Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill ha tips om delar till min Hot Rod.  (läst 7240 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« skrivet: 09 mar-17 kl 20:08 »
Har börjat att göra klart min Hot Rod och bakfjädrarna är för hårda. Han som byggde bilen tror att det är framfjädrar från SAAB.

De är ca 330 mm. med gummidistanserna och ca 110 mm i diameter.

Någon som har en ide vad för lättare bil som har sådana?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« Svar #1 skrivet: 09 mar-17 kl 20:12 »
Vilka bilar har elservo, sådan som sitter på rattstången i bilen?

Så gamla bilar som möjligt, så möjligheten att hitta dom på skroten ökar.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« Svar #2 skrivet: 09 mar-17 kl 20:20 »
Jag tror de flesta som eftermonterar elservo tar det från opel corsa C från 00-06. Dessa borde det finnas ganska många skrotade nu.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« Svar #3 skrivet: 09 mar-17 kl 20:49 »
Vilken modell av Saab skulle fjädrarna komma från? Om de kommer från 99 eller OG900, så finns det en uppsjö av olika varianter på fjädrar där. Turbo och EMS hade ju redan tidigt hårdare fjädring än andra, och senare på 80-talet fanns det "sportchassi" som tillval. Så i så fall kanske mjukast möjliga fjädrar från en vanlig 99 med förgasarmotor skulle kunna fungera bra.

Toyota Corolla omkring '05 kan också ha elservo, men tydligen förekom el- och hydraulservo parallellt på samma årsmodeller, kanske beroende på motoralternativ.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« Svar #4 skrivet: 09 mar-17 kl 20:53 »
Vilken modell av Saab skulle fjädrarna komma från? Om de kommer från 99 eller OG900, så finns det en uppsjö av olika varianter på fjädrar där. Turbo och EMS hade ju redan tidigt hårdare fjädring än andra, och senare på 80-talet fanns det "sportchassi" som tillval. Så i så fall kanske mjukast möjliga fjädrar från en vanlig 99 med förgasarmotor skulle kunna fungera bra.

Toyota Corolla omkring '05 kan också ha elservo, men tydligen förekom el- och hydraulservo parallellt på samma årsmodeller, kanske beroende på motoralternativ.

Han är inte säker ens på att det är SAAB

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« Svar #5 skrivet: 10 mar-17 kl 06:50 »
Kolla någon av bildelsnasarna på nätet, en del av dem har ju måtten utsatta på de fjädrar de säljer. T ex autopartsmarket.eu .

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« Svar #6 skrivet: 10 mar-17 kl 08:46 »
Kolla någon av bildelsnasarna på nätet, en del av dem har ju måtten utsatta på de fjädrar de säljer. T ex autopartsmarket.eu .

Jag är halvkass på att söka, men hittar inget på den sidan.
Ingen träff när jag söker på fjäder i olika former.
Gick in på MB, efter många val och klick så fanns inga mått.

G-son

  • Inlägg: 50
    • -
SV: Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« Svar #7 skrivet: 10 mar-17 kl 16:43 »

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« Svar #8 skrivet: 10 mar-17 kl 17:01 »
Där verkar det vara en hel del jobb nedlagt. Mycket informativt.

Stort tack till vederbörande.
 :D :D
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« Svar #9 skrivet: 10 mar-17 kl 17:10 »
http://hoftware.com/erally/index.php/annat/biltemafjaedrar
Data på ett antal biltemafjädrar.


Den var bra, men synd att den var gammal så inte Biltema har kvar alla.

Vad betyder det här (Fjäder- konstant [N/mm])?

Nån som har en gammal Biltema katalog och kan tala om vad de här är till för bilar och om det är bak eller fram?
67-378, 67-379 och 67-512.

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« Svar #10 skrivet: 10 mar-17 kl 17:15 »
"Vad betyder det här (Fjäder- konstant [N/mm])?"
Hur mycket kraft det åtgår att trycka ihop fjädern en mm.
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« Svar #11 skrivet: 10 mar-17 kl 19:17 »
Nån som har en gammal Biltema katalog och kan tala om vad de här är till för bilar och om det är bak eller fram?
67-378, 67-379 och 67-512.

67-378 = MB W124 fram
67-379 = MB W124 fram
67-512 = VW golf bak

Enligt ett excelark jag googlade fram men som det inte tycks gå att länka till

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« Svar #12 skrivet: 10 mar-17 kl 19:38 »
Fan att det ska vara 1 meter snö och W124-an står dumt till.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« Svar #13 skrivet: 10 mar-17 kl 21:00 »
Vacuumservon med huvudcylinder, sitter monterad under golvet och är trasig.
Jag gillar inte att den syns från sidan.
Så nu när jag ändå måste byta ut den, vill jag hitta något snyggare och kom ihåg att jag hade en Audi 100 -89 som var utan vacuumcervo.

Tror att jag har kvar alla delar till bromsarna från den.
Nu undrar jag om det inte skulle gå att ta en elservopump, från nån nyare bil i stället för Audi pumpen?
Jag blir även fundersam på varför det inte är någon tillopps slang till pumpen på bilden?



torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« Svar #14 skrivet: 10 mar-17 kl 23:24 »
Förmodligen för att tilloppsslangen finns med på någon annan bild i reservdelskatalogen.

En annan bra lösning är ju att ta ett ATE-bromssystem med elektrisk servopump. Sitter t ex på alla Ford Scorpio från 80-talet och på en del Saab OG900 och 9000 med ABS. Där är alltsammans hopbyggt med huvudcylindern till en kompakt enhet.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« Svar #15 skrivet: 11 mar-17 kl 00:21 »
Förmodligen för att tilloppsslangen finns med på någon annan bild i reservdelskatalogen.

En annan bra lösning är ju att ta ett ATE-bromssystem med elektrisk servopump. Sitter t ex på alla Ford Scorpio från 80-talet och på en del Saab OG900 och 9000 med ABS. Där är alltsammans hopbyggt med huvudcylindern till en kompakt enhet.

Provat att googla på det, men hittar inget jag förstår.
Har du nån länk till nåt lämpligt som ersätter huvudbromscylinder, med vacuumservo. Helst inte högre än 10-15 cm.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« Svar #16 skrivet: 11 mar-17 kl 09:05 »
Så här ser den ut när den sitter på en Ford Scorpio. På Saab är den i grunden likadan men ABS-ventilblocket sitter separat och jag tror bromsvätskebehållaren är mer platt och bred. Jag har haft ett par stycken liggande, någon av dem kanske finns kvar.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« Svar #17 skrivet: 11 mar-17 kl 10:29 »
Är det något sånt här du menar?

andtol

  • Gäst
SV: Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« Svar #18 skrivet: 11 mar-17 kl 14:45 »
Det skulle vara roligt att se bild på hela bilen, om du vill dela. :)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« Svar #19 skrivet: 11 mar-17 kl 16:00 »
Det skulle vara roligt att se bild på hela bilen, om du vill dela. :)

Det är den som jag har som visningsbild, men nu är den isärtagen för att åtgärda det jag inte är nöjd med och som är ogjort.
Jag bytte åt mig den av en kille som började bygga 1984, men aldrig blev klar.

Just nu ser det ut så här i avvaktan på att nya bromscylindrar, packningar och tätningar till bakaxel, styrsnäcka, motor och låda, som jag beställt ska komma.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« Svar #20 skrivet: 11 mar-17 kl 16:38 »
Det är bromsoken man brukar måla, inte skivorna  ::)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« Svar #21 skrivet: 11 mar-17 kl 17:55 »
Det är bromsoken man brukar måla, inte skivorna  ::)

Tycker jag också, men tur att han som byggde den gjorde det, annars hade de rostat upp.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« Svar #22 skrivet: 11 mar-17 kl 19:17 »
Är det något sånt här du menar?

Just det.

andtol

  • Gäst
SV: Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« Svar #23 skrivet: 11 mar-17 kl 19:35 »
Det är den som jag har som visningsbild

Aha, se där! Snygg! :) Även om det är svårt att se detaljer på den lilla bilden.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« Svar #24 skrivet: 11 mar-17 kl 23:03 »
Vacuumservon med huvudcylinder, sitter monterad under golvet och är trasig.
Jag gillar inte att den syns från sidan.
Så nu när jag ändå måste byta ut den, vill jag hitta något snyggare och kom ihåg att jag hade en Audi 100 -89 som var utan vacuumcervo.

Tror att jag har kvar alla delar till bromsarna från den.
Nu undrar jag om det inte skulle gå att ta en elservopump, från nån nyare bil i stället för Audi pumpen?
Jag blir även fundersam på varför det inte är någon tillopps slang till pumpen på bilden?

Det är väldigt poppis att använda en Huvudbromscylinder med oljeservo.
Sådana sitter tex i chevan dieselvanar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« Svar #25 skrivet: 14 mar-17 kl 17:17 »
Fjädrarna och huvudbromscylinder, har jag nu olika uppslag om, så nu är det bara att prova ut vilket jag ska välja.

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« Svar #26 skrivet: 14 mar-17 kl 17:23 »
Vad är det för olika alternativ du tänker prova?
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« Svar #27 skrivet: 14 mar-17 kl 17:43 »
Vad är det för olika alternativ du tänker prova?

Fjädrar från diverse bilar, men har inte listan här.
Bromsarna står det mellan olika sorter med hydraulisk hjälpservo. Ska kolla hur de ser ut på riktigt och se vilken som blir lämplig.
Tar en från Mercedes och sätter dit för besiktningen, även om det ser fult ut med en stor vakuum servo.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« Svar #28 skrivet: 14 mar-17 kl 17:44 »
Nu är det dags för bussningar till 4 link stagen (de kromade som håller axlarna på plats).
Byggaren har använt polyuretan (han tänkte åka fort rakt fram, med ca 1000 hästar), men det tänker inte jag.

Se bild 1 och 2 för ena halvan av hans bussningar. Det är en från varje sida med ett rör i.
Måtten är inner diameter 16,75 mm och ytter utan fläns 29,1 mm. Längd utan fläns ca 15 mm.

Jag vill helst ha tag i gummibussningar med samma mått se bild 3

Och i nödfall som bild 4. Med måtten 29,1 utvändigt och 12 mm i inner röret och ca 30 mm. lång.

Problemet är att jag hittar många när jag söker på nätet, men de anger inte storlek utan bara bilmodell.
« Senast ändrad: 14 mar-17 kl 18:08 av ensamhet »

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« Svar #29 skrivet: 14 mar-17 kl 18:51 »
Nu är det dags för bussningar till 4 link stagen (de kromade som håller axlarna på plats).
Byggaren har använt polyuretan (han tänkte åka fort rakt fram, med ca 1000 hästar), men det tänker inte jag.

Se bild 1 och 2 för ena halvan av hans bussningar. Det är en från varje sida med ett rör i.
Måtten är inner diameter 16,75 mm och ytter utan fläns 29,1 mm. Längd utan fläns ca 15 mm.

Jag vill helst ha tag i gummibussningar med samma mått se bild 3

Och i nödfall som bild 4. Med måtten 29,1 utvändigt och 12 mm i inner röret och ca 30 mm. lång.

Problemet är att jag hittar många när jag söker på nätet, men de anger inte storlek utan bara bilmodell.

Det där blir inte speciellt lätt. Har du någon aning var fourlinken kommer i från?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« Svar #30 skrivet: 14 mar-17 kl 18:59 »
Hemmabygge
Måtten är lite flexibla, de ska ju pressas in.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« Svar #31 skrivet: 15 mar-17 kl 09:21 »
Sök Gi-dämpare för industriellt bruk istället. Hos Kontima tex. De är alla angivna med mått. Söka nåt till bilar går inte idag om man inte har ett nummer.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« Svar #32 skrivet: 16 mar-17 kl 21:01 »
Var köper man breda däck med hög profil i Sverige. Hittar bara sånt där modernt tjafs som ser ut om det vore negativ profilhöjd.
Ja vill ha riktiga däck typ de här. Storlek  29X12.5-15

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« Svar #33 skrivet: 16 mar-17 kl 21:05 »
Eller Mickey Thompson 345/50-15
Hittar bara i USA

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« Svar #35 skrivet: 20 mar-17 kl 16:26 »
Så var det styrsnäckan, som ska fixas.
Har nya packboxar och ska tillverka papperspackningar.

Den är förmodligen från en 80-tals japanare utan servo, som är vriden 90 grader sett från rattstången.

Det medför att justerskruven och oljepåfyllningen hamnar på sidan långt ner i stället för uppåt.
En kopparbricka under låsmuttern för justerskruven och en plugg i det tomma oljepåfyllningshålet, borde lösa dom läckagen.

Jag tänkte borra ett nytt hål upptill på snäckan för ny påfyllning, men nu uppstår min fundering.
Hur mycket olja ska det vara? Proppfull?
Ska det vara avluftning, som på växellådor och bakaxlar?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« Svar #36 skrivet: 20 mar-17 kl 18:09 »
Även om du lägger en kopparbricka under justermuttern så kan det ju läcka i gängorna.

Om styrsnäckan sitter i någotsånär jämn temperatur (alltså inte utsätts för strålningsvärme från motor eller avgasrör) så borde den klara sig utan luftning, om du inte fyller den helt full med olja utan lämnar kanske 20 % luft i den.

Är du förresten säker på att styrsnäckan ska vara smord med olja? Vissa styrsnäckor ska ju använda någon slags halvflytande mellanting mellan fett och olja. Vanligt på gamla tyska bilar.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« Svar #37 skrivet: 20 mar-17 kl 19:20 »
Även om du lägger en kopparbricka under justermuttern så kan det ju läcka i gängorna.

Om styrsnäckan sitter i någotsånär jämn temperatur (alltså inte utsätts för strålningsvärme från motor eller avgasrör) så borde den klara sig utan luftning, om du inte fyller den helt full med olja utan lämnar kanske 20 % luft i den.

Är du förresten säker på att styrsnäckan ska vara smord med olja? Vissa styrsnäckor ska ju använda någon slags halvflytande mellanting mellan fett och olja. Vanligt på gamla tyska bilar.

Den är från en Mazda 323 och det är lika kladdigt och luktar lika som från bakaxeln, så det borde vara sån olja, men är nog bästa att kolla upp.
Däremot läste jag någonstans att vissa oljor förstörde lagerna om de var av brons.

Den sitter nära motor och avgassystem, så det kanske är bäst att ha avluftningsnippel i stället för plugg.
Hittade snygga sådana.

Vad kan man göra om det blir läcka i gängorna till justerskruven?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« Svar #38 skrivet: 21 mar-17 kl 07:02 »
Använd en olja som heter GL4 eller GL4/5, så ska den inte angripa brons- och mässingsdelar. De "farliga" hypoidoljorna är de som heter GL5  eller som det inte alls står någon GL-beteckning på utan bara en amerikansk MIL-standard.

Ett sätt är ju att täta gängorna med någon tätningsmassa, t ex Loctite Gängtätning eller VVS-tätning.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« Svar #39 skrivet: 24 mar-17 kl 17:32 »
Håller på med bakaxeln. Ska byta alla packningar, så jag slipper läckage.
När jag blockade ut differentialen, så såg jag att det var hål i kåpan.
Det var ditsvetsat en attrapp, så att bakaxeln ska likna en quick change bakaxel och naturligtvis hade han bränt hål inne i attrappen.
Jag kapade bort skiten och lagade hålet.

Differentialen är inte så lätt att hålla upp och tvätta, väger 34 kg.
Men nu är det klart och imorgon ska bakaxeln plockas ihop.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« Svar #40 skrivet: 29 mar-17 kl 21:50 »
Dags och börja söka motor till min andra rod med.
Nån som vet av en cheva 454. Behöver inte toppar och insug, det har jag redan.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« Svar #41 skrivet: 16 apr-17 kl 17:48 »
Jag struntar i det där med hydraulisk hjälpservo inför besiktningen, det får bli senare.
Jag behöll vakuumsevon och gjorde en adapter till en Mercedes huvudbromscylinder.

Började med en huvudbromscylinder från en 60-talare, trasig så det blev från en 70-talare, trasig så till slut blev det från en 80-talare och den var hel.
Det är tur att jag har en förkärlek till Mercedes och att det är lika fastsättning på alla jag provade, samt att jag har delar på lager.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« Svar #42 skrivet: 18 apr-17 kl 13:58 »
Nån som har nya ATE bromsok fram, till Volvo 164?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« Svar #43 skrivet: 19 apr-17 kl 16:19 »
Skäms lite att visa hur den tillfälliga fusklösningen för huvudbromscylindern ser ut, men här är bilder.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« Svar #44 skrivet: 19 apr-17 kl 16:55 »
Så här luftar man bromsar om man är ensam och använder okonventionella metoder.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« Svar #45 skrivet: 19 apr-17 kl 20:18 »
Så här luftar man bromsar om man är ensam och använder okonventionella metoder.


 ;D

Ser ut som när man skall lufta övre cylindrarna på en UAZ utan att plocka av trummorna.
Då hissar man framändan högt.   Jävligt högt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« Svar #46 skrivet: 24 apr-17 kl 17:47 »
Enligt uppgift ska det vara Volvo 164 ventilerade bromsskivor fram och enligt de tabeller jag har hittat, så ska det vara 5/108 mm i bultcirkel, samma som 240, men de passar inte.

Men när jag mäter så får jag det till 5/4,5 tum. Samma som Chrysler full size, Amazon och PV.

Nån som vet vad Volvo 164 har för bultcirkel?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« Svar #47 skrivet: 24 apr-17 kl 18:08 »
5/108 et25
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« Svar #48 skrivet: 24 apr-17 kl 18:15 »
Inte bara bultcirkeltabeller här och var på nätet utan även reservdelsnasare tycks vara helt överens om att Volvo 164 har 5/108.

Stämmer övriga mått med en främre bromsskiva till 164 (ytterdiameter 272 mm , centrumhål 68 mm) ? Jag hittar dock ingen fullständig måttritning på den.

Om det nu är något Volvorelaterat, kan det vara bromsskivor från P1800?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« Svar #49 skrivet: 24 apr-17 kl 19:45 »
Inte bara bultcirkeltabeller här och var på nätet utan även reservdelsnasare tycks vara helt överens om att Volvo 164 har 5/108.

Stämmer övriga mått med en främre bromsskiva till 164 (ytterdiameter 272 mm , centrumhål 68 mm) ? Jag hittar dock ingen fullständig måttritning på den.

Om det nu är något Volvorelaterat, kan det vara bromsskivor från P1800?

Ja måtten verkar stämma med 164

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« Svar #50 skrivet: 24 apr-17 kl 19:56 »
Ska på skroten snart och söka 2 besiktningshjul fram.
Vad finns det för moderna bilar som har 5/4,5 tum eller 5/114,3 mm om man vill, med 14 eller 13 tums fälgar? Helst stålfälgar.
Centrumhålet spelar ingen roll, finns ju skärbrännare om det är för litet.
OT är inte så viktigt, jag måste ändå prova mig fram

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« Svar #51 skrivet: 24 apr-17 kl 20:18 »
Ska på skroten snart och söka 2 besiktningshjul fram.
Vad finns det för moderna bilar som har 5/4,5 tum eller 5/114,3 mm om man vill, med 14 eller 13 tums fälgar? Helst stålfälgar.
Centrumhålet spelar ingen roll, finns ju skärbrännare om det är för litet.
OT är inte så viktigt, jag måste ändå prova mig fram
Det finns inga moderna bilar som har fembultat och 13" eller ens 14" fälg. Till och med småbilar har ju vanligtvis 15" och uppåt idag. Och fyrbultat då, småbilar har sällan fembultat.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« Svar #52 skrivet: 24 apr-17 kl 20:25 »
Det finns inga moderna bilar som har fembultat och 13" eller ens 14" fälg. Till och med småbilar har ju vanligtvis 15" och uppåt idag. Och fyrbultat då, småbilar har sällan fembultat.

15" har väll lågprofilsdäck nu för tiden, så de är lika höga som gamla 13 och 14"?
Så då kan man ju ha det till besiktningen och byta sen.

Så utökar väll frågan med vilka har 15" med den bultcirkeln?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« Svar #53 skrivet: 24 apr-17 kl 20:38 »
15" har väll lågprofilsdäck nu för tiden, så de är lika höga som gamla 13 och 14"?
Så då kan man ju ha det till besiktningen och byta sen.

Så utökar väll frågan med vilka har 15" med den bultcirkeln?
Flera chrysler verkar ha det, och dacia duster har nog 15". Honda accord och CRV, vissa fordar, större hyundaier och KIA samt många mazda och mitsubishi och nissan och suzuki och toyota. Ganska många alltså

http://www.bultcirkeltabell.se/

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« Svar #54 skrivet: 24 apr-17 kl 21:20 »
Lättast att få tag i kanske är en omgång 15" hjul till Jeep (Grand) Cherokee eller Chrysler Voyager. Äldre Voyager tror jag alltid har 15" , på Jeep förekommer både 15" och 16" om vartannat men det verkar som om originalutrustningen var 15" fram till '95 och 16" senare.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« Svar #55 skrivet: 24 apr-17 kl 21:22 »
Är det reggbesiktning så kan det bli så dumt att dom skriver in däckdimension och så blir det träligt om länsman har åsikter längs vägen senare.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« Svar #56 skrivet: 24 apr-17 kl 21:44 »
Är det reggbesiktning så kan det bli så dumt att dom skriver in däckdimension och så blir det träligt om länsman har åsikter längs vägen senare.

Det spelar inte så stor roll vad som står i papperna, det viktigaste är att man inte ändrat rullomkretsen mer än vad man får.
En sån här bil är ju inte helbilsgodkänd eller vad det heter, där man inte får ändra nästan någonting.

Dom har mätt en gång för mig på en gammal Mercedes och var riktigt brydda i reggbeviset var det 13" och jag hade 15" som var lite mindre än det som stod i papperna.

En annan gång hade jag 185/55-13 fram och 235/75-15 bak på en 190D -64 och det klarade jag precis när de mätte på bilprovningen.
Gissa om det såg tokigt ut, men det kan bli så när man nöter upp de däck man har från gamla skrotbilar.

janneskogstroll

  • Inlägg: 7
    • Västergötland
SV: Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« Svar #57 skrivet: 27 apr-17 kl 17:41 »
Sök på bildelaronline24.se , där brukar mått vara utskrivna på mycket delar

Skickat från min HTC Desire 626 via Tapatalk



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

825 gäster, 8 användare (2 dolda)
xaelanar, Tur-Johan, per.martinsson, Stybben, Björkris, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser