Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blommor och bin mm.  (läst 1161 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Blommor och bin mm.
« skrivet: 08 aug-17 kl 16:06 »
Det sägs att det är så lite bin, humlor och getingar.
Jag har massor, vad kan det bero på?
Det är även mycket småfåglar och blommor

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Blommor och bin mm.
« Svar #1 skrivet: 16 aug-17 kl 21:12 »
Att det är mycket hos dig betyder inte att det finns många på andra ställen, dem håller till där de trivs.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Blommor och bin mm.
« Svar #2 skrivet: 16 aug-17 kl 21:52 »
För bara 40 år sedan fanns det bin på varannan gård i södra Sverige. Inte sällan var det bara två-tre bisamhällen per gård, men gårdarna var som bekant små och många.

Urbaniseringen och de sänkta priserna för livsmedelsproducenterna, lantbrukarna, har lett till stordrift i allt större skala. Både på gott och på ont. Tex fick min bror år 2014 samma kilopris för mjölken ifrån mejeriet som våran pappa fick 1986, från samma mejeri. Utgifterna för mjölkgården har däremot mer än dubblerats.

Idag är det så ont om honungsbin för fröodlare, bärodlare och fruktodlare att de tingar bisamhällen för sin blomningsperiod ofta ett helt år i förväg. Som väl är finns det fortfarande biodlare i Sverige, men i tex Indien och Kina arbetar tusentals och åter tusentals människor som pollinatörer med en pensel i handen.....

Att du upplever att du har mycket insekter är ju trevligt. Men det säger inget om hur många det fanns för 30 år sedan i samma trakt? Kanske har du en biodlare i närheten? Gynnsamma trakter för getingar?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Blommor och bin mm.
« Svar #3 skrivet: 18 aug-17 kl 08:53 »
Jag minns på 80 talet när jag åkte på bilsemester med familjen. Farsan klagade hela tiden på hur ofta han fick stanna för att torka vindrutan ren från döda insekter. Någon annan som minns? I vilket fall så verkar detta inte längre vara ett "problem".

Mvh
Magnus

 

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Blommor och bin mm.
« Svar #4 skrivet: 18 aug-17 kl 09:07 »
Jag minns på 80 talet när jag åkte på bilsemester med familjen. Farsan klagade hela tiden på hur ofta han fick stanna för att torka vindrutan ren från döda insekter. Någon annan som minns? I vilket fall så verkar detta inte längre vara ett "problem".

Mvh
Magnus
Jag inbillar mig att en del av insektsproblemet på vindrutan handlar om att aerodynamiken är mycket mer genomtänkt på nya bilar man kan se hur insekter följer med luftströmmen. Väljer man lite högre hastigheter börjar det smattra betydligt mer frekvent i rutan.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

721 gäster, 2 användare
sayerbýr, Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser