Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behandla timmervägg inomhus  (läst 23680 gånger)

Träskruven

  • Inlägg: 5
    • Närke
Behandla timmervägg inomhus
« skrivet: 17 sep-17 kl 22:29 »
Efter ha slipat timmerstommen inomhus så känner jag att jag skulle vilja eventuellt behandla den. Först tänkte jag linolja, testade lite, vackert blev det men det blev lite för mörkt tror jag.
Testade även någon uv beständig produkt. Men blev inte jätte nöjd med resultatet.

Hur mycket försämrar man en timmerstommes hygroskopiska möjlighet att ta upp och släppa.ifrån sig fukt iom inoljning och dylikt?

Någon som har lite erfarenheter eller tips och funderingar att dela med sig :)


Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Behandla timmervägg inomhus
« Svar #1 skrivet: 17 sep-17 kl 23:05 »
Först och främst så måste jag säga att det är väldigt vackert när man plockar fram träet på det sättet.
Men det kan dock innebära att du får ett rejält kallt rum när du inte har någon drevning att tala om på insidan.
Vilket innebär att du måste om det är ytterväggar dreva och antagligen ha dit vindpapp på utsidan.

Du kan blanda en äggoljetempera som du har i ljusa pigment i.
Det finns några bra butiker runt i landet googla på pigment och äggoljetempera.
Äggoljetempera blir diffusionsöppen trots att det är en oljefärg då det är mer ingredienser än bara olja i den.

Förresten något som kan bli riktigt snyggt eller som jag anser vara riktigt snyggt är att riva lumppapp och tapetsera med detta och sedan måla med äggoljetempera.
Då kan du först dreva alla springor.
Om du letar en skvätt för några år sedan i tavlan vägar till självhushållning i vita huset tråden så finns det några bilder på köket.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Behandla timmervägg inomhus
« Svar #2 skrivet: 18 sep-17 kl 03:33 »
Och timmerväggarna var nödvändiga att slipa, eftersom man historiskt sett aldrig har haft bara timmerväggar

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Behandla timmervägg inomhus
« Svar #3 skrivet: 18 sep-17 kl 11:10 »
Tycker absolut du skall ha lerklining mellan stockarna. Inte bara mot drag. Estetiskt lyfter den gråa leran fram stockarna form. Det hindrar även en massa spindlar, malar och andra smådjur att få så mycket plats att gömma sig på. Dessutom binder det mossan eller vad som används till drevning.

Mitt tips på förfaringssätt.

Se över befintlig drevning. Fyll på ta bort det som sticker ut för mycket.

Använd maskeringstejp som får gå in ca 5mm vid varje fog. Uppe och ner. Den kanten är där lerkliningen slutar.


Blanda en hink med lösare lerklining med fint bös. T.ex. lin. Och en med lite tjockare.

Den lösare används längst in först, den skall suga fast i underlaget. Sen den tjockare för att fylla ut större utrymmen. Sist den finare så yttersta lagret blir någorlunda jämt utan små halmstrån som sticker ut.    Om man nu inte gillar det ;)

Leran kan överlappa tejpen något. Sist drar man bort den och drar försiktigt fast den leran som lyfts upp.


Anledningen till maskeringstejpen är att kladd syns väl på utsidan och är svär att få bort. Samt att det är lättare att få snygga linjer.



Postat med Alternativ.nu´s app


Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Behandla timmervägg inomhus
« Svar #4 skrivet: 18 sep-17 kl 11:47 »
Det här gjorde jag nog för 15 år sen. Så det är kanske inte perfekt. Men visar ungefär resultatet....

Postat med Alternativ.nu´s app


Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Behandla timmervägg inomhus
« Svar #5 skrivet: 18 sep-17 kl 14:22 »
Det här gjorde jag nog för 15 år sen. Så det är kanske inte perfekt. Men visar ungefär resultatet....

Postat med Alternativ.nu´s app


Där har du en helt klart klok lösning på problemet.
Och snyggt blir det oxå.


Och timmerväggarna var nödvändiga att slipa, eftersom man historiskt sett aldrig har haft bara timmerväggar


Nu var du helt onödigt negativ, det stämmer dock att man rent historiskt ytterst sällan lät stockarna ligga i dagern.
Men nu för tiden kan man det och ibland vill man ha det och då bör man förhålla sig till det och finna en lösning som fungerar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Behandla timmervägg inomhus
« Svar #6 skrivet: 18 sep-17 kl 18:04 »
Jag tycker det är jättefult att ha timmerstockar synliga i gamla inredda hus som uppenbarligen skall ha panel eller tapet. Det fulaste är ju när folk väljer att ha timmer som nån slags "fondvägg" eller vad det kallas. Dvs tapet på 3 sidor och timmer synligt på den fjärde. Jag tycker det är synd att folk är så lite intresserade av byggnadsvård.

Och sen finns ju det en del folk som målar stockarna vita inne i ett bostadshus. Då ser det ut som ett hönshus eller ladugård. Fast vissa människor är så unga så de har aldrig varit in i ett hönshus där man kalkat väggarna.De är liksom helt historielösa.

Sen finns det ju en del stugor där stockarna alltid varit utan panel och tapet, som i min fäbodstuga. Där har folk skrivit sina namn på väggarna.
Men min granne på fäboden är både historielös och handlingsförlamad. Han har en likadan fäbodstuga som min, där förre ägaren satt mineralull och panel på insidan, och han river inte bort det fastän han har chansen att få en "modern" vägg utan panel/tapet som vissa andra tycker är så snyggt.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Behandla timmervägg inomhus
« Svar #7 skrivet: 18 sep-17 kl 22:37 »
Synliga timmerväggar inomhus var vanligt på många håll ända tills de billiga maskintryckta papperstapeterna kom i slutet på 1800-talet så det behöver inte alltid vara fel att ta fram timret.
Det brukar synas på timret om det var tänkt att vara synligt eller inte. Var det tänkt att vara synligt ser man avtryck efter möbler och efter folk som har suttit på bänkarna eller sovit i sängarna och gnidit sig mot timret. I sådana fall bruker timret vara bilat så slätt att det inte finns något behov av att slipa det.
Är bilningen ojämn och stickig och kräver slipning då har den inte varit tänkt att synas.

Jag kommer också att tänka på fähus och hönshus då jag ser moderniserade hus med vitmålat synligt timmer eller vitmålade ohyvlade bräder som egentligen inte var tänkta att synas.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Träskruven

  • Inlägg: 5
    • Närke
SV: Behandla timmervägg inomhus
« Svar #8 skrivet: 18 sep-17 kl 22:47 »
Först och främst så måste jag säga att det är väldigt vackert när man plockar fram träet på det sättet.
Men det kan dock innebära att du får ett rejält kallt rum när du inte har någon drevning att tala om på insidan.
Vilket innebär att du måste om det är ytterväggar dreva och antagligen ha dit vindpapp på utsidan.

Du kan blanda en äggoljetempera som du har i ljusa pigment i.
Det finns några bra butiker runt i landet googla på pigment och äggoljetempera.
Äggoljetempera blir diffusionsöppen trots att det är en oljefärg då det är mer ingredienser än bara olja i den.


Huset är ett fritidshus, och med tanke på att innan jag påbörjade renoveringen av vardagsrummet så blåste det in enormt mycket kalluft om vintern. Kunde ha öl vid golvsockeln och den höll några plusgrader  ;D
Helst skulle jag vilja ha en ljus olja helt enkelt. Ingen färgpigment i, utan endast bevara trädets naturliga färg så att säga.



Tycker absolut du skall ha lerklining mellan stockarna. Inte bara mot drag. Estetiskt lyfter den gråa leran fram stockarna form. Det hindrar även en massa spindlar, malar och andra smådjur att få så mycket plats att gömma sig på. Dessutom binder det mossan eller vad som används till drevning.

Mitt tips på förfaringssätt.

Se över befintlig drevning. Fyll på ta bort det som sticker ut för mycket.

Använd maskeringstejp som får gå in ca 5mm vid varje fog. Uppe och ner. Den kanten är där lerkliningen slutar.


Blanda en hink med lösare lerklining med fint bös. T.ex. lin. Och en med lite tjockare.

Den lösare används längst in först, den skall suga fast i underlaget. Sen den tjockare för att fylla ut större utrymmen. Sist den finare så yttersta lagret blir någorlunda jämt utan små halmstrån som sticker ut.    Om man nu inte gillar det ;)

Leran kan överlappa tejpen något. Sist drar man bort den och drar försiktigt fast den leran som lyfts upp.


Anledningen till maskeringstejpen är att kladd syns väl på utsidan och är svär att få bort. Samt att det är lättare att få snygga linjer.



Postat med Alternativ.nu´s app


Grymt! jag har funderat på fixa en shysst lerklining just av de anledningar du räknat upp :) Vilken sorts lera skall man använda?

Har du oljat in ditt timmer? Tycker det ser så ut.

Träskruven

  • Inlägg: 5
    • Närke
SV: Behandla timmervägg inomhus
« Svar #9 skrivet: 18 sep-17 kl 22:50 »
Och timmerväggarna var nödvändiga att slipa, eftersom man historiskt sett aldrig har haft bara timmerväggar

Kul att du vet hur mitt hus såg ut från början! Du får gärna berätta mer vad som fanns där då jag gillar historia ;)


Jag tycker det är jättefult att ha timmerstockar synliga i gamla inredda hus som uppenbarligen skall ha panel eller tapet. Det fulaste är ju när folk väljer att ha timmer som nån slags "fondvägg" eller vad det kallas. Dvs tapet på 3 sidor och timmer synligt på den fjärde. Jag tycker det är synd att folk är så lite intresserade av byggnadsvård.

Och sen finns ju det en del folk som målar stockarna vita inne i ett bostadshus. Då ser det ut som ett hönshus eller ladugård. Fast vissa människor är så unga så de har aldrig varit in i ett hönshus där man kalkat väggarna.De är liksom helt historielösa.

Sen finns det ju en del stugor där stockarna alltid varit utan panel och tapet, som i min fäbodstuga. Där har folk skrivit sina namn på väggarna.
Men min granne på fäboden är både historielös och handlingsförlamad. Han har en likadan fäbodstuga som min, där förre ägaren satt mineralull och panel på insidan, och han river inte bort det fastän han har chansen att få en "modern" vägg utan panel/tapet som vissa andra tycker är så snyggt.

Ditt inlägg känns lite som ett påhopp mot mig. Men jag tar det inte personligt eftersom jag är ny här och du inte känner mig. Byggnadsvård för mig är just det, Vård Av Byggnad. Vård skall ges med förståelse om hur huset är byggt och fungerar. Om huset mår bra av att blanda moderna material med gamla, då är det okej. Bara för att man inte vill ha ett hus exakt som det såg ut när det byggdes betyder inte att man ej är intresserad av byggnadsvård.

En gång i tiden var det fult med synliga timmerväggar. Således lerklinade man min timmerstuga när den byggdes (som togs bort och ersattes med tretex) Inget av detta är något som faller mig i smaken. Att måla direkt på en timmerstomme inomhus ser jag som en hädelse  >:D

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Behandla timmervägg inomhus
« Svar #10 skrivet: 19 sep-17 kl 19:30 »
Jag tycker det är jättefult att ha timmerstockar synliga i gamla inredda hus som uppenbarligen skall ha panel eller tapet. Det fulaste är ju när folk väljer att ha timmer som nån slags "fondvägg" eller vad det kallas. Dvs tapet på 3 sidor och timmer synligt på den fjärde. Jag tycker det är synd att folk är så lite intresserade av byggnadsvård.

Och sen finns ju det en del folk som målar stockarna vita inne i ett bostadshus. Då ser det ut som ett hönshus eller ladugård. Fast vissa människor är så unga så de har aldrig varit in i ett hönshus där man kalkat väggarna.De är liksom helt historielösa.

Sen finns det ju en del stugor där stockarna alltid varit utan panel och tapet, som i min fäbodstuga. Där har folk skrivit sina namn på väggarna.
Men min granne på fäboden är både historielös och handlingsförlamad. Han har en likadan fäbodstuga som min, där förre ägaren satt mineralull och panel på insidan, och han river inte bort det fastän han har chansen att få en "modern" vägg utan panel/tapet som vissa andra tycker är så snyggt.
Olivia, du har förstås varken el, kylskåp eller tvättmaskin i ditt museum? Färdas du med häst och vagn också?
Sängen består av en halmstoppad jutesäck och på kroppen har du vadmal ?

Det är konstigt hur man kan vara emot något som på inget sätt förstör något (byggnadsvårdsmässigt). Han vill inte ta upp ett dörrhål eller få öppen planlösning.
Han vill ha synligt timmer! Skulle han sedan sälja huset till en som vill ha panel så har han inte gjort något som hindrar det.

Jag har ännu inte träffat på - någon- byggnadsvårdare som inte anpassat sej efter 2000-talet vare sig det gäller huset, byggmaterial eller verktyg.




Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Behandla timmervägg inomhus
« Svar #11 skrivet: 19 sep-17 kl 21:20 »
Det finns många byggnads vårdare som är synnerligen stränga mot vanligt folk som också gillar gamla hus fast tycker sig ha rätt att göra det enligt sin egen smak.

Jag tycker absolut man kan försöka vårda med försiktighet och förstånd. Men ens egen smak borde få vara ledande av inredningen I sitt eget hem.

TS ta inte åt dig av rena otrevligheter! Ditt hus bestämmer du över. Och du kom ju hit för att fråga. Då förtjänar man respekt.



Postat med Alternativ.nu´s app


Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Behandla timmervägg inomhus
« Svar #12 skrivet: 19 sep-17 kl 21:21 »
Huset är ett fritidshus, och med tanke på att innan jag påbörjade renoveringen av vardagsrummet så blåste det in enormt mycket kalluft om vintern. Kunde ha öl vid golvsockeln och den höll några plusgrader  ;D
Helst skulle jag vilja ha en ljus olja helt enkelt. Ingen färgpigment i, utan endast bevara trädets naturliga färg så att säga.



Grymt! jag har funderat på fixa en shysst lerklining just av de anledningar du räknat upp :) Vilken sorts lera skall man använda?

Har du oljat in ditt timmer? Tycker det ser så ut.
Inte oljat. Det mörknar lite med tiden.

Postat med Alternativ.nu´s app


olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Behandla timmervägg inomhus
« Svar #13 skrivet: 19 sep-17 kl 22:03 »
Olivia, du har förstås varken el, kylskåp eller tvättmaskin i ditt museum? Färdas du med häst och vagn också?
Sängen består av en halmstoppad jutesäck och på kroppen har du vadmal ?

Det är konstigt hur man kan vara emot något som på inget sätt förstör något (byggnadsvårdsmässigt). Han vill inte ta upp ett dörrhål eller få öppen planlösning.
Han vill ha synligt timmer! Skulle han sedan sälja huset till en som vill ha panel så har han inte gjort något som hindrar det.

Jag har ännu inte träffat på - någon- byggnadsvårdare som inte anpassat sej efter 2000-talet vare sig det gäller huset, byggmaterial eller verktyg.

Du vet tydligen inte heller vad byggnadsvård innebär. Om du flyttar till ett hus som redan har el så skadar inte det huset eftersom skadan redan är skedd. Men man skall inte dra slipmaskin över timmerstockarna som trådskaparen gjort enligt trådstarten. Det är inte byggnadsvård. Det är alltså ett litet större ingrepp att slipa timmerväggarna än att bara ha timmerväggarna synliga. Det finns olika grader i helvetet.

Ofta så blir man hånad om man vill bo i ett museum. Jag har inget problem med att bo i ett museum. Jag gjorde det hela sommaren. Det fanns ingen el där, nej. Jag drog inte in el heller.

Vad har häst och vagn och madrasser och vadmal med byggnadsvård att göra? Använder man något av det när man tar hand om hus med gamla beprövade metoder och material? Kan du inte fråga något som har med byggnadsvård att göra istället?
Lösa inventarier, som madrasser, har inget med byggnasvård att göra och är inte relevant. Det som kännetecknar just byggnadsvård är att de åtgärder man gör är reversibla, dvs de skall gå att återställa. Att ha en elektrisk spis är helt ok eftersom det går att bära ut spisen och även koppla bort elen om man vill. Att riva timmerväggar eller ta bort originalfönster i ett gammalt hus är inte byggnadsvård eftersom det inte går att göra ogjort.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14413
    • Östergötland
SV: Behandla timmervägg inomhus
« Svar #14 skrivet: 19 sep-17 kl 22:08 »
Bra att TS inte blir upprörd av Olivias hårda ord. Hon skriver ofta så, men jag tror hon är mjuk och rar innerst inne ;D

Det hus man vårdar blir oftast kvar. Vet ett hus som fick sådana hårda krav på sig så att ägaren som ville renovera tröttnade och plockade av det moderna taket och lät skiten ruttna ner.


Lerklining är en trevlig sörja att ha på väggarna. Jag bor i ett stockhus som är putsat invändigt med bruk (jättebra när det blåser) och grannen har lerklining i sitt stockhus. Mycket mjukare väggar där.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Behandla timmervägg inomhus
« Svar #15 skrivet: 19 sep-17 kl 22:43 »
Du vet tydligen inte heller vad byggnadsvård innebär. Om du flyttar till ett hus som redan har el så skadar inte det huset eftersom skadan redan är skedd. Men man skall inte dra slipmaskin över timmerstockarna som trådskaparen gjort enligt trådstarten. Det är inte byggnadsvård. Det är alltså ett litet större ingrepp att slipa timmerväggarna än att bara ha timmerväggarna synliga. Det finns olika grader i helvetet.

Ofta så blir man hånad om man vill bo i ett museum. Jag har inget problem med att bo i ett museum. Jag gjorde det hela sommaren. Det fanns ingen el där, nej. Jag drog inte in el heller.

Vad har häst och vagn och madrasser och vadmal med byggnadsvård att göra? Använder man något av det när man tar hand om hus med gamla beprövade metoder och material? Kan du inte fråga något som har med byggnadsvård att göra istället?
Lösa inventarier, som madrasser, har inget med byggnasvård att göra och är inte relevant. Det som kännetecknar just byggnadsvård är att de åtgärder man gör är reversibla, dvs de skall gå att återställa. Att ha en elektrisk spis är helt ok eftersom det går att bära ut spisen och även koppla bort elen om man vill. Att riva timmerväggar eller ta bort originalfönster i ett gammalt hus är inte byggnadsvård eftersom det inte går att göra ogjort.
Och hur förstör han en timmervägg som du ändå vill klä med panel?  Han kan måla den turkos med rosa elefanter. När du flyttar in och slår en panel (som är modern och inte ursprunglig) så kommer ingen se det ändå, alla nöjda.
Varför ska han inte dra med en slipmaskin om han vill ha den ytan? Vet du varför de hade en bilad yta från början?
Vad i byggnadsvård vet jag inte? Och vem är du att bestämma vad som är byggnadsvård?
Vilket årtal ska vi sätta som det man utgår ifrån(det vi strävar efter och ska bevara)? Byggåret? Året de byggde på en våning? Året de byggde till salen? Året de brädfodrade huset? Året de drog in centralvärme, el, vatten, avlopp? Året de lade tegel eller plåt på takspånet?
 Detta blir som du förstår ytterst subjektivt och till syvende och sist är det den som ska bo i huset som bestämmer.


Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Behandla timmervägg inomhus
« Svar #16 skrivet: 20 sep-17 kl 14:46 »
Jag tänker också att gud så tråkigt det skulle vara om vi bevarade varenda timmervägg i hela sverige exakt så som dom ultrabyggnadsvårdsvetande ville ha dom. Miljontals kvadradmeter korrekt utförd byggnadsvård i all oändlighet.  Hela landsbygden ser ut som på 1800 talet med äggtempera ångande över nejderna så man nästan kiknar....

Inget nytänk. Ingen förändring. Inget att reta sig på. Bara klina om och trycka lika tapeter på lumppapp vart 50 år.

Nej jag tycker nog att man visst skall få slipa en och annan timmervägg om man har lust med det och tycker det är fint.

Sen skall man självklart beakta att vissa Miljöer är speciellt värda att bevara. Och att allt nytt inte är bra. Jag väldigt glad att det finns folk som bryr sig om och är engagerade och lär ut. Det skall ni ha en stor eloge för. Men att läxa upp folk som försöker fråga gör en bara sugen på att stoppa i sladden.....

Postat med Alternativ.nu´s app


rebeccatiger

  • Inlägg: 1
    • Södermanland
SV: Behandla timmervägg inomhus
« Svar #17 skrivet: 24 sep-17 kl 13:54 »
Lera!!!

Postat med Alternativ.nu´s app


Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Behandla timmervägg inomhus
« Svar #18 skrivet: 24 sep-17 kl 14:17 »
Hej Rebecca.  Det första inlägg.... Då vet vi var du står.

 ;)  skojar bara lite.... Välkommen!

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

574 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt, LMC400, Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser