Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fråga: Varför är det så få ungdomar som håller på med biodling?  (läst 8793 gånger)

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
Hej!

Undrar vad ni har för erfarenheter kring varför så få unga startar med biodling? Vad är trösklarna som måste överkommas? Hur kan vi lösa dem?

Tack!
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
Hej!

Undrar vad ni har för erfarenheter kring varför så få unga startar med biodling? Vad är trösklarna som måste överkommas? Hur kan vi lösa dem?

Tack!
Vad räknas som ung?

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


kurt

  • Inlägg: 3488
För att locka unga till en verksamhet så behöver man skapa lite buzz

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
Jag har inte svaret på din fråga. Men kan konstatera att detta har omnämns som ett problem i de flesta hobby verksamheter utom idrott under lång tid. När jag var med i akvarieförening i början på 80 talet så var medelåldern över 40 år och de oroade sig för tillväxten. Den föreningen är fortfarande lika stor och medelåldern den samma idag. Liknande scenarion har jag sett inom många andra hobbies.

Det kanske kan besvaras med två faktorer: tid och pengar. Hobbyverksamhet kostar av de båda. Ungdomar brukar vara i fasen att bygga upp sitt liv vad gäller utbildning, personliga erfarenheter, ekonomi, boende, förhållande och familj. Det kanske är först när de är avklarade så infinner sig förutsättningarna till hobbys?

När jag gick biodlarutbildning så var nog de flesta förbi de faserna som nämns ovan. Så tillväxten inom en hobby är ingalunda kopplad till åldern på de aktiva utan på inflödet av nytt folk oavsett ålder.

Mvh
Magnus

Jonazid

  • Inlägg: 201
  • Mannagrynet
    • Övriga världen
Jag är inte ung, 34år. Men jag funderar på att gå kurser och skaffa om något åt.
Ta inte livet för allvarligt, du kommer inte levande ur det endå.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
Ok 34 är inte ung och jag är något äldre så då föll jag också ur men jag är supersugen.  För mig har det inte blivit pga avsaknad av mark men förhoppningsvis blir det ändring på det framöver . Vill gärna lära mig mer om det.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
Mark verkar vara det minsta problemet. Jag tror att stora flertalet av markägare gärna upplåter en bit mark gratis för biodling.

Mvh
Magnus

Nattlorden

  • Inlägg: 59
  • Framtiden var bättre förr.
    • Skåne
    • Nattlordens nätslott
Hej!

Undrar vad ni har för erfarenheter kring varför så få unga startar med biodling? Vad är trösklarna som måste överkommas? Hur kan vi lösa dem?

Tack!

Någon måste göra ett spel till telefon/surfplatta/dator där man sköter bi...  8)

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
Hej!

Undrar vad ni har för erfarenheter kring varför så få unga startar med biodling? Vad är trösklarna som måste överkommas? Hur kan vi lösa dem?

Tack!

Min bild är tvärtom att aldrig förr har så många, särskilt unga, haft intresse av att börja med biodling. Man får gå tillbaka till tiden kring andra världskriget, då var det också ett stort intresse.
Kurserna är nu fulltecknade över hela landet. Så problemet är inte intresset, det finns, problemet är tror jag att bara en av tio klarar svårigheterna som alltid kommer, ibland efter ganska lång tid, tre-fyra år.

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
Min bild är tvärtom att aldrig förr har så många, särskilt unga, haft intresse av att börja med biodling. Man får gå tillbaka till tiden kring andra världskriget, då var det också ett stort intresse.
Kurserna är nu fulltecknade över hela landet. Så problemet är inte intresset, det finns, problemet är tror jag att bara en av tio klarar svårigheterna som alltid kommer, ibland efter ganska lång tid, tre-fyra år.

Intressant. Vilka svårigheter är det du tänker på. Lista gärna så kan vi försöka bryta ned dem tillsammans och tänka ut något.

Själv började jag när jag var 13 och hade inte klarat det om det inte vore för en hjälpsam förälder och eldsjälar i den lokala biföreningen som ställde upp massor för mig. Tänkte redan då att... "varför finns det inte mer tydliga system för att ta hand om sådana som mig" inom biodlingen. Det var 22år sen.  Fortfarande kvar på samma ruta?  ::) ;)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

butt

  • Gäst
Det var väl ändå inte så Nattlorden menar Thomas. Det är någonstans mellan Små och Nattlorden det ligger: Även intresset för trädgårdsodling är ovanligt stor bland ungdomar idag, men bara så länge det är lika roligt som på film på mobilen surfplattan och datorn som Nattlorden säger. 

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
Hmm, jag skulle kunna tänka mig en reklamkampanj från t ex Biodlarnas Riksförbund säger att exvis "Ungdomar får absolut inte biodla" och anledningen skulle då vara att man riskerar att komma ut i naturen (okänd och farlig för dagens ungdom) samt att man kan tjäna orimligt mycket pengar (inte bra om man är ung, för många lockelser), dessutom är det roligt, och det kan de lika gärna ha vid datorn,

Pirella

  • Inlägg: 157
    • Östergötland
Inte vet jag om det påverkar de som är unga, men jag upplever att det här med biodling är såååå himla SVÅRT.
Nästan som kvantfysik.
Folk går inte hönsodlarkurser eller kattägarkurser eller kaninkurser. Men folk har höns och katter och kaniner ändå. De läser på, frågar och tittar, gör misstag och lär sig av dem och går vidare. Men det här med bin... Det är riktigt, riktigt svårt, och man måste nästan ha gått tre kurser och ha minst en mentor för att ens fundera på att skaffa bin. Och sen måste man vänta i två år innan man skaffar dem.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Ja, för mig var det också så förut, jag fick till och med en stor mängd antika ramar, glaskupor, mm till detta som jag började göra i ordning, men sedan hörde jag av vänner och bekanta om hur "ofantligt mycket jobb" det verkade vara, hur känsliga de var, hur lätt det var att få in gener från bin som stacks (något jag fick dåliga erfarenheter av hos en granne... blev liksom en ganska rejäl avtändning då jag blev stucken nära ögat av ett av hans bin, som han förklarade hörde till en besättning han nyligen bytt drottning i till en lugnare), kostnaden för socker till vintern (vilket man då, med den inkomst man hade i högstadiet på den tiden uppfattade som närmast astronomisk, även om han försäkrade att det skulle ge minst den dubbla avkastningen åter) sedan allt arbete han lade ned i princip dagligen för att de inte skulle frysa ihjäl på vintern osv...

Kort sagt uppfattade jag det då som en ty av livsstil man valde som blev en stor del av ens dagliga liv, och sedan var låst till den så länge man hade samhällena igång, dog de ut var det finito sas.

Då visste jag inte ens var i landet jag skulle hamna...

Idag är det ju annat då man är stadgad, vet vad man jobbar med, ungefär var man bor, osv.
Nu spelar sådant ju ingen roll längre på det viset tror jag, man har återkommande lön så att man vet från en månad till en annan att allt inte går precis jämns upp efter mat, hyra, mm är betalt, så att man vet att man kan köpa vinterfoder till dem, osv.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
Väldigt ofta fokuserar man för mycket på att lära nya biodlare vad man ska göra i olika situationer. Problemet är bara att när man väl står där med sitt eget samhälle så vet man ändå inte vad man ska göra, för man har inte lärt sig varför. Det blir lite som att lära sig olika ord, utan att först ha lärt sig alfabetet. Man borde lägga mycket mer fokus på hur själva bisamhället är uppbyggt och hur det fungerar.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
kostnaden för socker till vintern (vilket man då, med den inkomst man hade i högstadiet på den tiden uppfattade som närmast astronomisk, även om han försäkrade att det skulle ge minst den dubbla avkastningen åter)

Idag måste man vara väldigt vårdslös eller vägra lyssna på erfarenheter om man inte får minst tiodubbel avkastning i kronor räknat på de där kilona socker vid invintringen året innan. Svensk honung är en enorm bristvara, priskurvan pekar brant uppåt, samtidigt som sockerpriserna ligger i en betydligt flackare priskurva.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Jo, det är ju egentligen närmast kaffepengar idag det man lägger ut för sådant, det är inge stora pengar, men jag menar hur man uppfattade det då, när man var ung, gick i skolan och inget visste i egentlig mening mer än det man läst i kataloger och böcker...  :)

Det hade nog varit lönsamt även på den tiden, jag räknat i efterhand på att troligt vinstförhållande nog skulle ha varit 3:1 vid ett bra år, och då var priset på honung väldigt lågt jämfört med idag, så, jo, det hade gett bra utdelning då också om man varit mer säker på att man trivdes med denna typ av livsstil tror jag.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Pirella

  • Inlägg: 157
    • Östergötland
Det som har avskräckt mig är allt prat om vinklar och millimetrar hit och dit. Ramar och kupor och hur otroligt svååårt det är. Sen skrev Små i en annan tråd ungefär "Skaffa en kupa, låt dem vara och se hur det blir". Ja, och det är väl så man gör? Eller måste man ha doktorsexamen i biodling för att ens börja...?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
och då var priset på honung väldigt lågt jämfört med idag, så, jo, det hade gett bra utdelning då också om man varit mer säker på att man trivdes med denna typ av livsstil tror jag.

Njae, det kan jag inte hålla med om. Sverige låg för 20 år sedan på snittet i Europa gällande honungspriset i bulk. Idag ligger vi tyvärr i botten av samtliga EU-länder när det gäller bulkpriset för honung hörde jag i vintras.

Men, det finns lite spännande aktiviteter bakom kulisserna, som förhoppningsvis ska rätta till det bekymret igen på sikt. Motpolen i prisutvecklingen är S-F i M-nt--p, som ju i år inte ens kan lägga ut sitt pris på hemsidan....
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 4 användare (1 dolda)
Jon.b, Alicia.johansson, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser