Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lindade om skaftet på en dragsåg  (läst 1252 gånger)

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
Lindade om skaftet på en dragsåg
« skrivet: 04 mar-17 kl 00:00 »
Idag köpte jag en japansk dragsåg på lunchrasten. Det är ju ändå fredag :)

Jag valde en med greppet lindat med bambu var min tanke i affären. Det är inte bambu, det ser inte ens ut som bambu när jag tänker efter utan mer som nån rotting eller så. Men ni vet vad jag menar - skaftet är en pinne lindad med ljust trä. Som visade sig vara misstänkt plastliknande och lättböjt.

Så jag lindade av och täljde till änden och gjorde pinnen lite kantigare. Den ser för öveigt ut att vara i askträ.

Sen blötte jag en skinnremsa, fäste änden och lindade på med ena kanten vikt för att få bra grepp i skaftet.

Det blev ganska bra. Ska bli skoj imorgon när skaftet torkat och jag kan testa om det håller och om skinnet sitter kvar. Lossar det så provar jag igen :)
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Lindade om skaftet på en dragsåg
« Svar #1 skrivet: 05 mar-17 kl 12:44 »
Det blev ju bra, personliga verktyg slits snyggt också med tiden om man lägger ned litet tid och kärlek på dem.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Lindade om skaftet på en dragsåg
« Svar #2 skrivet: 05 mar-17 kl 15:31 »
Jag gjorde lika med ett tennisracket. Men det slutar med att jag måste limma under. Skinnremsorna vandrade iväg.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Lindade om skaftet på en dragsåg
« Svar #3 skrivet: 05 mar-17 kl 19:39 »
Hur gick det? På cykel är lindning med läder ingen höjdare. Jag har sytt på långa remsor av skinn istället. Då är krympning mer förutsägbar och det sitter bra. Med mjukt lite flexibelt läder så sitter det bra även om det skulle regna.

Mvh
Magnus

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Lindade om skaftet på en dragsåg
« Svar #4 skrivet: 08 mar-17 kl 09:18 »
Än så länge sitter det kvar utan att röra på sig. Men det är inte testat ännu, bara torkat och provklämt på greppet inne i köket.

Kan man limma men ändå linda på vått skinn? Vilket lim klarar det isåfall?
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Lindade om skaftet på en dragsåg
« Svar #5 skrivet: 08 mar-17 kl 09:54 »
Varför måste det vara vått? Jag töjde skinnet so mycket so möjligt och limmade med kontaktlim, men utan att låta det torka först.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

786 gäster, 4 användare (3 dolda)
mommo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser