Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon som har erfarenhet av pneumatisk styrning?  (läst 778 gånger)

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
Någon som har erfarenhet av pneumatisk styrning?
« skrivet: 28 okt-17 kl 10:50 »
 Är i gång med att lägga upp en ny serie. Behöver sänka tidsåtgången i tillverkningen.
Har byggt upp tre enheter som jobbar med dubbelverkande pneumatiska kolvar.
Nu kommer det stadiet då dessa tre enheter ska sammarbeta. Behöver gränslägen och 2-5 ventiler. Har en del men mer behövs.
Och framför allt någon som jag kan bolla problematiken med. Önskvärt är att få ren pneumatisk styrning. Ingen el.
Har du/ni kunskap, erfarenhet, kontakter i detta?
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Någon som har erfarenhet av pneumatisk styrning?
« Svar #1 skrivet: 28 okt-17 kl 12:19 »
Hoppas det kommer vettig information och inte blir en tråd om något annat eller hur fel det är.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Någon som har erfarenhet av pneumatisk styrning?
« Svar #2 skrivet: 28 okt-17 kl 14:10 »
Det känns som en typisk styr- och reglertekniklabbuppgift från 70-talet - sånt som det fortfarande stod om i böckerna när jag gick i gymnasiet 10 år senare men redan då ansågs inaktuellt.
Säkert fullt genomförbart men jag tror det är svårt att hitta någon som har fått rutin på att göra sådana pneumatikbyggen i modern tid. Det finns nog många som egentligen har kunskaperna i bakhuvudet men kan behöva en viss avrostning.
Litegrann gammal pneumatikmateriel - inställbara strypningar, ventiler mm kan nog finnas liggande i mina uthus - sånt som drogs hem från skrotfirmor i början av 90-talet.

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Någon som har erfarenhet av pneumatisk styrning?
« Svar #3 skrivet: 28 okt-17 kl 14:42 »
 Om du skulle finna något typ gränsläges givare el styrventiler (2-5) får du gärna ta bild o mejla. Ersätter om du vill sälja.
Delar jag har nu är från skroten men många av dem bär på sladd. Något vi inte hade under min skoltid.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

438 gäster, 2 användare
xaelanar, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser