Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renovering av gammalt timmerhus, vindpapp i golvet?  (läst 2684 gånger)

Träskruven

  • Inlägg: 5
    • Närke
Renovering av gammalt timmerhus, vindpapp i golvet?
« skrivet: 22 aug-17 kl 14:05 »
Hej!

Jag håller på att renovera ett gammalt timmerhus på torpargrund. Det var väldigt dragigt längst golvsockeln. Golvet var isolerat med 10cm jord och sågspån på blindbotten.

Jag grävde bort isoleringen inomhus ner till blindbotten 5-10 cm brett runt hela vardagsrummet och drevade mellan blindbotten och syllen med linisolering. Sen fällde jag ner remsor med vindpapp och ersatte den bortgrävda jorden med linisolering istället. Vad tycker ni, det borde väl fungera :)

Hade helst återanvänt orginalgolvet, men då en del var fuktskadat fick jag ersätta mycket. Tänkte lägga något laminatgolv egentligen men är lite osäker på om dessa är diffusionsöppna?
Hur brukar ni resonera?

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Renovering av gammalt timmerhus, vindpapp i golvet?
« Svar #1 skrivet: 22 aug-17 kl 17:18 »
Snacka med lokal såg, kanske kan fixa samma typ av golv du redan har?

Annars är spontat massivt trägolv hållbart över tid, även om det är lite "dyrt" inledningsvis.
Behandla med såpa, olja, vax eller liknande så håller det länge.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Renovering av gammalt timmerhus, vindpapp i golvet?
« Svar #2 skrivet: 22 aug-17 kl 21:28 »
De flesta laminat är sällan diffusionsöppna.

Men resten bör fungerera klockrent.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

Träskruven

  • Inlägg: 5
    • Närke
SV: Renovering av gammalt timmerhus, vindpapp i golvet?
« Svar #3 skrivet: 23 aug-17 kl 18:30 »
Tack för input :)

Jag skiter i laminat å lägger träklickgolv istället.

Anledningen till att jag inte väljer och byta ut orginalgolvet är att det tar för lång tid, och är för mycket arbete att byta ut, slipa, såpa osv :) Helst vill jag ju ha ett kilsågat golv. Blir kanske i framtiden :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 3 användare
xaelanar, peterm, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser