Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Test för nytt byggande!?  (läst 64276 gånger)

Sjaunja

  • Inlägg: 5546
    • -
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #20 skrivet: 24 okt-17 kl 16:15 »
Du efterfrågade i somras hjälp med att förstå vad i dina inlägg som väcker irritation hos andra. Här är ett alternativ på hur ditt inlägg kunde formuleras bättre: Jätteintressant x-lab! Jag vill gärna få lära mig bygga billigare än jag gjort hittills. Har du tid och lust att berätta mer detaljer så vore det bussigt.

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #21 skrivet: 24 okt-17 kl 17:06 »
Nu förstår jag inte varför du blir så upprörd?

Om man inte redovisar en kalkyl så kan man självklart lägga fram vilken siffra som helst. Vad vinner man på det? Vill man bevisa tex hur en avtalsenlig månadslön inklusive arbetsgivarafgifter kan bli 6 000 kr så är väl det minsta som krävs att man redovisar fakta. Vad är oförskämt med att be om underlag för de påstådda siffrorna??

Nu kan vi ju vara lugna, för hade detta visat sig fungera i praktiken, så hade ju TS varit stenrik idag då alla skriker efter nyproducerade bostäder till lägsta möjliga produktionskostnad.

Som sagt jag tänker inte försvara min ståndpunkt, dessutom har jag skickat dig ett privat mess. Men jag täker inte försvara mig igent i mot dig som lever som en följare och inte som en initiativtagare . sen finns det ett tale sätt som jag gillar...Genom sig känner man andra

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #22 skrivet: 24 okt-17 kl 18:17 »
Tycker också det är lite tråkigt att det ofta blir just en lite tråkig ton. Håller med Sjaunja helt. Ett trevligare bemötande gör att TS vill berätta istället för att känna sig avsnäst.

Det är ju också synd om vi aldrig får veta mer. Kanske det finns bra idéer vi då missar. Eller sämre idéer TS inte får råd om.

Jag vill iallafall höra mer. Håll höjd!



Postat med Alternativ.nu´s app


Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #23 skrivet: 24 okt-17 kl 18:45 »
Jag är mycket mycket nyfiken på hur ett företag i Sverige ska kunna anställa en person för totalkostnaden 6 000 kr i månaden för en avtalsenlig heltid, inklusive semesterersättning och arbetsgivaravgifter osv? Inte ens de som får lönesubventioner för nyanlända eller funktionsnedsatta har så enormt låga kostnader. Det är siffran 6 000 kr i månaden som gör att jag känner lukten av den gravade hunden...

Jag har INTE sagt att det inte skulle kunna vara så att en avtalsenlig lönekostnad för en heltidare skulle kunna vara 6 000 kr i månaden inklusive alla kostnader, men innan vi har sett bevisen så talar ju precis allting emot påståendet.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #24 skrivet: 24 okt-17 kl 18:47 »
Till sammanhanget hör att företagaren betalar i Sverige ungefär 56 % utöver månadslönen totalt för den anställde. Hur många kronor av totalkostnaden 6 000kr får den stackars anställde då ut före skatt? Eller efter skatt?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #25 skrivet: 24 okt-17 kl 19:26 »
Jag har nu givit Thomas endel svar på dom frågor bla han/ni ställer. Ok jag skiter i min (sekretess och annat som jag inte kan hålla för mig själv längre (mkt för att jag startade den tråd och har mer och mer insett att jag behöver ge lite mer. http://ribons.se/Minide.htm Här är min idee, arbetskraften är inte med i kalkylen då jag tittar på ytligare vägar att gå med Långtidsarbetslösa och nysvenskar (vilket hela min idee bygger på)

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #26 skrivet: 24 okt-17 kl 19:49 »
Du efterfrågade i somras hjälp med att förstå vad i dina inlägg som väcker irritation hos andra. Här är ett alternativ på hur ditt inlägg kunde formuleras bättre: Jätteintressant x-lab! Jag vill gärna få lära mig bygga billigare än jag gjort hittills. Har du tid och lust att berätta mer detaljer så vore det bussigt.

Förstår vinklingen, men tyvärr har jag gjort på liknande sätt och fick då som du  antyder en del svar. Tyvärr var dom svaren betydligt mer invecklade och dyrare än mitt förslag. Det jag är ute efter är någon som har lite av min erfarenhet fast med ett annoluna tänkande som är iririktad på enkelhet och med så få material som möjligt. men tack för ditt förtydligande

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #27 skrivet: 24 okt-17 kl 20:18 »
Jag är mycket mycket nyfiken på hur ett företag i Sverige ska kunna anställa en person för totalkostnaden 6 000 kr i månaden för en avtalsenlig heltid, inklusive semesterersättning och arbetsgivaravgifter osv? Inte ens de som får lönesubventioner för nyanlända eller funktionsnedsatta har så enormt låga kostnader. Det är siffran 6 000 kr i månaden som gör att jag känner lukten av den gravade hunden...

Jag har INTE sagt att det inte skulle kunna vara så att en avtalsenlig lönekostnad för en heltidare skulle kunna vara 6 000 kr i månaden inklusive alla kostnader, men innan vi har sett bevisen så talar ju precis allting emot påståendet.

Håller med till en viss mån, men detta är dom uppgifter jag har fått genom AF och facket så

Skröpeltorparn

  • Inlägg: 92
    • Uppland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #28 skrivet: 24 okt-17 kl 21:53 »
Hej
En snabb titt på sidan du länkade till ger mig några frågor. Jag antar att du tänkt dig en större fastighet med ett antal lägenheter i.
Klarar du kraven på brand och ljudisolering mellan lägenheterna i sidled och uppåt nedåt?
Har du gjort en beräkning på ventilationen?
Jag förstår inte dina virkeskostnader, Jag har betalat ca 2000 kr st för takstolar med 7 m spännvidd utan last på underramen. Du verkr ha en helt annan kostnadsbild för dina.
Hur sitter allt ihop? Spik och skruv är långt ifrån gratis.
Var är grunden och dess kostnader?
Vad skall du ha för takbeklädnad ? Jag ser ingen sådan kostnad.

Vill inte vara negativ men det ser väldigt mycket ut som en glädjekalkyl, jag byggde själv ett stall häromåret, det landade närmare 10 000 SEK/kvm innan det stod på plats, inget kök, ingen toalett allt arbete utom elektrikern och grävning gratis.

Lycka till !!

Sjaunja

  • Inlägg: 5546
    • -
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #29 skrivet: 24 okt-17 kl 21:57 »
Förstår vinklingen, men tyvärr har jag gjort på liknande sätt och fick då som du  antyder en del svar. Tyvärr var dom svaren betydligt mer invecklade och dyrare än mitt förslag. Det jag är ute efter är någon som har lite av min erfarenhet fast med ett annoluna tänkande som är iririktad på enkelhet och med så få material som möjligt. men tack för ditt förtydligande

Oj jag glömde infoga citat från thomas, det jag skrev var ett svar på hans inlägg och inte riktat till dej.

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #30 skrivet: 24 okt-17 kl 22:12 »
Hej
En snabb titt på sidan du länkade till ger mig några frågor. Jag antar att du tänkt dig en större fastighet med ett antal lägenheter i.
Klarar du kraven på brand och ljudisolering mellan lägenheterna i sidled och uppåt nedåt?
Har du gjort en beräkning på ventilationen?
Jag förstår inte dina virkeskostnader, Jag har betalat ca 2000 kr st för takstolar med 7 m spännvidd utan last på underramen. Du verkr ha en helt annan kostnadsbild för dina.
Hur sitter allt ihop? Spik och skruv är långt ifrån gratis.
Var är grunden och dess kostnader?
Vad skall du ha för takbeklädnad ? Jag ser ingen sådan kostnad.

Vill inte vara negativ men det ser väldigt mycket ut som en glädjekalkyl, jag byggde själv ett stall häromåret, det landade närmare 10 000 SEK/kvm innan det stod på plats, inget kök, ingen toalett allt arbete utom elektrikern och grävning gratis.

Lycka till !!

Takbeklädnaden är papp som målas. Elart köper jag från Leroy-merlin till ca 1/10 av kostnaden här i sverige lika så elskåpen, köket är ikea fult utrustat, takstolarna är av (vet inte vad den modellen kallas för) men dom ser ut som en kil med lutningen på 14 G, spik (tittar på kamspik) 2 alt, det ena är att få det på köpet när man handlar andra produkter eller pratar direkt med tillverkaren (kan få ner kostnaden betydligt, ventilationen blir självdrag utom i bad/dusch där det blir en Frekvens styrd, ljud klara jag med hjälp av TS och lite grövre virke, brand är inte aktuellt då fast inte är i fler plan än 2. Virket är dyrare för att du inte köper där det är biligast (direkt från sågen). Grunden är plintar (en plint /M) gjuts på plats, betong/cementen köps från Leroy.  grunden kommer från mitt arbete/sysselsättning inom byggsektorn i 30 År inom olika yrken (vvs,El,rivning) och har sätt så mkt underligheter att det kan inte stämma med alla regler och olika met. vist finns det luckor i min kalkyl, men jag har tagit i så jag skäms i visa avseenden i kalkylen så det borde räcka. Om man tittar på alla andra byggen runt om i landet finns det ingen som håller dom kalkylerna som dom säger, det samma gäller nog mig åxxå i slutet (hoppas inte) men jag kan gotta mig åt att jag har Boverket som lånegaranti och rabatt på min låneränta iom att jag bygger ekologiskt

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #31 skrivet: 25 okt-17 kl 10:28 »
Papptak och bara 14 graders lutning? Vilken prisklass på pappen tror du behövs i verkligheten?

Som sagt, det som låter allra mest orimligt, och som helt saknas i kalkylen, är månadslönen 6 000 kr inklusive arbetsgivaravgifter och semestertillägg. Dessutom avtalsenlig?!
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #32 skrivet: 25 okt-17 kl 11:28 »
 Ja du X-lab. Du håller nått i din hand som är stort. Humantänkt.
Upplever att det skulle kunna gå och verkligen hoppas att du orkar komma till sjösättning.
Det jag mest tänker på är det handgripliga.
Vi är så många som skulle vilja se något växa fram som är något frigjort från allt som nu råder inom byggsektorn.
Svårigheten enligt min mening ligger i de regler som gäller på arbetsmarknaden. Om du som jobbar på skola låter elever kakla ett verkligt badrum (där kund är medveten om att någon platta kan komma sitta snett, men koregt utfört gällande byggregler) skulle byggfirmor rasa för de får mindre jobb......
 I din kalkyl borde du kunna tillägga användande av återvunnet material. Ser du högen på tippen med flisbart?
Tänk på all den kunskap många skulle få av att jobba med detta. Få se något växa fram steg för steg, vara en del av det växande.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #33 skrivet: 25 okt-17 kl 16:14 »
Kollade på dina beräkningar och såg att du räknar på 63 kr/kvm för golvplank.
Det låter intressant och jag vill köpa.
Kan du berätta mer om vilken kvalité det är?
Var finns dom?
Är det med eller plus moms?

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #34 skrivet: 25 okt-17 kl 20:39 »
Ja du X-lab. Du håller nått i din hand som är stort. Humantänkt.
Upplever att det skulle kunna gå och verkligen hoppas att du orkar komma till sjösättning.
Det jag mest tänker på är det handgripliga.
Vi är så många som skulle vilja se något växa fram som är något frigjort från allt som nu råder inom byggsektorn.
Svårigheten enligt min mening ligger i de regler som gäller på arbetsmarknaden. Om du som jobbar på skola låter elever kakla ett verkligt badrum (där kund är medveten om att någon platta kan komma sitta snett, men koregt utfört gällande byggregler) skulle byggfirmor rasa för de får mindre jobb......
 I din kalkyl borde du kunna tillägga användande av återvunnet material. Ser du högen på tippen med flisbart?
Tänk på all den kunskap många skulle få av att jobba med detta. Få se något växa fram steg för steg, vara en del av det växande.
Jag upplever x-labs inlägg knappast som humantänk utan tvärtom. Man vill bygga med en dålig standard för att pressa priser med hjälp av outbildad personal och åsidosättande av de flesta regelverk.
det jag saknar i kalkylen och den materialuppräkning som länkades till är inredningsmaterial,isolering,ventilation,värmesystem,värmeåtervinning,markberedning ,brandklassning,fönster o dörrar,yttre miljö och vilka markpriser som gäller.
Sedan tillkommer diverse avgifter såsom bygglov,anslutningsavgifter till VA och el. bygglov lät bli svårt att få om man inte följer regelverk,likaså finansiering.
Men det värsta är i min mening att man tycker det är rimligt att folk skall jobba för 6000 i månaden.
just idag rapporteras att man stängt ute 52 byggjobbare från en arbetsplats för att de saknade utbildning i arbetssäkerhet. Byggplatsolyckorna är alldeles för många redan,hur blir det om man skickar ut folk som aldrig sett en hammare?

Framtidens byggen kommer knappast att bli som x-lab tror. Folk vill inte ha lägre standard,tvärtom. Och att bygga smålägenheter förstår jag inte,det är större som efterfrågas.
kul dock att man ifrågasätter dagens byggindustri,det behövs nya ideer men de lär inte kläckas här. det är ny teknik som gäller,teknik som reducerar byggarbetstiden,det är nämligen den som kostar,inte några plankor hit eller dit.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #35 skrivet: 25 okt-17 kl 21:00 »
Men det värsta är i min mening att man tycker det är rimligt att folk skall jobba för 6000 i månaden.

Jag håller fullständigt med om detta. Men ännu värre är att det bara blir 3 850:-  kvar i månaden åt den anställde, då arbetsgivaravgifterna och semestern är borträknad, eller hur? I de 6 000 skulle ju detta ingå fick vi ju veta.

3 850:- FÖRE skatt... Skönt att vi känner oss förvissade om att detta dagdrömmeri aldrig kommer att fullföljas i vitt format.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #36 skrivet: 25 okt-17 kl 21:05 »
Jag håller fullständigt med om detta. Men ännu värre är att det bara blir 3 850:-  kvar i månaden åt den anställde, då arbetsgivaravgifterna och semestern är borträknad, eller hur? I de 6 000 skulle ju detta ingå fick vi ju veta.

3 850:- FÖRE skatt... Skönt att vi känner oss förvissade om att detta dagdrömmeri aldrig kommer att fullföljas i vitt format.

Är du säker på det?
Han har ju fått uppgifterna via AF och facket.

Håller med till en viss mån, men detta är dom uppgifter jag har fått genom AF och facket så


Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #37 skrivet: 25 okt-17 kl 21:19 »
Nej, säker kan man inte bli på de få ledtrådar som vi hittills har fått. En sak är säker, det är inte byggnads fack. Deras lägstalöner är ju sisådär 4-5 ggr högre i månaden, EFTER att arbetsavgivaravgifterna är betalda.

Att ha andra än utbildade byggnadsarbetare till uppdraget ger, som vi läst, garanterat ökade antal arbetsplatsolyckor, större risker för kvalitetsmissar osv osv.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #38 skrivet: 25 okt-17 kl 21:22 »
Är du säker på det?
Han har ju fått uppgifterna via AF och facket.

det finns ju diverse åtgärder för långtidsarbetslösa och nyanlända där myndigheter går in och betalar större delen av lönen under en period - så det kan säkert stämma att en sådan person kostar företaget 6000 i månaden, men personen får mer än så i lön

men jag är ganska säker på att man inte enbart kan ha sådana personer anställda, utan att det krävs att man har "riktiga" anställda också som fungerar som handledare och stöd och att det inte är under en hur lång period som helst som man kan ha samma personer i åtgärd innan man förväntas anställa dem på riktigt och betala hela lönen - och frågan är (som malarmaster var inne på) hur mycket utbildning måste de ha innan de kan jobba på en byggarbetsplats

jag är dessutom ganska säker på att det kommer att behövas både elektriker med rätt behörigheter och personer med våtrumscertifikat (och säkert fler personer med behörigheter för att få byggnaden godkänd) och då springer kostnaden iväg till mycket mer än 6000 kr i månaden för de rollerna

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #39 skrivet: 27 okt-17 kl 15:11 »
Papptak och bara 14 graders lutning? Vilken prisklass på pappen tror du behövs i verkligheten?

Som sagt, det som låter allra mest orimligt, och som helt saknas i kalkylen, är månadslönen 6 000 kr inklusive arbetsgivaravgifter och semestertillägg. Dessutom avtalsenlig?!

Ok det har förändrats lite under tiden jag kollat annat,
https://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetsgivare/Anstall-med-stod/Rakna-ut-ersattning.html#stod=3 Denna länk går till  Af och är en berkning på hur /vad man skall bet. delta är exkl Arbetsgivaravgift . Men som jag talade om för dig så kollar jag en del andra vinklingar och möjligheter. och dom är jag inte klar med, så när jag är klar så kommer jag att visa dom för den som jag kommer att samarbeta med.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 1 användare
Efwa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser