Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förvaring mjölksyrade grönsaker  (läst 2055 gånger)

Oskarkarlssoon

  • Inlägg: 1
    • Småland
Förvaring mjölksyrade grönsaker
« skrivet: 16 sep-17 kl 15:06 »
Hej!
Jag är ganska ny på det här med syrade grönsaker och har bara testat småskaligt de senaste månaderna. Jag har nu blivit så fäst vid det att jag skulle vilja göra lite större omgångar som jag kan förvara ett bra tag innan jag äter dem (tycker de är godare efter lite längre förvaring/lagring).
Jag undrar nu hur ni förvarar dem när de ska lagras i 0-10° grader? Läste i handboken om" vinterförvaring i stuka", men blev inte klok på vilken temperatur en stuka håller nu när det är +10-15°c utomhus (bor i södra Småland)? Tänkte i så fall att man kunde gjort en stuka med hjälp av en plastback+lock som man förvarade burkarna i. Vad har ni för tips? Jag har tyvärr inte tillgång till jordkällare och har ganska litet kylskåp, så där får jag bara plats med de burkar jag för tillfället åter från. Har ett vedrum som håller cirka 3-5°c under vintern, men där är det för varmt nu på tidiga hösten och senare framåt våren. Så behöver egentligen bara en lösning som fungerar så länge det är för varmt i  vedrummet.
Tack på förhand!

mvh Oskar

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Förvaring mjölksyrade grönsaker
« Svar #1 skrivet: 16 sep-17 kl 15:23 »
Jag tror inte att temperaturen är sådär kinkig. Jag har mina burkar i en källare som håller 15-18 grader. Har iofs inte förvarat mer än tre månader.

Mvh
Magnus

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Förvaring mjölksyrade grönsaker
« Svar #2 skrivet: 16 sep-17 kl 16:36 »
Du kan förvara mjölksyrat i rumstemperatur eller ännu högre utan problem, svalare är dock bättre då dom "stabiliseras".
Samt att risken att dom blir av sämre kvalité minskas betydligt.
Vi har ätit mjölksyrat som är mer än året utan problem.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 3 användare
xaelanar, peterm, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser