Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Yacon  (läst 303 gånger)

Vitlöken

• Skåne
Yacon
« skrivet: 21 mar-17 kl 12:30 »
Är det någon som har lite rhizomer från Yacon till övers och kan tänkas sälja? Släng i väg ett PM!

tropfrog

• Västergötland
SV: Yacon
« Svar #1 skrivet: 21 mar-17 kl 13:12 »
Jennys frö och sånt har så att du kan beställa nu. Dock ganska så dyrt. Jag har letat i 3 år och gav upp nu. Det kanske inte är så lätt att få användbara rhizomer i Sverige?

MVH
Magnus

Znibban

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 21 mar-17 kl 17:27 »
Jennys frö och sånt har så att du kan beställa nu. Dock ganska så dyrt. Jag har letat i 3 år och gav upp nu. Det kanske inte är så lätt att få användbara rhizomer i Sverige?

MVH
Magnus

För några år  sedan köpte jag Yacon  från Jennys frö. Det var såååååå gott. Vi åt det rått i sallad, krispigt och saftigt  och ljuvligt gott.
På instruktionen står det att man ska spara de små (runda) men äta de långa rhizomerna. Så jag sparade alla små runda och såg fram emot att ha gott om utsäde.
Året efter satte jag utsädet men skörden blev bara nya små runda "utsädesknölar"..... Har försökt få förklaring från Jennys frö men hon svarar aldrig.

Jag kollade lite på nätet och fick fram att Yacón är släkt med jordärtsskocka. Mitt eget utsäde blev över 3 m högt och avslutades med en liten gul blomma. Jag misstänker att min ursprungliga Yacon var en hybrid med jordärtsskocka och att den därför "gått över till det". Det smakade helt klart jordärtsskocka och man blev lika gasig (blev man inte av Yacon). Mysterium.

Utsädet som jag köpte var rhizomer och såg inte ut som det som skulle vara utsädesknöl (liten rund).

Idag har jag fått hem Yacon som jag beställt från Jennys frö. 5 st och bara en består av små runda (utsädet), de andra 4 är långa rhizomer....

Kan någon bringa klarhet?
Yacon är absolut klart värt att odla det är otroligt gott men fruktansvärt svårt att få tag i! konstigt att man inte kan köpa den ätliga delen i affären.

Nattlorden

• Framtiden var bättre förr.
    • Skåne
    • Nattlordens nätslott
« Svar #3 skrivet: 17 maj-17 kl 11:59 »
Har inte vågat ställa ut min Yacón än... i går kväll när jag skulle vattna den så hade stjälkarna lagt sig på sidan.  Är detta vanligt förekommande efter de växt ett tag eller har jag gjort nå't fel?

Tänker ställa ut den framåt helgen och då får jag väl binda upp den... men det vore roligt om någon visste...

Znibban

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 24 maj-17 kl 09:03 »
Har inte vågat ställa ut min Yacón än... i går kväll när jag skulle vattna den så hade stjälkarna lagt sig på sidan.  Är detta vanligt förekommande efter de växt ett tag eller har jag gjort nå't fel?

Tänker ställa ut den framåt helgen och då får jag väl binda upp den... men det vore roligt om någon visste...

Jag har satt mina 5 knölar i murarbaljor som står i kallväxthuset, de har inte tittat upp över jordytan än.
På instruktionen står det att man ska vattna sparsamt innan de kommit upp, så de är nog känsliga för att stå surt. Tänker på dräneringen i din kruka.
Första gången jag odlade Yacon, så kom det massor med stjälkar från samma rizom, så om det händer nåt med de stjälkarna som kommit upp nu, så kommer det säkert fler som funkar bättre senare. Var bara försiktig med vattningen.
 Lycka till. Det är nog den godaste grönsak jag någonsin ätit, så man vill ju ha superskörd.

Dela detta:

* Inloggade just nu

363 gäster, 9 användare (1 dolda)
Ek, Toll, Mito, foxfighter, chpe21, kurt, Klasb, David_I

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser