Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ventilation. GDS spjällmotor?  (läst 1725 gånger)

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
Ventilation. GDS spjällmotor?
« skrivet: 11 mar-17 kl 14:36 »
Hej.
Har en fundering som innebär att jag vill reglera ett ventilationsspjäll, öppna/stänga, baserat på temperatur.
Styrningen fixar jag men aktivatorn, hur ska jag ställa om spjället?
Köpelösningen går på 2600:-
https://www.soliduct.se/spjall-med-motor-125-230v/p-1949.htm
Skulle vilja komma undan med mindre slant.
Förslag?
Förutsättningar är 230v ac och spirorör 125.

Undrar om en såndär automatisk fönsteröppnare till växthus skulle kunna byggas om?

Vid vilken temperatur reagera en sån?
« Senast ändrad: 11 mar-17 kl 14:42 av Kontorsråttan »
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Ventilation. GDS spjällmotor?
« Svar #1 skrivet: 11 mar-17 kl 19:49 »
Om du kan acceptera att motorn går mycket långsamt (flera minuter mellan ändlägena) så kan en motor för styrning av shunt i ett vattenburet värmesystem vara lämplig. Sådana sitter på de flesta gamla värmepannor som ligger på skrotarna idag.

En annan möjlighet kan vara servomotorer som styr spjäll och kranar i värmesystemet på bilar, sådana finns det gott om på 90- och 00-talsbilar på skrotarna idag. Men då är det ju 12 V DC som gäller. Där finns ofta också en givare för lägesåterföring.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Ventilation. GDS spjällmotor?
« Svar #2 skrivet: 11 mar-17 kl 19:57 »
Hur bråttom är det? Jag har rivit mängder med ventilationssystem genom åren och kastat lådvis med spjällmotorer och det kommer ske igen, men jag har ingen aning om när.

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Ventilation. GDS spjällmotor?
« Svar #3 skrivet: 12 mar-17 kl 09:30 »
Torbjörn, bra förslag, inte tänkt på vatten när jag har luft, svårt att tänka utanför lådan.
Flera minuter kan vara OK, även 12V

Fåret, klart intressant för bråttom har jag sällan, just nu reglerar jag manuellt med ett ändlock på ett T-rör. igår soligt = av, idag mulet = på.
Ingen risk att du kastar en kanalfläkt 125?
På den jag har kommer min MacGyver lagning inte hålla i evighet. Fläktbladen som släppt (plast) lagade med popnit & epoxi...

Hmm kan ju ta och fixa en köpesannons åxå.
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Ventilation. GDS spjällmotor?
« Svar #4 skrivet: 12 mar-17 kl 09:52 »
Ingen risk att du kastar en kanalfläkt 125?
Sånt kastas också ofta men de brukar vara ganska smutsiga och äckliga efter att ha gått i många år. Spjällmotorerna sitter ju skyddade och ser ut som nya

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Ventilation. GDS spjällmotor?
« Svar #5 skrivet: 12 mar-17 kl 10:00 »
Vore ändå intressant om de har fläktblad i metall då jag använder denna till en luftsolfångare och lufttemeraturen kan bli 70-80 grader C, därav min fundering att via ett T-rör shunta in kall luft (från samma rum som fläkten sitter) för att sänka tempen i fläkten.
Mina försök de senaste dagarna indikerar att det borde funkna och för att göra det automatiskt behöver jag styra ett spjäll.
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

ca

  • Inlägg: 248
SV: Ventilation. GDS spjällmotor?
« Svar #6 skrivet: 12 mar-17 kl 12:59 »
Om du sätter fläkten före fångaren så är det ingen fara. Brände 2 st innan jag gjorde så.

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Ventilation. GDS spjällmotor?
« Svar #7 skrivet: 12 mar-17 kl 13:47 »
Japp det är en lösning, som jag har som sista utväg då det rent praktiskt är svårt att sätta på trycksidan och jag är orolig på förlusterna/läckage.

Den jag har nu har gått i 2 år varav första året ansluten direkt på utloppet så det är inte konstigt om den blivit påverkad av värmen.

Det är inte motorn utan fläktbladen i plast som havererat.

Kan bli lite fler (onödigt komplicerade) möjlighet till styrning med 1-2 spjällmotorer. :)
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

769 gäster, 8 användare (2 dolda)
xaelanar, kretslopp, malle h, gruvtrollet, Stengrim, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser