Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Batteridriven sly-/grästrimmer?  (läst 6992 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Batteridriven sly-/grästrimmer?
« Svar #20 skrivet: 19 jun-17 kl 14:23 »
Varför inte en sån här?
Garanterar att det mesta följer med.
Bad dom röja hos mig, när de var i närheten med en sån. Fort gick det.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Batteridriven sly-/grästrimmer?
« Svar #21 skrivet: 19 jun-17 kl 21:24 »
Varför inte en sån här?
Garanterar att det mesta följer med.
Bad dom röja hos mig, när de var i närheten med en sån. Fort gick det.
:D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

silverjuggler

  • Inlägg: 43
  • Journalist, författare, nybyggare.
    • Södermanland
    • Sjötuna
SV: Batteridriven sly-/grästrimmer?
« Svar #22 skrivet: 19 jun-17 kl 21:38 »
Stort tack Skogaliten och alla andra som skrivit.

Bäst vore nog att försöka få låna Husqvarnas nya (vet ej hur ny?) 536 LiRX Batteri för att testa precis som Skogaliten gjorde. Och kanske samtidigt testa någon eller några bensindrivna.

Vi har tänkt stängsla in hela marken och det handlar om uppåt 1,5 km stängsel som jag förmodar att vi kommer att behöva röja under varje år, och så sjökanten, runt husen osv så det blir ju en del.

Uselt att batterimaskinerna är så klena och uselt också att de som finns är så svåra att jämföra sinsemellan och med de fossildrivna. För bensinmaskinerna står ju effekt och cylindervolym tydligt, men icke för de batteridrivna.

Det är inte minst min käresta som vi tänkt ska använda röjsågen och det känns viktigt att den inte är för tung eller svårstartad. Hur är erfarenheterna där? Ska vi gå på Skogalitens rekommendation är det ju modeller som:
* Husqvarna 336 FR (7 kg, 1,4 kW, ca 5 400 kr)
* Husqvarna 535 RXT (6,7 kg, 1,6 kW, ca 7 100 kr)
* Jonsered CC 2235 (7 kg, 1,4 kW, ca 4 900 kr)
* Stihl FS130 (5,9 kg, 1,9 kW, ca 5 900 kr)
* Stihl FS131 (5,8 kg, 1,9 kW, ca 6 200 kr)
som gäller. Klokt är säkert att använda sig av lokal firma som kan bistå vid garantiärenden, service och reservdelar. I övrigt verkar de ovannämnda ju rätt lika. Skillnaderna är möjligen att Stihl är starkare och samtidigt lättare, hur nu det går ihop? Och att Jonsered är billigast.

Tjofs!
« Senast ändrad: 19 jun-17 kl 22:05 av silverjuggler »
Vore fint att vara förändringen en vill se i världen.

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Batteridriven sly-/grästrimmer?
« Svar #23 skrivet: 19 jun-17 kl 22:10 »
Jonsered och huskvarnamaskinerna upplever jag som väldigt lättstartade.

A och o när det gäller att bära maskinen är att selen är rätt anpassad för den som använder den.
Då kan tom en ganska tung maskin kännas riktigt behaglig att jobba med.
Det kan tom vara lönt att ha personliga selar om kroppsstorleken skiljer sig mycket.

Med en dålig sele som är fel inställd så kan även en lätt maskin vara en mardröm att jobba med.

Och det blir betydligt lättare efter ett tag då man tränat upp sig fysiskt och dessutom lärt sig tekniken.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Batteridriven sly-/grästrimmer?
« Svar #24 skrivet: 19 jun-17 kl 22:27 »
Batterimaskinerna har ju fortfarande begränsningen att man inte kan släpa med sig hur mycket energi som helst i ett batteri utan att det blir orimligt tungt (och dyrt). Man måste kompromissa mellan effekt och drifttid på ett sätt som man inte behöver göra i en bensindriven maskin.

Om vi använder skogalitens nomenklatur, så har jag huvudsakligen erfarenhet av en extremt billig bensindriven grästrimmer av Julas lågprismärke Meec (den lär ha kostat 495 kr ny, jag hittade den i ett soprum när den var något år gammal, huvudfelet var fastrostad gaswire). Den har faktiskt skött sig över förväntan bra. Visserligen måste man stryka den medhårs och sköta gas, choke och primer på exakt rätt sätt för att lyckas kallstarta den utan alltför stor svordomsförbrukning, men det som verkligen är bra med den jämfört med en del andra maskiner jag har kört är att den är ovanligt vibrationsfri, det är lätt att ladda trimmerhuvudet med tråd, och inte minst är det mycket mindre risk än på andra maskiner att det blir tvärstopp pga gräs som lindar upp sig på fel ställe.

En lite större gräsröjare (skulle möjligen kunna betecknas röjsåg) av märke Tanaka som jag lånar emellanåt, gillar jag egentligen inte. Den är såklart starkare än Meec-maskinen, och motorn är mer medgörlig när det gäller kallstart och varmkörning. Men sele, handtag och reglage känns bakvänt på alla tänkbara sätt, hur man än justerar selen. Förmodligen är ergonomin utprovad av någon som hade olika långa armar och två högerhänder. Den vibrerar kraftigt och man kan inte köra många sekunder i ett tjockt nässelsnår innan man får börja linda ut nässelfibrer som har snott in sig mellan vinkelväxeln och trimmerhuvudet.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Batteridriven sly-/grästrimmer?
« Svar #25 skrivet: 19 jun-17 kl 23:14 »
På tal om att gräsfastnar ibland. Husqvarnas batteri serie kan man köra åt båda hållen så vid enklare fastkörning så trycker man på en knapp o gasar.

Men låna absolut hem en o testa

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Batteridriven sly-/grästrimmer?
« Svar #26 skrivet: 20 jun-17 kl 00:18 »
Mellanklassen blir lite klent...Kollade Husqvarnan 535...Trimmerspolen tar ju i princip sytrådar... Kraftigare maskin som klarar minst 3.3mm tråd behövs...Då kan man gå i rask takt samtidigt som man röjer under stängslet...Klen maskin gör bara jobbet onödigt långsamt och struligt...45-50 kubiks maskiner rensar rent....

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Batteridriven sly-/grästrimmer?
« Svar #27 skrivet: 20 jun-17 kl 00:26 »
Och i väntan på en tillräckligt bra batteritrimmer så kör man helst på alkylat-soppa. Visst väsnas det, men det är skönt att slippa de otrevliga avgaserna.

Vi har en Husqvarna 336 FR som frun är väldigt nöjd med. Jag kan hålla med om att den är lätt och smidig, men det skulle vara skönt med lite mer kraft i snöret när man röjer under långa stängsel. Men lien går fint den med, och sackar inte för lite nässlor.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Batteridriven sly-/grästrimmer?
« Svar #28 skrivet: 20 jun-17 kl 02:42 »
Mellanklassen blir lite klent...Kollade Husqvarnan 535...Trimmerspolen tar ju i princip sytrådar... Kraftigare maskin som klarar minst 3.3mm tråd behövs...Då kan man gå i rask takt samtidigt som man röjer under stängslet...Klen maskin gör bara jobbet onödigt långsamt och struligt...45-50 kubiks maskiner rensar rent....

...Det är därför vi inte använder trimmerhuvud med spole, utan Oregons huvud med sågtandade "plastknivssnören" som jag länkade till i ett tidigare inlägg... Där kommer man upp i 5 mm tjovklek, och det är plättlätt att byta när de blivit slitna (de blir korta).

Då slipper man släpa på en 10 kg tung maskin (45 cc), man behöver bara släpa på 7 kg maskin (35 cc).

Och så köper man en personlig sele till varje användare (kostar 1000-1500 kr), som är redo att använda och korrekt inställd, och röjningen blir en fröjd.

Jag pallar inte långa arbetspass med den tunga maskinen (45 cc) och gräsröjning, men väl i slyröjning. Med den lättare maskinen orkar jag även tuffa pass med röjning under nedersta tråden.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Batteridriven sly-/grästrimmer?
« Svar #29 skrivet: 20 jun-17 kl 02:47 »
På tal om att gräsfastnar ibland. Husqvarnas batteri serie kan man köra åt båda hållen så vid enklare fastkörning så trycker man på en knapp o gasar.

Men låna absolut hem en o testa

Det är inte "fastkörning" (växtligheten lindar sig runt drivaxeln) som är problemet, att reversera någon gång då och då skulle väl gå att stå ut med. Den orkar inte. Inte alls. Att klippa maffig växtlighet.

Det maximala varvtalet är för lågt från början, och den har för lågt vridmoment.

Den fungerar säkert jättebra för att hålla en välskött park i gott skick, men det är ingen "lantbruksmaskin".

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Batteridriven sly-/grästrimmer?
« Svar #30 skrivet: 20 jun-17 kl 03:11 »
Stort tack Skogaliten och alla andra som skrivit.

Bäst vore nog att försöka få låna Husqvarnas nya (vet ej hur ny?) 536 LiRX Batteri för att testa precis som Skogaliten gjorde. Och kanske samtidigt testa någon eller några bensindrivna.

Vi har tänkt stängsla in hela marken och det handlar om uppåt 1,5 km stängsel som jag förmodar att vi kommer att behöva röja under varje år, och så sjökanten, runt husen osv så det blir ju en del.

Uselt att batterimaskinerna är så klena och uselt också att de som finns är så svåra att jämföra sinsemellan och med de fossildrivna. För bensinmaskinerna står ju effekt och cylindervolym tydligt, men icke för de batteridrivna.

Det är inte minst min käresta som vi tänkt ska använda röjsågen och det känns viktigt att den inte är för tung eller svårstartad. Hur är erfarenheterna där? Ska vi gå på Skogalitens rekommendation är det ju modeller som:
* Husqvarna 336 FR (7 kg, 1,4 kW, ca 5 400 kr)
* Husqvarna 535 RXT (6,7 kg, 1,6 kW, ca 7 100 kr)
* Jonsered CC 2235 (7 kg, 1,4 kW, ca 4 900 kr)
* Stihl FS130 (5,9 kg, 1,9 kW, ca 5 900 kr)
* Stihl FS131 (5,8 kg, 1,9 kW, ca 6 200 kr)
som gäller. Klokt är säkert att använda sig av lokal firma som kan bistå vid garantiärenden, service och reservdelar. I övrigt verkar de ovannämnda ju rätt lika. Skillnaderna är möjligen att Stihl är starkare och samtidigt lättare, hur nu det går ihop? Och att Jonsered är billigast.

Tjofs!

Vi har haft, och har, både Husqvarna och Stihl. Jonsered är i princip samma som Husqvarna, samma ägare men olika varumärken.

Jag upplever att skillnaderna egentligen är små mellan likartade maskiner av olika märken. Man ska nog mera titta på cylindervolymen än på uppgiven effekt, de mäter antagligen på olika sätt, t.ex. efter vinkelväxeln eller före, och får därför olika resultat.

På våra maskiner har Husqvarnorna varit mer lättstartade, och haft färre problem som krävt serviceverkstad, än Stihlmaskinerna. Men Husqvarnorna har ett mer otympligt gräsröjskydd än Stihl, vilket gör det lite bökigare att köra under nedersta tråden (där tråcklar man ganska mycket). Överhuvudtaget, så har Stihlmaskinerna känts ett uns mer smidiga att köra, men varit något mindre driftssäkra.

Till slut börjar maskinerna bli allmänt slitna, så blir det för många delar som behöver bytas, alltså för dyrt att reparera, och då är det dags att byta till ny maskin.

Numera har vi närmast till Husqvarna säljare med bra verkstad, så därför är det senaste inköpet en Husqvarna. Ortens Stihl verkstad misslyckas hela tiden med både service och reparationer, så förbättras inte det så avstår vi Stihl. Så stor skillnad i smidighet är det inte.

På mig passar dock Husqvarnas selar oändligt mycket bättre än Stihls! Och man kan mycket väl använda någon annan sele än originalselen om den passar bättre. För långa pass vill man en riktigt rejäl sele med vadderat höftbälte.

OBS, jag är kvinna i 55-årsåldern, inte en atletiskt byggd man i 20-årsåldern... Därför väljer jag inte den tyngsta maskinen...

Karlslund Sala

  • Inlägg: 7
    • Västmanland
SV: Batteridriven sly-/grästrimmer?
« Svar #31 skrivet: 20 jun-17 kl 09:47 »
Är inte fåren dina grästrimmare nog ?

Postat med Alternativ.nu´s app


Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Batteridriven sly-/grästrimmer?
« Svar #32 skrivet: 20 jun-17 kl 10:43 »
...Det är därför vi inte använder trimmerhuvud med spole, utan Oregons huvud med sågtandade "plastknivssnören" som jag länkade till i ett tidigare inlägg... Där kommer man upp i 5 mm tjovklek, och det är plättlätt att byta när de blivit slitna (de blir korta).

Då slipper man släpa på en 10 kg tung maskin (45 cc), man behöver bara släpa på 7 kg maskin (35 cc).

Och så köper man en personlig sele till varje användare (kostar 1000-1500 kr), som är redo att använda och korrekt inställd, och röjningen blir en fröjd.

Jag pallar inte långa arbetspass med den tunga maskinen (45 cc) och gräsröjning, men väl i slyröjning. Med den lättare maskinen orkar jag även tuffa pass med röjning under nedersta tråden.
Njaa...Köra 5mm tråd i en 35kubikare är nog ingen optimal lösning...Blir nog inget bra varvtal av det...Så enkelt är inte livet...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Batteridriven sly-/grästrimmer?
« Svar #33 skrivet: 20 jun-17 kl 11:12 »
Hittade inte länken, men antar att det är löst hängande plastknivar som skogaliten använder.

Har aldrig provat sådana, men principen fungerar ju väldigt bra på trumslåtter, så det kanske är ide att bestycka om grästrimmern. De fasta tre- eller fyrdelade gräsklingorna gillar jag inte.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Batteridriven sly-/grästrimmer?
« Svar #34 skrivet: 20 jun-17 kl 11:49 »
Det är inte "fastkörning" (växtligheten lindar sig runt drivaxeln) som är problemet, att reversera någon gång då och då skulle väl gå att stå ut med. Den orkar inte. Inte alls. Att klippa maffig växtlighet.

Det maximala varvtalet är för lågt från början, och den har för lågt vridmoment.

Den fungerar säkert jättebra för att hålla en välskött park i gott skick, men det är ingen "lantbruksmaskin".

Att den lindar sig är vad jag menade med fastkörning.
Men tänkte att för dem som inte provat den så är det en funktion som inte är standard.

Jag störde mig på att linan var så klen så jag gick upp en dimension till 2.4mm så är jag nöjd med den.
Men det kommer inte göra att den magiskt funkar för er tyvärr.
Bara ett allmänt tips.

 Välskötta parker va dock lite taskigt  ;)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Batteridriven sly-/grästrimmer?
« Svar #35 skrivet: 02 aug-17 kl 22:24 »
Den 19 juni skrev jag en del om mina grästrimmererfarenheter i denna tråd. Under sommaren har trimmerbeståndet utökats med 3 stycken Partner Colibri i varierande skick. Två av dem har jag fått igång och kunnat provköra, den tredje är helt obrukbar pga att den böjliga axeln har havererat.
Jämfört med min gamla Meec kan man säga följande:
Colibri-maskinerna är mycket svagare än Meec, och det kan nog ta dubbelt så lång tid att utföra en viss röjningsuppgift med en Colibri trots att båda har ungefär samma dimensioner på tråd och skyddskåpa. Detaljutförandet känns dock lite bättre och mer genomtänkt. Colibri är svårare att kallstarta men går bättre under varmkörningsperioden och man kan öppna choken helt tidigare. De är åtminstone inte sämre än Meec när det gäller risk för fastkörning pga upplindat gräs på axeln, men om det väl har tagit ohjälpligt stopp är det svårare att plocka isär för fullständig rensning på Colibri (irriterande att gängan för trimmerhuvudet inte är en M-gänga utan något konstigt med tummått, förmodligen UNF). Bränsleslangarna ligger bättre skyddade på Colibri - mindre risk när man jobbar inne i ett högt snår att t ex någon kvist hakar tag i en slang och rycker loss den.  Det är också bättre passning mellan slangarna och hålen i tanken på Colibri, så det är mindre risk för bensinläckage. Luftfiltret på Colibri verkar ömtåligt, det är nog stor risk att det går sönder vid ovarsam behandling. Gaswiren är mer klyftigt dragen och ansluten på Colibri, det är inte samma risk som på Meec att det regnar in i wirehöljet om man lämnar maskinen ute i regn, så att wiren sedan rostar fast. Fästskruvarna för förgasare och luftfilter är självgängande skruvar indragna i plast på Colibri, förgasarfästet tål nog inte att man tar bort och sätter dit sakerna många gånger innan hålen är för stora. Överhuvudtaget är det störande att man har blandat skruvskallar med torx och snarlika insex med tummått på Colibri. Meec har M-gängor och millimetermått överallt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Batteridriven sly-/grästrimmer?
« Svar #36 skrivet: 03 aug-17 kl 11:18 »
Hur är Makitas blå?

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Batteridriven sly-/grästrimmer?
« Svar #37 skrivet: 03 aug-17 kl 13:16 »
Vet inget om moderna Makitatrimmers. Har haft en rödbrun laddbar (kanske finns kvar i något skrymsle) som det satt röjsågsklinga på, NiMH-batterier, den var så svag att den var i stort sett oanvändbar.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Batteridriven sly-/grästrimmer?
« Svar #38 skrivet: 03 aug-17 kl 15:04 »
Är grymt imponerad av makitas nya grejer.  Inte testat nån trimmer men många andra batteriverktyg.  Min 18v skruvdragare har en batteritid och styrka långt över min förra dewalt.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Batteridriven sly-/grästrimmer?
« Svar #39 skrivet: 03 aug-17 kl 16:40 »
Den gamla rödbruna Makitan finns faktiskt kvar. Modell M015, 9,6 V, 4500 r/min. Den går alltså med mindre halva varvtalet jämfört med en normal grästrimmer, och förmodligen är det samma slags batteri och motor som i 9,6 V skruvdragare från anno dazumal.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

576 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, skräptanten, von tratt, reimersro, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser