Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne: Skåne Gård med oändliga möjligheter till odling och djurhållning till salu  (läst 1196 gånger)

Rajka

• Skåne
Håller på att bli riktigt ledsen - ska det här stället verkligen säljas som fritidshus?!?
En av Skånes få kvarvarande icke-avstyckade gårdar, enskild belägen vid återvändsgränd (men ändå på cykelavstånd till Röstånga), 17 ha åker/bete, 17 ha skog, möjlighet att arrendera ca 25 ha bete till i direkt angränsande naturreservat, jättefint boningshus, många lämpliga byggnader för olika former av djurhållning, verkstad etc., diverse lantbruksmaskiner kan ingå. Säljes helst till någon som verkligen vill använda gården! Sprid gärna!
För mer info se annonsen på http://www.skanegardar.se/fastigheter/langarods-gard-565/
PM för mer info funkar också.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
Tja du det är väl inte många som har råd att hosta upp 5 miljoner för en gård.  När vi köpte våran avstyckade gård för ca 25 år sedan för 350 000 kr så ungefär samtidigt så köpte vänner till oss bondgård utanför Lövestad, med en massa mark, byggnader etc. Ett riktigt trevligt ställe och de gav under 500 000 för det.

Fastighetspriserna har rakat i höjden nåt å det grövsta på 25 års tid.  Förr hade vanligt folk råd att köpa gård eller hus. Nu har nästan ingen råd.  De som har  fast jobb och är i ett parförhållande tar numera extremt höga lån och sätter sig i skuld för att ha nånstans att bo. Och räknar kallt med att de aldrig kommer kunna betala av på lånen om de bor kvar och att om de säljer igen att huspriserna då har stigit att de kanske får nån vinst vid försäljningen. Folk som inte har fasta jobb och även vissa med  fasta jobb men som är singlar och därmed inte får lån så ätt av banken, de kämpar för att få en hyresrätt med förstahandskontrakt eller bor kvar hos sina föräldrar. En av mina vänners 32 åriga son har precis förlorat sitt andrahandskontrakt och blir tvungen att flytta hem till sitt pojkrum igen.  Han har stått 7 år i bostadskö i Lund, Skåne.

Jag och sambon brukar skämta att vi nog inte skulle ha råd att köpa våran egen gård om den var till salu idag. Den är liten lite skraltig men VÅRAN, inte bankens, för vi prioriterade att betala av på lånen.

Jag är rädd för att gården i den här annonsen köps av nån rik typ som antingen arrenderar ut marken, eller till nån lantbrukare som vill utöka sina marker och som omgående styckar av den så snålt det bara går och sen säljer husen och trädgården för typ 3 miljoner och därmed får marken nästan gratis.

Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Clas Wallsten

Hallå där. Clas heter jag. Jag är  studerande på småbrukarlinjen, Mullsjö folkhögskola. Jag studerar och bor på en gård i Småland. Vi är 100% självhushållna när det kommer till mat, ved och virke, vi arbetar nästan bara med häst, slår hö med lie och använder endast maskiner ifrån tidernas begynnelse. Vi är ett gäng på 11 personer som var och en är på jakt efter egna gårdar, men som kung tulle skrev - priserna är allt för höga! Jag förstår er helt och hållet, det är klart man vill sälja till marknadspris. Om du är intresserad av småbruk och vill att eran gård ska bedrivas på det viset får du gärna höra av dig till mig, men med förutsättning att prislappen ändras.
Vi skulle behöva visa resten av Sverige att det går att leva på sin egen mark, att ha bra djurhållning och ekologiskt jordbruk!
Hoppas verkligen att gården säljs till någon som vill bruka den på rätt sätt!
Lycka till /Clas Wallsten

Rajka

• Skåne
Håller med er allihopa och vet mycket väl att många som verkligen vill leva på och av en gård inte har råd med den här typen av priser. Dock säljs det ett långt ifrån obetydligt antal villor i städerna i samma prisklass, så det verkar ju ändå finnas en hel del folk som på ett eller annat sätt har råd. Och än så länge vill jag inte tro på att närvaron av pengar verkligen fullständigt vaccinerar folk mot all respekt för jorden och gamla byggnader samt intresse för t ex odling och bevarande av kulturväxter och lantraser, utan att det finns någon därute som bevisar motsatsen.
Det är inte mitt ställe, jag känner bara till den sen gamla tider och blir ledsen av att se utvecklingen, därav inlägget här.

simon.arvestrand

• Östergötland
Inga större problem att låna stora summor till villor eller lägenheter i städer när man går till banken och vill ha pengar till en gård så är banken inte intresserad.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
Rajka jag tror inte det är samma sorts människor som köper hus inne i städer för flera miljoner som vill ha en gård på landet. Det finns ju dessutom massor av folk i stan som inte ens har råd att köpa nån liten bostadsrättsetta i en sämre förort, men som ändå drömmer om en plätt egen mark med ett litet hus på nånstans borta från stan.

Grundproblemet är att det finns för lite mindre bostäder för vanligt folk att hyra som är överkomliga i hyreskostnad. -det gör liksom att det blir en ond cirkel och alla bostadspriser pressas upp.

Och om nån säljer en gård nu är det ju ofta för att de inte får ekonomi i lantbruket längre och då måste man sälja för priser som täcker upp ev skulder och så där blir pengar över att köpa ett mindre ställe/villa/ lägenhet för.  Samma sak om det är äldre som säljer för att de inte orkar riktigt längre, de vill ju också a pengar kvar att få ett nytt boende för. Plus kanske då en liten slant som de kan ge till tex barnbarnen. Tror många äldre tänker så att om de säljer sin gård så kanske pengarna räker bådet til lnytt boende til lde själva och så kanske till nåt barn elelr barnbarn som desperat behöver egen lägenhet också.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

lodjuret88

• vill ni veta något så fråga ;)
    • Västerbotten
med tanke på att bara markpriset per hektar där nere i skåne ligger på de närmaste de dubbla av vad du begär så är det helt klart en helt och hållet rimlig prisklass^^ hade man bara haft pengarna eller fast jobb för den delen så skulle jag ha slagit till :/ men håller tummarna att du ska hitta en köpare ser ut som ett riktigt mysigt ställe mvh ^^
tänkare och älskare

Jecki

• Skåne
Jag kan hålla med TS. Jag kan ärligt erkänna att jag var mycket intresserad av just denna gården. Åkte tom ut tillsammans med maken för att kolla var den låg. Den låg jättemysigt. Vi har som dröm att driva en relativt självförsörjande gård. Dock så är ju problemet precis som ovanstående skribenter skrivet... priset!

Postat med Alternativ.nu´s app

Visionaryrealist

Man kan ju med 36 ha vara lite fler som delar på priset. Så så omöjligt kan det inte vara

Postat med Alternativ.nu´s app

Dela detta:

* Inloggade just nu

369 gäster, 10 användare (2 dolda)
gopo, x-lab, Adels, Wybrewel, Cyklisten, Ping, DkY, Pchress

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser