Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Isolera gammalt torp....hur  (läst 9184 gånger)

drake3

  • Inlägg: 328
  • självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
Isolera gammalt torp....hur
« skrivet: 29 jul-17 kl 09:31 »
Jag har ett gammalt torp och snart kommer vintern. Förra vintern var kall. En del säger asfaboard....
Idag är det bara timmerstomme bakom panelen.
Allt blir bättre.
Hur får jag ett lite varmare hus med så låg kostnad som möjligt? .
Är detta fel tänkt av mig? Typ...asfaboard, plast, reglar ...Sen ytterpanel.
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Isolera gammalt torp....hur
« Svar #1 skrivet: 29 jul-17 kl 09:39 »
Inte plast iallafall. En fråga.... Är det dragigt? Mycket viktigare att det inte drar än tjocklek på väggarna. Hur ser väggarna ut på insidan?

Postat med Alternativ.nu´s app


mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Isolera gammalt torp....hur
« Svar #2 skrivet: 29 jul-17 kl 09:44 »
Asfabord är den äldre modellen av vindskydd. Men ska enligt snickare motsvara ca 1 dm isolering. Finns nåt nyare nu som ska vara bättre och lättare att hålla på med, nån form av vindpapp, känns som skumgummi.
Plast är till för badrum. Inget du ska ha i väggar annars.
Ska du väl isolera så är det dumt att vara snål. Väl en mineralulls variant som din plånbok trivs med. Tänk smått å gör stort så att säga, det är bättre att korslägga 3st 45mm än att ta en 180mm t.ex.
Rätt tänkt är, regla, isolera, asfabord, panel.

Gjorde själv så efter nåt år i mitt torp. Nu upplevs det som att en bra fis ger värme som blir kvar.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Isolera gammalt torp....hur
« Svar #3 skrivet: 29 jul-17 kl 09:52 »


Antingen kan man ju göra så här. Kul arbete och blir rätt snyggt. (Tycker jag).
Alternativt kan man lerklina hela väggen. Då kan den målas eller t.om. tapetseras.

Och tätt blir det!

Postat med Alternativ.nu´s app


malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Isolera gammalt torp....hur
« Svar #4 skrivet: 29 jul-17 kl 10:14 »
ALDRIG PLASTMATERIAL PÅ TIMMERHUS!!!!

när vi klargjort det kan vi gå vidare.
normalt behöver man inte isolera timmerväggar,det som är viktigt är att det finns vindskyddspapp under panelen . en asfaboard kan fylla den funktionen med reglar utanpå och ny/gammal panel.panelen bör därefter målas med lämplig färg,t,ex slamfärg (Falu rödfärg) som andas eller en oljefärg (täckande) men som kräver en luftspalt för att kunna andas.Plastfärger/vattenbaserade moderna färger skall inte användas på trä då de orsakar röta över tid.
Vill man ändå tilläggsisolera en timmervägg använder man material som andas lika som timret. Dock bör man hålla ner tjocklek då man alltid flyttar daggpunkten vid isolering. Daggpunkt är det ställe i väggen där kall o varm luft möts och där kondens fälls ut.Det gäller alltså att ha material som kan torka ut och där fukten kan fördelas o vandra.Mineral o stenull o liknande buffrar fukt o gör mer skada än nytta,där krävs också en kondensspärr på insidan oftast i form av plast. i ett timmerhus är den konstruktionen det minst lämpliga.
De svaga punkterna i ett timmerhus är inte väggarna utan golv och tak,fönster.
viktigaste är vindsbjälklaget då all värme transporteras uppåt. mest lönsammast är alltså att först titta hur det ser ut där.Behövs det kompletteras används naturmaterial även här,det kan vara spån eller cellulosaisolering.sedan beror det på om övervåningen är inredd eller kallvind. en kallvind är lättast att isolera upp,inredd övervåning betydligt mer jobb.

Golv och golvdrag är oftast det som upplevs mest jobbigt i timmerhus. beror oftast på att isoleringen  (i den mån den finns) sjunkit ihop och lämnat en luftficka närmast golvplankorna och där luftfickan oftast har kontakt med ytterluft.kommer man åt underifrån är det oftast lättast att isolera underifrån,det finns idag skivmaterial utförda av naturmaterial.kommer man inte åt underifrån blir det mer jobb,man får då bryta upp golven och isolera ovanifrån. Finns firmor som kan spruta in cellulosaisolering så man slipper bryta upp för mycket.

fönster o dörrar är också svaga punkter. Fönstren skall ha tätningslister och vara välkittade ,är det äldre fönster med lösa innerbågar sätts de med tätningslist och springan mellan foder o båge tätas med en limmad pappremsa.
även i dörrar ses tätningslist över och är det tunna äldre dörrar kan man överväga att montera in innerdörrar innanför den egentliga dörren istället för att bygga på isolering på den gamla dörren.Är det äldre dörrar med speglar osv  vill man ju gärna behålla det.

En bra bok i ämnet är energiboken,energieffektivisering för småhusägare. Utges av byggnadsvårdsföreningen  www.byggnadsvard.se
I den står det mesta om var det är mest lönsamt att isolera,vilka fällor som finns och vad man bör beakta så inte huset blir en mögelhärd.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Isolera gammalt torp....hur
« Svar #5 skrivet: 29 jul-17 kl 10:21 »
känns som att det är drevning som gäller.

lindrev på rulle köper du in och sedan petar du in det i alla springor efter att antingen plockat ner panelen eller klätt av innerväggarna.
det är ett ganska stort jobb, men väldigt ekonomiskt. 
Jag gjorde så i vårt kök. och det blev en helt fantastsik skillnad.
och planen är att framöver att plocka ner fasaden bitvis och göra samma åtgärd. 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Isolera gammalt torp....hur
« Svar #6 skrivet: 29 jul-17 kl 11:10 »
Sätta mössa på kåken? Det blev jätteskillnad i min lilla stuga -märktes inom en halvtimme- när det hamnade typ 50 cm lösull (såndär cellulosa historia) på min vind som tidigare var helt oisolerad (inte ens sågspån) och inte var det speciellt dyrt heller.
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Isolera gammalt torp....hur
« Svar #7 skrivet: 29 jul-17 kl 15:12 »
Sätta mössa på kåken? Det blev jätteskillnad i min lilla stuga -märktes inom en halvtimme- när det hamnade typ 50 cm lösull (såndär cellulosa historia) på min vind som tidigare var helt oisolerad (inte ens sågspån) och inte var det speciellt dyrt heller.
All värme stiger uppåt,se till att den hålls kvar. Men se samtidigt till att vinden fortfarande är ventilerad efter isoleringen.annars kommer problemen snart.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

529 gäster, 9 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt, Tur-Johan, sayerbýr, von tratt, Palle500, alternaiv, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser