den såpass nära att man bara kan gå ut till den på morgonen.

Inget trä inomhus i smedjan är en tumregel jag inte tänker kompromissa på, kör rätt mycket med vinkelslipar, svetsarbeten, mm därinne.
Därav funderingen om man kunde göra den i sten.

Skulle det gå med gips och plåt i taket tro, eller är det otillräckligt?

Tror inte själva den aktiva delen behöver vara så stor egentligen, men det som tar upp plats är när man arbetar med väldigt långa råämnen man skall böja och forma, vilket jag ganska ofta gör (arbetar mycket med rekonstruktion av gamla byggnadsdelar och liknande därinne).

Min tanke med att ha det nära var att kunna hushålla med värmen från pannrummet, men den gamla som jag tror varit i timmer låg en bra bit bort tillsammans med bakstugan.  :)

Har tillgång till en ännu äldre smedja av trä hos en släkting, men den vågar jag inte använda med tanke på brandrisken...






« Senast ändrad: 31 okt-17 kl 10:23 av The Pink Sheep »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Byggfundering igen, mura bärande vägg med betongsten?
« Svar #7 skrivet: 31 okt-17 kl 11:34 »
Är inte helt klar med måtten ännu, men ca 5(eller 6)x9 meter blir nog den murade delen. (om det blir fem eller sex meter på bredden styrs av bärkraften av planken jag kan få ut, jag har inte haft tillfälle att titta närmare på detta ännu, hur mycket man kan göra fribärande på stolpdelen enkelt, men av erfarenhet så brukar det bli ca 5-6 meter innan man börjar behöva staga och regla ut.).

Edit, höjd vet jag ännu inte, men det behöver vara minst 2,9 meter till tak i smedjan och verkstadsdelen, pannrummet kan vara lägre.

Stolpdelen blir kanske 5-6 meter hög upp till nock/framkant på på lutande tak tippar jag på.
Skulle vilja få det homogent med taket till smedjan, men dettta bör man nog kunna justera med takvinkeln tror jag så att den stämmer mot det som troligen blir snedtak i den kalla delen. Blir det trångt i vedboden borde man kunna förlänga taket bakåt på den kalla delen tror jag...

Vill du ha bredare så lägg en järnbalk mitt i taket, så kan du ha ett vagn med ett block i den, för att lyfta saker.
Eller stötta upp balken mitt i med ett grovt järnrör, som du kan trä en kortare järnrörsbit över och fästa en arm i den, som kan du snurra runt stolpen för att lyfta saker.

Om du ska ha plåt i taket, så bör du ha gips mellan plåt och trä, annars tar träet eld ändå, när plåten blir tillräckligt varm.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Byggfundering igen, mura bärande vägg med betongsten?
« Svar #8 skrivet: 31 okt-17 kl 12:15 »
Det har du rätt i, en minitravers vore faktiskt inte fel nu när ni säger det...
Skall höra på skroten om de har någon balkbit...
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 2 användare
xaelanar, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser