Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jordad  (läst 2241 gånger)

Gammeltanten

  • Inlägg: 21
    • Östergötland
Jordad
« skrivet: 02 jun-17 kl 10:10 »
Jordad - enklare liv i kollapsens skugga! Kanonbra bok ;)

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Jordad
« Svar #1 skrivet: 21 jun-17 kl 18:19 »
Jag har nu läst Jordad – enklare liv i kollapsens skugga
Jonstad tror att vår civilisation är dömd att gå under. Den viktigaste anledningen är att oljan tar slut. Då har vi ingen energi -  inte ens diesel till jordbruksmaskinerna. Alltså får många människor svälta.
Jonstad tror att det finns någon slags lösning i små intensiva jordbruk.

Jag läser gärna om de tankar och teorier som skvalpar runt i samhället. Den här författaren redogör för ganska många idéer: det är han riktigt bra på.
När det gäller praktiska kunskaper om hur självhushållning ska fungera, finns det bättre saker att läsa, bland annat böcker och (inte minst) trådar i detta forum.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Jordad
« Svar #2 skrivet: 21 jun-17 kl 18:37 »
Jag har nu läst Jordad – enklare liv i kollapsens skugga
Jonstad tror att vår civilisation är dömd att gå under. Den viktigaste anledningen är att oljan tar slut. Då har vi ingen energi -  inte ens diesel till jordbruksmaskinerna. Alltså får många människor svälta.
Jonstad tror att det finns någon slags lösning i små intensiva jordbruk.

Jag läser gärna om de tankar och teorier som skvalpar runt i samhället. Den här författaren redogör för ganska många idéer: det är han riktigt bra på.
När det gäller praktiska kunskaper om hur självhushållning ska fungera, finns det bättre saker att läsa, bland annat böcker och (inte minst) trådar i detta forum.
låter som en bok skriven av en som inte hänger med.
Varför skulle olja bli en brist? det finns just nu en överproduktion som leder till sänkta priser. olja är inte heller nödvändigt längre,tekniken håller på att utfasa oljesamhället och det intressanta är att det inte är västvärlden som leder utvecklingen utan länder som Kina,indien,brasilien och tom Saudiarabien som anammat solenergins framtid då de ser att oljan blir mer o mer svårsåld.
just nu behövs visserligen t.ex diesel i jordbruket men ersätts mer o mer av biodiesel tillverkad i Sverige av egna råvaror. Med tiden blir även dessa traktorer ersatta av eldrivna sådana troligen med bränsleceller.
personligen läser jag sällan domedagsprofetior då de sällan har någon verklighetsförankring. Nej,det är knappast oljebrist som kommer att leda till problem i framtiden utan klimatförändringar. Och hur de slår vet vi inte än annat än att de flesta länder kommer att få känna av dem.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Jordad
« Svar #3 skrivet: 21 jun-17 kl 23:23 »
Om boken har några år på nacken kan analysen dock ha ansetts fullt korrekt på den tiden då den skrevs, och i så fall kan den om inte annat ha ett visst existensberättigande som historiskt dokument. Det är ju först ganska nyligen, efter finanskrisen 2007-2008, som det har gått upp för vanligt folk att den gamla dogmen om oljebrist som apokalypsscenario är förlegad.

Missen

  • Inlägg: 64
    • Västergötland
SV: Jordad
« Svar #4 skrivet: 17 jul-17 kl 10:04 »
låter som en bok skriven av en som inte hänger med.
Varför skulle olja bli en brist? det finns just nu en överproduktion som leder till sänkta priser. olja är inte heller nödvändigt längre,tekniken håller på att utfasa oljesamhället och det intressanta är att det inte är västvärlden som leder utvecklingen utan länder som Kina,indien,brasilien och tom Saudiarabien som anammat solenergins framtid då de ser att oljan blir mer o mer svårsåld.
just nu behövs visserligen t.ex diesel i jordbruket men ersätts mer o mer av biodiesel tillverkad i Sverige av egna råvaror. Med tiden blir även dessa traktorer ersatta av eldrivna sådana troligen med bränsleceller.
personligen läser jag sällan domedagsprofetior då de sällan har någon verklighetsförankring. Nej,det är knappast oljebrist som kommer att leda till problem i framtiden utan klimatförändringar. Och hur de slår vet vi inte än annat än att de flesta länder kommer att få känna av dem.

Precis detta du skriver står det om i boken också, så kanske skulle du läsa den innan du dissar den!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

602 gäster, 5 användare (1 dolda)
Tångräkan, xaelanar, LimJans, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser