Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ruvar inte!  (läst 1433 gånger)

robler

  • Inlägg: 1
Ruvar inte!
« skrivet: 06 jun-17 kl 13:59 »
Mina skånska blommehönor ca 1 år vill inte ruva.finns det något knep?

Postat med Alternativ.nu´s app


sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Ruvar inte!
« Svar #1 skrivet: 06 jun-17 kl 17:31 »
Låt några rede-ägg ligga i ett rede hela tiden. Märkta så du inte förväxlar dem! Annars är det inte mycket man kan göra. Blomme är väl inte en jätteruvig ras tror jag.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

köttkyckling

  • Gäst
SV: Ruvar inte!
« Svar #2 skrivet: 07 jun-17 kl 06:34 »
Hönor som inte ruvar är dåliga

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Ruvar inte!
« Svar #3 skrivet: 07 jun-17 kl 09:42 »
Hönor som inte ruvar är dåliga
Då vill jag ha fler dåliga hönor eftersom jag har lite för många av de bra :P.
Genbank för Gotlandshöns

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Ruvar inte!
« Svar #4 skrivet: 07 jun-17 kl 09:46 »
Som sonja på slätten skriver så testa med redägg. Boa även till mysiga reden åt dem. Det kan locka igång dem. Tyvärr är det ju så att Blommehönan inte är så ruvvillig utan man har jobbat hårt med att öka andelen som vill ruva. Om ingen av dina visar intresse kanske du ska leta reda på en flock där ruvviljan är högre och försöka få in nytt blod därifrån. Egenskapen är ärftlig så det skulle kunna hjälpa.
Genbank för Gotlandshöns

andtol

  • Gäst
SV: Ruvar inte!
« Svar #5 skrivet: 07 jun-17 kl 10:47 »
Mina ruvar inte heller i år. Jag gissar att vår tupp har blivit impotent. Han är gammal och har svårt att komma till. Inget av 20 ägg var befruktade när jag satte dem i kläckaren...

Vi har inte heller haft reden så det kan också vara ett problem, att det är lite för stökigt.

Vi behöver byta tupp.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Ruvar inte!
« Svar #6 skrivet: 07 jun-17 kl 11:19 »
 :Har man riktigt ruvtokiga hönor (som jag) spelar det ingen roll vad man gör och inte gör. Själv gör jag just nu  allt jag kan för att förhindra ruvning,  men det hjälper inte mycket. Och är det hönor som inte har mycket till anlag för ruvning,  då spelar det inte heller någon roll hur man än försöker få dem till det. Det man kan påverka är det när det liksom är på gränsen.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

köttkyckling

  • Gäst
SV: Ruvar inte!
« Svar #7 skrivet: 09 jun-17 kl 10:20 »
Vad är det för dåligt med att alla hönor vill ruva, det är ju bra?
Då blir det fler kycklingar.

Nina W

  • Inlägg: 3995
    • Värmland
SV: Ruvar inte!
« Svar #8 skrivet: 09 jun-17 kl 10:39 »
Jag har inte Blomme men Hedemora. I snitt ruvar 30 % av dom i alla fall någon gång. Mina första ruvade inte. Köpte ett två stycken till men en dog och den andra ruvade inte. Köpte tre till och två blev vuxna, men inte heller dom ruvade.  :-\. Dessa första kom alltså från tre olika besättningar! Då tuppen Mats blivit fyra år utan att få avkommor så tyckte jag att nej, nu får han finna sig i konkurrens. Åkte ända till Sörmland och köpte en grupp med en tupp och tre höns från en bra besättning med hög ruv-procent. Av dom tre ruvade två, och då dom satte igång så fick en äldre höna också lust! Sedan dess har jag haft kycklingar varje år och det är kul. Jag tror förste tuppen inte var bra på att uppmuntra hönsen att ruva. Du vet, tuppen ska gärna lägga sig i reden och locka på hönsen och sådär. Lycka till!

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Ruvar inte!
« Svar #9 skrivet: 09 jun-17 kl 14:01 »
Varför  är det dåligt att alla hönorna ruvar ideligen? Jo, jag vill inte bli översvämmad med hundratals kycklingar hela tiden. Det är krångligt att det hela tiden ligger arga typer i redena så att de yngre inte vågar värpa där, utan värper på  för mig okända platser. Det är krångligt ifall man skulle glömma eller inte hinna att kolla under alla hönor varje kväll,  och inte följande morgon, utan ägg avsedda att ätas eller tillochmed säljas blir ruvade och hopblandade med de nyvärpta.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Ruvar inte!
« Svar #10 skrivet: 09 jun-17 kl 17:50 »
Vad är det för dåligt med att alla hönor vill ruva, det är ju bra?
Då blir det fler kycklingar.
Ja altså jag är inte intresserad av att några tusen höns utan nöjer mig med en flock på mellan 10 och 25 djur. Jag kan heller inte slakta alla desa tusentals fåglar eftersom jag inte får sälja köttet, inte har tid att ta hand om slaktkropparna eller har ngåonmöjlighet att äta upp dem.
Hur gammal är du? Dina inlägg tyder på att du är rätt ung och 'vet allt' eftersom du inte tar till dig något av vad erfarna hönsägare berättar om hur det fungerar i praktiken.
Genbank för Gotlandshöns


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

748 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser