Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vinranka - Tips?  (läst 2349 gånger)

Enbondetjej

  • Inlägg: 14
    • Uppland
Vinranka - Tips?
« skrivet: 15 mar-17 kl 09:47 »
Vi köpte hus för ett år sedan och under sommaren upptäckte vi att vi hade en 2m hög vinranka på sydsidan av huset mot väggen. Till detta följde frågor...

Först och främst, hur tar jag hand om den så att den ger frukt?

Kan jag flytta den? Eftersom vi ska husgrundsdränera i framtiden står den illa till. Ska jag redan i sommar försöka ta skott eller ska jag flytta hela plantan?

På egen hand växte vinrankan alltså upp till 2m under sommaren, vår sydsida är skuggad för det mesta men den verkade trivas ändå, klättrade vackert upp på husväggen (vilket kanske inte är toppen hur fasadsynpunkt men jag är mest glad att den finns)

Tar gladd emot alla tips, vet absolut ingenting om vindruvor.
"I schack står bönderna närmast kungen"

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Vinranka - Tips?
« Svar #1 skrivet: 15 mar-17 kl 09:53 »
Har den gett frukt? Är du säker på att det är vinranka och inte rådhusvin som inte ger frukt? Skall den ge frukt så måste den ha sol, annars blir det små sura frukter som knappast är ätbara!

Enbondetjej

  • Inlägg: 14
    • Uppland
SV: Vinranka - Tips?
« Svar #2 skrivet: 15 mar-17 kl 09:57 »
Nix inte detta år iallafall. Mer historia än så har jag inte tyvärr.

Rådhusvin har jag aldrig hört talas om, hur ser jag skillnad på dessa?

Hörnet där plantan står har sol, men blir skuggat på tidiga eftermiddagen. (Något som jag kan råda bot på om jag verkligen vill genom att ta ner en del aspar).
"I schack står bönderna närmast kungen"

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vinranka - Tips?
« Svar #3 skrivet: 15 mar-17 kl 12:17 »
Först måste du få kläm på vad det är för slags vin, kanske fråga tidigare ägare? Vildvin och rådhusvin har annorlunda blad och vildvin har mycket små blåsvarta druvor ungefär i storlek med enbär.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vinranka - Tips?
« Svar #4 skrivet: 15 mar-17 kl 19:09 »
Det kan mycket väl vara en staketdruva, de ser ut som vanliga vindruvor men är lite mindre och klarar kalla klimat bättre.

Torpar´n

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
SV: Vinranka - Tips?
« Svar #5 skrivet: 22 mar-17 kl 11:10 »
Vin bär ju som regel druvor på fjolårets ved, så låt det som växte upp ifjol vara kvar och se om de druvor som kommer hinner mogna?
 
Att ta stickling under sommaren och plantera djupt på hösten är ett sätt som funkat för mig att föröka/flytta dem på. (zon 2)

andtol

  • Gäst
SV: Vinranka - Tips?
« Svar #6 skrivet: 22 mar-17 kl 14:14 »
Det tar några år för vin innan de bär frukt. Så det kan också bero på ålder.

Beskärning är också viktigt att den blir rätt så vindruvorna mognar. Läs på! :)

Vi har sibiriskt vin utomhus mot ladans södervägg och två känsligare sorter i kallväxthus. De ger bra med druvor när sommaren/hösten är solig och varm. Men det tog 4-5 år innan druvorna visade sig. Oerhört gott så det är väl värt att vänta på!

Hagbard Handfast

  • Inlägg: 51
    • -
SV: Vinranka - Tips?
« Svar #7 skrivet: 22 mar-17 kl 14:52 »
Vin bär ju som regel druvor på fjolårets ved, så låt det som växte upp ifjol vara kvar och se om de druvor som kommer hinner mogna?
 
Att ta stickling under sommaren och plantera djupt på hösten är ett sätt som funkat för mig att föröka/flytta dem på. (zon 2)

Nej, vin bär som regel druvor på sommarskotten dvs årets skott.

Tar man sticklingar och sätter ner i jorden får man förr eller senare räkna med att vinlusen hittar hem till dig och tar död på plantan inom två-tre år. Iaf om det är en Vitis vinifera som du har.

Hälsning
Hagbard


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

793 gäster, 4 användare
xaelanar, papwe, von tratt, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser