Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sälja egna ägg och grönsaker!?  (läst 4743 gånger)

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
Sälja egna ägg och grönsaker!?
« skrivet: 04 okt-17 kl 12:50 »
Kan jag sälja ägg och grönsaker på min egen gård? Var går gränsen för tillstånd - 2000 kg? När behöver jag tillstånd? F-skatt? Registrera verksamheten? Är det ok att sälja mindre mängder eller är det olagligt? Alltså färska livsmedel, ägg, tomater, potatis, dill etx. Måste jag ha godkända lokaler? Särskilt handhavande, hygien osv eller får jag ta direkt från land så att säj till bord och sälja?

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
SV: Sälja egna ägg och grönsaker!?
« Svar #1 skrivet: 05 okt-17 kl 11:07 »
Kan jag sälja ägg och grönsaker på min egen gård? Var går gränsen för tillstånd - 2000 kg? När behöver jag tillstånd? F-skatt? Registrera verksamheten? Är det ok att sälja mindre mängder eller är det olagligt? Alltså färska livsmedel, ägg, tomater, potatis, dill etx. Måste jag ha godkända lokaler? Särskilt handhavande, hygien osv eller får jag ta direkt från land så att säj till bord och sälja?


Det finns dom som kan svara bättre men ett led på vägen är att du får sälja eller ta emot ersättning för tex ägg från familj och grannar utan att det är olagligt, men om du vill ha den verksamheten i din firma för att kunna få tillbaka momsen på utgifterna måste omsättningen vara större. Du ska kunna bevisa att du har en plan för en lönsam verksamhet, alltså en idébeskrivning över hur marknadsföring och försäljning går till, uppskattade intäkter och utgifter.

Sen är det mesta en tolkningsfråga och beror på vilken handläggare du får på Skatteverket. Min tyckte att 100 hönor var ett minimum och ville se ett avtal med tex den lokala matvarubutiken trots fint hönshus på gården så allt runt hönsen hos mig är helt privat. Däremot var det en självklarhet att jag har mina vallar för odling med i verksamheten.

Ibland är Skatteverket bra och rätt person kan ge dig stöd och hjälp, men det kan vara bra att fråga runt lite som du gör inför första samtalet så att det inte går åt fel håll....


Postat med Alternativ.nu´s app

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
SV: Sälja egna ägg och grönsaker!?
« Svar #2 skrivet: 05 okt-17 kl 11:13 »
Det finns dom som kan svara bättre men ett led på vägen är att du får sälja eller ta emot ersättning för tex ägg från familj och grannar utan att det är olagligt, men om du vill ha den verksamheten i din firma för att kunna få tillbaka momsen på utgifterna måste omsättningen vara större. Du ska kunna bevisa att du har en plan för en lönsam verksamhet, alltså en idébeskrivning över hur marknadsföring och försäljning går till, uppskattade intäkter och utgifter.

Sen är det mesta en tolkningsfråga och beror på vilken handläggare du får på Skatteverket. Min tyckte att 100 hönor var ett minimum och ville se ett avtal med tex den lokala matvarubutiken trots fint hönshus på gården så allt runt hönsen hos mig är helt privat. Däremot var det en självklarhet att jag har mina vallar för odling med i verksamheten.

Ibland är Skatteverket bra och rätt person kan ge dig stöd och hjälp, men det kan vara bra att fråga runt lite som du gör inför första samtalet så att det inte går åt fel håll....


Postat med Alternativ.nu´s app


Ska tillägga att vi köpte en fastighet kodad som lantbruksegendom och då var vi tvungna att registrera firma vare sig vi ville eller inte. Och det är väl bra, men det var mååååååånga timmar och missförstånd och sen strul när f-beviset registrerades på fel verksamhetsår. Kafka-liknande i mångt och mycket. Ta hjälp, eller avsätt tid, är mitt råd [emoji854]


Postat med Alternativ.nu´s app

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Sälja egna ägg och grönsaker!?
« Svar #3 skrivet: 05 okt-17 kl 11:33 »
Skratteverket ä den lätta biten.

Livsmedelslagstiftningwn och vad Jordbruksverket säger är det besvärliga.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

andtol

  • Gäst
SV: Sälja egna ägg och grönsaker!?
« Svar #4 skrivet: 05 okt-17 kl 11:47 »
https://www.google.se/search?q=reko+ring

är en början att leta info för att sälja varor direkt till kund. Det finns många sätt men också många som gör det.



sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Sälja egna ägg och grönsaker!?
« Svar #7 skrivet: 05 okt-17 kl 20:34 »
För att sälja ägg, oavsett hur lite,  måste man vara registrerad i Fjäderfäregistret och ha ett produktplatsnummer.
Att sälja  lite grönsaker m.m. obehandlade direkt från jorden tror jag inte kräver något tillstånd. Däremot om man gör något av dem, det är en helt annan sak.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Sälja egna ägg och grönsaker!?
« Svar #8 skrivet: 05 okt-17 kl 22:06 »
För att sälja ägg, oavsett hur lite,  måste man vara registrerad i Fjäderfäregistret och ha ett produktplatsnummer.
Att sälja  lite grönsaker m.m. obehandlade direkt från jorden tror jag inte kräver något tillstånd. Däremot om man gör något av dem, det är en helt annan sak.
Är det några problem/svåra krav som ställs  för att få registrera?

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Sälja egna ägg och grönsaker!?
« Svar #9 skrivet: 05 okt-17 kl 22:32 »
Nej det är inte alls krångligt, bara att registrera sig, inga krav alls egentligen.

Det kan dock förekomma senare krav på din djurhållning om det blir kontroll.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Sälja egna ägg och grönsaker!?
« Svar #10 skrivet: 05 okt-17 kl 22:42 »
Inte ute efter tt driva som företag egentligen utan bara sälja lite som jag ändå inte behöver och få in några extra slantar.....några stackars stadsbor som kan få lite obesprutad kasse med sig hem till middagen då och då....typ! Fast för mkt krångel har jag ingen lust med men vill någon ha och kommer förbi så kunde jag lätt slänga ihop en påse med ditt och datt...sallad, gurka, tomater, morötter och äpplen..... osv direkt från odlingen och kunde väl få en 50 lapp.....det får du 1 kg ekologiska äpplen för på Coop

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Sälja egna ägg och grönsaker!?
« Svar #11 skrivet: 06 okt-17 kl 01:53 »
Inte ute efter tt driva som företag egentligen utan bara sälja lite som jag ändå inte behöver och få in några extra slantar.....några stackars stadsbor som kan få lite obesprutad kasse med sig hem till middagen då och då....typ! Fast för mkt krångel har jag ingen lust med men vill någon ha och kommer förbi så kunde jag lätt slänga ihop en påse med ditt och datt...sallad, gurka, tomater, morötter och äpplen..... osv direkt från odlingen och kunde väl få en 50 lapp.....det får du 1 kg ekologiska äpplen för på Coop

Grönsakerna är inga större problem med, men äggen men äggen kan innebära mycket tankemöda.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Sälja egna ägg och grönsaker!?
« Svar #12 skrivet: 08 okt-17 kl 19:58 »
Antagligen.....enklast att äta upp dom själv.... gör mer pannkakor.....brukar göra ett lass och rulla in med hemlagad äppelmos.....jättesmarrigt att ha i kylen när man blir lite sugen.... :)

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
SV: Sälja egna ägg och grönsaker!?
« Svar #13 skrivet: 11 okt-17 kl 21:42 »
Det behöver inte vara dumt att ha ett litet företag registrerat. Om inte annat så lär du dig förhoppningsvis något klokt om du tar reda på vad det är för regler som gäller. Ibland finns det ju ett syfte bakom krångligheterna [emoji847]


Skickat från min iPad med Alternativ.nu


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

725 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser